Ford Mondeo 2.0 16V EcoBoost 203pk Titanium (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.0 16V EcoBoost 203pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 24.000 km |
Eerste ervaringen Mondeo 2.0 Ecoboost Powershift
- 6.800 km
Een ijzersterke aanbieding van Ford, een uitloopmodel van de Mondeo voor de huidige facelift met een prijs van 33000 euro voor een 2.0 turbo in Titanium uitvoering met 203 pk en 6 traps automaat (powershift) inclusief heel veel standaard opties heeft me over de streep getrokken mijn Jeep Patriot CRD Limited in te ruilen.
Alhoewel niet ontevreden over de Patriot de afgelopen 2 jaar is met name het comfort en rijgedrag van de Mondeo wel een flinke vooruitgang. Het standaard voice controled carkit systeem is voor zakelijk gebruik werkelijk een verademing in verhouding met de Parrot in de Jeep. Simpel compleet handsfree te bedienen en gesprekken zijn heel duidelijk hoorbaar en andersom merken klanten niet eens dat ik in de auto bel.
De in de folder geprezen combinatie van de 203 pk turbomotor en de powershift automaat is in de praktijk enorm soepel en heeft veel reserve. De acceleratie van 0-100 in 7,9 seconden geeft door de rust en souplesse van de motor niet de sensatie die je zou verwachten. Net voor het barre winterweer het eerst op de autobaan gereden en even 220 op de teller geklokt. Verbazend hoe moeiteloos de Mondeo over de 200 gaat. Als ontspannen cruisesnelheid is 180/190 geen enkel probleem.
Stabiele wegligging is inmiddels al alom bekend van de Mondeo en dit blijkt in de praktijk zeker te kloppen.
Het meeste indruk maakt op mij het feit dat als je vlot met het verkeer meegaat de motor niet meer geluid maakt dan een licht zoemen en de powershift praktisch onmerkbaar zijn werk doet. Mijn perceptie is niet te erg beïnvloed door de gewenning van 2 jaar een VW pompverstuiver diesel in de Jeep, nee de Mondeo Ecoboost is bijzonder stil.
Het nadeel van het kenmerk van de motor en powershift combinatie is dat de bak soms aarzelt om toch nog een lagere versnelling te gebruiken. Hierdoor gaat het oppakken vanuit lage snelheid soms wat stoterig of zelfs met een harde schok.Verbruik (gecombineerd) ligt nu nog rond 1 op 10,8. Ik verwacht met wat meer snelwegritten wel op 1 op 11/12 uit te komen. Niet zo zuinig als de fabriek beloofd maar dat verhaal kennen we inmidddels.
Vanaf het begin een irritante kraak in de middenconsole is pas bij de 2e keer nu hopelijk voorgoed opgelost.
Voor de rest heb ik tot nu toe niets dan lof over de ietwat ondergewaardeerde Mondeo. Tja, het is geen Audi en de Mondeo heeft ook wat minder pretenties dan bijvoorbeeld een Passat, maar zeker in deze configuratie zou hij nog veel mensen kunnen verassen.
Indien er interesse is in meer ervaringen in de toekomst hoop ik dat graag van jullie te horen!
Met vriendelijke groet,
Jan
Tweede verslag Mondeo Ecoboost
- 24.000 km
In grote lijnen nog steeds erg tevreden over de Mondeo. Comfort en uitgebalanceerd rijgedrag kunnen me nog steeds bekoren, minder is toch wel de eigenschap van de powershift om te treuzelen met het kiezen van de versnelling. Hier moet je echt rekening mee houden anders als gevolg een schok met optrekken waardoor je het premium gevoel wat de auto zeker kan opwekken in een klap teniet wordt gedaan.
Reis zo nu en dan grote afstanden op de autobaan en dan is deze bak echt in zijn element. Onderstel en aandrijflijn kunnen prima voor langere tijd hoge kruissnelheden verdragen en door de prima stoelen en stilte aan boord stap je niet geradbraakt uit de auto na 6-7 uur sturen.
Buiten het moeten resetten van het bluetooth systeem en af en toe een buitentemperatuursensor die op hol slaat geen problemen.
Af en toe nog een kraakje uit de middenconsole. (zal er wel mee moeten leven)
Een auto ga je pas waarderen of juist niet na langere tijd sturen. Je hebt vast weleens een auto gehad waar je jezelf echt aan hecht en na lange tijd nog met plezier aan terug denkt. Op dit moment is het nog moeilijk te zeggen hoe dit met de Mondeo zal gaan, aan de ene kant pluspunten, aan de andere kant kleine ergenissen. Ik kan gezien de scherpe aanschafprijs van nog geen 33000 euro best het een en ander vergeven maar als ik qua huidige nieuwprijs van een nieuwe Mondeo 2.0 Ecoboost een vergelijking met een bepaald model van een concurrent zou moeten maken zou ik heel wat kritischer zijn en misschien tot een andere keuze komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.