Ford Mondeo 2.2 TDCi 200 pk S-Edition (2011)

Dijk van een diesel

Ford Mondeo 2.2 TDCi 200 pk S-Edition
Ze zijn er nog: dijken van diesels met fantastisch veel koppel en vermogen. Neem de vernieuwde Ford Mondeo met de 200 pk sterke 2.2 TDCi. Die verleent de auto prima prestaties, maar is ook nog zo zuinig dat de Mondeo een groen C-label heeft.

De Ford Mondeo is in het najaar van 2010 vernieuwd en kreeg krachtiger motoren. Aan de top van het benzinegamma staat nu een 240 pk sterke 2,0-literturbo, de nieuwe diesel, de 2.2 TDCi, imponeert met een koppel van 420 Nm (450 Nm bij overboost) en ook het vermogen van 200 pk mag er zijn. Voor een viercilinder zijn dat indrukwekkende cijfers. De motor loopt heel netjes, maar het is in deze Mondeo echt zaak de toerenteller boven de 1.500 toeren te houden. Daaronder zit je bijvoorbeeld bij een inhaalsessie echt te wachten op het moment dat de turbo erin komt. De sprint van nul tot honderd doet de Mondeo in 8,7 tellen. Daarmee haalt hij niet de beloofde 7,9 seconden, maar daarbij moet worden aangetekend dat de Mondeo nog een maagdelijke 2.500 kilometer op de klok had staan. We kwamen op een gemiddeld verbruik van 1 op 12,2, dus ruim boven de fabrieksopgave. De Ford moet volgens Keulen 1 op 16,7 kunnen halen, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 159 gram per kilometer. Daarmee heeft de auto een C-label. De zesversnellingsbak schakelt soepel en met veel gevoel.


Bijna anderhalve ton

De Mondeo weegt 1.499 kilo, maar in de auto heb je, ondanks de dynamiek die het onderstel biedt, altijd het gevoel met een zware auto op pad te zijn. De besturing is heerlijk communicatief en direct. Zeker bij lage snelheden voelt de Mondeo sportief aan. Op insturen volgt een gretige reactie. Wel voel je dat er een flink blok voorin hangt. Vervolgens blijft de koets zeer stabiel. Hij helt weinig over en zowel de vering als de demping is stevig. Dat de Mondeo vrij straf is, heeft alles te maken met de S-Editionuitrusting. Dat zie je aan het stylingpakket – 18-inchwielen met Y-spaakdesign
– en het aangepaste onderstel: hij ligt lager. Dat het onderstel vrij straf is, merk je ook wel, want dwarsrichels worden nadrukkelijk doorgegeven.
De zitpositie in de Mondeo is fijn. Wel zit je in de laagste stand van de stoel nog vrij hoog. De Ford heeft wel vrij harde stoelen. Het zijn fraaie zetels met alcantara bekleding en rode stiksels. Het stuurwiel is aan de dunne kant en ligt daardoor minder prettig in de hand. Met zijn zwarte lak en stylingpakket en de led-dagrijverlichting ziet de Mondeo er serieus dik uit. Komt deze auto in de binnenspiegel aanstormen, dan verwacht je geen 1.6'je onder de dikke neus. En op de aankleding binnenin hebben ze zich bij Ford eveneens uitgeleefd. Er zitten carbonlook-strips op het dashboard en de portieren, en het middenstuk van het dashboard glimt je niet meer zo tegemoet als voor de facelift. Wel zien we nog de glimmende knoppen op het stuur voor de bediening van de boordcomputer. Die laatste maakt deel uit van de nogal drukke display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller.

Zeeën van ruimte biedt de Mondeo. Als je in de achteruitkijkspiegel kijkt, lijken de achterbank en de achterruit meters achter je. Het versterkt het gevoel dat je met een lel van een auto op pad bent. En dat is de Mondeo ook. Wat een gigabak! Open voor het eerst de kofferbak van een Mondeo vijfdeurs en je zult versteld staan: 540 liter minimaal! Op de achterbank van de Mondeo zit je riant, met meer dan voldoende hoofd- en beenruimte.

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo 2.2 TDCi 200pk S-Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 49.610

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.784 mm / 1.886 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.499 kg
Laadvermogen 711 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/40R18Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 7,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,2 s / 4,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,1 s / 10,5 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum