Ford Mondeo 1.6 TDCi ECOnetic Lease Trend (2012)

Groen Leasebeestje

Ford Mondeo 1.6 TDCi ECOnetic Lease Trend (2012)
Je wilt een behoorlijk dikke auto rijden, maar daar geen nachtmerries over de bekende blauwe enveloppen aan overhouden in de vorm van een hoge fiscale bijtelling. Ford gooit daartoe de zuinige Mondeo 1.6 TDCi Econetic in de strijd.

Onder de kap zit een alleszins bescheiden 1,6-literdiesel met 114 pk met start-stopsysteem. Verder heeft de Econetic banden met een lagere rolweerstand en een langere zesde versnelling om hem zuiniger te maken. Een schrale boel dus? Wanneer we naar de auto kijken, kunnen we die vraag met een volmondig 'nee' beantwoorden. Met zijn strakke, dynamische lijnen belooft de Mondeo hatchback heel wat.

Het interieur van deze 'spaar-Ford' is evenmin een schrale bedoening. Tussen de twee klokken zit een groot kleurendisplay waarop je echt van alles kunt oproepen. Het met veel knoppen omlijste scherm op de middenconsole is ook nog eens een touchscreen. De nogal diverse vormen krijgen een zekere mate van samenhang door de brede banen geborsteld aluminium, die overal terugkeren. Het tilt het interieur naar een hoger plan, nog los van de keurige kunststoffen en afwerking van het geheel. Ook het stuurwiel zit boordevol knoppen. Mooi is dat het aluminium ook hier terugkomt. Zo druk als het dashboard is, zo opgeruimd houd je de middentunnel, waar een rolluikje alle losse rommel verbergt. Het contactslot is vervangen door een startknop. In het dashboardkastje zit een aansluiting voor externe geluidsdragers en die kun je volledig tot hun recht laten komen, want de geluidsinstallatie is klasse.

De Mondeo geeft je een erg prettige zitpositie, redelijk laag en met het stuur dicht naar je toe. Ook achterin heb je flink de ruimte. De hoofdruimte is dik in orde, de beenruimte zelfs riant. En dat gaat niet ten koste van de kofferruimte, want ook die is behoorlijk fors.

Comfortabel

Dat je een kleine krachtbron hebt, merk je vooral bij lage toerentallen. Daar is de motor minder vergevingsgezind dan je van een diesel gewend bent en in het duet tussen gas en koppeling moet je daarmee rekening houden. Zodra je hem boven de 2.000 toeren hebt, is er voldoende koppel beschikbaar en komt de Mondeo prima mee. Bij hogere toerentallen verdwijnt dat weer, maar dankzij de relatief lange verzetten kom je daar niet vaak. Bij 120 km/h in zijn zes draait de motor maar 2.100 toeren, en dan is hij in zijn element. Terugschakelen naar vijf is dan ook zelden nodig, en dat is mooi, want daardoor blijft het stil aan boord. Het start-stopsysteem werkt prima.

Het is opvallend hoe comfortabel de Mondeo is. Ondanks zijn reputatie als strak sturende auto komt hij op lange snelwegritten absoluut niet hard over, en dat past bij het karakter van deze motor en het riante interieur. Op minder goede wegen valt hij wel een beetje door de mand, omdat het onderstel moeite heeft met grotere oneffenheden. De Lease-uitvoering heeft 17-inchwielen en is verder op zijn zachtst gezegd loaded . Bekleding van leer en alcantara, adaptieve verlichting, klimaatregeling met twee temperatuurzones, navigatie, sportstoelen met verwarming en ventilatie, Bluetooth en licht- en regensensor. Onze auto heeft nog het Techno Line Easy Driver-pakket, met automatisch dimlicht, dodehoeksensoren, rijstrookassistent en Driver Alert System. Tot slot is de testauto nog voorzien van metallic lak.

Oordeel

4 sterren

De Mondeo biedt een fijne balans tussen comfort en rijervaring. Daarnaast is het een ruime, nette auto met een scherpe prijs.

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo 1.6 TDCi ECOnetic Lease Trend
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.575

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.784 mm / 1.886 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.396 kg
Laadvermogen 759 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden215/50R17Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,0 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,0 s / 5,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 12,9 s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.