Ford Mondeo 1.8 TDCi Titanium (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo 1.8 TDCi Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
ERVARINGEN
- 25.000 km
Ervaringen
Mijn nieuwe Ford Mondeo is van de eerste in Nederland geleverde generatie van dit nieuwe model.
* Carrosserie
De afmetingen van deze auto maken het ding een totaal ruimtewonder. De zit voorin en achterin is riant, evenals de kofferbak Om nog meer ruimte te creeren kan de achterbankleuning neergeklapt in ongelijke delen, maar een skiluikje ontbreekt. Het dashboard is vlak en loopt schuin naar voren richting de voorruit. In het midden zit een Ford audio- en navisysteem (met aparte speler voor de navi CD en de audio-CD’s) gecombineerd met een informatiedisplay. Tussen de klokkenwinkel voor je neus zit nog eens een groot infodisplay.
Hier zijn slechts een paar gegevens uit te halen, zoals buitentemparatuur en benzineverbruik, tripmeter etc. Gek genoeg is sommige informatie in beide panelen te vinden en sommige info alleen in het ene of juist in het andere scherm. De logica erachter heb ik nog niet kunnen ontdekken. De grote (mooi vormgegeven) schermen doen echter wel meer functionaliteit verwachten dan er daadwerkelijk inzit.
De bouwkwaliteit en afwerking zijn van een hoog niveau. De auto is bijna volledig vrij van piepjes en kraakjes in het interieur.
De toegang tot de auto is dankzij de enorme deuren prima. De instap naar achteren is ook prima, ondanks de aflopende daklijn. De ruimte op de zetels voor en op de bank achterin is overweldigend veel. En dan nog blijft er een zee van ruimte over in de kofferbak. Leuk detail bij het instappen: instapverlichting in de onderkant van de spiegels.
Mijn Mondeo heeft overigens een launch pack en daarmee dus inklapbare spiegels. Die inklapfunctie is echter een wassen neus, want de spiegels zijn niet plat, maar nogal erg dik. Het inklappen zorgt er dus alleen voor dat het spiegelende vlak naar het raam toe scharniert, maar echt veel smaller wordt de auto er niet door. Het pack behelst verder het genoemde navi-systeem, parkeersensoren en wellicht nog wat kleinere details, maar dat weet ik niet meer.
* Rijcomfort
Het weggedrag van deze auto is werkelijk fenomenaal, maar zorg wel voor goede banden. Van de Kleber winterbanden heb ik bepaald spijt, want deze doen het verregaande neutrale weggedrag en de perfecte bochten nogal wat geweld aan.
Vooral op hobbels, drempels en dergelijke zakt de auto door zijn hoeven. Aan de voorzijde zijn voor de voorwielen twee kunsstof flapjes gemonteerd. Waar ze voor zijn is een raadsel, maar bij de eerste de beste pittige hobbel met 30Km/h schuren ze over de weg en kijken alle omstanders alsof je je auto op die drempel aan het crashen bent.
Het onderstel is verder erg comfortabel, maar door de strakke afstelling heeft de auto soms ook wel wat nervositeit op bepaalde wegsoorten. Stevige hobbels in het snelweg-wegdek kunnen nog wel eens een klonk van onderuit opleveren.
Bij het te snel nemen van een bocht glijdt de auto eerst heel zacht gecontroleerd over de voorwielen naar buiten, waarna het ESP zacht maar doortastend ingrijpt. Geen brute bijremmen of gaslos reacties, maar keurig beheerst.
De vorm van de auto en de overmaatse spiegels zorgen uiteraard voor wat windgeruis, maar dit blijft prima binnen de perken. Zeker omdat de rest van de techniek zich niet auditief laat gelden valt het windgeruis eerder op. Het fluit echter niet, dus is niet irritant.
De stoelen in de auto zijn prima af te stellen (electrisch in hoogte en verder met de gebruikelijke knoppen en hendels) en met het verstelbare stuur is een goede rijpositie te maken. Wel zijn de stoelen aan de smalle kant, wat op langere ritten merkbaar is. Door die smalheid is wel de steun in bochten uitstekend. Deze stoelen houden je vast.
* Motor en transmissie
De 6-bak pakt lekker op, maar de auto vraagt erom om snel op te schakelen naar een hoger verzet. Dat is prima, want zo doe je vanzelf mee met het nieuwe rijden. Pas wel op dat de toerenmeter niet onder de 1800 zakt, want dan zit er bijna geen fut meer in de auto. Doe je dat toch, dan krijg je bij 1800 a 2000 toeren ineens een ouderwets lekkere duw in de rug. De motor is daarbij wel luidruchtig aanwezig. Bij volgas schreewt de motor het uit. Op kruissnelheid valt het motorgeluid echter heel diep weg en is het bijzonder aangenaam cruisen.
Het vermogen van de 1.8 common rail diesel motor is voldoende (125pk), maar mijn oude Saabs hadden vermogens van 150 tot 185 Pk, dus dat is voor mij persoonlijk wel even wennen. Het koppel dat Ford uit deze 1800 motor haalt is echter onvoorstelbaar, dus dat maakt veel goed. Met dit aggregaat behoor je toch tot de snellere verkeersdeelnemers, mits je je versnellig goed kiest. Als de motor koud en het is buiten ook koud, dan hoor je wel dat je in een diesel rijdt.
De auto trekt overigens met gemak door tot in Nederland illegale snelheden, maar op de Duitse autobahn moet je niet mee willen doen met de grote jongens. Boven de 160 is de fut er echt wel uit en moet je blijven trappen om in de richting van de opgegeven topsnelheid uit te komen. Die topsnelheid is overigens niet haalbaar.
* Overig
Mijn auto is in titanium-uitvoering geleverd en dat betekent onder meer sportstoelen, velgen, ford audio en boordcomputer (die niet veel voortstelt), centrale deurvergrendeling, imitatie alu dashboard, breedstralers, etc. Het geheel doet luxe aan. Missers: stoelverwarming kost een extra vermogen.
Ook erg jammer dat Ford alleen met de nog weer duurdere 2.0 diesel (140Pk) een automaat kan leveren. Waarom dat met deze motor niet kan is me een raadsel.
* Algemeen
Een heerlijk rijdende auto. Je baadt in luxe en het comfort is bovengemiddeld. De mondeo kan de concurrentie op het vlak van rijgedrag, uitrusting en uitstraling gemakkelijk aan. Wel is het zo dat sommigen Ford als een minderwaardig merk beschouwen, zelfs ten opzichte van bijvoorbeeld Volkswagen. Tegen hen zou ik willen zeggen, neem eens een proefrit! Dit ding rijdt, afgezien van de motor, nog beter dan mijn Saab 9-5. En dat is toch een andere klasse hoger.
Het model is in tegenstelling tot de vorige Mondeo zeer elegant en ziet er actueel uit. Het verbruik van de auto is goed te noemen; 6,4 l/100km.
PROBLEMEN
- 25.000 km
* Foutjes
- het navi systeem heeft een aantal nare bugs. Heb al twee keer gehad dat het systeem in het geheel niet werkte. 20 minuten de auto laten staan helpt, maar lijkt me niet de bedoeling. Ook kan truus alleen in het vlaams aanwijzingen geven. Had liever een gewonen Nederlandse stem en de keuze tussen een paar stemmen (mannenstem?) Ford meldt dat er een update van het systeem komt.
- De audioinstallatie is heel goed, maar het instellen van de zenders is een beetje raar. Ook EON werkt niet vlekkeloos. Als je bijvoorbeeld buiten het zendgebied van BNR nieuwsradio komt stemt de radio volautomatisch op Arrow af. Raar. Kijken of de update ook hier helpt.
- elektrische raambediening rechtsachter werkt niet. Binnenkort naar de dealer
- Bevestiging vloermat bestuurder afgebroken. Na reparatie zag het er weer keurig uit, maar het beugeltje is nu wederom verbogen.
- de automatische controle op wat je tankt (nooit meer per ongelijk euro95 erin!) werkt soms ook als je wel echt diesel staat te tanken.
- Iemand heeft al kans gezien bij het parkeren mijn achterbumper te beschadigen. Vanwege de kleur die ik koos (white grape, een soort goudkleur met een groenige gloed) was het voor de schadehersteller ingewikkeld de bumper weer in de juist kleur te krijgen, dit kostte me een paar (!) extra dagen reparatietijd.
Update (26-05-2008):
- de update van het navi-systeem binnengekregen. Deze verhelpt het probleem van af en toe uitvallen niet (weer meerdere keren gehad), maar ik heb nu wel nieuwe kaarten en een (semi) 3D-view. De vlaamse mevrouw is helaas nog niet te wijzigen. De radio werkt nu wel naar behoren, al is het EON nog steeds in staat om te denken dat 3FM en Q-music één en hetzelfde station zijn.
- de vloermat ligt nog steeds rotsvast, ondanks het kromme beugeltje.
- de ruitbediening is keurig gerepareerd.
- heb een paar miniscule gaatjes laten boren in het zijscherm naast de achterbank. Nu hoor ik opeens de park-assist achteruitrij-piepjes veel beter. Aanrader voor iedereen met een Mondeo.
- de airco is af en toe niet helemaal bij de les. Bij nat weer op de snelweg blijft de automatische recirculatiestand soms zo lang aan staan dat de zijruiten beslaan. Enige sensors vervangen en een reset gehad bracht wel verbetering, maar helemaal weg is het nog niet.
- bij de 20.000 km beurt is een stukje van de vering vervangen. Dit was blijkbaar gebroken. Ik had gehoopt dat de schraapwerking op drempels daarmee ook verleden tijd zou zijn, maar dat is niet het geval. Wel voel ik nu korte richels in het wegdek of hele stijle drempels een stuk beter (!).
- ruitewissers allemaal vervangen bij 20.000. Deze wissers waren al snel aan het eind van hun latijn, dus ik hoop dat de nieuwe iets langer meegaan.
- gemerkt dat de 1e en 2e versnelling iets moeilijker beginnen in te leggen. Op de een of andere manier gaat het wat stroever dan eerst.
Wellicht binnenkort weer eens naar de garage voor een check van navi, airco en versnellingsbak.
Update (11-09-2008)
- Navi is er bepaald slechter op geworden. Nadat de cruisecontrol knoppen op het stuurwiel plots dienst weigerden heeft de dealer met de software lopen stoeien. Dit verhelpt het probleem met de cruisecontrol, maar de navigatie-software heeft er echt een tik van gekregen. Het duurt een kwartier totdat de vlaamse mevrouw wakker is geworden. En dan nog werkt het niet foutloos. Zwarte of uitvallende schermen komen met regelmaat voor. Ford belooft wederom een update van het systeem, dat overigens door Blaupunkt is geleverd. Aangezien dit systeem toch wel veel geld kost heb ik gemeld dat ik de performance van het systeem echt onacceptabel begin te vinden, zeker omdat het crashen van de navigatie er ook voor zorgt dat de andere functies van het informatiepaneel (airco, radio etc) dan ook niet meer werken. Ford heeft een ruilmodel beloofd. Ik heb echter van het systeem onlangs de vraag gekregen of ik de software wilde updaten (?¿) en daarop ja geantwoord. Het systeem doet het na een half uur pruttelen op deze update ineens veel beter! Het verdient echter niet de schoonheidsprijs zo. Dit had de dealer toch moeten weten/uitvoeren? Eens aanzien of het aardig blijft gaan.
- 40.000 km beurt gehad. Niks bijzonders te verhelpen.
- ik begin wat rammeltjes te krijgen. Deurpaneel bestuurder weer laten vastzetten verhelpt een paar rammeltjes.
- verbruik is wat gezakt naar ongeveer 6.0 liter per 100Km.
*Update*
- 140.000 km
De auto staat nu op 140.000 kilometer. In de periode tussen de vorige update en nu is het probleem met het navigatiesysteem niet bijster goed opgelost, maar het is nu in ieder geval bruikbaar. Soms valt het wel weer helemaal weg, en dan kun je weer naar de dealer om het systeem even te resetten. Toch wel sneu voor een navi die zoveel geld kost. Ik sta nog steeds op de lijst voor de volgende update.
Verder heb ik een heleboel kleine en grotere mankementen gehad. Te denken valt aan het compleet vervangen van de knoppen in het stuur wegens kapot, het vervangen van de rugleuning van de bestuurdersstoel vanwege een gebroken frame, en het loszitten van de middenconsole.
Wat vooral opvalt is dat ik -toen ik de auto net had- schreef dat de motor bij optrekken luidruchtig is en dat op kruissnelheid het geluid diep wegvalt. Nou, bij optrekken klopt dat nog steeds, maar op kruissnelheid blijft de auto nagelen, ook als hij helemaal is opgewarmd. Kennelijk gaat de motor in de loop der tijd toch meer geluid produceren. Collega's die instapten op de carpool zeggen dan: "zó, wat een tractor", terwijl zij net uit hun 3 jaar oude Avensis stappen. Het geluidsniveau is echt iets te hoog. Verbruik blijft wel keurig en is zelfs iets onder de 6 liter gezakt. Das dan weer wel keurig.
De auto mag er met een week of 10 uit, vanwege de kilometerstand en dan ga je nadenken of je weer een Mondeo zou nemen. Ik denk het niet. Het onderstel van de Mondeo is zalig, de besturing ook. Maar de matige elektronica, de herrie van de diesel (ja, ik weet dat ze een nieuwe hebben, maar andere merken ook) en de overmaat aan afgebroken of kapotte spullen doen mij besluiten er toch niet weer een te nemen. Wat dan wel? Ik weet het nog niet, misschien toch weer een Saab. Ben bang dat zo'n spotgoedkope 508 niet direct een betere kwaliteit wordt dan de Ford. Toch maar zo'n nog saaiere Audi of VW dan?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.