Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum (2014)

autoreview

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum (2014)

Signalement

UitvoeringMondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf54.000 km
KM-stand laatst56.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

*AUGUSTUS UPDATE* ervaringen Ford Mondeo 1,6 ecobo

  • 56.900 km

Review UPDATE na ca 3000 vakantiekilometers.

De aanleiding...

Onze opel vectra station met G3 installatie uit 2005, die wij rijden sinds 2009 was weliswaar goedgekeurd, maar begon olie te lekken uit de versnellingsbak. Ook kregen we de achterklep niet meer open. Dit heb ik kunnen oplossen, maar na enige tijd kwam het euvel terug. Vervangen van de koplampen zat er aan te komen want die werden steeds waziger en de kilometerstand was 230.000. Wij wilden bovendien op benzine rijden, want zoveel kilometers maken we niet meer. Daarnaast was wat meer luxe aan bord wel gewenst. De opel had bijvoorbeeld geen cruise control en slechts 5 versnellingen. Hij maaktde daardoor vanaf 100km al best veel herrie.

De zoektocht
Wij wilden een 'ouderwetse' station of ruime hatchback, dus geen SUV- achtig model. Ik vind lage auto's gewoon mooier en zuiniger.
Er werd mij aangeraden door 'deskundigen' om Japans of Koreaans te gaan rijden. Bij Hyundai vond ik de i40 met 1.6 te licht en de 2.0 te onzuinig . De nieuwe i30 is nieuw en daardoor te duur. De Mazda 6 vanaf 2015 is ook goed en vond ik mooi maar vond ik ook te duur. Ik heb daarnaast de nieuwe astra, insignia en passat overwogen. De astra vond ik te krap (smal) van binnen, nieuwe insignia en laatste passat (2015) te duur. Uiteindelijk stuitte ik op een mondeo 1.6 turbo platinum. Deze auto won uiteindelijk ten opzichte dik van alle anderen op het gebied van value voor money als je kijkt naar:
1 de lage km stand
2 geboden luxe (platinum versie heeft alle opties die je maar wenst)
3 geboden krachtbron vs verbruik: 160pk en 240 nm (voor ons ruim voldoende, verbruik; energieklasse C ).

Vooral het verschil met de passat was erg groot; ik vond deze ook prima rijden, maar wat je voor je geld kreeg aan luxe was gewoon niet veel. Verder levert de 1.4 act motor ongeveer dezelfde prestaties als de 1.6 ecoboost. ( fractie minder pk's, fractie meer koppel)

De ervaring tot nu toe;

De auto rijdt heerlijk. Elke keer als we over verkeersdrempels rijdt verbaas ik me weer hoe soepel en geluidsloos dit gaat. Dat was met de Vectra echt anders. Ik heb gelezen dat de mondeo het onderstel deelt met veel Volvo's s80, v70, etc. Verder heeft de mondeo fraaie stoelen die goed verstelbaar zijn en ze bieden lekkere steun achter je rug en aan de zijkanten. Hij stuurt verder scherp, gaat lekker de bocht door en ook het schakelen gaat trefzeker. Vooral tijdens de vakantie op de Franse weggetjes door de bergen is het heel fijn rijden. De motor is lekker soepel en zelfs in de 6e versnelling is er voldoende kracht om te accelereren. Zelfs met de caravan, die beladen iets van 1100 kg weegt kan er nog in de 6e versnelling gereden worden en ingehaald worden.
Verbruik: het verbruik met de caravan is ongeveer 11 liter per 100km, ik rij dan ongeveer 95 tot 100 km per uur.
Zonder caravan is het verbruik tussen de 7 en 8 liter, dus gemiddeld 7,5 liter per 100 km.
Hij verbruikt overigens, ook na zware bergritten met de caravan, geen olie.
De auto is voorzien van keyless entree. Ik heb gelezen dat daar wel eens problemen mee zijn. Vooralsnog werkt het erg fijn. Het enige is dat de auto aangeeft aan dat de batterij van de afstandsbediening leeg is, maar hij functioneert nog steeds. Ik moet nog steeds controleren of dat met die andere a.b. ook zo is. Het open dak is een verademing tijdens de hete dagen. je moet dan bij hogere snelheden wel een ander raampje ook openen anders gaat de wind op een bepaalde manier storend dreunen.
Er zit ook stoelverwarming in de auto. Met de bediening hiervoor moet je volgens de handleiding ook de stoelen kunnen ventileren. (bij verwarming worden de LED's rood, bij koeling blauw. Dat is mij overigens nog niet gelukt; wellicht heb ik deze optie er nét niet op zitten. (?)
Met gesloten ramen is de auto aan de ene kant zeer stil; je hoort de motor vrijwel niet en de rijwind slechts een beetje, maar de achterwielen hoor je wél. Dit komt enerzijds omdat het exemplaar dat ik rij licht gecupte achterbanden heeft. Daarnaast heb ik het idee dat de achterkant minder goed geïsoleerd is.
Ik merkte dat dit afbreuk deed aan de overige stilte aan boord en daarom ben ik het achterin zelf gaan isoleren. Ik heb de binnenbekleding losgemaakt en heb de wielkasten voorzien van extra isolatiemateriaal Dat heb ik ook gedaan in de ruimte tussen achterbank en wielkasten. En verder heb ik van buitenaf de wielkasten ook extra geïsoleerd door een rubberachtige mat in de wielkasten te lijmen met polymeer kit. Er is overal ruimte zat voor en je ziet het (toch) niet. Het resultaat mag er zijn, want de auto is over het algemeen lekker stil. Maar je hoort nog steeds de cuppende banden, ook al is het minder. Ik heb de auto voor de zekerheid laten uitlijnen, maar dat bleek zonde van het geld want de wielen staan goed. Bij mijn volgende set achterbanden zal ik de wielen na verloop van tijd omwisselen om het cuppen voor te blijven.

Conclusie: Zeer fijne, dynamische auto met veel luxe, behalve gecupte achterbanden nog geen problemen. Wel raad ik aan bij wielkasten en bodem aan de achterkant geluidsisolatie aan te brengen.

Ik zal de review bijhouden met mijn ervaringen. het is nu te vroeg om iets over betrouwbaarheid en kosten te kunnen zeggen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.