Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV Vignale |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Comfort & zuinig
- 3.300 km
Begin 2020 mocht ik van mijn werkgever een nieuwe lease auto uitzoeken. Ik reed op dat moment een Mazda 3 sedan diesel uit 2018. Een erg fijne wagen.
Qua leaseauto keek ik naar comfort, zelfrij capaciteiten, automaat, ruimte voor een fiets achterin en voor reisgenoten en bagage.
Aanvankelijk keek ik naar de Mazda CX30 en Ford Focus Wagon.
De Mazda SkyActive als auto erg comfortabel met fijne bediening, maar viel motorisch tegen, ook in combinatie met de automaat. De Ford reed erg fijn daarentegen. Qua leasebedrag was deze alleen relatief kostbaar. Mijn oog viel toen op de Kuga die als PHEV erg gunstig in de lease was. Dealers hadden nog geen demo modellen, maar gezien mijn ervaring met Ford, heb ik de gok genomen.
Ik ben dus voor luxe gegaan in de vorm van de Vignale. De ST-Line X ziet er wel hipper uit, maar ik betaal liever voor comfort.
Door de lockdown liep de levering en bestelling vertraging op. Verwachte levering was ergens in september, bijna 6 maanden tegenover 2 maanden voordat de lockdown intrad.
Uiteindelijk is de auto toch vlotter uitgeleverd. Een dag voordat ik op reis zou gaan naar Noorwegen, dus een mooie vuurdoop.
Mijn reisgenoot en ik vonden het beide een erg fijne en comfortable auto. De auto nodigt uit tot rustig en zuinig rijden. We hebben 3300km gereden in 2 weken en verbruik zit gemiddeld nu op 22km/l en waarvan 1/3 elektrisch. Erg netjes voor veel snelweg en maar enkele keren kunnen laden. Snelheid op snelweg lag tussen 100 en 130, we hebben geen autobahnstormer uitgehangen.
Dit is beter dan de Mazda 3 die ik ervoor reed: daarmee haalde ik 20 km/l voor een stuk lichtere en kleinere auto met diesel.
De CVT automaat is erg fijn en de elektro en benzine motor werken naadloos samen. Er is voldoende vermogen voor handen. De auto is ook erg stil, zeker als je electrisch rijdt.
De auto is comfortabel afgeveerd en geen bochtenridder, maar rijdt gewoon netjes.
Het dashboard heeft veel instelmogelijkheden over rijstatistieken met verschillende schermen om je te helpen met zuiniger rijden. Ook de verschillende rij modi zijn aardig. Vooralsnog gebruik ik het liefst Eco. Hij accelereert al best met fel met de cruise control aan in de Normal stand. Jammer dat je geen standaard rijmodi kan kiezen, dit moet je elke keer na het starten van de auto weer selecteren.
Eerste opmerkingen zijn:
- afdekscherm van de kofferbak schiet snel los. Het heeft een erg iele/fragiele bevestiging.
- rij assistentie zoals rijbaanhulp doet soms rare dingen. Het is dus ook echt een hulp, je moet altijd zelf blijven meerijden
- het Sync 3 systeem is niet erg verfijnd of altijd intuitief. je ziet duidelijk dat auto fabrikanten geen software ontwikkelaars zijn. Zowel met carplay als android auto af en toe was issues gehad.
- met de mazda had ik een keur aan instelmogelijkheden voor de hulpsystemen, verlichting, deurvergrendeling etc. Op de Ford is dit er allemaal niet voorzover ik heb kunnen ontdekken, Toch best jammer
- de voorstoelen hadden wel iets meer zijdelingse steun mogen hebben
- geen stoelventilatie, dit is meer een algemene opmerking voor de auto industrie. Zo jammer dat dit vaak niet beschikbaar is, kan een goed alternatief of aanvulling zijn op airco.
Kortom: tot zover tevreden over de Ford
Terugroep actie
- 4.000 km
Afgelopen maandag de Ford naar de dealer gebracht voor een 2-tal terugroepacties. Beide gerelateerd aan de hoogspanningsaccu (Hybride deel).
De stekker aansluiting en koeling van de accu zijn onderhanden genomen.
Ik ben door Ford geinformeerd van deze terugroep via de FordPass app. Dit was veel vlotter dan de post waarmee ik door Ford werd geinformeerd. Het inplannen van een afspraak bij de dealer werkte niet via de app. Maar opbellen gaf ik toch de voorkeur aan ivm nadere afspraken.
De auto mocht zolang de terugroepactie niet is uitgevoerd, alleen in Auto EV modus gebruikt worden. Het viel mij op dat Ford dit op afstand in de auto heeft afgedwongen. Ik kon namelijk niet meer handmatig de EV modus aanpassen.
Ik heb gedurende ongeveer 2 weken niet kunnen laden. Het gemiddelde verbruik is hiermee naar 1:20 km/l teruggevallen. Op de snelweg is het verbruik met 100 km/u ongeveer 1:17 km/l met lege accu. Maar nogsteeds zul je elektrische kilometers afleggen, want hij regenereert nog altijd energie.
De langste afstand die ik nu elektrisch zou kunnen afleggen als ik rustig aan zou rijden is 60km. Dit is dan geen continu snelwegrijden met 120, maar een mix met max 100km/u met de Eco stand aan.
De auto bevalt verder nogsteeds erg goed. Hij is zeer comfortabel en stil. Het gewicht is soms goed te merken met remmen en in de bochten.
Ik heb al een aantal keer de automatische parkeer modus uitgeprobeerd. Als hij een parkeerplek detecteert werkt het systeem goed. De als is dat hij niet alle soorten parkeerplaatsen goed herkent. Of als de vakken aan de linkerzijde van de auto zijn. Hij detecteert alleen rechts van de rijrichting zo lijkt.
Bovendien als je zelf geen probleem met inparkeren hebt, ben je veel sneller.
Vanuit de leasemaatschappij stond er opgegeven dat er een reservewiel bij zou zitten. Deze zit standaard niet bij de auto. Er lijkt ook geen ruimte voor, want in de bak onder de laadvloer, zit de reguliere 12V accu prompt in het midden van het reservewielvak. Dus ik vraag mij af of een reservewiel uberhaupt zou passen.
Over een paar weken verwacht ik naar Italië te gaan met aanhanger, dus ik ben dan benieuwd hoe dat bevalt en hoe het verbruik zal zijn.
Herroeping terugroepactie
- 4.732 km
nadat eind juli de Kuga terug is geweest bij de dealer omtrent de terugroepacties voor het accupakket & laadsysteem bleef ik een melding houden in de Ford app omtrent één van beide terugroepacties. Ze hadden mij ook aangegeven dat het even kon duren voordat de afmelding ook door zou komen in de app.
Nu kreeg ik vandaag via de leasemaatschappij een mail waarin een update wordt gegeven over de terugroepacties. Daarin wordt aangegeven dat het niet opladen óók geldt voor de autos die al terug zijn geweest.
Ik heb het dus even nagebeld en blijkt inderdaad dat één van de terugroepacties (20S44) herroepen is. Ford werkt nu aan een betere fix.
De herroeping van de terugroepactie is dus in eerste instantie niet duidelijk doorgekomen bij mij mede omdat ook communicatie vanuit de leasemaatschappij vertraagd is ten opzichte van wat ik in de app zie.
De nieuwe terugroepactie zou worden aangekondigd onder 20S51, het is nog onbekend wanneer deze gereed is. Dus even in afwachting.
Ik heb daarom ook vrolijk geladen afgelopen week. En de nodige elektrische kilometers gemaakt wat erg goed bevalt. Het laden aan een openbare laadpaal duurt vaak ongeveer 3 uur. Ik krijg netjes via de app een berichtje als hij vol zit. Ondanks dat ik dan in Eco en full EV mode rij, zie ik aan het eind van de rit binnen accu bereik, toch vaak de verbrandingsmotor is bijgeschakeld. Positief daaraan is dan dat ik het dus niet altijd door heb zonder dat het dashboard het verraad.
Een punt wat mij is opgevallen met de rijassistentie ten opzichte van de Mazda 3 2018, is dat het Blind Spot Information System bij Ford al niet meer oplicht zodra je de auto naast je met je achterbumper gepaseerd bent. Bij Mazda bleef het lampje branden totdat je op veilige afstand gepasseerd was.
Ook gaat bij de Ford het collission warning systeem eerder af, maar ik heb nog geen ingreep gehad. Dit heb ik bij de Mazda wel weer gehad, die dan ook direct zelf vol ingreep. Dit gebeurd voornamelijk wanneer een auto afslaat en de achterkant nog een beetje uitsteekt over je rijbaan. Dit wordt dan opgepikt alsof er iets stil staat voor je terwijl je er makkelijk langs kunt rijden.
Verder is het met Android Auto aan te raden een goede kwaliteit kabel te gebruiken. Ik gebruik nu een Google Pixel USB C kabel en daarmee werkt het altijd. Met andere kabels wilde het nog wel voor problemen zorgen.
Wachten op Ford
- 11.000 km
Inmiddels zit ik op de 11.000km. De auto bevalt goed en heb geen verstoringen gehad. Wel wat puntjes die minder bevallen en neven effecten van het lege accupakket.
Omdat ik nu al maanden de accu niet heb opgeladen en door Corona weinig rij, zet de auto zich nu regelmatig in slaap toestand. Dit lijkt te betekenen dat bijv. keyless entry voor deuren en kofferbak niet (volledig) werkt. Ook krijg ik zo nu en dan de mededeling dat de auto geladen dient te worden of in slaap toestand wordt gezet ivm lege accupakket. Geen echt probleem verder.
Vanuit Ford is het nog altijd stil sinds ik de tankkaart heb ontvangen. De dealer heeft mij aangegeven dat Ford mij zou bellen. Dit zou begin januari zijn verwachtten ze. Het zal mij benieuwen. Het gaat in iedergeval allemaal langer duren dan verwacht, zonder tussentijdse communicatie helaas. Dat vind ik vooral matig.
De auto is verder zeer comfortabel en ruim. Een fiets past zo in de achterbak met de achterbank plat. Als trek auto ging het ook uitstekend.
Het op afstand starten heb ik twee keer geprobeerd. Dit werkt best aardig en snel. Handig op de zeer koude of warme dagen. Minder voor het milieu uiteraard.
Verbruik staat nu op 1-18,xx km. valt dus allezins mee aangezien ik al maanden niet heb kunnen laden.
Zaken die mij minder bevallen:
- de voorstoelen in mijn Mazda 3 zaten toch wel stukje beter. Stakker en meer erin. Bij ford zit ik meer op de stoel en zijn ze ruimer.
- de stoelverwarming is erg fijn, maar helaas loopt deze niet helemaal tot de bovenkant bij de schouders.
- automatische vergrendeling doet de ford niet aan zo lijkt. bij mijn mazda was ik gewend bij weglopen dat de auto zich automatisch vergrendeld.
- ik heb een update melding ontvangen, maar het downloaden via Wifi of hotspot via de telefoon was niet haalbaar binnen dik een uur. Uiteindelijk maar via een USB stick handmatig gedownload en uitgevoerd. Ook levert de update geen merkbare verbetering van functionaliteit. Beetje jammer vandaag de dag met zogenaamd moderne computers in de auto. Helaas zijn er maar weinig automerken die begrijpen dat software een essentieel onderdeel van de auto is geworden en niet een bijzaak.
- De rijhulpen werken best aardig, maar ik vraag mij af hoe deze ervaring is over zeg 5 jaar. Ik verwacht namelijk 0 updates door de jaren, zie punt hierboven.
Overal zeker geen spijt van mijn keuze zover.
Langdurende terugroepactie
- 11.300 km
Omdat ik nogsteeds geen nieuws heb gehad van Ford heb ik ze 19-1 eens gebeld en gevraagd. Eeder gepresenteerd tijdspad was dat ze half december zouden beginnen en de laatste in maart afgerond zouden worden.
De dame aan de telefoon gaf aan dat de dealer mij belt voor een afspraak. Precies tegenovergesteld zoals ik het van de dealer heb begrepen.
verder vertelde ze mij dat ze gisteren (18-1) pas zijn begonnen met het uitrollen van de nieuwe accus. Het loopt nu dus door tot en met april.
Ze zouden chronologisch aanpakken, dus hoe eerder de auto hoe eerder je dan aan de beurt bent. Ik heb hem eind juli ontvangen.
Op mijn opmerking dat het jammer is dat er geen communicatie plaatsvind over verandering van tijdspad werd niet gereageerd.
Ze schuiven het terug naar de dealer, terwijl die natuurlijk wacht op vervangende accus en middelen om de vervanging uit te kunnen voeren.
Daarbij komt dat ze inmiddels wel weer nieuwe autos uitleveren. Het is logistiek vast makkelijker te coordineren in een fabriek waar ze in opslag staan, om autos om te bouwen of een nieuwe accu in assemblage op te nemen. Maar jammer dat bestaande klanten dan maar moeten wachten, dat ziet er natuurlijk niet fraai uit.
Kortom, voornamelijk het gebrek aan communicatie en niet halen van de gestelde tijdslijn vind ik een gebrek in betrouwbaarheid van Ford, daarom de aangepaste score op dat vlak.
Terugroep ingepland
- 11.500 km
Gisteren contact gehad met de dealer. De inbouw van mijn accupakket staat gepland voor 8-12 maart.
Ze wilden de auto dan direct een week houden omdat ze nog diverse andere zaken aanpakken, waaronder BLISS (Dodehoek systeem) en nieuwe software.
Ik zou een vervangende auto krijgen. Aangezien dat net de week is dat ik een verhuizing gepland heb, gaven ze aan dat een Ford Transit ook beschikbaar was. Heel fijn dat ze zo meedenken.
Verder werd de auto schoon, volgeladen en getankt afgeleverd. Vanuit de dealer
Dat ik nog niet gebeld was, had ermee te maken dat ze pas net een lijst van Ford hebben ontvangen en dat er geen contactgegeven van mij bij stonden, maar alleen van de lease maatschappij. Ze hadden met de lease maatschappij al contact gehad.
Ze hadden nog niet in hun eigen systeem gekeken, waar mijn gegevens wel in staan, ik was ze toevallig voor door zelf weer te bellen. Vandaag kreeg ik ook een telefoontje van de leasemaatschappij of ik contact wilde opnemen.
Kortom soms wat omslachtig, maar het gaat nu eindelijk gebeuren.
terugroep uitgevoerd
- 13.500 km
Vorige week was het eindelijk zover, de terugroepactie is uitgevoerd.
De auto heb ik een week lang achtergelaten en een ruilauto mee gekregen. Ik kreeg een Ford Transit mee, omdat ik juist die week ook een verhuizing had. De Fiesta die ze mij voorstelden zou dan een beetje beperkt zijn in vergelijking met de Kuga.
Ze hebben naast het accupakket ook het BLISS een update gegeven. Sommigen hadden last van een overgevoelig reagerend systeem.
Daarnaast is er een software update uitgevoerd.
De auto zelf is volledig gepoetst, van binnen en buiten voordat hij weer werd opgeleverd. Daarnaast kreeg ik een brief van Ford overhandigd waarin nog eens een tankpas van € 300 werd aangekondigd. Hierover word ik nog gebeld door Ford klantenservice.
Ik ben benieuwd wanneer ik gebeld wordt. Ik had al eerder contact gezocht omdat ik nooit de pincode van de eerdere tankpas heb ontvangen. Hier heb ik nog niets op gehoord. Ik ervaar de service van Ford zelf is traag, slechte communicatie en niet klantgericht.
Ford Broekhuis Zeist daarentegen heeft in iedergeval goed zijn best gedaan service te leveren. Dit vind ik zeker een fijne dealer, die goed meedenkt en heel service gericht is.
De auto inmiddels ook weer twee keer geladen. Het valt mij nu weer op hoe stil en rustig het rijdt op elektrisch. Dat heb ik eigenlijk wel gemist. Het stimuleert ook extra tot zuinig rijden.
Nu hopen op verdere probleemloze kilometers.
Comfortabele cruiser
- 48.000 km
Nu na bijna 2 jaar met de Kuga er zo'n 48000km op zitten.
De conclusie is dat het een comfortabele cruiser is.
Hj is betrouwbaar en met goed weer rij ik ruim 50km elektrisch, bij 100km/u max op de snelweg.
Gemiddeld rijd ik afgelopen paar tankbeurten rond de 50 km/l. Groot deel is snelweg en afstanden net voorbij bereik van de accu.
Ik zit nu totaal op 25.3 km/l verbruik, na het eerste jaar zonder laden en een paar lange afstand trips.
De kleine puntjes:
- Laden aan de publieke laadpaal gaat niet altijd goed. Soms is het nodig opnieuw in te pluggen en inchecken. Soms werkt het gewoon niet. Meestal ligt het óf aan de pas of aan de laadpaal.
- metallic randjes van raambediening laat los. Heb hierdoor al 2x snee in mijn vinger opgelopen. Vervangen onder garantie.
- Geen stoel ventilatie mogelijk. Meer algemeen dat dit te weinig wordt toegepast in auto's.
- keyless entry werkt niet altijd op achterportieren
- automatische achterklep opening met voetsensor werkt ook niet altijd
Ik zal zo met plezier nog 2 jaar het lease contract uitrijden.
Betrouwbaarheid nog wel op 3 sterren omdat de aftercare/service vanuit Ford slecht is rondom vervanging van het accu pakket. Slechte communicatie en beloftes niet nakomen. Ik heb nooit de 2de tankkaart ontvangen, ondanks herhaaldelijk bellen en mailen.
2x pech
- 65.000 km
Nu zit ik op zo'n 65.000km en over het algemeen ben ik tevreden, maar er zijn toch twee minpunten waar ik niet blij mee ben.
De eerste is dat ik twee keer te maken had met een auto die niks meer deed, door een lege 12V accu. Beide keren stond de auto in een parkeergarage aan een laadpaal.
De auto trof ik volledig 'dood' aan. Beide keren via de ANWB met een startaccu weer op weg geholpen.
Navraag bij de dealer wijst uit dat dit in principe aan de laadpaal ligt. De laadpaal blijft de auto, ook na laadcyclus afgerond te hebben, met de auto communiceren. Daarvoor wordt steeds de computer in de Kuga opgestart. Die wordt gevoed door de 12V accu. Ze werken eraan om dit software matig te verhelpen. In maart 2023 wordt de update verwacht.
Zolang ben ik geadviseerd de auto direct van de laadpaal te halen als deze vol zit en daarnaast ook geen functies te gebruiken zoals opstarten op afstand, zolang deze aan de laadpaal hangt.
Het tweede punt sluit hier eigenlijk een beetje op aan. Het updaten van de software is zeer moeizaam, op zijn best.
Ik maak regelmatig lange ritten en laat de Ford dan via mijn telefoon hotspot downloaden. Downloaden gaat traag, ondanks mijn 5G verbinding. Het downloaden onderbreken, door dat je bij je bestemming bent aangekomen, zorgt er vaak voor dat de volgende keer het downloaden weer opnieuw begint. Niet van deze tijd.
Nu heb ik al twee keer gewacht met uitzetten van de auto om de update te laten afronden. Na afronden gebeurd er verder niks zichtbaars, behalve melding succesful.
Toch gaat de auto weer doodleuk opnieuw downloaden bij de volgende rit.
Updaten via USB is mij met geen mogelijkheid gelukt. Instructies begrijp ik goed, heb ik in het verleden ook kunnen uitvoeren. Maar nu wordt geen van mijn USB media meer herkend door de auto.
Dus of het lukt om de update in maart binnen te halen is maar zeer de vraag.
En bij de dealer laten uitvoeren kost geld, ook als ik aangeef dat het systeem gewoon niet werkt.
Het is mij duidelijk: autofabrikanten kunnen geen moderne software ontwikkelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Navigatie | 20 INCH wielen | Elektr. Achterklep | Half Leder | Climate Control |
- 2023
- 66.829 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line | Winter Pack | Camera | Magnetic | Digitaal dashboard | Full led | Fabrieksgarantie tot 03-2029!
- 2024
- 27.107 km

Ford Kuga 2.5 225 pk PHEV ST-Line X Winter Pack, Driver Assistance Pack, Achteruitrijcamera, Adaptive Cruise Control
- 2023
- 40.443 km