Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020) #6

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)
Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf72.500 km
KM-stand laatst89.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Erg luidruchtig

  • 75.500 km

Deze Kuga PHEV heb ik sinds half juni in bezit. Het is een geïmporteerde auto en gekocht bij een Ford garage in Leeuwarden. 2 jaar oud en in verhouding veel kilometers gereden al, nul 72000 (in 2 jaar dus), maar omdat ik zelf erg weinig rij, trekt dat gemiddelde wel bij de komende jaren. De Kuga is een ST line X met alle verdere opties zoals een panorama dak, winter line, 20 inch velgen etc.. Fraaie auto om te zien.

Voor ik mijn ervaring vertel eerst het volgende:

De garage verkocht mij de auto als zijnde een " Jahreswagen" uit Duitsland. Deze heeft in de Ford organisatie gereden en is bij alle dealers in Duitsland langs geweest als demo auto. Helaas kan of wil de garage tot op heden geen onderhoudsgeschiedenis of evt schade verleden overleggen.
Achteraf snap ik dat ook wel, want inmiddels ben ik er achter dat de auto helemaal niet uit Duitsland komt , maar vanuit Italië. En dat deze niet vanuit de Ford organisatie komt maar van een particulier. En er is nog een gat van enkele maanden en ca 5000 km waarvan niet bekend is waar de auto is geweest. Ik heb contact gehad met de oude eigenaar in Italië, ik vond zijn gegevens tussen de papieren en rommel die in de auto lagen na afleveren. De auto was namelijk ook niet goed schoongemaakt.

Nu ondervind ik wat problemen met de auto en het zou zo maar kunnen dat het aan de geschiedenis van de auto ligt, vandaar deze uitleg.

De ervaring zover:

Positief aan de auto:

* Ruim! Zelf ik met 1.92 m heb veel hoofdruimte achter het stuur. Dat was mede een reden om de auto te kopen. Bij veel auto's tegenwoordig schort het daar aan
* Zuinig! Met een opgeladen accu rij ik makkelijk 60 km. En daarna met benzine rij ik nog 1 op 18 a 19 (bij aanhouden maximum snelheid en normaal rijden) Rij je sneller dan wordt het ook snel minder zuinig.
* Kosten kwa wegenbelasting zijn laag, komt natuurlijk door half tarief, maar ook door lager gewicht dan zijn concurrenten.

Mijn issues met deze auto:

Op de terugrit na het ophalen van de auto viel het mij op dat de auto erg rumoerig is. Het is net alsof er te weinig isolatie materiaal geplaatst is. Ik wil het zelf luidruchtig noemen. Niet aangenaam om in te rijden. Relaxed naar de radio luisteren is er niet bij. Veel geluid van de weg en banden is mijn ervaring.

Tevens hoor ik ook een resonerend geluid vanaf ca 50 a 60 km per uur. Een geluid dat niet alleen irritant is maar ook toeneemt. Ik dacht aan een defect wiellager, maar volgens de garage is dat niet het geval. Het is lastig te omschrijven, maar resonerend , schurend, jengelen, dat komt het dichtste bij.

En ja, ik heb een proefrit gemaakt alvorens de aankoop. Ik heb een stuk gereden, ook over de snelweg, maar het is me toen niet opgevallen.
Wat wel zo was is dat de auto tijdens de proefrit op winterbanden stond, iets wat ik pas na de aankoop te horen kreeg....

Voor het ophalen zijn de zomerbanden gemonteerd. Continental PremiumContact 6.

Andere zaken die mij opvallen na langer deze auto te rijden zijn o.a. :

* de airco pomp maakt veel lawaai na het starten van de auto, alsof er een vliegtuig opstijgt.

* De stoel zitting is aan de korte kant.

* Bij het in en uitstappen voel ik een metalen deel in de zitting van de stoel, het binnenwerk voel ik dus

* De achterbumper zit los, links losser dan rechts, maar schijnt Kuga ding te zijn aldus de garage.

* Onder de auto zit bescherming, maar dat zit echt erg los. In eerste instantie misten ook enkele clips, die heb ik zelf vastgezet, maar dan nog is het erg flodderig.

* navigatie systeem start tergend traag op. Is al naar de nieuwste software gebracht, maar blijft traag

* Keyless entry : de ene keer werkt het wel goed (gelijk deur open bij vasthouden klink) en de andere keer niet

* De bijrijders stoel kan niet vlak gelegd worden, draaien naar voren of naar achteren, deze blijft altijd deels schuin omhoog staan. Lastig met het vervoer van lange voorwerpen.

* Kofferbak is niet reuze groot, maar wel voldoende

* afdekplaat van het reservewiel in de kofferbak is een lachertje, een plank die er los opligt

* Afdekstofje van de kofferbak is ook maar minimaal. Op zich wel handig dat het geen zware rol is, zoals ik eerder had in auto's, maar veel geluid en zicht houdt het ook niet tegen.

* De rijlijnen op de achteruitrijcamera zijn uit balans naar mijn mening, niet goed bruikbaar om in te parkeren. De draai van de auto is groter dan de lijnen aangeven.

Maar het geluid daar verbaas ik mij echt over! Ik lees in alle reviews dat deze auto zo stil is. Dat staat lijnrecht tegenover mijn bevindingen.

De garage heeft de auto een week in de werkplaats gehad voor de nazorg. Naast het probleem met het geluid stonden er nog terugroepacties open en waren er andere afspraken niet nagekomen, dus dat moest allemaal verholpen worden.

Om het resonerende geluid te tackelen hebben ze de achterbanden vernieuwd, daar liggen nu Pirelli Zero banden onder. Volgens de garage waren de andere banden aan het cuppen. Dit heeft helaas niet geholpen. Toen ik dat melde zou het geluid opeens van de remmen afkomen, alle Kuga's hebben last van roest op de schijven als ze al kort stilstaan. Onzin dus, want ook na meerdere malen flink remmen blijft het geluid bestaan.

Uiteindelijk was de conclusie dat het bij de auto hoort, het is een eigenschap van de Kuga. om dat te bewijzen ben ik samen met de directeur van de garage in mijn auto en een andere Kuga gaan rijden.
Conclusie was dat het overal geluid bij de andere iets minder was (enkele decibel volgens mijn (overigens niet ge-eikte meter). En het de resonantie was minimaal ook in de andere Kuga te horen. Maar niet zo heftig als bij mij. De directeur hield zich op de vlakte, kon en wilde niets bevestigen, maar haakte wel in op het feit dat ik eerlijk aangaf dat ik (zij het minimaal) ook hier iets van resonantie hoorde.
Het algehele geluidsniveau zou minder zijn door de 19 inch velgen en banden ipv de 20 inch van die van mij.

Hiermee was de zaak afgedaan. Auto is perfect in orde volgens de garage, geen discussie meer mogelijk.

Mijn ervaring is dus niet positief. Ik twijfel nu aan mij zelf of het geluid nu wel of niet zo aanwezig hoort te zijn. Ik heb nu 32 jaar mijn rijbewijs en ik heb ontzettend veel kilometers gereden in het verleden en ook in enorm veel auto's gereden, maar nooit is mij een dergelijk geluid opgevallen.

Nu ga ik voor een 2nd opinion nog naar een andere Ford garage, pas over enkele weken, overal zijn ze druk. Ik ben benieuwd wat hun bevinding is.

Het liefste zou ik de koop ontbinden, heb ik ook gevraagd. Mede gezien de onduidelijke herkomst van de auto. Maar daar wil de garage natuurlijk niets van weten.

Opties?

* de auto enkele jaren berijden en inruilen. Voor nu tijdens het rijden oordoppen in
* De auto gaan isoleren? Alles voelt idd ook niet erg degelijk aan, niets voelt massief, dus daar kan wel iets aan gedaan worden. Maar is toch te gek voor een auto van deze klasse?
* De auto nu inruilen / verkopen en het verlies nemen.

Voor mij op deze manier nooit meer een Ford. En zeker niet bij deze dealer.

Iemand ook ervaring met het geluidsniveau in de Kuga?


2nd opinion

  • 76.800 km

Deze week is de Kuga weg geweest voor de 2nd opinion bij een andere Ford garage. Hier hebben ze de auto goed nagekeken en er is uitvoerig mee gereden.

De conclusie is dat de auto idd rumoerig is, waar het aan ligt valt moeilijk te zeggen. Het zou kunnen zijn dat de 20 inch velgen icm de bredere banden meer geluid produceren. Het lijkt alsof er een rooster openstaat in de kofferbak, om dit na te gaan zou de bumper gedemonteerd moeten worden. Geconstateerd is dat de bumper er al een keer af is geweest, voor onduidelijke reden.

De loszittende achterbumper aan de linkerkant is niet ernstig, maar hier mist wel een plug die de boel vast moet houden.

De resonantie in de auto is hoorbaar, maar valt meer onder het kopje rumoer volgens deze garage. Oorzaak ook lastig in te schatten, maar het zou goed kunnen dat het vanaf de onderkant komt. De platen aan de onderkant waarvan ik eerder al opmerkte dat deze los zaten, blijken idd los te zitten. Er missen 2 schroeven en 1 schroef zat erg los.

Wat ik in de bestuurdersstoel voelde aan binnenwerk van de stoel, dat was iets wat niet eerder was gemeld. Maar ook deze monteur voelde het wel. Inmiddels blijkt dat toch een Kuga eigenschap te zijn, daar zowel ik als deze monteur het ook in ander Kuga's voel. Waarschijnlijk als je het weet, ga je er ook meer op letten helaas.

Verder merkte deze monteur op dat er bepaalde strips aan de voorkant naar buiten staan, dus uit positie, dit zou kunnen worden opgelost met nieuwe klemmen. Ook waren er kleine dingen zoals stekkers en montage punten die niet correct waren terug geplaatst.

Ook was er een foto van zakje met " isolatiemateriaal" van onder de motorkap dat was opgevallen. Die zit in het zijscherm boven de laadopening. Dit heeft mijn garage destijds er tussen gefrommeld onder het mom dat dit daar miste. Nu heb ik gezocht, maar blijkbaar heeft de Kuga dit niet standaard. Via een Engels forum kwam ik er achter dat deze zakjes gebruikt worden in de Ford Focus mk3.

Het schuifdak maakt ook geluid was de conclusie. Ik weet inmiddels van de oude eigenaar in Italië dat daar destijds wel aan gewerkt is door Ford. Het dak maakte als nieuwe auto heel veel geluid, dat is verholpen daar.

De auto heeft overigens geen sporen van schade, dat is positief.

Het kan dus best zijn dat de auto op zich in orde is, maar dat er in Italië door onbevoegden aan gewerkt is. En de auto voor onduidelijke redenen los is geweest en niet correct in elkaar is gezet. Helaas heeft mijn garage dat niet gezien of willen zien.

Tja, hoe nu verder? Inmiddels wordt steeds duidelijker dat de garage waar ik de auto kocht, steeds meer steken liet vallen. Ook bijvoorbeeld nu weer met de montage van de onderplaten. Dit was 1 van de redenen waarom de auto een dikke week bij hun terug was in de werkplaats. En waar achteraf mij van verzekerd was dat dat nu allemaal in orde was. Niet dus!

In de opmerkingen nav mijn eerste review las ik iets over " voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten" En iets over het achterhalen van de onderhoudshistorie. Deze auto heb ik gekocht bij een " gerenomeerd " Ford agentschap. En Bovag garage. Een Ford dealer met meerdere vestingen in Friesland. De firma Sutherland. Dus niet zomaar bij een onbekende achteraf garage. En historie is lastig voor een particulier, en zeker voor een geïmporteerde auto. Wat kan je dan nog meer doen? Je verwacht dat een garage zoals Sutherland toch eerlijke informatie vertrekt. Deze heeft ook in eerste instantie een geschiedenis vertelt. Een auto uit Duitsland, van de Ford organisatie, dus ook goed onderhouden! Aantoonbaar de geschiedenis (welke ik op papier bij ophalen zou ontvangen). Niet gehad, daar er oa. tegenwoordig geen onderhoudsboekjes meer zijn, alles digitaal, (maar wel achteraf) in de app.

Dat later dit kompleet anders bleek te zijn, had ik ook niet verwacht of op gehoopt. Van een particulier uit Italië, zonder verdere geschiedenis. Het is dat er rommel in de auto was achter gebleven, anders had ik het ook niet te weten gekomen.
Sutherland vind het niet belangrijk, heeft er overigens ook nooit zijn excuses voor gemaakt.

Het enige wat ik had kunnen doen is een onafhankelijke keuring. Dat zou ik overwegen bij een auto zonder duidelijke herkomst. Heb ik in dit geval niet gedaan. Auto is pas 2 jaar oud en koop je bij een " betrouwbare" garage. Te goed van vertrouwen? Een Ford agentschap en Bovag dealer?

Nu verder overleg met de rechtsbijstand.

Ik heb ook Ford Nederland een brief gestuurd, inmiddels 2 weken geleden, maar (nog) geen reactie gehad.

Tussenstand

  • 78.203 km

Ondertussen is mijn rechtsbijstand verzekering druk in de weer, er zijn brieven naar de garage gegaan en de zaak wordt voorbereid bij de geschillencommissie.

Ford Nederland heeft ook van zich laten horen, dit nav mijn brief enige tijd terug. Ik ben telefonisch benaderd en als alles zou kloppen in mijn brief, dan was het zeer ernstig wat er zich hier voordoet! (en wat er in staat, klopt ook echt!) . Dit is absoluut onaanvaardbaar, aldus Ford. Ze gaan de garage benaderen om hun kant van het verhaal te horen en ik zou worden teruggekoppeld. Is nu wel enkele weken geleden inmiddels en ik wacht nog op de uitkomst. Ik heb ze een herinnering gestuurd, ik hoop toch echt dat er snel een einde komt aan deze zaak.

Temeer dat er zich nu weer het volgende aandient: Inmiddels heb ik 2 keer de pechhulp moeten inroepen om de auto weer op gang te krijgen. De startaccu blijkt dan leeg te zijn! Het maakt niet uit of de rijaccu gevuld is of niet, de auto is dan zo dood als een dodo! Deze maakt dan alleen soms nog wat laatste geluiden zoals ploffen via de speakers (!?). En knippert her en der nog wat met lampen. Laatste stuiptrekkingen zal maar zeggen.... Display vervaagt en gaat op zwart. Niets reageert meer. De ANWB zorgt dat er weer wat prik in de accu komt en dan kan ik weer rijden. Althans tot een volgende keer dat ie spontaan leeg staat. Er zijn ook geen achteraf accessoires aangesloten die stroom vreten, de auto is zoals die de fabriek verlaten heeft.

Na de eerste keer tot leven wekken, bleken er extra storingen te zijn. De grootlicht assistent werkte niet meer, dus ik reed standaard met groot licht, deze werd niet meer gedimd. Ik kreeg meldingen op het scherm over bepaalde instellingen die ik nooit eerder had gezien. Bepaalde dashboard lampjes bleven branden en gingen niet meer uit.
Bij de 2e keer heeft de ANWB alle storingen gelukkig gereset en werkte de auto weer naar behoren zover dat mogelijk is.

Het blijkt overigens een probleem te zijn , voornamelijk bij een bepaalde lichting uit 2020 van de Kuga. Op een Duitse website vond ik een forum en daar wordt het besproken. Helaas nu 2 jaar na dato is het nog niet opgelost! Ford schijnt het probleem niet te kunnen fixen! Ondertussen zijn er diverse Kuga rijders mee getroffen. Software-updates helpen niet.

Waarschijnlijk, ook daar ik niet veel rij, komt het nu ook bij mij om de hoek kijken. Ik heb dan ook de betrouwbaarheid score nu op 1 ster gezet.... Ter herinnering, dit is een 2 jaar jonge auto! Van een aanzienlijk bedrag....

Overigens schijnt het ook niet te helpen om de start accu te vervangen. Uiteindelijk zuigt de auto deze toch weer snel leeg.

De ANWB geeft me nu al als tip mee om de auto in het vervolg achteruit de oprit op te parkeren, zodat ze er beter bij kunnen via de motorkap.... Diepe zucht... en snik.....

Net wilde ik nog boodschappen gaan doen... en ja hoor , weer einde oefening. 3e keer dus. Ik pak nu mijn 35 jaar oude Citroen BX maar, die start tenminste (vrijwel... ☺️) altijd.... (En de supermarkt is ook niet op loopafstand, ik moet minimaal 8 km rijden. Een betrouwbare auto is dan ook wel gewenst. )

En morgen de Ford Pechhulp maar weer inschakelen, nu echt geen zin meer in. De ANWB zal de auto weer op gang helpen en dan maar weer een stuk rijden om de accu opgeladen te houden. Nu het kouder wordt zal dit niet beter worden is mijn vermoeden. De directeur van garage Sutherland is inmiddels hier ook van op de hoogte gesteld via de rechtsbijstand. Misschien trekt dit hun over de streep om de auto maar af te slepen en mij schadeloos te stellen....

Wordt vervolgd

Er is een uitspraak

  • 82.353 km

Er is een uitspraak!

In de tussentijd weer het een en ander beleefd met de Kuga. De ANWB is nogmaals langsgeweest om de auto op gang te helpen. Inmiddels heb ik zelf maar een starthulp gekocht en die heb ik ook nodig gehad.

De geschillencommissie heeft een expert laten kijken en luisteren naar de auto. Deze concludeerde dat idd de bumper los zit en dat de onderplaat schroeven mist. Verdere loszittende delen zijn ook gezien. Ook bleek de auto (lichte ) schade gehad te hebben, wat keurig is gespoten. De startaccu is doorgemeten en is in orde, alleen laag kwa energie.
De auto laadt dus onvoldoende bij, kwaal waarover ik inmiddels meer lees. De grarage had dus eerder zijn werk niet goed gedaan.

Tijdens een autorit van ca 10 minuten concludeerde de expert niet een afwijkend geluid te horen. Ik wel, al was het maar matig aanwezig op dat moment. Ik moet er ook bij zeggen dat we op dat moment met 3 personen in de auto zaten en dat dempt ook. Iets wat ik ook aan de expert meegaf als info.

Ca 2 1/2 week geleden was de hoorzitting. Mijn jurist was aanwezig, en ook de directeur van de garage. Deze laatste had zijn verweer al eerder ingediend. Daarin had hij geschreven dat er nooit over de herkomst van de auto was gesproken, alleen dat het een import auto was. Maar dus niets over een Jahreswagen uit Duitsland. H
Hij dacht natuurlijk dat ik geen bewijs had, want alles was mondeling gedaan tijdens de verkoop. Maar ik had destijds vanuit de showroom via I messenger gechat met mijn vriendin. Daarin niet alleen een foto van de auto in de showroom, maar ook mijn uitleg aan haar over wat de verkoper had verteld! Alles over de duitse herkomst.
Tijdens de hoorzitting begon de directeur weer en dit kon gelijk de kop ingedrukt worden met mijn harde bewijs!
Verder kwamen de klachten etc ter sprake.

Nu de uitspraak: het komt er op neer dat er geen grond is om de auto terug te nemen op basis van verkeerde informatie over de herkomst (!) en de rest van de klachten waren onvoldoende voor verplicht terugnemen.
Ik als consument had maar een aankoop keuring moeten laten doen! Ondanks dat je een auto koopt bij een gerenomeerde en officiële Ford dealer. Welke is aangesloten bij de Bovag en de geschillencommissie.

Vertrouwen is de basis van de rechtstaat, dat wordt niet meegewogen dus.

De rest vd klachten waren namelijk maar gering, en die dingen waren ook al aangeboden door de garage om te herstellen, dus geen issue.
En het geluid cq roumoer was niet waargenomen. Dus auto is conform fabrieks auto. Over het niet starten en de stuiptrekkingen van de auto na een uitval met de foutmeldingen etc werdt ook niet meer gesproken. Terwijl ik dit ook met video als bewijs had meegestuurd.

wel was de commissie het eens over de onterechte aflever kosten, deze krijg ik terug.

Maar over rechtvaardigheid en liegen wordt verder niet gesproken! Ook geen reprimande richting garage! Niets!

Ook niets meer over de eerdere keer dat de garage de kans had om de klachten te verhelpen en dat destijds verzaakt had.

Mijn conclusie: blijkbaar mag je in Nederland als ondernemer alles roepen over een product om het te verkopen, of het nu waar is of niet! Er mag dus legaal gelogen worden! Zo zie ik de uitspraak hier! En ik mag niet in beroep tegen de uitspraak van de geschillencommissie! Dat is einde verhaal.

En over de op te lossen klachten: daar kon geen uitspraak over gedaan worden of deze verplicht uitgevoerd moeten worden! Ook daar is dus geen verplichting voor vanuit de uitspraak! Die moet ik dan maar in overleg met de garage onder garantie laten uitvoeren.

Ik ben echt teleurgesteld in de rechtspraak van de geschillencommissie. Dat nog meer dan de uitspraak zelf, indien goed onderbouwd had ik er misschien nog vrede mee kunnen hebben.
De commissie heeft zich onvoldoende ingelezen en ingezet in de kwestie en de onderbouwing van de uitspraak was minimaal.

Wat betreft de Kuga: die staat al weken stil nu. De laatste meldingen die ik in mijn scherm kreeg waren oa “ nu veilig stoppen!” En meldingen over storingen in het hoogspanningscircuit. Zie fotos

Wat nu? : de auto zal weer rijdend gemaakt moeten worden, dus naar de garage. Daarna in de verkoop of inruilen. In ieder geval gaat mij dit duizenden euros kosten! ( en één verspilt jaar…)

Er loopt ook nog een officiële klacht bij Ford Nederland, die kan nu na de uitspraak weer worden opgepakt. Verder ga ik toch nog op zoek naar een manier om deze uitspraak van de geschillencommissie te laten toetsen.

Maar ik blijf niet klooien met deze auto en garage, ik zoek een andere auto. In Juni heb ik de auto een jaar, een jaar met ellende…..

Het vervolg vd soap

  • 83.600 km

Een voorlopig laatste update:

Ondertussen is de auto terug geweest in de werkplaats voor alle openstaande punten. Bumper zit nu vast, onderplaat is aangepakt, zij skirt weer netjes etc..
Voor de startproblemen is er een nieuwe startaccu geplaatst en zijn er software-updates uitgevoerd.
Ook de laatste terugroepactie is uitgevoerd.

De auto is bij mij opgehaald, daar deze ook al weken stilstond en niet meer aan de praat te krijgen was. Ook de medewerkers van de garage kregen de auto in eerste instantie niet meer rijdend. Pas nadat er zwaarder geschut was ingeroepen middels kon de auto op een trailer gereden worden en worden afgevoerd.

Nu de auto terug is kan ik hem weer gebruiken. Ook na enkele weken start deze gelukkig nog zonder problemen. Wat er op langer termijn zal gebeuren met de nieuwe startaccu is natuurlijk onbekend.

Helaas zijn de bijgeluiden, het rumoer nog duidelijk hoorbaar, daar is niets veranderd. Het jankende geluid is vooral op lange afstand hinderlijk aanwezig.

Maar nu verder:

En dit gaat nu meer over de dealer dan over de auto:

Zoals eerder gemeld ben ik niet onder de indruk van deze Ford dealer. Bij de aankoop zijn veel fouten gemaakt, oa foutieve informatie over de herkomst vd auto en zijn schade- en onderhoudshistorie. Tussendoor zijn er beloftes gedaan en niet nagekomen en zo kan ik doorgaan.

Nu openbaarde zich het volgende:

Bij de aankoop heb ik moeten betalen voor een pakket met garantie. Gelukkig heb ik de kosten van dit aflever pakket via de uitspraak van de geschillencommissie terug gekregen. Dat kwam o.a. ook doordat de verkoper mij bij het ophalen van de auto, mij meedeelde en een papier meegaf dat de auto nog 2 jaar verlengde ford garantie zou hebben. (ik had dus betaald voor garantie terwijl er nog garantie was).

Deze garantie zou lopen tot 17 juni 2024. Op het ontvangen papier staan wel de data en maximale kilometerstand, maar geen autogegevens zoals een kenteken of VIN nummer. Zie ook foto! (Het was mij overigens ook opgevallen dat de datum op het papier exact 2 jaar na mijn koop datum lag. En ook de kilometerstand exact 51000 km na aankoop, op de km nauwkeurig, dat was ook wel heel toevallig)

Nu ik de auto wil verkopen of inruilen heb ik gevraagd om een document waarop de 2 extra jaren garantie vermeld staan maar nu inclusief het kenteken en/of Vin nummer. Dit heb ik meerdere keren moeten vragen, maar of ik kreeg een antwoord als " dat is bekend bij Ford in het systeem, zo kan iedere Ford garage dat zien in geval van een garantie geval" Of ik kreeg een link van de directeur terug met daarin de verwijzing naar de website van Ford met de algemene garantie voorwaarden.

Nooit dus zwart op wit het bewijs.

Na blijven mailen en vragen om het document kreeg ik als laatste het bericht van de directeur: Het blijkt dat in het Ford systeem staat dat mijn auto 1 jaar verlengde fabrieksgarantie heeft. Deze loopt af op 12 juli 2023! Een uitdraai van het systeem was alleen niet mogelijk.

1 jaar extra garantie ipv 2 jaar?!? Ja, zonder blikken of blozen wordt mij dit meegedeeld.

De conclusie die ik trek is tweeledig:

Ten eerste: De verkoper heeft mij destijds wederom foutieve informatie gegeven bij de verkoop van de auto. En nu heeft hij zelfs moedwillig een vervalst document opgesteld om de 2 jaar verlengde garantie te kunnen overhandigen. Dit is volgens mij pure valsheid in geschrifte! Deze persoon zou bij mij al op staande voet zijn ontslagen, maar helaas houdt directeur Sutherland de hand boven zijn hoofd!

Ten tweede: Hieruit blijkt ook dat er mij een auto is verkocht waar ik in eerste instantie garantie bij moest kopen, dit terwijl nu, volgens deze gegevens , al een jaar verlengde garantie aanwezig was. Dit had bij een gedegen onderzoek naar de auto bekend moeten zijn vooraf aan het te koop zetten van een auto.

Als dit structureel de gewoonte is, verdient dit een grondig onderzoek door een externe partij naar de manier van werken bij deze firma!

Zo gaat de soap verder.

Nadat ik dit voorleg bij de directeur, laat hij mij weten dat dit nu eenmaal in het systeem staat. Geen excuus ook over de manier van handelen.

Eerder had ik dus al de belofte om de auto terug te geven tegen volledige schadeloosstelling als er nog zwaarwegende punten buiten voertuigspecifieke zaken om zouden zijn, ik vind dit wel erg zwaarwegend. Maar de garage deelt deze mening uiteraard niet, zwaarwegend zou nu opeens zijn als er een ernstige schade zou zijn geweest of iets in die trant.

Ik kreeg ook nog de mededeling dat de garage nu zonder dat ze daartoe verplicht zouden zijn geweest, de problemen kosteloos hebben opgelost, dus de zaken waarvoor deze het laatste in de werkplaats is geweest.
Volgens mij waren dit zaken die al bij het allereerste bezoek aangepakt hadden moeten worden, dat stond destijds zwart op wit, maar die beloftes zijn ze destijds niet nagekomen. En de nieuwe accu had dus blijkbaar op eigen kosten vervangen moeten worden? Een cruciaal onderdeel waar inmiddels meer Kuga rijders over klagen, bij een auto van nu nog geen 3 jaar oud met fabrieksgarantie?

De directeur vindt ook nog dat hij zo goed was geweest om mij zonder kosten een leenauto te leveren. Maar..... die is er nooit geweest, is ook geen sprake van geweest bij het maken vd afspraak en ik heb er nooit om gevraagd. Hij doet ook zijn huiswerk dus niet goed.

Mensen wat heb ik een spijt van deze aankoop.
Dat wil niet zeggen dat alle Ford Kuga's PHEV en Ford garages niet betrouwbaar zijn, hou mij te goede! Gelukkig zal het overgrote deel van kopers erg blij zijn met hun aankoop, iets waar ik ook van uit was gegaan toen ik mijn handtekening zette.
Het heeft alleen mij nu al veel energie gekost en ook straks veel geld bij verkoop.

Helaas kan ik van Ford Nederland inmiddels ook weinig tot niets meer verwachten. Na de uitspraak zou ik weer contact opnemen omdat dan Ford Nederland zich er over kon uitspreken.
Ik heb contact opgenomen, alle documenten vd uitspraak overlegd. Daarbij ook nog de verdere perikelen van de garantie aangedragen. Alleen uiteindelijk na weer te bellen krijg ik de melding dat er volgens hun en de dealer nog advocaten aan het werk zijn en dat daarom Ford Nederland zich nog steeds afzijdig moet houden. En er geen uitspraak over mag doen.

Dit zal blijven zolang ik de auto in bezit heb, dus ik hoef ook niets te verwachten van Ford Nederland in deze! En bedankt Ford!

En deze review gaat ondertussen meer over de dealer dan de auto. Waarschijnlijk hadden er al veel problemen voorkomen kunnen worden als er eerlijk gehandeld was op het moment dat ik de de verkoper voor het eerst sprak, of liever nog, nooit was tegengekomen..

Ik hou niet van onrecht. En daar is hier wel sprake van, dan kan en wil ik doorgaan tot er gerechtigheid is. Wat hier staat geschreven is ook waar! Ik kan dat bewijzen!

Ik wil in ieder geval anderen hiermee waarschuwen!
Tevens kan ik het hier van mij afschrijven.

Ooit zal Ik er een streep onder moeten zetten. Het vervelende gevoel blijft natuurlijk dat er auto verkopers blijven die zo vrij als een vogel zijn en maar mogen doen en laten wat ze zelf willen!

Nieuwe bevindingen

  • 84.500 km

Ik kom nog even terug op het hele begin, het begon met het voorliegen door de verkoper over de herkomst en de geschiedenis van de auto. En ook het schadeverleden. Alles zou bekend zijn en in orde. Bij het ophalen van de auto kon het alleen niet meer zwart op wit meegegeven worden.

Na alles wat ik al heb ondervonden met de Kuga, alle problemen, viel het mij afgelopen weekend op dat de randen van de wielkasten aan de voorzijden los zaten. Zie ook de foto's

Bij nadere inspectie bleek dat er achter deze rand diverse klemmen misten en enkele waren afgebroken. Aan een kant van de auto lijkt het er zelfs op dat deze rand ooit weer is teruggeplaatst en met huis tuin en keuken kit is vastgezet!

En daarom was het zo belangrijk voor mij om te weten waar deze auto vandaan kwam. En ik kocht deze omdat ie bij de Ford organisatie had gereden en daar mag je van uit gaan dat een auto dan ook is onderhouden en eventueel is gerepareerd door Ford zelf. Verder koop je bij een officiële dealer, aangesloten bij de BOVAG en de geschillencommissie!

Dit soort praktijken wat ik ondervond bij mijn Ford, dus nog meer dat los is geweest of gerepareerd kan, nooit bij Ford zijn gebeurd. Er moet een derde partij hebben gesleuteld aan deze auto, dat kan niet anders. Er is van alles voorgevallen en op een slechte manier gerepareerd!

Ik zit opgescheept met een kneus van een auto, zo durf ik dat echt wel te stellen. En de verkopende dealer lacht zich rot! En zoals eerder ook al gemeld, deze zal never en nooit zijn excuus aanbieden voor wat er allemaal is voorgevallen!

Veel problemen met mijn Kuga zijn waarschijnlijk dus exemplarisch en de gemiddelde Ford Kuga zal echt wel prima zijn, zolang deze een eerlijke herkomst heeft! Dat bewijst ook wel de vele berijders die erg tevreden zijn.

In dit geval ligt de grootste schuld bij een enorm onbetrouwbare Ford dealer, ik voel me zwaar opgelicht! En blijkbaar komen ze er mee weg......

Rumoer gevonden!

  • 85.000 km

Afgelopen week had ik een passagier in de auto die had het idee alsof er een raam open stond, dat geluid gaf veel rumoer. Nu zitten alle ramen potdicht, en ook het dak was gesloten, dus ik ben verder op onderzoek gegaan.

Ik heb een rookmachine liggen, zoeken voor mist tijdens een feestje, deze heb ik nu gebruikt om te testen of er niet toevallig een lek ergens zit.

Rookmachine in de auto, alle deuren, ramen en achterklep dicht en stomen maar! En waarachtig, ik zie rook uit de auto komen op een plak waar dat niet mag. Het gaat om de bovenkant van de rechter achter deur. Bij alle andere deuren is het netjes dicht, daar komt niets doorheen, maar bij die deur komt er rook aan 2 kanten uit zetten. Hier zit dus een lek!

Om te testen of daar dan ook het rumoer vandaan komt, heb ik de deur afgeplakt met ducktape. Zowel buiten als binnen. Om een evt luchtstroom te minimaliseren. En wat blijkt, tijdens het rijden op de snelweg is het geluid, de rumoer, in de auto aanzienlijk afgenomen! Wat een resultaat!

Nu komen wel de vragen n aar boven: o.a. hoe kan dit opgelost worden maar ook hoe is dit mogelijk? Op de eerste vraag zal ik een garage moeten raadplegen.
Over de 2e vraag ga ik verder nadenken. Het is n.m.l. wel de kant waar de schade expert vd geschillencommissie een reparatie had gevonden. Het is ook de zijkant waar iedere keer weer een kunststof afdekpaneel los komt te zitten, alsof deze geforceerd zit. Dus mijn eerste gedachte is dan ook dat er wellicht toch iets ernstigers heeft plaatsgevonden aan die kant. En dat zal ik nooit komen te weten van de dealer, daar deze auto mij als een auto met een schadevrij verleden is verkocht. En nadien bleek dat dat hele verhaal mede over de herkomst uit de duim gezogen was. Van de dealer hoef ik niets meer te verwachten, alleen eventueel verwijten naar mij toe....

Wat ik nu met deze informatie doe, weet ik nog niet. Voorlopig laat ik de ducktape zitten. Helaas zijn andere geluiden nog steeds aanwezig, de vreemde geluiden zal ik maar zeggen, alsof er iets aanloopt e.d.

Daar ik aan het kijken ben naar een andere auto, omdat ik deze totaal niet meer vertrouw, kan het zijn dat ik het zo laat zijn. Het waarde verlies van de auto is trouwens ook enorm, 10.000 euro (en zelfs 13.000 euro !!) minder in een jaar tijd schijnt heel normaal te zijn!! dit op basis van de gegeven inruilprijzen.

Belangrijker vind ik nog dat ik dus gelijk heb over de luidruchtige auto! En ook garage Broekhuis te Meppel heeft het goed gehoord, dit tijdens de 2nd opinion.
De deskundige van de geschillencommissie vond dat er niets aan de hand was, maar die wantrouw ik inmiddels ook gezien zijn verleden met Sutherland. Daarbij is er maar een korte proefrit gemaakt tijdens de inspectie en de expert kent de Kuga ook niet zoals die zou moeten klinken. En over directeur Sutherland maar te zwijgen, die hoort alleen wat die wil horen en ziet alleen wat ie wil zien. En de werkplaats van Sutherland nam mijn klacht ook niet serieus.

Waarschijnlijk heb ik dan ook een pech Kuga gekocht, met een duister verleden! Ik ga er dan ook vanuit dat andere Kuga's wel beter zijn.

De BOVAG en Ford Nederland ervaring

  • 85.000 km

Daar de garage waar ik de Kuga kocht o.a. is aangesloten bij de BOVAG, heb ik de ervaring van mij over Sutherland ook aan de BOVAG voorgelegd.

Het verhaal omschreven, de leugens vermeld, de manier van omgaan met garantie, de valsheid in geschrifte, rijklaarprijzen en hun viabovag.nl prijzen, alwaar bij de garage alsnog extra betaald moet worden voor de aflevering, etc. etc....
Tevens hen ik een link van het verhaal hier toegevoegd.

En nu zal ik een op een kopiëren wat ik als antwoord terug kreeg:

" Na het lezen van uw stukken, wil ik u als eerste onze excuses aanbieden dat u in dit traject beland bent.

Autobedrijven in Nederland zijn allen eigen ondernemers met eigen normen en waarden. Zij mogen handelen naar die normen en waarden.

Het enige wat ik hierop kan melden is dat wij regelmatig controleren of autobedrijven de BOVAG voorschriften, als die bij een koop of reparatie van toepassing zijn (dat is niet altijd) op de juiste wijze hanteren. "

De garages van de BOVAG hebben hun " eigen NORMEN en WAARDEN " en zij mogen naar die normen handelen!

Zelf vind ik dit behoorlijk schandalig, daar ze de garages vrij spel geven in wat deze doen. Oneerlijk gedrag wordt niet bestraft, eerder zelfs aangemoedigd. De BOVAG moet zich schamen.

Gezien de uitspraak van de geschillencommissie komt dat overeen met wat ook hun mening is, ook daar is de garage hier niet eens op aangesproken!

En nu FORD Nerderland:

Vanaf het begin van de ellende zijn ze op de hoogte wat er hier speelt. Telefonisch gaven ze aan dat het niet door de beugel kon en dat ze hier achter aan zouden gaan.
Later bij het verzoek om inmenging lieten ze weten dat zolang er advocaten aan het werk waren, Ford Nederland zich er niet mee mocht bemoeien.
Inmiddels is de zaak al bijna 2 maanden gerechtelijk afgerond, geen advocaten meer aanwezig, maar FORD Nederland reageert NIET MEER, ondanks mijn verzoeken om een schriftelijke reactie.

Blijkbaar is de consument overgeleverd aan de duivel in Nerderland als er iets mis gaat bij de aankoop van een auto. Er is geen bescherming.
En het gaat blijkbaar ook te goed in Nederland, zodat dit onbelangrijk is.

Weg ermee

  • 89.000 km

De keuze is gemaakt. De Kuga is ingeruild en ik heb mijn verlies genomen. Ik wilde niet alleen van de auto af, maar ook van alles er om heen, waaronder de dealer.
In de tussentijd heb ik de startaccu nog een keer moeten opladen en ook moeten starten met de starthulp. Dit zal dus niet veranderen ondanks de nieuwe startaccu.
Maar zoals gezegd, ik was er klaar mee en heb er een streep onder kunnen zetten.
Van Ford Nederland heb ik nooit meer iets mogen vernemen. Van Firma ~Sukkelland- alleen onderstaande reactie waarin ze aangeven dat ik nooit meer iets van me heb laten horen met klachten na de uitspraak. Dat is niet geheel waar, daar er nog meer speelde wat niet in zaak is behandeld, waaronder de garantie in deze. Daar heb ik vanuit Sutherland ook geen reactie meer mogen ontvangen, aangezien ze waarschijnlijk inzagen dat ze ook daar in fout zaten. ~En het vertrouwen was al ver te zoeken, daarbij de garantie volgens Sutherland verlopen, dan ga ik ook niet meer langs bij deze garage.

Ik zet er een streep onder, afsluiten, incasseren en doorgaan!

En waarvoor is de Kuga ingeruild? Uiteindelijk voor een 2 jaar jonge Mercedes. Kwaliteitsverschil is duidelijk. De manier van handelen van de Mercedes garage ook, een hele opluchting. De eerste indruk is erg goed daar. Het kan dus wel!

3,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.