Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 23.336 km |
De eerste ervaringen
- 700 km
Wij rijden sinds 28/8/2020 in een nieuwe Ford Kuga PHEV ST-Line. Onze eerste Plug-in. Hierbij onze eerste ervaringen dus nog niet echt een review.
Aangezien wij niet dagelijks lange afstanden rijden leek
een Plug-in voor ons ideaal. Na de eerste week wordt dat gevoel bevestigd. We laden dagelijks (op het werk gratis en via de laadpaal in de straat voor 32 ct. pr kwh). De eerste week wat meer dan gemiddeld gereden (bijna 700 km.) en bijna alles elektrisch. De benzinetank is nog steeds vol en de boordcomputer geeft 2.3 liter per 100 km. aan dus 1 op 43,4!
De Kuga rijdt, ondanks z'n hoge gewicht, lekker dynamisch en is superstil. In EV-stand hoor je niets en als de benzinemotor hulp biedt dan hoor je die bijna niet (alleen als je op het gas gaat en er toeren gemaakt worden hoor je de motor werken). De ruiten in deze Kuga zijn gelamineerd en dat helpt rijgeluiden buiten te houden. Windgeruis is er eigenlijk niet, alleen de banden zijn op hogere snelheid hoorbaar.
De beenruimte voor en achter is super. Net zo ruim als onze BMW 5GT. Nu ik daar toch mee aan het vergelijken ben, de stoelen halen het niveau van de BMW niet. Daar zaten Comfort stoelen in dus we waren wel erg verwend. De Kuga stoelen zitten echt wel goed, geven genoeg steun in de rug en zijn goed verstelbaar. Wel mis ik wat zijdelingse steun in snelle bochten.
De Kuga is bijna full-options en heeft veel veiligheidsopties. Intelligent Adaptive Cruisecontrol, Lane Keeping Control, automatisch sturen en nog veel meer. En het werkt allemaal uitstekend. Vooral op de snelweg is de Adaptive CC in combinatie met automatisch sturen erg comfort verhogend. Automatisch parkeren moet ik nog gaan proberen :-)
Al met al zijn we erg tevreden!
Terugroepactie
- 961 km
Net op 4 september de eerste ervaringen geschreven en tegen de avond volgt er een mail en een bericht in de Ford Connect App. Er is een terugroepactie die te maken heeft met het opladen van de accu's. Vóór aflevering van de auto is er ook al een terugroepactie geweest maar die blijkt niet afdoende. Er wordt ons sterk aangeraden om niet meer op te laden en alleen in Auto-EV modus te rijden. Dus vooral op benzine en alleen stukken elektrisch doordat er bij regenereren energie in de accu opgeladen wordt. Wel een domper!
Ook heeft de auto meermaals aangegeven dat ik direct veilig moest stoppen. Dit gedaan, de auto aan en uit en de foutmelding was weg. Na 2x op 1 dag en de volgende dag nog een keer dezelfde melding heb Ford Assistance gebeld. De ANWB kwam maar uiteraard deed de auto het toen gewoon weer. De volgende dag naar de Ford dealer en daar konden ze ook niets vinden. Volgens heb kon ik veilig op weg.
Ik heb overigens van Ford NL een mail gekregen dat de onderdelen onderweg zijn naar de dealer en ik dus een afspraak kan maken voor het herstel. Hopelijk snel weer elektrisch rijden :-)
Nog geen oplossing
- 1.170 km
Helaas bleek de informatie van Ford NL niet juist en zijn er helemaal geen onderdelen onderweg. Sterker nog, er is nog niet eens een oplossing. Auto's die nog niet geleverd zijn blijven bij de dealer staan en mogen niet naar de klant. Men geeft geen verwachting op wanneer het opgelost is. Alleen "er wordt keihard aan gewerkt".....
Nu na 3 weken niet mogen laden heb ik voor het eerst de tank volgegooid. De auto is zeker behoorlijk zuinig maar haalt het uiteraard niet bij de opgave van Ford omdat we niet opladen. Het verbruik dat ik nu in de verbruiksmonitor ga plaatsen (4.6 ltr. per 100 km) geeft nog een scheef beeld omdat een deel van de kilometers nog gereden is toen we wel mochten laden. Ik heb het idee dat we zonder opladen zo'n 6-7 liter per 100 km. halen.
De betrouwbaarheid heb ik op 1 ster gezet gezien de issues met opladen en de meldingen dat ik direct moest stoppen. Die meldingen hebben zich overigens niet meer voorgedaan.
Tja, wat zal ik zeggen
- 1.638 km
Op Autoweek en eerder al op een forum in the UK vond ik meer informatie over de terugroepactie. Een mooie brief en een filmpje van de CEO van Ford NL. En een compensatie in de vorm van een tankkaart van BP om het eed te verzachten. En dat laatste is wel echt nodig want deze issue gaat geen weken meer duren maar we moeten denken aan maanden! Leuk! Ik heb welgeteld 1 week de auto kunnen gebruiken waarvoor ie aangeschaft is.
Het erge is dat er dus blijkbaar communicatie van Ford.NL uitgestuurd is naar de eigenaren maar dat ik niets ontvangen heb. Ford gebeld en die denken dat mijn profiel in hun systeem niet goed staat. Waarom heb ik de eerste mail op 4 september dan wel gekregen?
Update 17/10: ik heb gisteren alsnog een mail met bovenstaande informatie vanuit Ford gekregen.
De dealer neem ik niets kwalijk, die zijn ook vooral (financieel) de dupe.
Al met al zou ik willen dat ik de klok terug kon draaien. Dan stond er nu een ander merk voor de deur. Hopelijk ga ik daar snel anders over denken maar op dit moment is het vooral een negatief gevoel. Het kan nog zo'n fijne auto zijn, ik heb 'm niet gekozen om op benzine te rijden. Een mogelijke tankkaart, zoals beloofd aan andere eigenaren, helpt daar niet bij.
Er schijnt een oplossing te zijn!
- 2.603 km
Op Autoweek.nl las ik tot mijn verbazing dat er een oplossing is. Ford gaat het gehele accupakket vervangen. Aangezien de communicatie vanuit Ford nog niet beter is geworden ben ik uiteraard niet ingelicht en weet de pers het wel al. Wonderlijk! Navraag bij de dealer gedaan en het verhaal klopt. Vanaf december gaat dit hele proces starten en het moet eind maart klaar zijn. Alleen al in Europa gaat het om zo'n 25.000 auto's dus logisch dat het wel even gaat duren. Volgens de dealer gaat het in volgorde van aflevering. Op zich wel zo eerlijk. Voor mij niet gunstig, vrees ik. De eerste leveringen zijn in maart 2020 begonnen, onze auto is begin september geleverd. Dus wij zitten zeker niet in de eerste lichting...
De beloofde tankpas hebben we trouwens nog niet ontvangen, had er binnen 3 weken moeten zijn. Maar weer eens bij Ford aan de bel trekken....zucht. Toch wel jammer dat het een groot bedrijf niet lukt om zich aan de belofte te houden en binnen 3 weken een tankpasje op te sturen. Overigens is het bedrag van de beloofde kaart door mij al bijna opgebruikt dus ik ben heel erg benieuwd wat Ford met de resterende periode van tanken gaat doen. Volgt er nog een tankpas? Misschien kunnen ze die dan gelijk met de eerste tankpas opsturen.
8/11 Update over de tankpas: de pas is nog steeds niet binnen, een week geleden Ford gemaild hierover maar nog geen reactie.
Maar nu dan de auto, want het wordt zo langzamerhand meer een review over Ford en de dealer dan over de auto zelf :-)
We zijn in de Herfstvakantie naar een vakantiehuisje op 200 km. rijden geweest. Dus een lekker lange rit gemaakt. Wat vooral positief opgevallen is: de rijhulpsystemen. Adaptive Cruise Control in combinatie met LKA en automatisch sturen werkt perfect! Op de terugweg heb ik de pedalen en het stuur eigenlijk zelf niet hoeven bedienen (het stuur moet je af en toe vastpakken vanuit juridisch oogpunt). Hand losjes op het stuur en uiteraard wel op blijven letten want het zijn HULPsystemen. Maar het werkt perfect! We hebben ook file gehad en dan is het automatisch remmen en optrekken zeer relaxed.
Verder is de ruimte aan board ook erg prettig voor de lange zonen achterin. Die waren ook zeer te spreken over de stoelverwarming achterin. Ook voorin hebben we die gebruikt. Heerlijk na een een frisse boswandeling! Zelfs stuurverwarming heb ik even getest. Werkt zeer snel en gaat bij echt koud weer regelmatig gebruikt worden, denk ik!
Wat wel duidelijk een minder goed punt is is de stand van de achterstoelen. Ik hoorde na 2 uur rijden onze zonen wel klagen over pijn in de billen. Daar heb ik ze in de BMW nooit over gehoord...De stoelen voorin bevallen wel behoorlijk goed. Komende vanuit een BMW 5 met Comfort Seats had ik daar mijn twijfels over. Zittingen zijn wat kort maar uiteindelijk heb ik met mijn 2 meter lengte toch goede steun in rug en benen. Hopelijk is dat straks ook nog zo als we ècht ver weg gaan.
Het verbruik is natuurlijk veel hoger dan verwacht omdat we niet mogen opladen. Het lijkt erop dat mijn eerdere verwachting van 6-7 liter per 100km uit gaat komen. Boardcomputer staat nu op 6.9 liter voor de huidige tank.
Nog wat opmerkingen + tekst update 22/NOV.
- 2.966 km
Naast alle perikelen met het niet laden zou ik bijna vergeten dat er nog wat 'dingetjes' zijn waar ik niet helemaal content mee ben. Maar dat zal bij een bezoek aan de dealer wel makkelijk opgelost kunnen worden middels een software update en een likje vet:
-bij hogere buitentemperaturen maakte de kachel/airco ventilator een vreemd geluid, was zelfs buiten te horen. Als ik de snelheid van de ventilator handmatig verlaagde dan was het geluid weg. Misschien een asje invetten? Nu met het koude weer hoor ik het niet meer. Mocht het van de zomer terugkomen dan mag de dealer ernaar kijken.
-met het rijden met open raam hoorde ik bij een bepaald toerental een schrapend geluid. Leek uit de motor te komen. Ook dit hoorde ik alleen bij warm weer. Nu in de winter niet meer. Mocht het terugkomen dan meld ik het bij de dealer.
-het panoramadak maakt wat bijgeluiden bij zachtjes rijden. Alsof het tordeert in z'n frame. Als het dak open is hoor je niets. Het is niet heel storend en ik hoor het alleen als ik rij met de audio uit. De auto is ook zo stil, je hoort alles :-)
-het infotainment scherm is regelmatig niet te bedienen, reageert nergens op. Motor uit en weer aan en het werkt weer.
-bij gebruik van Apple Carplay kan ik regelmatig het volume niet regelen. Niet met de draaiknop maar ook niet met de knoppen op het stuur. USB kabel eruit en erin lost dit dan op.
-Keyless entry werkt alleen goed op de bestuurdersdeur. Op de andere 3 deuren werkt het vaak niet, soms wel.
-Dual functie van de Climate Control moet je bij starten steeds opnieuw activeren, onthoudt de laatste stand niet. Heel irritant! Dus als ik van de linkerkant van de auto de temperatuur aanpas gaat rechts ook mee. Mijn vrouw heeft het liever wat warmer dus steeds maar weer activeren en de temp. weer aanpassen.
-De achtergordels lopen bovenop de rugleuning in geleiders. Als de gordels gebruikt zijn dan loopt de gordel steeds uit zo'n geleider en hangt dan half naast de rugleuning. Niemand op de achterbank betekent dan gerammel van de gesp tegen het kunststof naast de rugleuning.
Sterrenregen aangepast
- 3.113 km
Sterren aangepast want:
Comfort stond op 1 ster en dat is niet terecht. Het is gewoon een fijn rijdende auto die heel stil is en door alle rij-assistentie middelen heel relaxed rijdt.
Gebruikskosten blijven op 1 ster want zo vaak benzine tanken zou niet de bedoeling moeten zijn. Over een paar maanden is dat hopelijk anders, als we weer mogen laden.
Betrouwbaarheid blijft ook op 1 ster door de accu-issues en andere ergenissen.
Tankpas is overigens nog steeds niet ontvangen...maar schijnt ècht in november te komen :-)
Half december een afspraak bij de dealer om bovengenoemde issues na te laten kijken. Hopelijk ben ik daarna positiever.
Vocht in koplampen en achterlichten
- 3.553 km
Vandaag ontdekte ik vocht in koplampen en achterlichten. Het is droog,
koud weer. Hmmm...nog een puntje voor de dealer.
Ik heb het al eerder gemeld: deze Kuga is uitgerust met starten op afstand. Heerlijk met dit koude weer. Bij warm weer koelt de auto lekker af en bij koud weer gaat dan de stuur- en stoelverwarming gaat aan, voorruitverwarming aan en de kachel lekker loeien. Op koude dagen natuurlijk heerlijk. Alleen werkt het meestal niet. Ik krijg de laatste dagen de melding dat de auto in diepe slaap is. Waardeloos natuurlijk want juist nu wil je het gebruiken!
Maar positief: ja hoor, eindelijk! De tankkaart is gearriveerd.
En weer wat!
- 3.921 km
Achteruitrijcamera....zucht. Werk soms wel en soms niet....zie foto.
Terug van dealer
- 3.977 km
Vanmiddag kon ik de Kuga ophalen bij de dealer. Mijn lijst met punten hebben ze nagelopen. Veel van de 'digitale' issues zou te maken hebben met de 12V accu. Er zijn allerlei optimalisatie-updates geladen waardoor de accu minder snel leeg zou moeten gaan. We zullen zien. Kijken of alles werkt.
-Het vocht in de verlichting is condens en ik moet gewoon altijd met licht aan rijden. Dat doe ik overigens al. Nu is het vocht eruit. Eens kijken of het terugkomt.
-Het geluid van het panoramadak heeft men niet waargenomen. Dat kan kloppen want ik hoor het ook niet altijd.
-Dual functie airco is niet op te lossen...producteigenschap
-Gordergeleiders achterbank is niet op te lossen...Ford heeft het zo bedoeld.
Maar toen ik thuiskwam diende zich gelukkig een nieuwe dingetje aan, het zou anders maar saai worden. De elektrische achterklep opende maar een voor een klein deel (zie foto) en wilde niets meer doen. Meerdere keren geprobeerd. Auto aan en uit hielp zelfs niet. Alleen spierkracht...hoef ik nu niet meer naar de sportschool?? :-)
Spookauto
- 4.254 km
Ik krijg zo langzamerhand het gevoel in een spookauto te rijden.
- de achterklep functioneert weer als normaal
- de airco lijdt een eigen leven. Staat een paar keer per rit ineens uit. Ik rij eigenlijk altijd met de airco aan en weet dat bij heel lage temperaturen (onder de 5 graden) een airco niet meer werkt. Maar nu is het zo'n 12 graden en gebeurt het ook. Als ik 'm dan weer aanzet functioneert het gewoon weer.
- als ik de auto stil heb staan en de motor draait dan gaat de auto vreemde geluiden maken en voel je de auto heen en weer gaan (schudden). Ik krijg dan na een tijdje ook een melding dat de HV-accu aan het ontladen is (terwijl de motor draait!).
- tijdens onderzoek naar de vreemde geluiden en het schudden van de auto ontdekte ik dat het isolatiemateriaal in de linker wielkast niet goed gemonteerd is. Zie foto. Aan de rechterzijde zit het wel goed.
Tijd om de dealer maar weer eens te contacten.
Er komt nog wat bij
- 5.214 km
Gisteren werkten de 4 voorspeakers ineens niet meer. Vervelend want met alleen de achterspeakers klinkt het allemaal niet zo lekker. Maar het werd pas echt vervelend toen ik ontdekte dat er dan ook geen meldingen van navigatie en voicecontrol/siri meer doorkomen. En ook bellen gaat niet meer want ik hoor de 'andere kant' niet. Ik hoopte dat met aan- en uitzetten van de auto het wel weer zou werken (zoals zoveel issues met deze auto) maar helaas...Meerdere ritten gemaakt en de speakers blijven zwijgen.
Verder blijven bijna alle bovengenoemde issues regelmatig de kop op steken. Binnenkort gaat de auto maar weer eens naar de garage en gaan ze er nog 1 keer naar kijken. Voor mij de laatste keer want ik ben er he-le-maal klaar mee!
Positief ding: ik krijg regelmatig te horen dat het zo'n mooie auto is. Ik moet zeggen dat ik deze kleur nooit besteld zou hebben vanuit de folder. Ik heb 'm destijds 'live' in de showroom zien staan. Deze kleurcombi ziet er gewoon goed uit.
Update 19/1/2021: eergisteren had ik ineens een schommelend toerental van de brandstofmotor. Bij een gangetje van 30-50 km/u. Ik ben het op een stil weggetje nog eens gaan proberen om het te kunnen filmen (sorry, ook op een stil weggetje mag ik natuurlijk de telefoon niet vasthouden maar het moest even want de dealer gelooft me straks niet meer met al deze issues).
Vandaag echter deed de regensensor het ineens niet. Dus ruitenwissers handmatig in de hoogste stand (want een hoosbui op de snelweg). Plotseling gingen de ruitenwissers helemaal uit. Levensgevaarlijk!! Wissers in een andere stand en ze deden het weer.
Opgehaald voor vervanging van het accupakket
- 7.450 km
Vanochtend is de Kuga keurig opgehaald door de dealer. Als leenauto heb ik een leuke Ford Puma gekregen.
Ik heb voor de zekerheid in de auto de klachtenlijst met >25 punten gelegd. En gisteren heb ik er op het laatste moment nog iets aan toe moeten voegen. Tot 2x toe ging de temperatuurinstelling van de airco vanzelf naar 'High Temp'. En natuurlijk ging het systeem alle zeilen bijzetten om die 'Hi' te bereiken.
Nou ja, laten we hopen dat alles nu opgelost gaat worden want we zijn ondertussen zo'n 7 maanden verder zonder de auto te kunnen gebruiken waarvoor we 'm gekozen en betaald hebben. De dealer doet i.i.g. z'n best dus ik heb er alle vertrouwen in!
Het accupakket is vernieuwd!
- 7.534 km
Na bijna 7 maanden is nu eindelijk het accupakket vervangen! De actieradius is gelijk gebleven, zo lijkt het. Alhoewel het nog last vergelijken is omdat het nu kouder is dan toen we de auto in ontvangst namen (AUG 2020).
De dealer heeft de auto netjes weer thuis gebracht.
Mijn klachtenlijst hebben ze ook bekeken en geprobeerd op te lossen. Het is nog te kort dag om te zeggen wat er opgelost is want nog niet alles kunnen testen en een aantal klachten kwamen soms wel en soms niet voor.
Wel ontdekte ik dat de airco nog steeds uit zichzelf uitgaat na iedere rit, het panoramadak nog steeds bijgeluiden maakt, de auto bij draaiende motor in 'N' (en in mindere mate in 'P') nog steeds staat te schudden en het vreemde geluid bij draaiende motor (alsof er ergens iets aanloopt) er ook nog is. Hmmm....nog niet volledig blij dus....
Hoe gaat het nu?
- 9.274 km
Op het moment van schrijven staat de Kuga helaas bij de schadereparateur. Een paar weken geleden reed iemand van zijn oprit achteruit de weg op. Maar daar reed ik al. De rechter voorzijde leek niet heel erg beschadigd (het regende) maar bij nader onderzoek was het niet alleen lakschade op de bumper. Koplamp stuk eraf, voorscherm uit het lood en 2 lelijke plekken op de bumper. Nou ja, de buurman deed het niet met opzet en het is maar blik/plastic.
Hoe gaat het nu met de Kuga, ruim anderhalve maand na de accuwissel en grote software-update?
Gelukkig lijkt veel opgelost. Dat we eindelijk kunnen opladen is natuurlijk de belangrijkste verbetering. Ik laad bijna dagelijks dus benut het EV systeem volledig. Brandstofverbruik gemiddeld nu 1.6 ltr./100km. Kijk, daar deden we het voor. Uiteraard komen er nog oplaadkosten bij maar op het werk kan ik gratis laden dus dat scheelt veel. Thuis kan het op de zonnepanelen maar dan moet er wel een kabel over de stoep en dat is niet toegestaan in onze gemeente. Moet daar nog even achteraan om er een ontheffing voor te krijgen en mogelijk een wallbox te laten plaatsen. Echter, opladen kan op meerdere plekken op korte loopafstand en dat bevalt prima.
Van de lijst met problemen zijn er 17 opgelost! 2 zijn er niet op te lossen (schudden van de auto in N of P en vocht in de lichtunits, dit laatste komt door de LED verlichting die niet warm wordt en dus geen vocht laat verdampen).
Wat blijft er dan nog op te lossen?
1. Infotainmentscherm loopt regelmatig vast. Auto uit en aan helpt dan.
2. Volume en verder gebruik van Apple Carplay werkt regelmatig niet. Ontkoppelen en opnieuw koppelen is de 'oplossing'.
3. Keyless Entry & Close werkt vaak slecht op de achterdeuren.
4. Dual Functie van gescheiden airco onthoudt settings niet. Bij iedere rit met de hand aanzetten.
5. Airco staat bij iedere rit standaard uit. Heel irritant!
6. Panoramadak knispert bij beweging van de koets (inparkeren/bochten etc)
7. Vreemd geluid bij brandstofmotor aan, hoorbaar bij lage snelheid met raam open. Volgens de dealer niets aan de hand maar lijkt mij niet OK.
Dan is er wat nieuws bijgekomen sinds de accuwissel:
8. Gedrag PHEV systeem. De auto kiest er soms (ivm 'systeemprestaties') voor om de brandstofmotor aan te zetten en giert dan naar een heel hoog toerental. Ook al zet ik 'm handmatig op EV Only. Dit gebeurt vooral bij de eerste kilometers als ik 'm in stand L heb staan. Dan wordt er meer recuperatief geremd. Als ik dan de auto stop en hem uit en aan zet, doet ie dit niet meer. Gevolg is nu dat ik de L stand maar niet meer gebruik. Hier schijnt ook een update voor te zijn.
De Kuga blijkt als een goede fles wijn, hoe langer je wacht hoe beter hij wordt. Dat stond alleen niet in de brochure....
Ik heb de beoordeling met sterren wat naar boven aangepast.
Zoemzoem
- 10.925 km
Zoals Stefan hieronder bij de reacties ook aangeeft, sinds het warmere weer is er een enorm zoemend geluid als je de auto aanzet. Het blijkt met de airco te maken te hebben. Zet je die uit dan is ook direct het zoemen weg. Het klinkt echt heel raar en lijkt niet te horen.
Verder doet sinds kort de bediening rechts op het stuur het soms niet. Auto opnieuw opstarten helpt dan weer. Dat laatste geldt voor veel issues. Ik heb nog nooit in mijn leven zó vaak een auto uit en aan gezet tijdens een rit. Niet normaal!
En toch, de auto rijdt ondertussen heel fijn. Als alle irritaties er niet zouden zijn dan zou het echt een auto zijn waar ik met veel plezier in zou rijden. Alle veiligheidsopties werken namelijk erg goed (automatisch sturen icm ACC etc.) en ik kan bijna alle ritten elektrisch rijden (benzineverbruik sinds de laatste tankbeurt 0.6 ltr. per 100km. Super!)
Ik hoop echt dat er snel een software update komt die alles kan oplossen.
Fijne vakantieauto en update op z'n 1e verjaardag
- 14.961 km
Vanwege Covid zijn we dit nog maar een keer in NL gebleven. We hebben dus geen heel grote afstanden afgelegd maar de KUGA hebben we toch goed kunnen testen als vakantieauto.
Gelukkig nu eens iets positiefs. De KUGA is gewoon een erg prettige reisauto. Op benzine of als EV, dat maakt eigenlijk niet uit. Je merkt bij normaal gebruik niet dat de benzinemotor draait. Erg stil! Alleen bij vol gas om even snel in te halen hoor je de motor een beetje maar dat valt eigenlijk meer op omdat ie verder zo stil is. We hadden fietsen op het dak (staan) en die vielen uiteraard wel op qua geluid. Ook dat valt meer op bij zo'n stille auto.
Het zitcomfort is redelijk goed maar na 2 uur rijden merk ik wel dat ik af en toe 'verzit'. Maar ik ben dan ook 2 meter lang. Van de passagiers geen klachten gehoord.
De bagageruimte is toereikend, er gaat meer in dan ik dacht. Negatief aan de bagageruimte is dat flutding dat men hoedenplank noemt. Wat een aanfluiting is dat! Het voordeel van dit dunne 'net' is dan weer dat je het eenvoudig onder de bodem legt zodat je wat hoger kunt beladen.
De auto is nu een jaar oud. Een jaar met een paar UP's en vooral veel DOWN's op autogebied. Spijt van deze keuze? Op zich qua auto niet. Als alles het doet (ik hoop nog op de dag dat dit gebeurt) dan is het gewoon een erg prettige auto. Wel spijt vanwege alle issues die nog steeds niet allemaal opgelost. En hoe Ford met z'n klanten omgaat. Communicatie is het grootste probleem. Beloftes nakomen ook. Men belooft terug te bellen/mailen maar je hoort nooit iets. Altijd zelf er weer achteraan. Ik zit nu bijvoorbeeld alweer 5 maanden te wachten op de beloofde (2e) tankpas van 300 euro. En heb hier al zo vaak over gebeld/gemaild. Je zou het bijna opgeven. Maar zo ben ik niet. Uit principe blijf ik doorgaan. Belofte maakt schuld!
Het gehele proces van vervangen van de accu is op zich positief. Ze laten de KUGA rijders in ieder geval niet met een gevaarlijke auto rijden. Dat dit 7 maanden duurt is jammer maar een oorzaak vinden en vervolgens voor >30.000 auto's nieuwe accu's produceren en plaatsen duurt nu eenmaal lang. Kan ik nog begrip voor hebben. Alleen als ik dan bedenk dat deze auto tegen de 50.000 euro kost...dan had ik wel betere kwaliteit en service verwacht. De dealer treft geen blaam. Die zijn erg afhankelijk van zo'n grote, logge auto-reus die verkeerde keuzes maakt. Wat kun je doen tegen iets dat (vooral softwarematig) slecht in elkaar zit en te snel op de markt gebracht is?
Tankpas-soap
- 17.800 km
Over de auto heb ik eigenlijk niets nieuws te melden. Veel klachten zijn er nog steeds, ik wacht op een volgende beurt zodat er hopelijk weer een software update kan komen die e.e.a. oplost. Een paar weken geleden kreeg ik ineens een 'Over the Air' update'. Dat stond in het scherm en in de app. Alleen kan ik nergens terugvinden wat die update nu precies inhoudt. Dát staat er helaas niet bij. Ik merk ook niets.
Wat is wel te melden heb is de tankpas-soap vanuit Ford NL die nog steeds voortduurt.
Ford beweert nu dat ik de 2e tankpas allang ontvangen heb en zelfs verbruikt heb. Ik zou dus liegen?? Een afdeling in Duitsland zou dat in een overzicht hebben. Dus ik was erg benieuwd naar dat overzicht. En kreeg dat zowaar toegestuurd. Ook stond er een zogenaamde '1e pas' op. Met dezelfde klantcode als de 2e kaart. Die klantcode komt echter niet overeen met mijn klantcode op mijn 1e kaart. Daarnaast kloppen de tankdata van de 1e kaart ook niet met mijn data (die overigens keurig bijgehouden is hier op Autoweek). Verder zijn beide kaarten in Duitsland gebruikt bij Agip en Aral stations. Ik woon toch echt in NL en kom zelden in Duitsland. De 2e kaart is in 1 maand opgebruikt. In Duitsland dus. Ik heb de Kuga slechts 1x getankt in juli, in NL. Want ik rij zoveel mogelijk elektrisch. Ook dát staat in de verbruiksmonitor op AW. Ze zouden bij Ford toch niet denken dat ik die kaart verkocht heb...?? :-) Uiteraard heb ik mijn bevindingen naar Ford gemaild maar nog geen reactie mogen ontvangen.
Gevaarlijke situaties!
- 18.130 km
Helaas moet ik weer iets negatiefs over de auto melden. En nu iets dat voor gevaarlijke situaties heeft gezorgd!
Het is nu tot 2x voorgekomen dat de brandstofmotor niet bijspringt als dat nodig is. Ik reed in EV modus. Als je dan vermogen nodig hebt en de EV kan het niet alleen aan dan hoort de brandstofmotor vermogen erbij te leveren. Tot 2x toe is dit, bij vol gas, niet gebeurd. Tijdens invoegen en/of inhalen was dit erg gevaarlijk. Je wilt accelereren, verwacht dit ook en dan doet de auto het niet! Ik ben nu wel echt klaar met de auto, het vertrouwen is weg! Veel eerder genoemde issues zijn vervelend en geven dagelijkse frustratie maar nu wordt het gevaarlijk en zou het tot ongelukken kunnen leiden. Uiteraard heb ik dit direct bij de dealer gemeld. Hopelijk is hier WEL een update voor! Sterren van 'Comfort' en 'Prestaties' heb ik maar weer naar beneden bijgesteld. Vele lager kan het niet.
Kuga heeft weer updates gekregen
- 19.500 km
Niet alleen de review krijgt een update, ook de Kuga is begin december 2021 weer eens bij de Ford dealer geweest. Ik heb maar eens een andere dealer geprobeerd, je weet maar nooit :-)
De Kuga mocht er 3 dagen verblijven en heeft de nodige updates gekregen. Ik kreeg een 'm netjes met een vol accupakket terug. Benieuwd of de nog steeds aanwezige issues verholpen zijn? Ik ook! Maar helaas, na een maand rijden blijkt er eigenlijk niets verbeterd. Er zijn regelmatig nog 12 tot 13 issues. Het vervelende blijft dat het niet dagelijks voorkomt. Er zijn dagen dat de Kuga doet waarvoor ie gemaakt is. Echt waar!
Helaas mocht de Kuga 2 weken later nog een keer terug want mer was vergeten de beurt uit te voeren. De focus lag waarschijnlijk teveel op mijn klachtenlijst en al die updates, hahaha.
Openstaande lijstje
- 20.000 km
Op verzoek in de reacties hieronder, hierbij het huidige lijstje met issues. Enkele issues zijn er niet altijd. Zoals eerder gemeld is het een spookauto qua electronica en werkt soms iets niet en de volgende dag weer wel:
1. Infotainment scherm loopt volledig vast tijdens rijden. Auto stilzetten, uitzetten, deur open en dicht en weer aanzetten lost het meestal op.
2. Volumeregeling audio via Apple Carplay werkt niet altijd. Niet via de knoppen op het stuur en ook niet met de fysieke volumeknop.
3. Na starten van de auto doet Apple Carplay het niet altijd. Start dan na meerdere minuten ineens wel op. Of na een reset met auto uitzetten, deure open en dicht etc.
4. Keyless entry & close werkt meestal niet op de achterdeuren.
5. Dual functie van de Climate Control moet bij bijna iedere rit opnieuw aangezet worden. Soms blijft ie wel aan. Wij hebben altijd links en rechts een andere temperatuur dus gebruiken deze functie dagelijks.
6. Airco moet bij bijna iedere rit handmatig aangezet worden.
7. Stuurwielbediening werkt niet altijd.
8. Panoramadak maakt knisperende geluiden. Valt extra op omdat de auto verder zo stil is. Meerdere keren al naar gekeken en gesmeerd en dan is het weer een paar dagen weg.
9. Speakers voorin stoppen er soms ineens mee. Je hebt dan ook geen navigatiemeldingen en kunt ook niet handsfree bellen.
10. Auto geeft tijdens het rijden al meermaals aan dat we 'direct veilig moeten stoppen'. ANWB er al eens bijgehaald. Er blijkt dan niets aan de hand en de melding is dan weer weg.
11. Achteruitrijcamera doet het niet altijd. Blijft dan een op een blauw scherm 'hangen'
12. Ruitenwissers zijn er al 3x ineens mee gestopt en niet meer aan te krijgen. Staan dan in auto-stand en bij flinke regen doen ze dan niets meer, ook niet na heen en weer halen van de handle. Vrij gevaarlijk...
13. Auto heeft al 3-4x geen vermogen gegeven op de snelweg bij accelereren (blijft dan in EV stand en brandstofmotor schakelt er niet bij in)
Ook is het ontwerp op electronisch gebied niet doordacht. Waarom moet ik bij iedere rit de auto handmatig weer op 'Eco' zetten en op "Full EV'. Waarom worden die settings niet onthouden? Met de issues met steeds moeten aanzetten van de Dual functie van de Airco en het steeds aanzetten van de airco zelf ben ik dus minimaal 4 knoppen in aan het drukken voor iedere rit. Bij de gemiddelde Boeing 737 hoef je minder knoppen in te drukken :-)
Verder zijn er nog wat zeken die volgens de dealer onder producteigenschappen vallen:
-gierend geluid van de airco bij warm weer. Mensen die naast de auto staan denken dat je gaat opstijgen.
-schudden van de auto als je stilstaat en de auto in D of N hebt staan.
-vocht in koplampen en achterlichtunits
-met gevulde accu en auto in 'Full EV' schakelt zonder reden de brandstofmotor aan. "vanwege systeemprestaties", geeft de auto dan aan. Gebeurt ook als je 30 km/u rijdt en niet aan het accelereren bent.
Ik moet wel zeggen dat het qua rijden een heel fijne auto is. De functies van zelf sturen en adaptive cruisecontrol werken heel erg goed (en storingsvrij) en die gebruik ik dan ook veelvuldig. Dan is het echt een comfortabele,
relaxte auto. Maar ik verwacht voor een auto van tegen de 50.000 euro iets meer.
Dag Kuga
- 23.336 km
Even een update over de Kuga met belangrijk nieuws voor ons. De dealer heeft in februari de Kuga een paar weken onder de hoede genomen. En je zult altijd zien dat de Kuga het toen eigenlijk heel goed deed. Ik kreeg een beetje het tandarts-gevoel. Als je kiespijn hebt en je gaat naar de tandarts dan is het spontaan weg. Ik waardeer heel erg dat de dealer zoveel tijd in de auto gestoken heeft. Daarnaast kreeg ik een fijne leenauto: een Puma ST-Line X met alle toeters en bellen. Wát een lekkere auto is dat. Een big smile op mijn gezicht als ik daarmee reed.
Uiteindelijk is de Kuga weer teruggebracht en wonderwel leek het alsof ik minder storingen had. Leek, want al snel stak er weer e.e.a. de kop op: de ruitenwissers stopten er in een regenbui mee, ik kreeg weer de melding om de auto stop te zetten en zo nog wat zaken. Toen was ik het zat. En de dealer ook. Eind maart zijn we overeengekomen dat ze de Kuga terugnemen! Heel fijn!
Maar ik moet natuurlijk wel vervoer hebben. Een nieuwe Kuga was een optie maar ik zou nu eigenlijk een full-EV kiezen. Echter, op dit moment vind ik (wat ik leuk vind) te duur of is slecht leverbaar. En toen bleek dat ik voor een jaar een Puma kan leasen tegen een goede prijs. En dus heb ik ervoor gekozen om een jaartje in een Puma ST-Line X te gaan rijden. Deze is nu besteld en staat gepland voor levering half juli. Totdat ik gisteren gebeld werd. De Puma is al binnen. Nog een week of 2 wachten en dan ruilen we de auto's om.
Ik had trouwens afgelopen week ineens weer een nieuwe issue: de Kuga ging ineens heel zwaar sturen terwijl ik in een scherpe bocht reed. Deed hij een tijdje en plots was het weer weg. Het wordt nooit saai!
De Puma is natuurlijk wat kleiner dan een Kuga. Maar onze kids worden ouder, rijden minder vaak mee. En we hebben een camper om op vakantie te gaan dus dáár hebben we geen grote auto voor nodig. En in die Puma passen we eigenlijk prima met ons vieren, hij is verbazingwekkend ruim. Zeker voor korte ritten past het prima. En hebben we toch nog ruimte te kort? Dan kunnen we altijd met 2 auto's gaan. En het is maar voor een jaar. Dat geeft me de kans om om mijn gemak iets anders uit te zoeken. Alhoewel we met de huidige levertijden ok weer niet al te lang moeten wachten!
Ondanks alle issues met de Kuga blijf ik zeggen dat het een fijne auto is en dat mijn ervaringen uitzonderlijk zullen zijn. Verder heeft de dealer werkelijk alles gedaan om het op te lossen!
Dit zal mijn laatste update zijn. Over een tijdje maak ik een nieuwe review over de Puma. Ik ga ervan uit dat die heel wat positiever is :-)
Nieuws: de Kuga mag alweer niet geladen worden
- 23.336 km
Onze Kuga is alweer 3 jaar geleden bij ons vertrokken. Ik lees net tot mijn grote verbazing op Autoweek dat de er weer issues zijn met het laden van de PHEV. Ben blij dat wij deze auto niet meer hebben. Hoe fijn ie ook reed...als er geen andere problemen waren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.