Ford Ka 1.3 70pk Cremer (2003)

autoreview

Ford Ka
Ford KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord Ka - interieur

Signalement

UitvoeringKa 1.3 70pk Cremer
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst112.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf 2e auto

  • 84.000 km

Uitbreiding van het wagenpark, naast de diesels moest er een benzine bijkomen. Voor de eerste doeleinden zoals kleine boodschappen, korte ritjes en een alternatieve auto wanneer de diesels in gebruik zijn.

Zodoende informatie ingewonnen op Autoweek en diverse internetfora omtrent roest, draagarmrubbers en de benzinemotor. Met de nodige kennis in het achterhoofd een onschuldig kijkje gaan nemen bij de dealer voor een Ford Ka 1.3i 70pk Cremer uitvoering.

De auto stond voor een goede prijs te koop in verhouding tot de kilometerstand en de staat waarin het verkeert. Zodoende een proefrit gemaakt en alles functioneert 100%, geen kraakjes en de auto rijdt rechtuit.

De Cremer uitvoering heeft een mooie aankleding voor de Ka, zoals:

- Airconditioning
- Hoogte verstelbare stoel
- Toerenteller
- CD6000 MP3 radio/cd speler
- Lichtmetalen velgen
- Bumpers meegespoten in carrosseriekleur
- Hoofdsteunen achter
- Voorrruitverwarming
- Lederen stuurwiel en versnellingspook
- ABS

Gekocht, op kenteken gezet en gelijk getankt; waarna hij vooral meteen ingezet is als boodschappenauto en etc.

Wat vooral en direct opvalt is de felheid van de motor, ongeacht de bedrijfstemperatuur schiet het ding vooruit wanneer je het gaspedaal aanraakt. Tussensprints op de snelweg gaan met groots gemak in de 5e versnelling tegen 3000rpm. Nu het verbruik nog...

Later meer!

Verbruik en rammel

  • 97.000 km

Na de eerste weken met de Ka ben ik met de auto over de smeerput gereden om hem van de onderkant te controleren. Geen roest, dus dat scheelt al enorm bij deze auto's. Nu ik toch bij de keerring van de carter kon heb ik de olie eruit laten lopen (10W40) en een nieuwe ring erop gesleuteld met een momentsleutel. Zodoende afgevuld met 4,4L 5W40 motorolie.

Dezelfde ervaring bij de Astra met de dunnere olie, de start verloopt soepeler en de eerste kilometers met koude olie zijn toch wat verfijnder dan de dikkere variant.

Het verbruik valt toch tegen, weliswaar bestaat het grote deel van de gereden kilometers uit korte ritjes van ca. 10km maar het verbruik is 1:10.

Na 400km moet de auto alweer getankt worden met 36 liter benzine, dus dit is een punt wat ik even in de gaten ga houden. Zijn er meer ervaringen met deze serie Ka 70pk DuraTec motoren die zoveel verbruiken? Ontsteking, bougies, etc?

Update verbruik

  • 97.680 km

Het verbruik lijkt betere vormen aan te nemen, het stijgt van 1:10 naar 1:11, hopelijk gaat deze positieve trend zich voortzetten. Verder geen nieuws rondom deze auto.

Een ton verstreken

  • 103.440 km

Na het aannemen van een respectabeler verbruik van 1:12 en gewenning aan de motor is dit goed gekomen.

De auto heeft een beurt gekregen, ruitenwisserbladen vervangen, koelvloeistof bijgevuld, airco afgevuld en filters vervangen. Lampje achter vervangen en de Ka is weer in orde.

De topsnelheid ligt om en nabij de 175km/h tegen 5200 toeren. De Ka blijft koersvast maar uiteraard is het geen fijne snelheid om langdurig vol te houden. We moeten natuurlijk in het achterhoofd houden dat deze Ka daar nou net niet voor bedoeld is, Ford's antwoord op de vraag naar een boodschappenauto in de stad heeft in dit geresulteerd. Daar zullen we het maar bij laten.

Vijfduizend kilometers erbij...

  • 108.904 km

Inmiddels 5.000 kilometers erop gereden en in die tussentijd zijn er veranderingen doorgevoerd. De belangrijkste bevindingen door de dealer waren; grondig onderhoud aan de motor en stuurinrichting. Blijkbaar was het nodig, bij het wegrijden bij de dealer was het verschil direct te merken. De motor start en rijdt soepeler dan ooit tevoren. Het sturen is directer en minder zwaar, en 2 nieuwe voorbanden maakt de beurt helemaal af. Ze hadden nog even te gaan, maar neem liever geen risico. Met goede banden ga je zekerder door bochten dan dat je overal billenknijpend de bocht moet overleven. Gekozen voor Vredestein Sporttrac 5.

Het verbruik is stukken beter, de verbruiksmonitor is bijgewerkt. 1:14 / 1:15 is stukken beter dan de eerste kilometers met de Ka, toen hij nog om de 10 kilometer een liter nodig had. Gisteren een lampje vervangen van de knipperlicht rechtsachter, verder niets!

Kachelkraan

  • 112.750 km

De kachel werd niet meer warm, en dat net in deze tijden van het jaar maakt het er niet gemakkelijker op. De motor werd wel warm, thermostaat OK. Dus een nieuwe kachelkraan gehaald en gemonteerd. Afgevuld met nieuwe koelvloeistof en het wordt weer lekker snel warm in de Ka. Kosten €60,- (kachelkraan en kvs G12).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.