Ford Galaxy 2.0 Cool Edition (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galaxy 2.0 Cool Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
ERVARINGEN
Al een tijdje was ik op zoek naar een zevenzitter. Eerst vooral naar een Espace gekeken, maar het model van voor 2003 is wel erg onbetrouwbaar en het nieuwe model is ook tweedehands erg duur. Ook de peugeot 807 en lookalikes zijn nog erg duur, de 806 vind ik een lelijke bak. Opel Zafira idem dito; het oude model vind ik niks (na 10 jaar opel ben ik wel uitgekeken op dat saaie, hardplastic dashboard) en het nieuwe model is te duur. Amerikanen hebben een onhandige stoelindeling. Dus bleef de shagalam over. Hoewel al 10 jaar oud vind ik het (na de facelift in 2000) een modern ogende auto met een mooi interieur. Omdat ik een auto op gas wilde kwam ik bijna automatisch op de Ford uit, daarin is op benzine/gas verreweg het meeste aanbod.
De auto is natuurlijk erg ruim. Ik heb ’m meegenomen op vakantie; plek zat voor mijn drie kinderen en enorm veel bagageruimte. Heerlijk. Ook verder is het een fijne reisauto, de auto rijdt heel comfortabel en ontspannen, zeker als je vanwege de vouwwagen achter niet harder rijdt dan zo’n 120 km. Gewoon vier uur achter elkaar doorrijden en dan nog redelijk ontspannen uitstappen. Ook de kinderen mopperden veel minder op de lengte van de reis. Nee, het rijden met de Galaxy is bepaald geen straf. Prima stoelen die goed in te stellen zijn, stil, koersvast (ook opvallend weinig last van zijwind), lichte en exacte besturing, lichte koppeling, prima remmen, soepele versnellingsbak; hele comfortabele vering: stukken beter dan mijn oude Vectra. Minpuntjes zijn er ook wel: de auto helt nogal en je moet hem nogal nadrukkelijk in de bochten sturen (aan dat laaste ben je overigens zo gewend), verder is de auto lastig met parkeren vanwege de onoverzichtelijkheid. Als dit zo gokken blijft bouw ik er toch parkeersensoren in voor en achter. Verder heb je met rijden niet in de gaten dat de auto veel groter is (wat feitelijk ook wel meevalt, 10 ncm breder en 40 com langer dan mijn vorige auto). Wel is de draaicirkel wat groot.
De motorisering vind ik acceptabel. 115 pk voor 1600 kg houdt niet over. In Nederland kan ik goed meekomen, in de bergen in Frankrijk miste ik wel wat vermogen. Gelukkig is de motor wel erg soepel en de versnellingsbak vrij kort. De motor is redelijk stil en loopt mooi rond, boven de 4500 toeren wordt het allemaal wat minder: meer lawaai, meer trillingen en niet zo bar veel extra kracht. Hij rijdt prima op gas: geen merkbaar vermogensverlies (gelukkig) en alleen als je er op let merk je dat hij iets minder mooi op het gaspedaal reageert. Het verbruik is fors: 1 op 7,5 op gas. Gelukkig zit er een flinke tank onder (75l).
De cool uitvoering is sober, maar het belangrijkste zit er wel op, zoals een prima radio en airco. Ondanks de airco krijg je het toch nog vrij warm voor in de auto vanwege de grotere voorruit. Ik heb begrepen dat bij deze auto’s de airco de koude lucht snel naar achteren blaast, waardoor het achterin heerlijk koel wordt maar voorin een bel met warme lucht blijft hangen. Maar eens wat experimenteren met de roosters en uitstroomopeningen. Andere dingen zoals cruise control en een boardcomputer mis ik absoluut niet. Een automatische airco en parkeersensoren zouden fijn zijn, maar die kun je alleen icm veel duurdere en schaarsere versies krijgen. Verder zit er maar een sleutel met afstandsbediening bij, wat van een onbegrijpelijke krenterigheid getuigt. Het 7 stoelen systeem bevalt goed. De stoelen zijn makkelijk op te klappen en te verwijderen. Als je de achterstoelen in de kofferbak naar voren schuift (alle stoeren staan op rails en kun je ca 20 cm verstellen) kun je nog twee grote boodschappenkratten kwijt. De ruimte op de derde zitrij valt me nog wat tegen, maar gaat tot ongeveer 180 cm. Langere mensen komen tegen het dak aan.
PROBLEMEN
Ik heb de auto tegen handelsprijs gekocht. Tot nu toe twee probleempjes:
-hoogteverstelling linker koplamp werkt niet
-motorklepisolatie is gescheurd en valt uit elkaar
Verder zit de voorbumper niet helemaal netjes vast. Ik ga hiermee binnekort naar de Ford-garage.
In de meegeleverde onderhoudsgeschiedenis zie ik geen rare dingen, alleen een airco-reparatie bij km 100000. Dat hebben we alvast maar gehad.
zeven jaar verder
- 285.000 km
Zo, de galaxy zojuist verkocht. Hij werd langzamer wat onbetrouwbaarder (met name accu en dynamoproblemen) en bij iedere beurt was er wel wel weer een en ander wat vervangen moest worden. In het afgelopen jaar is het olieverbruik nogal toegenomen (van 1l/7000 km naar 1l/3000 km, auto stinkt ook een beetje) en bij langere snelwegritten gaat de motor onregelmatig draaien (even afkoelen en rijdt weer als een zonnetje). Ik heb geen zin meer om dat te laten repareren,285000 is wel genoeg. In de afgelopen 7 jaar is het toch een redelijk probleemloze auto geweest. Belangrijkste reparaties waren:
- een aantal keer de koppelstangen van de stabilisator (een typisch kwaaltje van deze auto's)
- koplampenverstelling (typisch kwaaltje)
- ruitewisserstangen (ook al zo'n typsich kwaaltje)
- pomp lpg installatie
- accu, dynamo
- homokineet rechts voor
- remleidingen (roest)
- bobine en startkabels
- deurvergrendeling links achter (ook al zo'n typisch kwaaltje, altijd linksachter)
En daarnaast nog wat slijtdelen natuurlijk, banden, remschijven e.d. Valt mij allemaal wel mee. Deze auto's staan nu eenmaal niet als erg betrouwbaar bekend.
Verder een fijne auto. De ruimte is geweldig en een niet te onderschatten luxefactor. Bediening van alles gaat nog verassend soepel, interieur is nog redelijk, motor rijdt nog heel soepel (met uitzondering van het eerder genoemde autobaankwaaltje). Qua weglgging, economie en lawaai in de auto is de leeftijd wel te merken.
Inmiddels heb ik een 2 jaar oude Galaxy 2.0 tdci gekocht met nog geen 30000 op de teller. Een totaal andere auto, geen vergelijk met deze. Zodra ik wat ervaring met de auto heb post ik een review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren