Ford Focus Wagon 1.8 16V Cool Edition (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8 16V Cool Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 275.000 km |
nog steeds tevreden
- 275.000 km
Rechtstreeks van de dealer, kwam in 2003 deze brandweerrode Ford Focus 1.8 TDDI Wagon in mijn bezit. Inmiddels heb ik er meer dan 275000 km mee gereden. En tot op de dag van vandaag rijd ik er met plezier in. De auto is altijd in onderhoud geweest bij de officiele Ford-dealer.
Storingen:
- in het eerste begin ging tot drie toe het olielampje aan. Uiteindelijk is door de dealer de sensor vervangen.
- airco is 2 keer hersteld. 'n keer lag er een bodempje water voor de rechter voorstoel.
- recent is het deurmechaniek van de linkervoordeur is vernieuwd.
- achterruit sproeier is herhaaldelijk hersteld vanwege een lekkage naar binnen.
Los van de echte storingen, is er natuurlijk ook het nodige gebeurd vanwege het gebruik. Voorruit is vernieuwd, ruit linksachter is vernieuwd nadat iemand de ruit had ingeslagen om m'n tas te jatten.
En zo'n jaar geleden kwam een medeweggebruiker achter binnen rijden.
Dat is allemaal professioneel hersteld geworden.
Wat ik nu zie, is dat de coating van mijn voorbumper aan het loslaten is. Vind ik niet heel erg na 8 jaar.
Ik heb dit jaar overwogen om deze Focus in te ruilen voor 'n Skoda Octavia stationwagen of voor een nieuwe Focus. De reden is dat na 250000 km het niet meer mogelijk is om de Ford garantie te krijgen die met de grote beurt meekwam. Kennelijk vind Ford zelf dat het bij tweeenhalve ton genoeg geweest is. Dan moet de klant maar een nieuwe kopen.
Toch niet gedaan, want mijn huidige beestje rijdt als een zonnetje. Normaal gesproken rijd ik 1 op 19 en als ik wil, zou ik 1 op 21 kunnen rijden. Afschrijving is nog maar weinig dus veel goedkoper kan het niet.
Bovendien kwam de ANWB met een betaalbare oplossing zodat ik toch kan doorrijden bij stevige pech. Tot slot is veel onzeker vanuit de politiek hoe de belastingen voor de auto zich zullen gaan ontwikkelen.
Dus ik ga nog 'n tonnetje door.
Wat ik bijzonder mis in de Focus is het aflegbakje rechtsvoor welke ik in de Escort had. Dat was zo makkelijk.
En wat me opvalt is dat als ik lang rijdt (vakantie) dat ik dan toch moe ben van de zit. Met name voel ik dat in mijn onderrug. Bij normaal woonwerk verkeer heb ik daar geen last van. Ik heb ooit overwogen om een maatwerk stoel aan te schaffen. Ik heb dat toch niet gedaan omdat ik maar een of twee keer per jaar lange ritten maak.
Ik doe niet mee aan zomer/winterbanden toestanden. Ik neem altijd GoodYear Vector 4 seasons. Ik laat ook niets van voor naar achteren verzetten. Ik laat gewoon de versleten banden vervangen. Misschien houd ik mezelf voor de gek, maar als je je op de weg 'n beetje redelijk gedraagt, dan heb je je de meeste veiligheid (95%) al te pakken. Dat beetje techniek (5%) maakt dan niet heel veel verschil, vertel ik mijzelf. Misschien naief, maar ik rijd al 33 jaar zonder schade te hebben veroorzaakt.
Al met al ben ik nog steeds tevreden met mijn auto. Wat ik me afvraag is wat de invloed is van de officiële Ford garage. Ben ik verstandig om me te houden aan de Ford onderhoudsmethodiek? Moet ik eens naar een andere vakgarage? Wie het weet mag het zeggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.