Ford Focus Wagon 1.6 16V Ambiente (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 16V Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 233.000 km |
KM-stand laatst | 273.000 km |
Aanschaf
- 235.000 km
Onderhoudshistorie sinds de auto in mijn bezit is:
13 januari 2015 - 235300km - Distributieriem en waterpomp preventief vervangen
27 januari 2015 - 236100km - Dynamo kapot gegaan en vervangen
23 februari 2015 - 237779km - Remmen ontlucht, nieuwe remvloeistof
20 oktober 2015 - 252284km - Uitlaatspruitstuk vervangen, nieuwe voorbanden
Ik heb de auto gekocht bij een universele dealer per toeval. Ik was op zoek naar mijn eerste auto en terwijl ik onderweg was naar iets kwam ik langs het bedrijf dat deze auto aanbood. Aanvankelijk zag ik een zelfde model Focus met een 1.8 motor in de Ghia uitvoering waar ik interesse in had. De verkoper wees me op een andere, witte Focus, wat uiteindelijk mijn eerste auto werd.
Tijdens de proefrit bleek de Ghia mankementen te hebben en zijn afgeragd, de Focus die ik kocht was echter in technisch goede staat.
De onderhoudshistorie van de auto terwijl de vorige eigenaar hem in zijn bezit had is onbekend, om die reden laat ik preventief de distributieriem en waterpomp vervangen. Vlak na aanschaf zat het slot van de motorkap vast en is het slangetje van de achterruitensproeier gescheurd. Deze mankementen zijn beiden door de verkoper opgelost. Prima service voor een auto van 2000 euro.
De auto stuurt erg prettig en voelt stevig aan. De stoelen zitten erg goed en de motor heeft voldoende vermogen om goed mee te komen in het verkeer.
De auto is de Ambiente uitvoering zonder verdere opties, dus een redelijk kaal model, toch heeft hij electrische ramen aan de voorkant en airco.
Grootste nadeel van dit model is dat de ruiten vrij snel beslaan.
Onaangename verassing
- 236.100 km
Ik werd vandaag onaangenaam verrast door mijn Focus. Terwijl ik een kruising overstak vielen alle meters uit, de radio stopte, de stuurbekrachtiging viel gedeeltelijk weg en de motor begon flink in te houden. Ik probeerde nog een zijstraatje te bereiken maar door het geluid wat de motor maakte besloot in de auto direct aan de kant te zetten om verdere schade te voorkomen. Dit allemaal op een 50 km/u weg dus het was even schrikken. Gevarendriehoek neergezet en de auto in een zijstraatje geduwd. De auto startte even later weer maar viel vervolgens weer uit. Ik besloot dat het te onveilig was om verder te rijden met een stuurbekrachtiging die elk moment uit kan vallen.
Het geluk was dat ik me vlak bij de garage bevond waar ik de auto had gekocht. Ik bellen en zij kwamen hem ophalen. Uiteindelijk bleek dat de dynamo het had begeven.
Uiteindelijk 25% korting gekregen op zowel het onderdeel als de arbeid maar alsnog 350 euro moeten betalen. Erg zuur natuurlijk.
Verder is het verbruik wat omhoog geschoten na het tanken van Blue One 95.
Onrustige motor en langer stuk rijden
- 238.500 km
Ik merkte op dat de motor minder soepel liep en soms tegendraads was met het starten bij kou. Ook reed de auto een stuk minder zuinig dan toen ik hem kocht. In mijn zoektoch om dit probleem op te lossen heb ik het oliefilter samen met de olie vervangen en nieuwe bougies ingedraaid, het verbruik is nu wat beter en de motor loopt weer stukken beter.
Afgelopen donderdagavond (26-2) en de daaropvolgende nacht anderhalf uur heen en anderhalf uur terug gereden naar Belgie en voor mij ook een nieuwe ontdekking hoe de Focus het uithield.
Het grootste stuk was op de heenweg provinciale weg en snelweg terwijl de terugweg uit bijna alleen maar snelweg bestond. Op de terugweg was de kruissnelheid ongeveer 150 km/u en de auto bleef erg solide aanvoelen met deze snelheid. Ook van de passagiers hoorde ik dat de reis comfortabel was. Minpuntje is wel de wat kleine beenruimte achterin.
Eerste keer APK
- 252.284 km
Vorige week is de auto voor het eerst in mijn bezit gekeurd. De auto is gekeurd bij hetzelfde bedrijf waar ik hem heb gekocht. De voorbanden waren net onder het minimum en zijn daarom vervangen. De achterbanden hebben nog 3mm profiel maar ga ik binnenkort ook vervangen zodat ik rondom hetzelfde merk en model banden heb. Ik rij dan rond met 4 Hankook Kynergy Eco banden.
Daarnaast zat er een scheur in het uitlaatspruitstuk. De keuze was lassen of vervangen, ik heb het laten vervangen.
De auto rijdt nog steeds goed.
Tweede keer APK
- 273.000 km
En 20.000 km verder ben ik nog steeds tevreden. Bij de APK werden geen punten van afkeur gevonden, volgens de dienstdoende monteur is de auto technisch nog in erg goede staat.
Wel is het raammechanisme van de rechter voorportier stuk,
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Ford Focus Wagon 1.6 16V Futura - 2004 – 316.190 km - Klokje Rond

Ford Focus Wagon 1.8i 16v Ghia (2002)

Ford kondigt Project T3 aan: nieuwe elektrische pick-up

Ford Explorer: bekende naam, helemaal nieuw

Volkswagen-CEO: ‘band met Ford wordt groter’
