Ford Focus Wagon 1.4 16V Cool Edition (2002)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.4 16V Cool Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf140.227 km
KM-stand laatst183.209 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1ste onderhoud

  • 151.591 km

Nou daar ging ik dan, vol goede moet beginnen aan de 1ste onderhoudsbeurt van mijn fofo mk.2 uit 2002.

Daar ik deze auto 2de hands op de kop had getikt is het wel verstandig om ook gelijk de distributie onderhanden te nemen. Daar ik autotechnisch ben opgeleid doe ik het onderhoud zelf.

Voor een kleine 300 euro (incl. btw) had ik volgende onderdelen bij elkaar:

- Distributieset + Waterpomp
- Bougies
- Luchtfilter
- Interieur Filter
- Brandstof Filter
- 2 nieuwe banden

Auto nagekeken ivm aankomende APK.

De fofo is een nette wagen. geen rare dingen meegemaakt deze 11.000 km die ik ermee gereden heb. Op naar de apk.....

APK

  • 151.998 km

Zo mijn 1ste APK zit erop.

Er waren toch nog een aantal kleine gebreken, waarvan ik vond het kan er nog mee door. Maar schijnbaar mocht dat dan niet meer van de APK.

Opsomming:
- Wiellager Rechts Achter (hoorbaar)
- Versleten fuseekogel hoesjes zowel links als rechts
- Profiel Banden achter (aandachtspunt)
- Ruitenwissers Voor

In overleg met garage fuseekogels helemaal laten vervangen, dus niet alleen het hoesje, zo ook het wiellager en de ruitenwissers. Banden achter staan voor volgend jaar op het programma.

Uiteindelijk € 309,81 betaald aan uitgevoerde reparaties + Onderdelen + APK.
Al met al mag ik niet klagen!!!

Nog altijd happy happy joy joy met de fofo 1,4 wagon uit 2002

Mankementje

  • 158.112 km

Tja zo goed als bekend bij dit type Ford Focus zal de bobine het eens gaan begeven.

Wat begon als af toe schokkerig optrekken resulteerde uiteindelijk dat de motor spontaan in eens op 3 cilinders ging lopen.

Was voor mij meteen duidelijk dat het hier om de ontsteking ging. Na een kort onderzoekje werd het duidelijk, de bobine had het begeven.

Even een stopje bij Heuts automaterialen en een kleine 70 euro lichter snel naar huis om dit te fiksen.

wat er aan zat te komen

  • 161.912 km

Vandaag toch maar 2 nieuwe banden er op laten gooien.
Voor de aankomende keuring in november moest dat toch gaan gebeuren. En aangezien wij op vakantie gaan naar Slovevië dit jaar. Was het wel zo verstandig dat voor deze vakantie te doen. Veiligheid staat immers voorop. Gelijk ook het koelmiddel in de airco laten na kijken en deze laten vervangen. Zo kunnen we er weer goed er tegen aan.

Qua banden heb ik gekozen voor Vredestein Quatrac Lite, een vier-seizoenenband. Persoonlijk ga ik niet mee in de hype van zomer en winterbanden. Ik snap de insteek wel veiligheid blah blah blah. Mijn persoonlijke mening hierin is dat het weer in Nederland (waar wij immers de meeste kilometers rijden). Niet dusdanig is dat zomer en winterbanden echt nodig zijn. Hier in ons kikkerlandje zijn de weken dat zomerbanden en winterbanden echt het verschil uitmaken op 2 handen te tellen!

Grote Beurt + APK

  • 171.540 km

Tja wat kost een grote beurt!?

Met een beetje zoeken zo'n 200 euro dan wel gelijk APK erbij dat moet toch gebeuren. Laat er nu net een actie zijn dat deze gratis is bij een grote beurt.

Al met al kwam de rekening uit op € 239,65. En geen bijzonderheden tijdens de APK. Mijn Ford Focus kan er dus weer een jaar tegen aan.

Zelf weet ik dat de uitlaat zijn beste tijd gehad heeft. Tot nu toe geen lekkages vertoont maar op de brug bij de garage werd wel duidelijk dat deze aardig aan het roesten is. En dat op diverse plaatsen. Dus nu opzoek naar een complete uitlaat vanaf de katalysator t/m einddemper. Deze wil ik zo rond de zomer gaan vervangen.

Daarover meer in de volgende review.

Onkosten spreiding.

  • 179.772 km

Als je weet dat er toch dingetjes aan gaan komen kun je er voor kiezen om je kosten te spreiden.

Zo doe ik dat altijd al als er zich de mogelijkheid voor doet.
Aangezien ik nog met een orginele uitlaat (bouwjaar2002) rond aan het rijden was. Zal deze toch eens vervangen moeten gaan worden ivm roest/lekkages.

Via internet een uitlaat gekocht en er zelf er onder gehangen gaf mijn voorkeur. Dat scheelt aanzienlijk in kosten.
Voor 240 euro had ik mijn set compleet. Katalysator, middendemper en einddemper. Daas inclusief bevestigings materiaal (klemmen, ophangrubbers, pakking en motage pasta). Afspraak gemaakt bij doehetzelf garage. Bij uitlaatsetje.nl geven jezelf de optie om de uitlaat te laten monteren voor 60 euro bij aangegeven garages. Altijd wel eentje in de buurt! En gaan met die banaan. Uurtje werk en klaar.

Ben je dus een beetje handig is het internet wel kostendrukkend.

Grote Beurt + APK

  • 183.209 km

Zoals de titel van dit stukje vertelt.
Eigenlijk niks noemens waardig te melden/vertellen.

Olie
Filters: brandstof,
olie,
lucht
interieur

bougies kosten: € 170,-
Apk kosten: € 35,-

Totaal € 205,-

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens