Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Ambiente (2008)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Ambiente (2008)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 90pk Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst119.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e drie maanden en vergelijk oude Focus

  • 83.200 km

Sinds drie maanden eigenaar van deze Focus 1.6 tdci 90pk. We hebben een van de laatste met de oude neus, maar wel de nieuwe audio-installatie, leren stuur en pook en alu-afwerking.

Inmiddels 5000 kilometer achter de rug, inclusief rit naar Toscane. De auto is een verademing qua vermogen ten opzichte van onze vorige focus, een 1.4 uit 2003. Voor een 90pk diesel verbaast me het gemak waarmee de auto optrekt. Ik hoef amper gas te geven om op snelheid te komen. Ook rij ik op de rondweg in de stad standaard op de cruise control. Dit heeft ook zijn weerslag op het verbruik. Ik rij 50/50 snelweg en stad en haal telkens waarden van rond 1 op 20. Ben wel een rustige chauffeur. De boordcomputer benadert telkens keurig het werkelijke verbruik.

Wat opvalt is het vele harde kunststof dat Ford gebruikt. Valt eigenlijk tegen, want ik vond de materialen uit de vorige Focus eigenlijk prettiger. Toch doet deze een stuk degelijker aan. Het dichtslaan van een deur voelt veel beter en sturen en schakelen gaan iets slagvaardiger. Bij de oude Focus kreeg je meer weerstand, vooral met schakelen.

De nieuwe auto ligt nog iets solider op de weg, maar is helaas niet comfortabeler geworden. Dat vindt ik ook het enige échte nadeel van een Focus. Niets rijdt beter, maar je levert hiervoor wel een stukje comfort in. Bij volle belading is deze Focus wel een stuk stabieler dan de oude. Onlangs een pallet kopieerpapier vervoerd zonder een centje pijn! Daar had ik met de vorige meer moeite mee...

Problemen tot nu toe:
- Koplampen moesten opnieuw worden afgesteld
- Koppeling schudt een beetje bij de eerste km's s'ochtends

Onhandigheden van de Focus

  • 88.000 km

Inmiddels een paar duizend kilometer verder, loopt de diesel nu iets minder zuinig. Koud weer en meer stadskilometers hebben zo zijn weerslag op het verbruik. Gemiddeld 1 op 18 is nu meer realistisch. Verder snort het dieseltje op zijn gemak de kilometers onder de banden weg. Wat een héérlijke auto hebben we toch gekocht. Écht klasse en een aanrader voor anderen. Gisteren 400 kilometer weggetrapt. 130 op de cruise control, géén probleem!

Wat een beetje ergerlijk is, zijn de dingen die Ford in de Focus heeft gestopt, waarvan zij denken dat het handig is. Zo gaat de airco automatisch aan als de blower op de ramen wordt ingesteld. Als het echter iets beslagen is, hoef ik dat niet per sé met de airco schoon te blazen. Vooral op korte stukjes erg jammer. Is het kouder dan vier graden, dan zet de auto uit zichzelf de achterruitverwarming aan. Ook niet heel handig voor mij, aangezien de auto meestal in de luwte van de garage staat en de ramen zelden beslagen zijn. Daarbij gaat de achterruitewisser automatisch aan als je de wissers voor aan hebt gehad en de auto in zijn achteruit zet. Als je ruitenwisser vastgevroren zit op de achterruit is dat weer niet handig...

Winterbanden: een wereld van verschil

  • 89.500 km

Sinds deze week een set Nokian winterbanden onder de auto laten zetten. Wat scheelt dat in deze tijd qua wegligging! Fijn om ook in de winter strak de bocht om te kunnen gaan en met gladheid zoals sneeuw is het een stuk prettiger sturen. De Nokians zijn mooi stil en zijn ook comfortabeler dan de zomerbanden. Na vandaag een rit van 200km écht blij met onze keuze.

De afgelopen maand weinig op de snelweg geweest, waardoor het verbruik, mede door het koude weer, is gestegen tot 1 op 16.

De Focus is deze week ook glansrijk door de APK gekomen. Was niets op aan te merken. De kleine beurt liet ook geen bijzonderheden zien.

Onderhoud en APK: probleemloos

  • 101.000 km

Inmiddels enige tijd verder heeft de Focus tussendoor een beurt gehad(bij een kleine garage voor 50,=) en onlangs de APK. De APK was duurder dan het onderhoud, 75,=. Dat is voor een diesel altijd 30 euro duurder dan bij een benzine, zo vertelde de garage me. De Focus heeft in 2011 probleemloos dienstgedaan. Er is een keer een koplampje vervangen en de winterbanden zijn er in september al opgegaan. De zomerbanden waren namelijk echt op en na een ski-ervaring op de A50 door aquaplanning (het ging net goed) meteen de winterbanden erop gegooid.

Praktisch gezien krijg ik ook steeds meer waardering voor de Focus. Door gezinsuitbreiding is de kofferbak nu regelmatig gevuld met kinderwagen, luiertas, campingbedje, etcetera en de Focus laat zich daarin van zijn beste kant zien. Alles past keurig onder het dekzeiltje. Echt een praktische auto!

Het enige wat tegenvalt is de ontwaseming van de ramen bij kou. De ramen zijn echt kletsnat als ik s'ochtends en s'avonds in de auto stap. Het duurt echt even voordat de airco op volle stand de ramen heeft ontwasemd. Ik vind de verwarming van de Focus sowieso niet geweldig, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik diesel rijdt, die wordt minder snel warm.

Verder nog steeds dik tevreden over een fantastisch sturende auto.

Koplampen vervangen

  • 119.000 km

Enige tijd verder ben ik erg tevreden over de betrouwbaarheid van de Focus. Een heerlijke auto die lekker doorrijdt en een heerlijk weggedrag heeft. Kortom, top! Maar er is één eigenschap van de Focus waar ik niet vrolijk van wordt: koplampen... Gelukkig kan ik bij dit type Focus zelf de lampen vervangen (hulde aan Ford hoe simpel dat gaat!) maar ik moet het helaas regelmatig doen. Dit is de tweede herfst sinds ik deze Focus heb en beide koplampen moesten in een week vervangen worden. Maar ach, als dat alles is. Bij Halfords zeiden ze letterlijk: Meneer, weest blij dat u geen Peugeot 307 rijdt!" Mijn schoonvader beaamde dit direct, de Peugeot-liefhebber...

Mijn Focus doet het voortreffelijk, maar biedt weinig spanning. Ik begin hetzelfde gevoel te krijgen als bij de vorige. Alles is perfect geregeld, maar nergens heb ik het gevoel dat de auto mooi is. Het is een werkpaard. Zo gebruik ik m ook, maar toch mis ik af en toe een beetje flair.

Kortom: zoek je een betrouwbaar vervoermiddel? Focus is je model! Zoek je een auto de je het gevoel geeft van luxe? Zoek verder.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.