Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2008)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2008)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst112.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 112.000 km

0 km:
Yes!!!
Hij is eindelijk binnen sinds 8 november 2008 heb ik mijn Seat Altea 1.9TDI Stylance omgeruild voor een Ford Focus wagon titanium 1.6 tdci.
De Altea had 174390km op de teller en moest dus uit de lease.

Na veel wikken en wegen heb ik afgelopen tijd gekeken naar verschillende opties:
Fiat Bravo JTD- Klein, matig veergedrag en absoluut matige besturing.

Seat Leon TDI- krijgt bijna facelift, rumoerig, matig zicht..maar nog steeds mooi.

BMW 118d- klein, fantastisch rijgedrag, te duur in de lease met de opties die ik wil

Audi A3 Sportsback 1.9 TDI- Beetje te saai en voor de rest evenals de 118d te duur in de lease voor te weinig

Skoda Octavia Wagon TDI - groot, ruim, mooi mits je 17inch eronder hebt, maar erg rumoerig

Peugeot 308 HDI- Te lelijk!!

Uiteindelijk gekozen voor een Focus Wagon Titanium inclusief de volgende opties:
Business pack, X-pack-1, kleur Zwart met de volgende opties:
17 inch, zilveren dakrails, half lederen bekleding, navigatie, adaptieve verlichting,sportstoelen, elektrisch in hoogte verstelbaar bestuurderstoel, sport onderstel, privacy glass, cruise control, ipod/usb aansluiting.

Het is een zeer complete auto en tot nu toe is het de beste keus voor mij qua: Rijgedrag, bijtelling, luxe en ruimte.

Positief:
Rijgedrag is uitmuntend, zoveel beter directer en communicatiever als de Altea.
De auto is ook een stuk stiller dan de Altea. De motor heeft een rustiger karakter, geen diesel genagel maar ook niet zo'n kracht/felheid als een tdi blok.
De TDCI-motor heeft meer een karakter als een benzine auto en de turbo-duw gaat gelijkmatiger.

Al met al een prima motor. De stoelen zitten Geweldig, nog beter dan de Altea.

Schakelen gaat precies, maar ik vond de Altea eigenlijk prettiger schakelen, wellicht heeft het met de nieuwigheid te maken.

Ik rijd min. 1250km per week dus ik zal snel een update geven en foto's plaatsen.

5000KM:
De focus heb ik nu 3 weken in bezit en ik heb er al 5000km mee gereden. Nu kan ik nog beter oordelen over de auto.
Ik stap na een dag werken nog steeds met plezier in de auto. Wat opvalt is het stille interieur (zeker ivm met mijn vorige auto Seat Altea TDI), de goede wegligging, de remmen, het stuurgevoel en de puike radio/audio.
Stuurbekrachtiging zet ik standaard op normaal, dat past het beste bij me.

De auto stuurt erg strak, wel heb ik bij stevig doorrijden, bijv: stevig optrekken of acc uit een bocht, wat 'last' van stuurreacties. Het lijkt net of het stuur dan wat zwaarder wordt. Het stuurgevoel was bij mijn vorige auto ietwat doods ivm de Ford. Maar ik had vrijwel geen last van stuurreacties met die wagen.
Verbruik zit rond de 5,8 en 6,3 liter per 100km.

10500km:
Compleet gewend aan de Ford. Blijf erbij dat deze keuze perfect is geweest. Wat positief opvalt is dat de wagen zeer sportief/hard door een bocht kan worden gestuurd. Overhellen is hem vreemd en het gevoel wat de besturing je geeft is werkelijk van een niveau waar de leon/altea, Bravo, Auris, Golf, Megane, 308 niet aan kunnen tippen. Ook zijn de remmen zeer goed doseerbaar en krachtig.
Elke keer heb ik zin om in de auto te gaan rijden als ik naar mijn werk ga of juist weer naar huis. En dat is voor mij een stuk beleving die bijvoorbeeld bovengenoemde auto's of zo'n hybride ding niet kunnen losmaken bij mij.

De stoelen zitten fantastisch! Ik heb sportstoelen en die bieden ruimvoldoende steun.

De meedraaiende koplampen verspreiden zeer helder licht. En de uitstraling van die lens oogt ook mooi.

De prestaties zijn voldoende:
De prestaties zijn pittig te noemen! Past goed bij de auto en het onderstel!
Toch is het karakter van de motor minder pittig als die van een TDI-blok. De krachtopbouw gaat geleidelijker!
Het stille interieur waardeer ik steeds meer, pffhh..wat was die Altea luidruchtig in vergelijking met deze auto!!

Ik rijd nu ook soms met de stuurbekrachtiging op 'Sport'. Het verschil is erg merkbaar..nog scherper en directer.
Toch rijd ik voornamelijk met de bekrachtiging op de normale stand.

Navigatie en audio is ook al een 'dikke' prima. Geen last van vastlopende software.
De usb-stick van 4GB die ik sinds kort gebruik zorgt ervoor dat ik vrijwel geen cd's meer in de auto heb. Geluid klinkt zeer goed.

Na een koude start vind ik dat de motor niet echt overtuigend oppakt als je bv: in de tweede versnelling langzaam uit een straat komt gereden. Met een koude motor merk je wel duidelijk dat de versnellingsbak ook warm moet worden. Alles gaat dan ietwat stroever.
Ik rijd de auto altijd goed warm alvorens ik het vermogen aanspreek.

Ik vind het wel onbegrijpelijk dat de focus geen automatisch vergrendelde deuren en kofferklep heeft. Rijdend in de randstad met de laptop in de kofferbak is dat geen overbodige luxe.

23000km:
Heb de Focus bij 20700km een 1ste service beurt gegeven. Er waren geen extra mankementen dus het betrof gewoon een standaard onderhoudsbeurt. Heb wel aangegeven dat ik de achterklep regelmatig 2 keer moest afsluiten. Volgens de garage komt dat vaker voor bij Focus station uitvoeringen. Het schijnt dat de klep zoveel lucht verplaats dat daardoor de klep niet altijd goed afsluit. Advies was om een paar keer met opendeur de achterklep te sluiten en te kijken of dat verschil uitmaakt.

33000km:
Alweer 33000 fijne km's achter de rug! Zomerbanden zitten er alweer een tijd onder en de wegligging is nog steeds fantastisch. De auto heeft geen storingen, wel heb ik een paar irritante piepjes gelokaliseerd en vakkundig verholpen. Ik had last van een piep achterin als ik bv: over drempel reed in de wijk.
De piep bleek na onderzoek te komen van de rugleuning van de achterbank. Daar zit een soort u-profiel op waarmee je de rugleuning kunt vergrendelen. Die vergrendeling veroorzaakte het gepiep.
Ik heb het opgelost door klein beetje W40 op dat profiel aan te brengen. Mijn buurman bezit een Focus, vorig model, en had hetzelfde probleem. Hij heeft het opgelost door een stukje ductape om het profiel te wikkelen.

Verder is de wagen vrij van piepjes. Het geheel zit goed in elkaar al maakt het onderstel wel meer geluid dan mijn vorige Altea. De motor is nog steeds fel en probleemloos. (had niet anders verwacht)

Kortom:
Ik ben nog steeds zeer tevreden.

62500km:
Alweer een jaar in het bezit van de Focus. Vind het nog steeds een fijne wagen. Sturen, wegligging, motorgeluid, audiogeluid, bedieningsgemak zijn me afgelopen jaar positief bevallen. Ben ook met de auto naar Zuid-frankrijk gereden. Heerlijke reiswagen die ook in heuvelachtig gebied met bepakking overtuigend naar boven klimt.
Auto heeft me nooit in de steek gelaten en maakt nog steeds een frisse indruk. Ik heb helaas nu wel een probleem met de auto wat het rijplezier niet ten goede komt. (zie 'problemen')
Verbruik is gem. 5,2L/100km. Dat zijn veel sportieve snelweg kilometers, dus best netjes lijkt me.

Wel gaf de dealer aan dat de onderhoudsinterval is terug gebracht naar 15.000km ipv 20.000km. Deze wijziging is vanuit Ford NEDERLAND doorgevoerd in verband met eventuele storingen aan de turbo's. Heeft iemand hier ervaring mee?
15000km vind ik echt heel kort, mijn vorige Seat Altea had ook al zo'n korte onderhoudsinterval. Dat kan beter wat mij betreft!

99600km:
Heel veel kilometers afgelegd ondertussen en heb voor mijn gevoel al best wel wat zaken die me irriteren. De auto is in de basis nog steeds een zeer fijn rijdende auto. Het sportonderstel geeft hem net wat extra sportiviteit mee en ook het schakelen en sturen is vele malen beter dan bv: Prius, Golf Station, Vw Passat, etc.
De auto is nu bij de 3de garage in onderhoud. Niveau van de Ford-garages die ik heb bezocht was echt van een onacceptabelniveau.(zie klachten)

112000km:
In verband met een andere baan per 1-12-2010 komt er een vervroegd afscheid met de Focus.
Nog steeds stap ik met veel plezier in de auto na een dag werken.
Zaken die me blijven bevallen zijn:
De perfecte climatcontrol
electrisch verwarming voorruit
Stuurgedrag
Audio (als je voorin zit)
Sportonderstel
Stoelen
Schakelen

Zaken die minder zijn bevallen:
Binnenruimte achterin is niet super.
Voor een nieuwe auto relatief vaak bij dealer geweest voor problemen met:
krakende deuren, trillingen stuur/onderstel, overmatig naar rechts trekken.
Klinkt misschien vreemd dat ik het sturen en onderstel te bij positieve zaken heb gezet. De auto is voor mij nog steeds in de basis 1 van de betere auto's qua stuurgedrag/wegligging. Heb afgelopen zaterdag in een Megane GT-line gereden, en ik vind mijn huidige Focus qua rijeigenschappen beter/fijner. Maar de volgens mij is dat voor een groot gedeelte ook op basis van gewenning.
Voor mij is het wel een domper dat ik juist qua rijgedrag klachten heb gehad in de vorm van trillingen en overmatig naar rechts trekken.
De trillingen zijn eigenlijk vanaf 50000km aan het licht gekomen. Ze zijn nu onder controle (hoewel de auto rond 110km/h nog steeds wel eens lichte trillingen doorgeeft), maar ik heb er veel te lang last van gehad.

Onder de streep ga ik een auto inleveren waar ik 112000km met veel plezier in gereden heb.

De nieuwe Focus is wellicht een goede opvolger, maar de Megane GT-line heeft op zijn manier toch ook veel indruk gemaakt. Vooral op het vlak:
looks, uitrusting, prijs en ruimte.

PROBLEMEN / minpunten

  • 112.000 km

0-1700KM:
GEEN

5000km:
* op de dorpel zijn er zowel aan bestuurders als passagierskant al wat krassen op de dorpel. Laat ik toch nakijken.(hebben meerdere rijders hier last van?)
* In het dashboard zit er op snelwegtempo een licht kraakje in het dashboard. Ik rij altijd met de radio/usb aan maar ik laat dat toch nakijken.

10.000km:
Geen problemen. Heb de krassen op de dorpel laten controleren bij de garage. De krassen worden veroorzaakt door mijn eigen schoenen waarschijnlijk. De kraak in het dashboard is nog steeds aanwezig. de lichte resonanie ontstaan als je harder dan 100km/h rijdt. Weet nog niet precies waar die kraak vandaan komt. Laat ik controleren bij de 20000km beurt. De kraak is eigenlijk alleen licht hoorbaar als de radio uitstaat en dat is vrijwel nooit het geval. Toch vind ik dat een gloednieuwe wagen kraakvrij moet zijn. Verder is de bouwkwaliteit uitstekend.

17541km:
- Soms sluit de achterklep wat moeizaam. Ik moet de klep regelmatig 2 keer dicht dichtdoen alvores hij ECHT goed is afgesloten.
- 3x meegemaakt dat de ruitenwissers rechtop blijven 'steken'. Dit is simpel te verhelpen door de ruitenwissers 1x aan/uit te doen, maar het is toch vreemd.

23000km:
Geen noemenswaardige storingen. Het kraakje vanuit het dashboard blijft aanwezig op de achtergrond. Soms denk ik dat het kastje bovenop het dashboard de schuldige is, maar ik twijfel. Kraak kan ook vanachter de wijzerplaat komen. Hebben meerdere focus-rijders hier last van?

Helaas wat last van 'rotzooi'op de snelweg. Binnenkort naar Carglass en Careautoschade om wat steenslag te verhelpen. Verder rijdt de auto perfect!

33000km:
Paar keer gehad dat de radio de mp3-bestanden van mijn usb-stick van 4 GB niet kan lezen. Probleem lost zich zelf op als het contact wordt uitgezet. Iemand anders dit probleem gehad?

Piepjes in de rugleuning achter verholpen. (zie ervaringen)

3X gehad dat de ruitenwissers schuinomhoog bleven staan. Ruitenwisser uit en vervolgens weer aan doen bleek de oplossing te zijn. Toch vreemd!!

Koplamp kapot en laten vervangen in de garage. De hele lampunit moet eruit om de lamp te kunnen vervangen. (ik heb van die meedraaiende lampen met zo'n lens ervoor)
Vervangen bleek nogal lastig want er zijn nogal wat Forddealers failliet tegenwoordig. Gelukkig prima geholpen bij de Forddealer in Valkenswaard.

62500km:
Vanaf 55000km heb ik last van een trilling in de auto. Deze trilling is vooral voelbaar in stoel,stuur tussen 90km/h en 120km/h. Met veel snelweg kilometers is dit hoogst irritant.
Bij de 60K onderhoudsbeurt heb ik aangegeven. Probleem zou aan de voorbanden te wijten zijn, deze waren versleten en zijn vervangen. Toen ik de auto weer kwam ophalen stond deze nog op de brug. (ze hebben naderhand dus niet proefgereden om te kijken of de trillingen verdwenen waren)
Ik heb de auto meegenomen en merkte DIRECT dat de grip beter was, maar de trillingen waren nog steeds aanwezig.

Weer terug, samen met hoofdmonteur rondje gereden. Hij kwam tot de conclusie dat de trillingen idd nog steeds aanwezig waren.

Auto weer 2 dagen kwijt geweest en Weer nieuwe voorbanden gekregen, omdat er weer hoogteverschil tusen de band linksvoor/rechtsvoor was ontstaan. Let wel de nieuwe voorbanden lagen er 1,5 week op!!!??
Ik heb geen noodstops gemaakt ook ben ik geen typ die hard op stoepranden/vluchtheuvels beukt. Dus ik heb sterk het vermoeden dat de trillingen ergens anders vandaan komen. Iemand een idee?

Eind de week worden mijn winterbanden eronder gelegd, ik ben zeer benieuwd of de trillingen dan nog steeds aanwezig zijn. Als dat het geval is moet ik dus voor de 4de keer terug naar de dealer voor hetzelfde euvel.

Ik kreeg de laatste keer te horen dat de auto binnen de marge was gemaakt(!!??).
Doordat de auto is voorzien van 17inch en een sportonderstel trilde hij sowiezo wat meer als een standaard Focus volgens de garage. Kan allemaal wel zo zijn, maar de auto heeft voorheen nooit trillingen gehad, dus voor mij is het onaceptabel om nu mijn kilometers al trillende te moeten afleggen.
Verder heb ik vooral in de zomer nog steeds last gehad van krakende deurstijlen voor.

99600km:
- Trillingen in stuur zijn al bijna ruim 45000km een bron van irritatie. Heb laatst voor de -tigste keer de auto laten controleren. Er bleek inderdaad onbalans in de wielen te ziten. Ook trok de auto overduidelijk sterk naar rechts. Na een officiele klacht bij de leasemaatschappij is de auto weer extra gecontroleerd. Resultaat: de auto trilt iets minder, maar de auto trekt nog steeds naar rechts. op de snelweg kan ik max 110meter rijden voordat de auto totaal uit zijn wegvak rijdt. Ook heb ik het idee dat ik steeds een tikje naar links aan het sturen ben als ik op de snelweg rijdt. Het stuur staat als de auto rechtuit rijdt ook een tikje naar links. De trillingen zijn zoals gezegd iets vermindert maar de auto rijdt nog steeds niet zoals hij in het begin gedaan heeft en daar baal ik van!
Want ik juist een focus bestelt, omdat dat 1 van de betere zo niet de best sturende auto in zijn klasse is. Is dit probleem herkenbaar?
- Kraken van de deurstijlen is eindelijk na 4 garagebeurten opgelost. Waar de vorige 2 garages het probleem steeds niet konden verhelpen. 1 garage wist me doodleuk te vertellen "ja meneer..auto's bewegen altijd wel een beetje en de rubbers zijn koud bij dit weer dus hier kunnen we niks aan doen", wat een onzin!
Laatste garage sprak van een bekend Focus probleem. Er is een soort viltstrip op mijn rubbers geplakt en de auto kraakt sindsdien niet meer.

Al met al ben ik een stuk minder tevreden met mijn auto. Vooral de manier waarop de garage mijn klachten verwerkt vind ik storend.

Ik blijf het een mooie auto vinden, maar dit soort problemen moeten gewoon worden opgelost. (ik heb er een hard hoofd in dat dat ook werkelijk gaat gebeuren)

Wie kan me helpen met het lokaliseren van de oorzaak van het licht trillen van het stuur, onderstel en vooral naar de oorzaak van het feit dat de auto sterk naar rechts trekt?

112000km:
Het naar rechts trekken is opgelost, maar toch trekt de auto nog licht naar rechts vind ik.
Ook zijn de trillingen rond de 110km/h nog steeds aanwezig soms. Heel lastig te lokaliseren, maar dit soort dingen doen zeker afbreuk aan mijn algehele waardering voor de auto.
Verder doet de auto gewoon precies wat hij moet doen.

Heeft me in die 112000km geen 1 keer stil laten staan.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.