Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Limited (2010)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Limited (2010)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 109pk Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst34.732 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken / januari 2010

  • 50 km

Goede dag autoliefhebbers. Daar ik regelmatig ook jullie autoreviews (mee-)lees, ben ik het nu aan mijn stand verplicht om ook mijn bijdrage te leveren - vind ik.

De huidige auto in kwestie kreeg ik gloednieuw in de mik, omdat als gevolg van een niet voorziene mutatie in mijn werk, ik ook meteen een shortlease auto ter beschikking kreeg. Heb me dus niet bezig hoeven houden met vergelijkingen vooraf en startte met deze gloednieuwe auto in ink blue met een rijkelijke uitrusting.

Mijn liefde van ruim 15 jaar VeeWee T4 Multivans is daarmee even over, want 3 (orgel van mijn vriendin) auto’s voor de deur vind ikzelf wat te gortig. Twee is genoeg en de snelle tdi bus met ruim 150 pk met geweldige standkachel en stoelverwarming is over naar een -heel tevreden- vriend.

Dat brengt me direct bij een belangrijke eerste ervaring. De Focus is redelijk vlot, maar geen strepentrekker en gasgeven in 1ste en 2de versnelling is een echte must, zoniet, dan slaat de motor subiet af. Hier ervaar ik een duidelijk verschil met het geweld en de karakteristiek van de nu oudere tdi-techniek. Ter verduidelijking: wegrijden in 2 met beetje voetrem op een helling zonder gas erbij is met de Multivan een koud kunstje. Okay, ik weet het, want natuurlijk heb ik nu geen 150 pk icm. 5-cilinder met turbo. Het is nu bijna 40% minder paardjes, slechts 4 cilinders en voldoen aan emissiewaarden.

Eerste rijindrukken van vriendin en mij zijn ronduit positief. Let wel, deze auto kan gewoon ook prima mee in het verkeer. Zeker, we grijpen nu wel es mis op voldoende (opberg-)ruimte, ook een kopje/bekertje/flesje kun je niet echt makkelijk kwijt. Wel is het geluid van buiten (motor/banden) bij hogere snelheden wel duidelijk hoorbaar binnen. Maar geen rammels en/of piepjes in interieur.

Het is nu een koud jaargetijde en dan mis ik toch de comfortverhogende instelbare kachelverwarming en verwarmbare stoelen. Een openbaring is dan weer wel de verwarmbare voorruit, is super: -ook- niet meer krabben. Dat zou een goede optie wezen voor elke wagen en zeker voor de grote, deels niet-bereikbare ruitoppervlakten als die van een Multivan - zonder standkachel. Wel zie je soms de draadjes in de ruit, maar dat went snel en is niet irritant.

Vriendin is kleiner van stuk (1.65 cm) en kan niet goed bij de inkepingen van de achterklep als die moet worden gesloten. De inkepingen hadden ons inziens beter aan de onderkant kunnen zitten dan zeg maar nu aan de binnenzijde. Daarnaast is het haast een fitness oefening om de klep in 1 keer goed te sluiten, uh dicht te gooien, dat hebben al meerdere eigenaren opgemerkt en levert je dus daarnaast helaas ook nog vaak vuile handen op. Moet beter kunnen.

Wat ook opvalt en inmiddels algemeen bekend is, is het ontbreken van een echte afsluiting van de tankklep/-dop. Er zit wel een afdichting, maar dit is wrs. om budgettaire redenen of met een knipoog naar de Formule 1, maar ervaar ik als niet prettig.

De achteruitrijdsensors lijken een overbodige luxe, zeker na mijn overstap vanuit de Multivan, maar blijken nu stiekem heel prettig. Wel opletten dat je de radio dan wat zachter zet en aldus niet de (niet-instelbare) bliepjes laat overstemmen met alsnog evt. een vervelende boem.

De eerste kilometers / april 2010

  • 12.000 km

Rijden is weinig op aan te merken en de auto verrast me echt positief. Veel value for your money eigenlijk. Okay, de lagere en voor mij daarom minder comfortabele zit tov. de hogere Multivan zal voorlopig nog wel wennen blijven.

Anderzijds heeft het Ford motorkarakter bij mij wel geleid tot een rustiger rijstijl. Daarbij valt het huidige verbruik met 1 op 16 me nog wel wat tegen. Het snelle bussie met een ledig gewicht van 2200 kg deed 1 op 10 en de Golf cabrio tdi met ook minder goede cw-waardes en heel vaak open 1 op 19. Positief is de regensensor, wat een gemak.

Ik meende overigens dat dit model slechts 20% bijtelling zou hebben, maar dat blijkt nu toch een 25% te zijn. Leidend zijn de online gegevens van de RDW, waaruit is gebleken dat de auto namelijk van medio oktober 2009 is, die per januari 2010 pas is gekentekend.

De goede steungevende bestuurdersstoel kraakt inmiddels, relais van 12 volt aansluiting is kapot gegaan en de bluetooth voor de handy werkt niet meer optimaal: ik ben echt onverstaanbaar. Dus op naar een Ford dealer dichtbij, in mijn geval, van Berkel te ’s-Hertogenbosch: wat een teleurstelling gelijk, met deze klachten, kan ik pas met 3 weken (= 15 werkdagen) later geholpen worden. Uitgesproken hier niet vrolijker van te worden, maar afspraak met drie weken toch geaccepteerd. Ik hoop niet dat deze wachttijden worden bewerkstelligd door de slechte kwaliteit en aldus vele garagebeurten van Ford. Omdat van Berkel de auto de gehele dag hiervoor nodig zou hebben, kreeg ik een leenauto met halfvolle tank mee. Ik zou gebeld worden als eea. ’s middags zou zijn gefikst. Twee dagen later zelf maar es gebeld, ach ja, men was mijn telefoonnummer kwijt. Of ik dan maar direct wilde komen, helaas mensen, ook ik moet werken. Volgende ochtend omwisseling en wel ja stevige discussie over een nog niet afgetankte auto, waarmee ik door tijdelijk kantoorwerk slechts 45 km had gereden = 3 liter diesel. Ze geven hem zelf halfvol aan ons mee. Maar nu zouden zij hem dan wel ff zelf volledig aftanken en de rekening doorbelasten. Je begrijpt: 3 weken wachten en een -nieuwe- klant al niet serieus nemen: dáág van Berkel en tot nooit meer ziens. Leasemaatschappij ingelicht en de volgende keer rij ik wel naar een ander door, inderdaad een keuzevrijheid voor de leaserijder. Okay, de problemen zijn wel opgelost, relais vervangen, de bluetooth met oa. een reset en de stoel zou in- en uitgebouwd zijn geweest.

Voorts heb ik bemerkt dat de lak aan de binnenkant beiderzijds van de wielkasten voor wat loslaat: vreemd en wordt mi. juist niet veroorzaakt door steenslag. Nu witte vlekken: zie ook foto. (De grijze omruilauto, zie later vanaf oktober 2010, heeft dit niet).

Eerste grote onderhoudsbeurt / juni 2010

  • 20.000 km

Geen longlife (Volkswagen om de 30 dkm) dus tijd voor de eerste grote beurt (niet in ’s-Hertogenbosch zul je begrijpen), echter zonder mankementen of echte klachten. Achterrem liep wat aan bij achteruitrijden met stuuruitslag/inparkeren, deze zijn nu opnieuw gesmeerd. Remmen zijn voor deze auto dik in orde en gelukkig weer ESP (net als bussie) voor the just in case situaties. Auto zonder is toch niet mijn ding als je voor veilig(-er) kunt en wilt gaan.

De voorjaarsvakantie was naar het Italiaanse Gardameer (3000 km) en later vanwege mijn deelname aan Alpe d’HuZes naar Frankrijk (2100 km). Dus ook flink langere afstanden op 1 dag. Ging echt prima en kwam ongelooflijk fit aan, wat ik niet had verwacht: het comfort en de stoelen hebben me overtuigd. Wel is het zo dat je dan wel merkt dat er hard kunststof is verwerkt, dat voel je negatief aan je onderarm en elleboog, leer of stof zou minder hinder geven.

Navigatie (het blijft mi. altijd een hulpmiddel) met kleur doet zijn ding, natuurlijk zijn er adequatere en vooral ook ergonomischere en wrs. duurdere oplossingen. Ook hoofdroutes buiten Benelux worden goed meegenomen zonder extra (software) handelingen. Je raakt niet gauw echt de weg kwijt, omdat je kunt instellen vanaf 50 meter en hoger: ideaal voor files en oriëntatie. Updates blijven wel achter, wat je duidelijk merkt rijdend op een A2-op-de-schop. Ook aan de enige vrouwelijke en kunstmatige stem ben ik inmiddels toch gewend geraakt. Opvallend is dat je na een langere tussenstop, je de navigatie opnieuw moet opstarten. Het zijn zeker verbeterpuntjes, maar het volstaat zeker en is prima weggewerkt in het dashboard, zodat je er niet mee hoeft te gaan zeulen met alle mogelijke ongemakken. Voicecontrol dat zal wel, bovendien Engels gestuurd, je lijkt wel weer een brugpieper bij een eerste overhoring by the English teacher: thank you & uh goodbye. Next. Radio, cd en vooral usb met een 4 gb stick: goed en ook deels bediening vanaf zijkant stuur, prima. Playlisten kan wel beter, ook bij originele cd geen juiste weergave.

Verder gebruik ik inmiddels graag de cruisecontrol, alhoewel de knoppen met gasgeven en/of weer automatisch terug naar kruissnelheid, soms wat nukkig reageren ipv. voetgas, wat als minder prettig/comfortabel wordt ervaren, zeker voor de niet-chauffeur. Opvallend is dat je eerst deze cc. aan moet zetten en dan pas kunt instellen, dus 2 handelingen die in 1 zouden kunnen integreren. Helaas zijn deze knoppen in het donker niet verlicht, alhoewel als je er eenmaal aangewend bent, de niet-verlichting een minder grote rol gaat spelen. Maar ik wil het wel noteren in het rijtje: gemiste kans.

Weer een 12 dkm erbij / september 2010

  • 32.000 km

De auto blijft een goede partner van ons. Ook nu weer op langere afstanden, zoals die naar Tsjechië en Polen (3800 km). De gescheiden climate control is dan ook een uitkomst met meerijders. Het verbruik komt nu op zo’n 1 op 20 met normale diesel. Wat nu wonderlijk is, is dat de dagteller na de reset op 999 (3 cijfers) gaat staan, terwijl je natuurlijk een grotere afstand zou moeten kunnen overbruggen (zeg een 1100 km met 4 cijfers). Na een verbruik van 4-5 liter, gaat de teller pas van 999 km naar 998 en vervolgens verder aftellen. Daar zou de fabrikant -ook psychologisch- voordeel kunnen behalen voor de rijder. Want de auto heeft ook de potentie om nog zuiniger te kunnen rijden, maar dan zal 100-120 km/u je max. moeten wezen en extra verbruik door een airco en verlichting tot een minimum beperkt moeten worden icm. alle zaken volgens het Nieuwe Rijden. In zijn 5 rijden met zo’n 50 km/u is trouwens niet prettig met deze motor.

Als de auto vochtig is, vallen er altijd druppels op de bekleding bij opening van 1 van de 4 portieren. Daarnaast valt het me op, dat als je de elektrische ramen geheel opent en weer sluit, de ramen daarna toch nog niet echt beter, schoner of vrijer (water-)zicht geven. Dit was ik in de Multivan wel beter gewend, mogelijk door rechtere ruiten en/of betere afdichtende rubbers.

Deze week garage bezocht ivm. terugkerende brandstoflekkage na het tanken. Het lijkt erop dat dit mogelijk te maken heeft met overdruk, die de smalle tankpijp niet kwijt lijkt te kunnen. We tanken niet bij of voller na regulier afslaan. Het gebeurt ook bij een bijna lege tank waar je maar 20 liter bijdoet. Na een kilometer of 15 rijden of een halfuur stilstaan is het pas over met druppen. Dealer heeft nog niet direct de oplossing, probleem ook niet bekend, gaat zich erin verdiepen en laat nog weten. Leasemaatschappij stelt voor de shortlease auto te ruilen. En diep in mijn hart wil ik dat niet, omdat de auto nog steeds meer dan voldoet voor ons.

Omwisseling een feit / oktober 2010 / 27.577 km

  • 34.732 km

In samenspraak met de shortlease autoleverancier Mundus en Fleetrent is de auto vandaag omgeruild ivm. brandstoflekkage na tanking. Mijn wens is in vervulling gegaan: hetzelfde type en bouwjaar, met wel een fraaiere kleur en met slechts 27.577 km op de klok, bijna 7.000 km. minder dus. Op mijn display stond vanochtend 4,8/100 (1 op 20,8) als gemiddeld verbruik, deze sea grey vervangauto geeft 5,4/100 (1 op 18,5) aan. Bespaar je 115 km per tankbeurt en dus al een gehele tank na slechts 10.000 km. Tsja. En gelijk maar even een snel plaaike gemaakt van de wagen voor de verwende kijkers.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.