Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 100pk Trend (2008)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 100pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst170.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 170.000 km

Drie maal is scheepsrecht, zullen we maar zeggen. Mijn vorige auto, een Focus C-Max, is heel slecht bevallen, maar de Focus die ik daarvoor had (1.8 TDDi) was een van de beste auto’s die ik ooit heb gehad. Ford krijgt dus nog een kans van mij. Afgelopen week heb ik mijn nieuwe Ford Focus 1.6 TDCi opgehaald, nu met de 100pk motor. Er zit nu net 1000 km op, dus over betrouwbaarheid en problemen is nog niets te zeggen.

Deze auto is wel een stapje terug qua luxe, vergeleken met de C-Max. Maar een vergelijkbare auto werd me te duur, en alles wat echt nodig is zit ook op deze auto. Deze Focus is overigens het nieuwe model, met de facelift, zowel buiten als (een beetje) binnen.

Het nieuwe dashboard is niet echt een verbetering; vooral het ’nepmetaal’ in en rond de klokken doet erg goedkoop aan. Voor de rest is er eigenlijk niet zoveel verschil met het model voor de facelift. Ook met de C-Max is er niet zoveel verschil, met uitzondering van de zitpositie. De stoelen van de C-Max (ook een Trend uitvoering) zijn beter dan die van de gewone Focus in Trend uitvoering. Maar het verschil is niet wereldschokkend; ook hierin hou ik het wel 180.000km uit. De C-Max heeft ook meer bergruimte en een aantal handige vakjes. Maar ook dat is wel te overzien.

Mijn eerste indruk van de motor is positief; zelfs nu loopt hij al mooi soepel, en heeft hij ook voldoende trekkracht om gewoon in het verkeer mee te komen. Omdat hij nog maar 1000km gelopen heeft doe ik natuurlijk rustig aan, maar ik denk niet dat ik echt tekort ga komen.

Deze Focus rijdt beter dan de C-Max. Vooral in bochten valt op dat hij minder over de voorwielen duikt dan de C-Max doet. Het zijn alleen geen grote verschillen, dus in het dagelijks gebruik is de wegligging van zowel de Focus als de C-Max gewoon goed.

Voor de komende jaren is voor mij de belangrijkste vraag of deze Focus net zo betrouwbaar zal zijn als de Focus 1.8 TDDi die ik een aantal jaren geleden had. Ik hoop het, anders is dit mijn laatste Ford geweest!

Update 15000 km:

Het goede nieuws is dat de 100pk motor in soepelheid nauwelijks onderdoet voor de 109pk motor. In het normale verkeer is het verschil niet echt merkbaar. Alleen bij snel inhalen merk je dat de 109pk motor toch wat meer power had.

Het slechte nieuws is dat Ford de elektronica in de radio nog steeds niet onder controle heeft. Ik ben al twee keer de datum-instellingen kwijt geweest. Hoe moeilijk kan het nou zijn om dat goed te krijgen?

Update 170.000km:

We hebben inmiddels veel comfortabele kilometers achter de rug. De problemen met de radio zijn al lang geleden opgelost. De stoelen zijn inmiddels een beetje ingezakt, maar niets extreem. Nog steeds geen piepjes en kraakjes.

Zoals te zien bij "problemen", bij 170.000km is de auto ingenomen door de leasemaatschappij, vanwege lekkage aan een verstuiver.

PROBLEMEN

  • 170.000 km

Tot nu toe niets; de auto is netjes afgeleverd door Ford Amsterdam. Overigens gaat hij in onderhoud bij Van Bunningen in Woerden, waarvoor ik alleen maar lof heb!

Update 15000 km:

De radio houdt niet altijd de datum vast. Dat is volgens mij al een probleem sinds de 6000 serie werd geïntroduceerd. Waarom dat niet simpel opgelost kan worden is me niet helemaal duidelijk. Bij de beurt vraag ik wel of er iets aan gedaan kan worden.

Update 19000 km:

Inmiddels is het glas in de binnenspiegel spontaan gebarsten. Dat heb ik nog nooit bij een auto meegemaakt! Vanzelfsprekend is de spiegel onder garantie vervangen, maar ik vraag me onderhand wel af waar Ford de onderdelen voor hun auto's vandaan haalt ...

Update 170.000 km:

Tot voor kort hebben we volstrekt probleemloze kilometers gereden in de Focus. Maar nu staat hij bij de garage met motorproblemen. De diagnose; een lekkende verstuiver. Omdat de auto nog maar 10.000 km moet in het contract, heeft de leasemaatschappij besloten hem voortijdig in te nemen.

Mijn vertrouwen in de Ford Focus als geheel is terecht gebleken, maar de 1.6 TDCi motor heeft blijkbaar nogal wat kuren (zie ook mijn review van de C-Max met 1.6 TDCi). Voor mij dus geen Ford-diesel meer.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.