Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 99.381 km |
KM-stand laatst | 148.452 km |
De eerste 1000 km
- 100.388 km
Na inlevering van mijn leaseauto (een Peugeot 308) en het aardig op leeftijd raken van de auto van mijn vrouw (een Ford Focus van de allereerste lichting) gingen we rondkijken naar een wat nieuwere gezinsauto. Omdat er inmiddels 2 kinderen zijn en de vakantiebagage slechts met zorgvuldig inpakken en een dakkoffer kon worden meegenomen, wilden we in plaats van een hatchback ofwel een station ofwel een MPV.
Gezien de matige ervaring die ik met de Peugeot had, en de goede ervaring die mijn vrouw met de Ford had, hebben we onze zoektocht beperkt tot een Ford Focus Wagon. De C-Max viel af, die vonden we toch wat tegenvallen qua laadruimte.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor een exemplaar van eind 2008 (Focus-II na de facelift), met bijna 100.000 km op de teller in de niet-alledaagse kleur "Chill", een soort lichtgroen, tegen het beige aan. De eerste eigenaar was een leasemaatschappij en volgens het boekje zijn de beurten keurig iedere 20.000 km uitgevoerd. Bij aanschaf (bij Ford servicedealer Ton vd Berg in Oudewater) kreeg de auto een grote beurt en 6 maanden garantie. Ik wilde met de winterbanden nog even wachten, maar een week later kwam er een flink pak sneeuw naar beneden en de garage had nog een voordelige set liggen (Kumho KW23), dus die er maar meteen op laten leggen.
Het rijden in deze Duitser doet mij denken aan een huurauto, vooral als je een Franse auto gewend bent. In de Trend-uitvoering is alles stevig, maar uiterst "no frills" uitgevoerd. De enige frivoliteiten die Ford je in deze uitvoering voorschotelt zijn een boordcomputer, radio-CD-speler, cruise control, handbediende airco, centrale deurvergendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels en elektrisch bedienbare voorportieren. Je krijgt weliswaar een uitermate groot pakket aan veiligheidsvoorzieningen, zo zit er standaard ESP op, maar anno 2008 (tot 2011 nog zo geleverd!) kon er bij Ford geen mp3-afspeelmogelijkheid af, je moet ouderwetse CD's in de audio-installatie laden of via de AUX-aansluiting een externe speler aansluiten. De 1.6-16V motor pakt heel erg goed op, maar laat zich goed horen op de snelweg en is relatief dorstig. Wel 16" velgen met 205/55 banden, maar gewoon van staal met wieldoppen. Hadden we ons meer luxe gewenst, dan hadden we uiteraard voor de Titanium-uitvoering moeten gaan, maar dat vonden we het prijsverschil niet waard.
Echter, wat alles goed maakt, is het kwaliteitsgevoel. De Peugeot die ik zorgvuldig en netjes bereed als leaseauto, zag er na 100.000 km en 3 jaar uit alsof die 2x zo oud was en dubbel zoveel gelopen had. Deze heeft uiteraard gebruikssporen, maar voelt nog aan als nieuw.
We zijn inmiddels een maand en 1000 km verder en wat ons opvalt is het verbruik. Nu is het winter, staat de auto op winterbanden en rijden we naast snelwegritten ook wel wat korte stukjes, maar de oude Focus haalde met gemak 1 op 13, deze met moeite 1 op 12 (8,3 liter per 100 km volgens de boordcomputer).
Ik krijg de indruk dat, hoewel het onderstel een goede mix biedt tussen comfortabel en sportief rijden, deze auto de neiging heeft tot onderstuur. De ESP grijpt vrij vlot in als je gas geeft in een bocht, dit kan ook liggen aan de winterbanden. Ik herinner me van de oude Focus dat die ook wel de neiging had om over de voorwielen te gaan glijden als je te snel was met het gas. Het zal misschien beter worden als de zomerbanden er weer op gaan.
Verder heeft Ford met deze auto besloten dat bij de verwarming op de stand ontwasemen, de airco automatisch aan moet, en bij temperaturen onder de 4 graden moet kennelijk de achterruitverwarming aan. Ik heb me eraan gewend om deze meteen weer uit te schakelen als het niet nodig blijkt te zijn.
Na 1000 km heb ik een positieve indruk van deze auto. Ik ben benieuwd hoe het de komende jaren zal vergaan, we hebben de auto gekocht met het idee om er een jaar of 7 mee te doen en er zo'n 12.000 km per jaar mee te rijden en ermee op vakantie te gaan. In de zomer staat een rit naar de Vendée gepland.
Nieuwe voorbanden
- 101.650 km
Via Marktplaats heb ik nog een set originele stalen velgen op de kop weten te tikken. Deze opgeknapt en daar de zomerbanden (Pirelli P6000 en Kleber Dynaxer HP2) op laten zetten. Na de winterperiode de zomerwielen er weer op gezet en toen merkte ik dat de Pirelli P6000 voorbanden gecupt waren, dat gaf nogal een zoemend geluid bij het rijden. Deze zaten achter bij de proefrit en toen was het mij niet opgevallen, een week later gingen de winterbanden er al op. Formeel valt dit niet onder de garantie, maar de garage bood een sam-sam deal aan, en nu heb ik voor de helft van het geld twee nieuwe (Kumho KH17) voorbanden. Verder geen problemen met de auto, het gemiddeld verbruik ligt nu op 7,6 liter per 100 km, benieuwd of het met de nieuwe voorbanden beter wordt.
Kleine beurt
- 109.648 km
De vakantie naar de Vendée heeft de Focus glansrijk doorstaan, verwachtte ook niets anders. Ruimte genoeg voor twee weken bagage voor twee personen plus twee kinderen en een buggy om de jongste in te vervoeren, kon gewoon nog door de achteruitkijkspiegel kijken. Verbruik 1 op 12 à 1 op 13 op de péage, het was rustig (lange stukken met 135 op de teller en cruise control aan) en de airco hoefde pas tegen het eind aan. Maar je merkt wel dat de 1.6-16V zonder de motorisolatie best wat herrie maakt, de motor draait dan ook over de 4000 toeren bij 130 km/h.
In het voorjaar werd het tijd voor een kleine onderhoudsbeurt, we hadden de auto immers al een jaar, maar bij aanschaf kregen we 2 jaar APK mee dus dat hoefde nog niet.
De officiële dealer zit helemaal aan de andere kant van het dorp, een universeelgarage zit op loopafstand en werd ons van vele kanten aanbevolen, dus daar de kleine beurt laten doen. Remvloeistof bleek volgens meting teveel vocht te bevatten, is vervangen. Winter naar zomerwielen gewisseld. Ook de deuren laten smeren en er bleek een storingscode opgeslagen te zijn in het motormanagement, maar na het wissen van de geheugens en een proefrit kwam deze niet meer terug. Factuur 299,58 euro.
Eerste APK na de aanschaf
- 117.833 km
In 2013 hebben we het qua vakantie wat groter aangepakt, een flinke tent aangeschaft en op Marktplaats een originele dakdrager (ik had nog een dakkoffer) en een origineel bagagerek op de kop getikt. De Focus II komt nu massaal uit de lease en de bijbehorende accessoires zijn niet te gebruiken op de Focus III, dus daar blijven de leaserijders mee zitten en die worden voor zachte prijsjes aangeboden. Balen alleen dat met de montage van het bagagerek door een fout van mij het beschermkapje in het hemeltje is afgebroken, daar moet ik nog een nieuwe voor regelen.
Ook deze vakantie veel plezier gehad van de Focus. Ditmaal voor het eerst zonder buggy en luiers, de jongste was net zindelijk geworden en ze houdt van wandelen :-) Maar die vrijgekomen ruimte werd ruimschoots overtroffen door een fikse tent en bijbehorend kampeergerei, inclusief slaapzakken en luchtbedden: het ging er allemaal in richting een camping in de buurt van Avignon. Wel merk je dat heuvelop bij Luik je niet tot de snelsten behoort, je moet echt terug naar de 4, maar ach, je komt boven. Verbruik lag zo rond de 1 op 11 à 1 op 12, door de dakkoffer en de airco die in Zuid-Frankrijk wel heel erg lekker is.
Het jaar erop de eerste APK. De remklauwen achter bleken een beetje vast te zitten, dat is gangbaar gemaakt en er zijn nieuwe blokken erop gezet. Voor de rest geen bijzonderheden. Factuur 194,59 euro.
Grote beurt en reparatie airco
- 119.644 km
Op een natte dagen ontwasem ik de ramen met de airco, ook in het kader van 'm regelmatig te gebruiken, maar op een kwade dag kwam geen koude lucht meer uit en droogde de boel niet. Nou ja, kan gebeuren, de airco heeft immers al 2 jaar geen onderhoud meer gehad, kwestie van gas bijvullen. Dacht ik.
Omdat een 120.000 km beurt ook nodig was, dit samen met de airco laten doen bij de universeelgarage. Wat bleek, er was een drukleiding van de airco kapot. Niet echt prettig dat dit na 6 jaar al kapot gaat. Het zat ook nog eens op een slecht bereikbare plek, dus prijzig om te repareren en een universeelgarage weet lang niet zoveel als een merkdealer van de specifieke auto, dus die zijn langer bezig. Het was achteraf een beter idee om dit aan de merkdealer of een Ford-specialist uit te besteden.
De grote beurt was verder het gebruikelijke olie, filters en dergelijke vervangen, niets bijzonders dus. Inclusief aircoreparatie en aircoservice (reinigen systeem en nieuw interieurfilter) was de factuur toch wel opgelopen tot 753,91 euro. Wordt wel een aardige kilometerprijs zo, aangezien we niet meer dan 10.000 km per jaar ermee rijden...
Alweer nieuwe banden
- 120.315 km
Met de wissel van winter- naar zomerwielen (die ik voortaan zelf doe, met een krik, wielmoersleutel, momentsleutel en velgenboom van de Lidl heb ik die wissels er na 1 jaar al uit) heb ik nu de Kumho banden van 2 jaar oud eens op de achterwielen gezet, en de Kleber Dynaxer HP2 die eerst achter zaten, voorop gezet.
Wat een ellende! Ondanks ruim 5 mm profiel hebben ze totaal geen grip als ze koud zijn, dan zijn ze keihard en grijpt bij de minste bocht de ESP al in als je gas geeft, dat merk je aan het terugvallen van het motortoerental en het knipperen van het ESP-waarschuwingslampje. Bij flinke regen wilde mijn vrouw onlangs wegrijden bij het stoplicht, de auto kwam nauwelijks van zijn plek. Gelukkig had de plaatselijke bandenboer (van dezelfde eigenaar als de universeelgarage waar de auto toch al in onderhoud was) een aanbieding van Dunlop Sport BluResponse banden, die komen heel goed uit diverse tests en voor 68 euro per band is 205/55R16 91V een koopje voor een A-merk. Kostte me inclusief montage en verwijderingsbijdrage wel weer 176 euro, maar ik voelde me niet veilig meer met die rotbanden van Kleber.
Een wereld van verschil! Met de stromende regen van afgelopen week diverse lange ritten gemaakt en de wegligging is ordegroottes beter. In combinatie met de grote beurt een paar weken eerder is het verbruik ook enorm gedaald, met de laatste tankbeurt haalde ik 1 op 13,8 in plaats van de gebruikelijke 1 op 12. Nee, de teller heeft door de nieuwe banden niet een grote misaanwijzing gekregen en ja, ik hou van lekker doorrijden.
Kleine beurt
- 131.908 km
De auto begon wat schokkerig te rijden bij bepaalde toerentallen, bijvoorbeeld tijdens het nemen van een klaverblad. Wat nagezocht op Focus forum, lijkt aan een vervuild gasklephuis te liggen. Bij de onderhoudsbeurt dit gemeld.
Ik begin toch mijn twijfels te krijgen aan de universeelgarages t.o.v. de merkdealers. Voor een kleine beurt, APK, interieurfilter, aircocheck, een kentekenplaatlampje (dat was de enige werkzaamheid noodzakelijk voor de APK), verversen van de remolie en het reinigen van het gasklephuis staat hier een rekening van 519,95 euro. Alleen de olie al kost 71,75 euro exclusief BTW, en voor de remvloeistof moet ik 39,40 ex aftikken. Arbeidsloon 172,77 ex. Bij de Ford-dealer ben je dezelfde bedragen kwijt, maar dan krijg je wel gratis Ford assistance en loopt de carrosseriegarantie door.
De APK was nog tot januari geldig, maar heb ik gelijk laten doen, anders sta ik er over een half jaar weer. Omdat de auto nu nog 6 jaar oud is (in oktober wordt 'ie 7) hoeft die pas over 2 jaar weer gekeurd te worden.
Verder geen opmerkingen over de auto, het stotterig rijden is voorbij na het reinigen van het gasklephuis.
Dynamo stuk
- 137.802 km
Na ruim 7 jaar en 137.000 km besloot de dynamo ermee op te houden. Voor het eerst dat we met deze auto de wegenwacht nodig gehad hebben.
Duur geintje, inclusief nieuwe accu (die was ook niet best meer) en nieuwe set multiriemen plus arbeidsloon, kwam de rekening op 814,33 inclusief btw.
Omdat 'ie daar toch al stond de wielen laten balanceren omdat 'ie bij 120 irritant trilde (14,50 per wiel) en de auto uit laten lijnen (59,50). Dat was ook wel nodig, toespoor stond er zowel voor als achter naast.
De afgelopen zomer trouwens probleemloos met deze Focus een rondrit gemaakt door Scandinavië. Zo'n 3000 comfortabele kilometers gereden en op die uitgestorven wegen met lage snelheidslimieten rijd je met gemak 1 op 15. Alleen op de Autobahn merk je dat een kruissnelheid van meer dan 130 km/h tamelijk vermoeiend is met een 1.6 motor en 100 pk.
Kleine beurt en wiellagers
- 144.455 km
Het afgelopen jaar maar weinig gereden, omdat we dit jaar niet met de auto maar met het vliegtuig op vakantie zijn geweest. Dat scheelt zomaar 3000 km ten opzichte van vorige jaren.
Afijn, deze auto blijft onze trouwe lobbes, het is geen snelheidsmonster, maar alles past erin en met een mix van stadsritten en snelweg is een gemiddeld verbruik van 1 op 13 geen enkel probleem. Afgezien van een poetsbeurt mag ik het afkloppen op ongeverfd hout: er is werkelijk niks mis met deze auto, die nu de leeftijd van 8 jaar heeft aangetikt.
Omdat ik toevallig voor mijn werk vlak naast een Ford dealer moest wezen en de kleine beurt wel erg "overdue" was qua datum (niet qua kilometers!) heb ik besloten dat de auto weer eens een officiële Ford werkplaats van binnen mocht zien, zo kan ik uit eigen ervaring zien of de merkdealer beter of slechter is dan de universele garage.
Kleine beurt (olieverversen en filter) plus de hele boel na laten kijken. Dat werden 2 nieuwe ruitenwissers (waar ze maar 1 van in rekening hebben gebracht, prima service! :-)), beetje koelvloeistor erbij, nieuwe knipperlichtbolletjes omdat het oranje eraf gesleten was en ... er moest een nieuw tussenaslager en een nieuw wiellager in. Pardon? Ja, die maakt lawaai, die is versleten en dat is APK afkeur (ook al vervalt de APK pas over 8 maanden). Goed, ik plan vast een afspraak in met de gehoorspecialist, want mij was nog niks opgevallen. Maar die reparatie ging niet lukken, onderdeel kwam niet dezelfde dag en de volgende dag ook niet. Dus ik zei, kom maar hier met de auto, ik plan wel een nieuwe afspraak in. Hoeveel gaat dat me eigenlijk kosten? Ehm... reken reken... 220 plus 330... 550 ex BTW. Slik! Mooi, daar wacht ik dus even mee. Ik reken de kleine onderhoudsbeurt à 198,79 incl BTW af en bel mijn vaste garage voor een offerte voor de lagers. In plaats van 550 ex ging dit me 415 inclusief BTW kosten. Belt de monteur me op en vraagt wat er nou precies aan de hand is. Nou, ehm, de Ford-meneer zei stuk wiellager. Ja, hij kan met moeite horen dat er een lager aan zijn einde aan het komen is. Ja, dit zou over een half jaar mogelijkerwijs APK afkeur kunnen zijn. Nee, dit hoefde beslist niet meteen.
Grmbl. Wel laten vervangen, dat lager, maar bij de officiële Ford dealer zien ze me voorlopig niet terug.
Ingeruild op een V70
- 148.452 km
De kinderen worden groter, er kwam een APK, grote beurt plus distributieriem aan, we vonden het na 5 jaar trouwe dienst tijd om de Focus in te ruilen op een grotere en luxere auto: een Volvo V70.
Onze vaste garage in Houten bood, hoewel ze de auto al 5 jaar in onderhoud hebben en er weinig op de auto aan te merken valt, slechts 3500 euro inruil voor de Focus. Een erg originele manier om aan je trouwe klant te vertellen dat deze niet meer welkom is. Het eerste de beste inruilbod van een andere garage bedroeg namelijk op een vergelijkbare auto onder vergelijkbare condities 6000 euro en deze was zich wel degelijk bewust van aanstaande vervanging van de distributieriem. De Focus gaat ongetwijfeld een nieuwe eigenaar blij maken, want deze kan nog vele jaren mee.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.