Ford Focus Wagon 1.6 16V Futura (2005)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 16V Futura (2005)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst199.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gezins uitbreiding

  • 137.000 km

Vorige auto was een kleine hatchback, een Peugeot 206 met 3 deuren.
Mijn vriendin was zwanger van onze eerste. We gaan er vaak op uit met de auto en dit wilde we blijven doen na de geboorte van onze dochter. Daarom moest er een andere auto komen.

De volgende eisen:
* Ruim, niet hoeven nadenken hoe je een kinderwagen in de achterbak opbergt.
* Isofix aanwezig of mogelijkheid tot inbouwen.
* Niet ouder dan 2005
* Budget was €8000,-

De Opel Astra en de Ford Focus bleven over als 2 kandidaten. Mijn vriendin vind de Opel qua ontwerp niet mooi, dus die viel af.
Na wat zoeken deze Focus bij Ford Bunningen in Gouda zien staan.
120.000km, 6 maanden garantie, rubber mat in achterbak, afleverbeurt en 4 nieuwe Michelin Premacy banden brachten het totaal op €8000,-

Ervaring:
De auto rijdt goed. Ligt strak op de weg en is comfortabel afgeveerd.
De 1.6 100pk motor heeft niet al teveel kracht, maar dat was natuurlijk te verwachten. Weinig koppel onderin, wat zeker te merken is bij optrekken vanuit stilstand. Eenmaal op snelheid is het prima te doen. Toch blijft het motorgeluid nadrukkelijk aanwezig. Het blijkt dat je motorkap isolatie van een diesel uitvoering kan aanbrengen. Iemand ervaring?

De vooruit verwarming is echt onmisbaar geworden in een volgende auto. Wat een uitvinding!
De handmatige Airco valt wel wat tegen nadat we een automatisch exemplaar gewend waren in de Peugeot en de Alfa.

De ruimte in de achterbak is een verademing ivm de vorige auto.
Kan een hoop in en de rubberen mat is erg gemakkelijk af te spoelen.

Garantie:
Tijdens de garantie periode zijn er toch wat puntjes naar boven gekomen welke zonder uitzondering prima zijn opgelost door van Bunningen.
* Stuurhuis + pomp vervangen. Zat een hoog piepend geluid in bij volledige stuuruitslag.
* Airco afgevuld.
* Waterlekkage achterbak. De kitrand bij de achterklep schanieren bleek niet helemaal waterdicht te zijn.
* Roest onderzijde beide voorschermen. Volledig weggewerkt.
* Antenne was niet te verwijderen/los te draaien. Het materiaal was helemaal verdroogd. Een nieuw exemplaar gemonteerd.

Het lijkt en is een hoop garanatiewerk geweest. Gelukkig was deze dealer erg behulpzaam en werd er telkens een vervangende auto gratis ter beschikking gesteld.

Kosten:
Gemiddeld rijden we 20.000km per jaar met deze auto.
* Verbruik 8,1ltr/100km. 1 op 12,4. €0,14/km
* Wegenbelasting €51,00 per maand
* Verzekering €35,00 per maand
* Onderhoud: €1120,- tot nu toe. €0,08/km.

De onderhouds kosten zijn als volgt gemaakt:
* 4x Pirelli Snow control €638,00
* Nieuwe wissers rondom €40,00
* Airbag passagierzijde uitschakelbaar laten maken dmv sleutel en een nieuw zij knipperlicht €253,00
* Sonniboy zonneschermen €189,00

All in kosten zonder afschrijving tot nu toe zijn €0,29/km.
Verwachting is dat de auto na 3jaar met 60.000km extra weer particulier verkocht word voor dan €4000,00.
Afschrijving zal dus ongeveer €0,07/km
Totaal: €0,36/km

Vervolg:
Bij 140.000km gaat de auto voor een beurt bij de lokale Ford dealer. Hierna meld ik mij weer

Gaat nog als een trein!

  • 188.000 km

Het is even geleden, maar de auto is inmiddels voorzien van een frans kenteken. We wonen nu in Frankrijk.
Het invoeren zelf was veel minder gedoe dan vooraf werd verwacht.
Het is wel zo dat elke afdeling van de franse RDW een eigen kantoortje op een andere locatie.
De kosten inclusief kenteken waren €232.

Voor de rest zijn de afgelopen kilometers zonder opzienbarende dingen voorbij gevlogen.
De auto wordt goed gebruikt met het vervoeren van een hoop zooi en er wordt regelmatig een wanhangertje aan gehangen.

Er is buiten normaal onderhoud een nieuwe accu bij 156.000km ingekomen en toen is er ook water lekkage in de achterbak verholpen.

De auto wordt nog steeds door de Ford dealer onderhouden.
Toevallig heb ik vandaag een afsprak gemaakt bij de franse dealer, omdat er sinds een paar dagen een bonkend geluid komt als je wat sneller accelereert in de 1e versnelling of van versnelling wisselt. Mijn gevoel zegt motor steunen, maar we zullen het de 15 september horen.

Het verbruik over de gehele gebruiken periode is 8,3ltr/100km.
all in kosten per km €0,25

nog maar weinig kilometers.

  • 199.000 km

Sinds het begin van dit jaar wordt de Focus nog maar weinig ingezet voor lange stukken, nu we ook een andere wagen hebben.
Dat wil niet zeggen dat hij wordt ontzien. Boodschappen/bouwmarkt ritjes. Ook vaak met een karretje erachter naar de vuilstort met tuinafval.
Al deze bestemmingen liggen op max 10km afstand, dus het verbruik stabiliseert zich nu op 10ltr/100km.

Afgelopen beurt (aug 2015) is er wel het nodige vervangen. Schokdempers voor, stuurkogels, remmen rondom en wat laswerk bij de uitlaat. Dat bracht het totaal op €1150.

November 2015 was er iemand die graag op de zelfde parkeerplaats wilde staan als de Focus en dat had schade aan de achterbumper als resultaat. Jammer dat ik alleen geen briefje met gegevens van de andere partij heb kunnen ontdekken.
Wel de focus weer laten maken, anders krijg je zo'n rammelbak. €500

2 weken geleden na terug komst van de vakantie liep die nog maar op 3 cilinders. Bobine stuk, met vervangen van kabels en bougies en arbeidsloon kwam dat op €250.

Al het onderhoud gebeurd nog steeds bij de officiele dealer. Zijn we tevreden over en zoveel scheelt het niet.

Al met al een bewogen jaar voor de Focus, maar nog steeds erg tevreden met hem.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.