Ford Focus Wagon 1.6 16V Centennial (2003)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Centennial
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst225.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 173.000 km

De Focus is wat mij betreft absoluut een schot in de roos van het merk met de “Blue Oval”, waar ik lang een grote fan van ben geweest, sinds mijn vader ooit thuiskwam met een rode Taunus 20M RS met zwart vinyl dak. Maar waar ik in de loop der jaren toch wat van bekoeld was (lees: de negentiger jaren Escort en de laatste Scorpio).

De Focus is een geweldig compromis tussen praktische gebruiksmogelijkheden en sportieve rijeigenschappen. De auto heeft een waar Jeckyl & Hyde karakter: door-de-week een sportief scheurijzer die met zijn geweldige onderstel, onafhankelijke wielophanging (Control-Blade noemt men dat in Dearborn) en toerengeile Zetec motor (Drehfreudig noemt men dat in Keulen) uitnodigd om de dagelijkse rit-naar-kantoor net weer even wat scherper neer te zetten dan alle voorgaande ritjes. In de Ford is het moeilijk om niet met een grote grijns door de bocht te gaan. In het weekeinde toont ´ie zich een ware pakezel en verdwijnen er net zo makkelijk heel wat spullen in de 510 liter grote kofferruimte.

De Focus doet volgens mij de belangrijkste zaken het best: veel ruimte, veel gadgets (de optielijst is lang, maar opties zijn niet heel duur bij Ford), alle veiligheidszaken zijn er en die rij-eigenschappen ... dat is toch wat je het meeste doet in een auto.

Sinds bovenstaande review zijn er alweer 122000 km toegevoegd en staat de teller nu op 133-en-een-beetje. Nog steeds erg blij met deze auto, hij heeft er inmiddels ook flink wat Italiaanse vakantiekilometers opzitten: met de airco op volle toeren de heuvels in, het gaat allemaal prima.

UPDATE bij 173.000 km.
De Focus doet nu alweer 7 jaar dienst als gezinsauto en heeft juist weer een APK met vlag en wimpel binnengehaald. De Wagon staat inmiddels op zijn vierde set banden, Conti's deze keer.
Er is over het afgelopen jaar weinig te melden, één incident slechts, maar dat betrof een fout mijnerzijds vrees ik. Voorafgaand aan een lange rit had ik nog even het oliepijl gecontroleerd, maar toen er daags na thuiskomst een enorme plas olie onder de voorkant van de auto lag, bleek dat de olievuldop verdwenen was. Waarschijnlijk niet (goed) teruggeplaatst na de olie check en bij gevolg was de hele motorruimte en alles daarin gehuld in een dikke oliefilm. Bij de Ford garage was zo een nieuwe vuldop gevonden en 5 liter 5W30 maar zodra de motor opwarmde begon deze uiteraard enorm te roken. Ik heb de motorruimte vervolgens met een hogedruk reiniger zoveel mogelijk schoongespoten en het probleem was daarmee opgelost.
Bijkomend voordeel is dat de kans op roestvorming hiermee waarschijnlijk nihil is.
Kort daarna hield de motor bij flink accelereren kort in, heel irritant, maar een setje nieuwe bougiekabels hebben dit probleem verholpen, waarschijnlijk konden de kabels niet goed tegen het oliebad van kort daarvoor.
En nu op naar de 200K.

UPDATE bij 225.000 km.
We zijn inmiddels weer 6 jaar verder en de Focus doet nog steeds zijn ding als gezinswagen, al is het gezin dat hij bediend weer groter en veeleisender geworden, geeft de Focus na 10 jaar nog geen krimp. De eerder gestelde benchmark van 200K is nu ruim gepasseerd en stiekem fantaseren wij over de 300K. Natuurlijk fantaseren we nog liever over een nieuwe Focus Wagon, vooral de ST versie uiteraard, maar zolang de grote kosten wegblijven is dit een uitstekende doorrijder, dus op naar de 300K.

PROBLEMEN

  • 225.000 km

NA 173.000 km (4 jaar)
Het Centennial Black lakwerk is niet meer wat het ooit was, steenslag en intensief gebruik hebben hun sporen overal op de auto nagelaten. De lak op de meegespoten bumpers laat overigens erg snel los. In de winter blijft bij strenge vorst het electrisch bediende voorportierraam wel eens steken, deze winter is dat dus geen probleem. Verder niets. Een probleemloze auto.

NA 225.000 km (10 jaar)
De koppeling begint wat na te laten, wat gezien de km.stand niet erg vroeg is. Vervanging wordt dan ook niet uitgesteld.
Het eerder genoemde lakwerk is inmiddels in volle glorie hersteld. Na een schadegeval is de hele wagen m.u.v. het dak opnieuw gespoten en ziet de Focus er met zijn nieuw verworven Collection-velgen (15" Ronal) beter dan ooit uit.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens