Ford Focus Wagon 1.6 16V Centennial (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 16V Centennial |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 111.736 km |
KM-stand laatst | 114.062 km |
Eerste kilometers zitten erop
- 114.062 km
We hebben de Ford Focus nu een maand in ons bezit en hebben er inmiddels ruim 2000 kilometer mee gereden, de hoogste tijd voor een update.
De reden waarom we de Focus hebben aangeschaft was het 'overlijden' van onze vorige auto, een Volkswagen Passat. We zaten al langer te dubben om de Passat te verkopen, aangezien dit een diesel was en we niet meer voldoende kilometers rijden om dit rendabel te maken.
Echter had nu de Passat voor ons besloten dat we op zoek moesten naar een waardige vervanger.
Na een lange zoektocht op internet hadden we nog twee keuzes over. Een Peugeot 206 en een Ford Focus.
In eerste instantie zijn we voor een aantal Peugeots gaan kijken, maar deze bleken helaas allemaal of slecht onderhouden te zijn of enorm te zijn afgeragd.
Uiteindelijk kwamen we deze Focus tegen en we waren gelijk verkocht.
De complete onderhoudshistorie was bekend, distributieset was 15.000 km geleden vervangen en er stond maar 111000 op de teller. En dat voor een schappelijke prijs.
Na een proefrit hebben we de auto direct meegenomen.
Natuurlijk is het geen nieuwe auto en heeft deze de nodige gebruikerssporen, maar daar was de prijs ook naar. Verder is de auto technisch goed. Hij remt, schakelt en rijdt prima!
Enige dingetje was de airco die niet koelt en de aanjager 'giert'. De airco hebben we onlangs laten bijvullen, maar het probleem blijft nog steeds, waardoor we vermoeden dat er iets met de compressor aan de hand is. Hiervoor gaat de auto binnenkort weer terug naar onze eigen garage om dit te laten verhelpen, waarbij we ook de aanjagermotor laten vervangen zodat we van het gierende/piepende geluid afzijn.
Qua verbruik valt het me alles mee. Na ruim 2000 kilometer zit dit op 5,7 liter per 100 km (1:17,5). Best netjes dacht ik zo. Dit verbruik is ondanks gemengde ritten van zowel snelweg als binnenwegen, waarbij ik met het verkeer meerijdt.
Verder is het wel even wennen na het comfort uit de Passat, maar dit went snel en het enige wat ik nog echt mis is de cruise control en de middenarmsteun. Echter zijn deze dingen niet onoverkomenlijk.
Naast de 'mislukte' aircovulling heb ik ook de standaard radio (met cassette-deck) vervangen door een aftermarket Kenwood KMM-BT504DAB. We hebben bewust voor een radio gekozen met DAB+, aangezien dit qua prijsverschil meeviel en dit toch de toekomst is.
Aansluiten van de antenne en de microfoon was even priegelen om dit netjes weggewerkt te krijgen, maar het werkt allemaal super. Ook hebben we een inbouwframe besteld, waardoor alles ook weer netjes is afgewerkt.
Alleen werkt de stuurwielbediening niet meer, maar dat is geen ramp. De knoppen van de radio zitten goed binnen handbereik.
Verdere reparaties (o.a. de airco) moeten nu alleen even wachten, aangezien we een verhuizing voor de deur hebben staan. Hier kan de Ford zich goed bewijzen als werkpaard en hier heb ik dan ook vertrouwen in!
Kortom ben ik na een maand en 2000 km nog steeds erg tevreden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.