Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 2.5 20V Turbo ST |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 89.800 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Plezier
- 90.000 km
Sinds 2 weken rij ik in een Ford Focus ST uit 2009. Het betreft een importauto welke door een autobedrijf uit Duitsland is gehaald. De reden dat ik voor een importauto heb gekozen heeft te maken met het beperkte aanbod in dit soort bolides. Dit facelift model was ten tijde van de zoektocht de enige die werd aangeboden in Nederland.
Ik zocht een sportieve auto met 5 deuren om een jong gezin van 4 personen veilig en met voldoende ruimte te vervoeren. Ik twijfelde tussen deze Focus ST en een Seat Leon FR uit hetzelfde bouwjaar. De Leon viel uiteindelijk af doordat deze duidelijk kleiner is en een inspiratieloos interieur heeft. De Ford was daarin duidelijk meer uitgesproken. Ook viel mij de gigantische kofferbakruimte op. De Leon was beduidend kleiner.
Tevens waren de af-fabriek opties op de Focus ST talrijk. Denk hierbij aan:
- Lederen bekleding
- Voorruitverwarming
- Climate control
- Automatische xenon verlichting
- Regensensoren
- Keyless Go (starten met startknop zonder dat sleutels uit je jaszak moeten worden gehaald)
- Stoelverwarming
- Parkeersensoren achter
- Getinte ramen
Het rijden:
De Ford heeft zoals bekend een 2.5 turbo motor van Volvo gebruikt. Bijzonder hieraan is dat deze 5 cilinders bevat. Vanaf 2.500 toeren wordt je dan ook getrakteerd op een geniaal motorgeluid. Hierbij hoef je niet flink aan het gas te hangen; een versnelling van 60 naar 80 kan al een grote glimlach veroorzaken. Laat het gas vervolgens weer los en de uitlaat laat een mooie roffel horen. Van mij had het geluid alleen nog wel wat harder mogen zijn; je moet de radio wel uitzetten om het voldoende te kunnen horen vind ik.
Verder is deze auto zeer eenvoudig te berijden. Koppelen, remmen, sturen gaat allemaal zeer licht en het zicht rondom is prima. Een nadeel is wel de relatief hoge zit. Echter ben ik hier binnen enkele dagen aan gewend geraakt. Het zorgt er dus niet voor dat ik minder geniet van het rijden in deze auto.
Wat valt op:
De sensoren van de automatische ruitenwissers zorgen voor wat irritatie. Deze wissen lang niet altijd als ik dat nodig acht. Tevens is de sensor niet tijdelijk uit te schakelen.
De auto heeft, doordat deze oorspronkelijk in Duitsland is geleverd, een duitse Voicecontrol module voor radio en telefoonbediening. Zeer grappig om te achterhalen welke commando´s er wel en niet in het Duits toepasbaar zijn!
De radio heeft een ingebouwde 6-cd wisselaar. Hierbij valt op dat enkele cd-slots bijgeluiden produceren wanneer de cd geladen wordt. Alsof de laser van de cd-speler dan aanloopt op de cd.
Het verbruik op de eerste tank was 1:7,8. Hier zaten veel “speelkilometers” tussen en heeft de stoelverwarming veel aan gestaan. Ik ben benieuwd of dit nog wat zal verbeteren. Met mijn stadsverkeer gebruik hoop ik gemiddeld op 1:9 uit te komen.
Als laatste valt mij op dat er een irritant hoge fluittoon uit de uitlaat komt. Mogelijk dat er ergens nog een lekkage zit op een van de uitlaatstukken. Het lijkt harder te worden bij goed warm rijden van de auto, alsof er dan meer speling ontstaat dan bij koude motor. Hoeveelheid aan toeren maakt hierbij nauwelijks verschil.
In het verleden was ik in bezit van een Seat Leon Topsport uit 2002. De fun-factor die ik had in de Seat vind ik ook zeker terug in de Ford, al is deze wel anders ingekleurd. De Seat was veel feller, sportiever. De Ford is krachtiger, heeft een wat rustigere opbouw van koppel en pk’s. De Seat nodigde dan ook meer uit om de snelheidslimieten in Nederland te overschrijden. Dat effect merk ik minder bij de Ford, maar dat kan natuurlijk ook aan mijzelf liggen…
Plannen voor de auto heb ik ook voldoende. Het doel is de auto nog iets meer naar mijn hand te zetten zonder hierbij teveel af te wijken van de originele looks. Een beetje hobbiën zogezegd. Het eerste project wordt hierbij om de duitse voicecontrol module te vervangen voor een engels gesproken variant waarbij tevens een mogelijkheid is geboden een usb aansluiting te maken op de radio.
Irritatiepuntjes
- 91.000 km
Alweer een paar maanden verder en ik leer de auto steeds beter kennen. Algemene indruk is nog altijd zeer positief. Echter zijn er wel een paar puntjes waar ik me wat aan irriteer:
- De regensensor is erg lastig in te stellen. Deze heeft een eigen willetje en doet dan precies wat je niet wilt.
- De bestuurdersstoel piept. Heeft waarschijnlijk te maken met de kunststof bussen in het frame die zijn uitgesleten.
- De pieptoon uit de uitlaat zoals eerder al genoemd. Blijkt sterker te worden wanneer de auto goed warm is. Hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door ruimte op de bouten op het spruitstuk.
- De 6 CD-wisselaar loopt aan op CD3 en 4. Vervangen van de radio lijkt de enige oplossing.
- De voor- en achterruitverwarming springt bij starten van de motor al aan bij + 3 graden en gaat niet automatisch uit. Dit heb ik in de boardcomputer weggeschreven met behulp van een laptop.
Een jaar in bezit
- 105.000 km
Alweer een jaar na aankoop is het tijd om de balans op te maken.
Wat een geweldige auto vind ik dit! De motor is uniek met zijn 5 cylinder geluid en zal door milieueisen niet meer verschijnen in nieuwe auto's ben ik bang. Het geluid en het karakter van het blok bevallen mij enorm.
Tevens vind ik de afmeting en de binnenruimte van deze Focus super. Omdat de auto in de basis gelijk is aan een standaard Focus is het praktische nut erg hoog. Zeker met 2 jongens van 10 maanden en 2,5 jaar op de achterbank en bijbehorende spullen in de kofferbak is dit natuurlijk wel erg belangrijk. Aangezien ik bewust gezocht heb naar een 5-deurs uitvoering kan ik mijn gezin prima vervoeren op deze manier.
Natuurlijk zijn er ook zaken die mij minder zijn bevallen aan deze auto:
- het comfort is best goed, zeker op de snelweg. Echter vind ik de auto op zijn assen wel wat stuiterig. Dit merk je vooral op de slechtere binnenwegen.
- Drempels moet je echt met beleid nemen, veel meer dan dat ik dat met de Seat Leon Topsport had. De voorbumper is aanzienlijk lager en ondanks het standaard onderstel raak je nog wel eens de grond bij hoge verkeersdrempels.
- Het uitlaatspruitstuk is een aandachtspunt. Het afgelopen jaar zijn tot 2 keer toe de bouten aangedraaid omdat deze los trillen. Van de ca. 9 bouten zijn er tevens maar 3 a 4 echt bereikbaar.
- De automatische ruitenwissers hebben een eigen leventje. Soms slaan ze op hol bij 3 druppels, de andere keer weigeren deze dienst. Dit is hoogst irritant en zou voor mij een reden zijn om deze functie te verwijderen. Ik heb dan liever zelf de controle...
Nog even over de modificaties:
Recent heb ik de voicecontrole omgebouwd naar engelse taal en tevens een usb ingang gemaakt in de armsteun om zo muziek af te spelen van een sticky. Dit was eenvoudig zelf uit te voeren en in te stellen in de boardcomputer. Ford heeft goed nagedacht over de interne hardware waardoor ikde zaken makkelijk aan de praat kon krijgen. Tevnes kan ik nu vanaf mijn telefoon muziek afspelen over de radio, waarbij ik wel merk dat er soms wat kraakjes/storingen waar te nemen zijn. Dan merk je wel dat de auto alweer 7 jaar oud is.
Als laatste heb ik de stadslichten voor vervangen voor wit ledlicht wat beter matcht met de xenon verlichting dan de standaard halogeen stadslichtjes (geel). Hiervoor moest ik echter wel de complete behuizing van de koplampen demonteren om bij het stadslicht te komen. Achteraf was dit niet heel ingewikkeld en dus goed zelf te doen.
Nog even voor de statistieken: gemiddeld verbruik bij overwegend stadsverkeer is 1:8 :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.