Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2008)

autoreview

Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2008)

Signalement

UitvoeringFocus 2.5 20V Turbo ST
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf24.500 km
KM-stand laatst59.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 33.000 km

Ik rij deze focus nu vanaf augustus 2009, de Focus ST trok me vanwegen zijn uiterlijk, erg mooi motor en praktisch nut erg aan.

Na een proefrit in het pre-facelift model was ik ver verkocht! Echter ging mijn voorkeur uit naar een facelift model. Die vond ik :

Mijn Focus ST is voorzien van erg veel opties, ik noem een paar essentiele:
Touchscreen navigatie, Dual Zone Climate Control, Voice control, Recaro lederen stoelen, Ford power button, voorruitverwarming en Xenon.


Comfort :

Naar comfort in deze auto hoef je niet te zoeken,want dat voel je gewoon. de auto voelt degelijk aan,zelfs nog op hoge snelheden (200+ km/h).
De auto is niet overmatig stug,maar je voelt wel dat het onderstel ontworpen is voor een Hot Hatch.
De stoelen ondersteunen meer als genoeg en houden je keurig op je plaats bij het lekkere bochtenwerk.

Qua uitrusting is de ST echt fantastisch, het informatiecentrum tussen de tellerclusters in voorziet van veel informatie, te weten :
Buitentemperatuur, indien in gebruik;aanwijzingen navigatie, actueel verbruik,gemiddeld verbruik, storingen enz.
Tevens kun je hier ook de stuurbekrachtiging instellen, er kan gekozen worden uit 3 modi.
In tegenstelling tot andere hot hatches heeft de Focus ST wel meters in het interieur voor oliedruk,temperatuur en turbodruk. Dit is erg belangrijk, je weet precies wanneer het gas erop kan en wanneer nog niet.

Nadelen : -geen Cruise control ! (ook niet leverbaar)
-spiegels kunnen niet automatisch inklappen bij
vergrendelen. Fiesta ST had dit wel ,ideaal!


Prestaties :

De St is voorzien van een 5 cilinder in lijn motor met turbocompressor en 20 kleppen. Ik verbaas me erover dat deze motor zo soepel loopt en hoe weinig "turbo lag" er is. Vooral als het motormanagment op scherp staat staat de wijzer van de turbodruk in no time op z'n hoogste waarde. Dat levert meteen veel koppel op in lage toeren.
Het geluid maakt de prestaties af door een heerlijke roffel in het interieur.Ford heeft hier echt werk van gemaakt door een pijp van de inlaatbuis naar het interieur te trekken.
De uitlaat doet er nog een kleine dotje bovenop, het geluid uit de uitlaat is mooi uitgebalanceerd, het is niet storend, maar mooi sportief! Soms komt er zelfs een mooi plofje uit de uitlaat.

De 6-bak schakelt over het algemeen soepel, koud wil de 2e versnelling weleens haken. Door de 6e versnelling kun je provinciaal rustig rijden met een aangenaam verbruik (6,5 l/100km). Eenmaal op de snelweg gaat verbruik richting de 1:10/11. Hier draait de motor 2500 toeren en rijdt het aangenaam rustig.

Wegligging van de ST is geweldig, stuurt strak. Er is duidelijk interactie tussen bestuurder en de auto en de ondergrond.

Nadelen : - zuiplap, benzineverbruik ligt rond de 1:10 bij
normaal gebruik.

Betrouwbaarheid :

Ik heb zover geen problemen gehad met de ST als aut op zich. Ik heb wel problemen gehad met de 7" Denso Touchscreennavigatie.
Deze liep regelmatig softwarematig vast :
- CD speler vast door starten motor tijdens het lezen van de CD.
- Luidspreker rechtsachter geeft geen geluid,alleen maar geplop
bij het draaien aan de volumeknop
- Brom in speaker linksvoor
Storingen waren tijdelijk te verhelpen door de stroom van de auto te halen. uiteindelijk een software-update laten doen bij de Ford dealer, tot nu toe geen problemen meer gehad !

Gebruikskosten

Ik kan hier nog weinig duidelijkheid over geven, de auto moet zijn eerste beurt onder mijn eigenaarschap nog krijgen. Voor de mensen die willen weten wat een ST per maand kost :
Wegenbelasting : +/- 50,- (noord-brabant)
Verzekering : 66,- (75% b/m, All-risk, 3 jaar
aanschafwaarde, schadeverzekering inzittenden)
Onderhoud : 1x per jaar of om de 20.000 km
voor prijzen,zie ford.nl
Brandstof : afhankelijk van rechtervoet en km's .

super

  • 35.000 km

Weer wat km's verder, de ST zit nu bijna tegen zijn onderhoudsbeurt aan en geen olie vermist!

De ST is ook meegeweest naar de Ring voor 1 rondje, het geluid wat er dan uit de ST komt is verbluffend,niet te vergelijken met het geluid wat de ST geeft bij normaal gebruik. Ik heb de Ring en de terugweg gedaan op een tank Kraftstoff (octaan100),wellicht komt daar het mooie geluid vandaan.
Heenweg Ring: 5/8 tank weggereden,zeer rustig gereden (350km)
Terugweg Ring/omgeving rijden/Ring zelf : 6/8 tank weggereden (rond de 400 km), absurde snelheden in Duitsland(160-240 km/h) en minimaal de max snelheid in NL.

Conclusie,veel gas geven !

ST is een superauto !

Nog steeds in mijn nopjes...

  • 59.000 km

Er staat momenteel alweer bijna 59000 km op de klok in 5 jaar tijd. Tot dusverre, geen technische problemen. Nagenoeg geen olieverbruik. Wel even nieuwe 2013 navigatie erin, in 5 jaar veranderd er best veel aan het wegennet!

Het blijft prachtig om de in lage toeren de roffel van voor naar achteren te horen gaan !
Rij iedere dag met plezier in dit scheurijzer.

Exit !

  • 59.500 km

Na 3,5 jaar trouwe dienst heb ik de keuze gemaakt om een nieuwe ST-3 Wagon te kopen. Deze gave 5 cilinder ST is gelukkig in de familie gebleven,dus kan er af en toe nog een rondje mee doen :-)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.