Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2009)

autoreview

Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringFocus 2.0 TDCi Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken 2.0 tdci.

  • 2.500 km

Sinds twee weken ben ik in het particuliere bezit van mijn nieuwe Ford Focus, nadat ik door een ongeval met alleen blikschade mijn vorige Focus van vijf jaar oud was kwijtgeraakt. Ik ben woonachtig in Barcelona, Spanje. Hier zijn momenteel fijne akties die de aanschaf van een nieuwe auto heel aantrekkelijk maken. Kost nog steeds veel geld natuurlijk, maar affijn. Ik heb getwijfeld tussen een Seat Altea, een Ford Focus en een Mazda 3. Door de aanbieding bij Ford, een korting van 20%, plus een fatsoenlijke inruil van mijn schadeauto, heb ik toch weer voor een Focus gekozen. De uitvoering is een Titanium geworden, met een 2.0 dieselmotor. De meerprijs voor de titanium is vrij gering, als je een trend kiest met wat opties, kom je op heel vergelijkbare aanschafprijzen.

km-stand: 2500 km
Ondanks de nog lage km-stand vind ik dat ik reeds een goede indruk kan geven, mede door het feit dat ik er reeds heel gevarieerd mee heb rondgereden, in alle weersomstandigheden.

Interieur:
Mooi afgewerkt interieur met goede stoelen, hoewel de voorstoelen voor mij iets breder mochten zijn, ik pas net tussen de zijwangen, houdt niet over. Ik kan natuurlijk ook pogen wat kilootjes te verliezen. Voorts een goed in te stellen stuurwiel, alle belangrijke knoppen eenvoudig te vinden en te bedienen. De schakelbak met 6 versnellingen gaat soepel en precies, maar niet te licht, zoals in bv. Peugeots. Geen problemen gehad met foutief schakelen, van 5 naar 6 en dan in 4 terechtkomen. Echt een zeer belangrijk pluspunt, het schakelen in deze auto. Ik heb als optie een radio gekocht, met USB aansluiting en 8 ipv 6 boxen. Deze heb ik nog niet doorgrond, het is een moeilijke radio met vele opties, waar je echt even voor moet studeren.
De stembediening werkt erg goed en eenvoudig, zelfs het instellen van de temperatuur van de airco kan hiermee zonder moeite.
Over het algemeen heeft de auto een prettig interieur waar je je eigenlijk direct in thuis voelt, simpel, en toch van alle gemakken voorzien.

Rijden:
De 2 liter dieselmotor zorgt ervoor dat je altijd voldoende vermogen hebt, en altijd een beetje meer kan geven als je dit nodig acht. Een soepele krachtbron, die zorgt voor rust, dé reden waarom ik deze motor gekozen heb ipv de 1.6, waar je natuurlijk ook prima mee uit de voeten komt (in de file sta je allemaal stil, al heb je een 5.0 v8), maar die niet die soepelheid biedt van de 2.0 diesel. Iets minder vind ik de kortheid van de eerste 3 versnellingen, eigenlijk krijgt de auto pas echt "long" vanaf de 4-de versnelling. Het is wel zo, dat als je in 2 even echt gas geeft, hij er vanaf zo´n 3200 toeren wel degelijk als een speer vandoor gaat, maar als je gewoon rustig gas geeft, komen de eerste 3 versnellingen wat kort over, hetgeen een kenmerk schijnt te zijn van een 6-versnellingsbak. Op de snelweg is de auto echt erg prettig, in de zesde versnelling bij 120, nog steeds veel vermogen over, de 6 is geen overdrive maar een echte versnelling, eenvoudigweg erg goed. Doordat de motor zo stil is, merk je het niet als je met 150 over baan glijdt, je rijd rap te snel met deze auto, even opletten dus, hoewel in Spanje wat minder geflitst wordt. De snelwegen in het zuiden van Spanje nodigen wel uit voor een snelle rit. Bergopwaarts is ook geen enkel probleem, er is altijd voldoende vermogen aanwezig. Dit merk je goed op de snelweg, als deze de bergen ingaat, vlieg je er tegenop zonder hier extra gas voor te geven, een veilig gevoel.

In Barcelona zelf, de korte stukjes, voldoet de Ford ook goed, niks gemerkt van een schokkerig rijdende motor, zoals ik eerder heb gelezen van andere rijders. Overzicht naar achteren had wat beter gemogen, mede doordat ik vind dat de buitenspiegels wat klein zijn. Aan de andere kant, als ze groter zouden zijn, lijken het net een stel zeiloren waar je overal mee langschaaft, dus we doen het er maar mee. Inparkeren in parkeergarages gaat ook goed, hoewel je duidelijk merkt dat de huidige Focus een stukje groter is dan zijn voorganger, soms even extra prikken in de krappe parkeerspelonken van de stad.

Door het herfstweer hier heb ik reeds gereden in serieuze regen met sterke wind. De Ford rijdt dan goed op de snelweg, hoewel je het stuur stevig vast moet houden, een echte stevige rukwind voel je natuurlijk wel degelijk. In dit hevige weer is het automatisch aangaan van de verlichting en automatische inwerkingtreding van de ruitenwissers zeer prettig.
Voorts ook op onverhard, modderig wegdek gereden. Dit ging goed, hobbels komen overigens wel degelijk door in het interieur, zonder storend te zijn. Toch gaan we hier maar geen gewoonte van maken, een terreinwagen is het niet, en met zijn witte kleur, wordt het één grote zichtbare modderbende, dan blijf je wassen.

Tot zover deze eerste indruk, nog geen problemen, ben een tevreden rijder. Verbruik tot zover: 6,4 ltr/100 km. Ik zal een update geven wanneer er zo´n 10.000 km zijn gereden.

Nog altijd nieuw

  • 10.000 km

De Focus heeft inmiddels bijna 10.000 km gelopen en gaat eigenlijk alleen maar prettiger rijden. De auto komt los, hetgeen zich uit in beter schakelen, en meer veerkracht. Verbruik blijft hangen op 6,2 liter per 100 km (1 op 16). Ik vind het prima zo, ben meer een genieter van prettig rijden en wordt niet opgewonden van een auto alleen omdat ie 1 op 20 rijdt.
Minpuntje: de ruitersproeier verdeelt de vloeistof slecht zodat de ruit niet mooi schoongeveegd wordt. Klinkt lullig, maar is echt vervelend tijdens het rijden.
Nog altijd zeer tevreden met de aankoop, ben niet cognitief aan het dissoneren.

Eerste beurtje

  • 20.000 km

De eerste 20.0000 km zijn gereden. Ik heb twee keer iets vreemds meegemaakt in april, dat tot op heden niet is opgehelderd. Gedurende een snelwegrit viel de motor een fractie van een seconde uit, km-teller naar nul en daarna weer oke. Vreemde gewaarwording en erg onprettig. Dealer kon niks vinden, alles oke. Dit is niet meer voorgekomen, dus ik ga er van uit dat dit iets incidenteels was.
Twee andere zaken die niet goed zijn uitgedacht in de Focus:
- middenarmsteun moet je uittrekken, prima, maar die kruipt dan vervolgens heel langzaam terug, irritant.
- mijn focus is wit, achterbumper is geheel meegespoten in wit en heeft niet, zoals veel andere merken, een kunststof strip onderaan ter hoogte van de uitlaat; gevolg is dat ik bij iedere wasbeurt met autowax de roetaanslag rond de uitlaat moet verwijderen.
Verbruik blijft op 6,2 ltr hangen, prima. Auto rijdt steeds beter, airco werkt goed en snel. Nog altijd zeer tevreden over de aankoop. Beurtje uitgevoerd, niks over te melden.

Is nu goed los

  • 40.000 km

De eerste grote beurt uitgevoerd bij een km-stand van ongeveer 38.500 km. Weinig te melden, geen gebreken. De motor wordt steeds prettiger om mee te rijden en is nu denk ik zoals Ford meent dat het moet zijn: soepel, laag toeren draaiend, maar bij gas geven onmiddellijk bij de les. Inmiddels al weer een achterhaalde motor, maar toch, ik blijf fan van de grotere motor met relatief weinig vermogen, omdat ze zo soepel zijn. De voorbanden waren inmiddels al een redelijk stukje versleten, dus de dealer heeft de achterwielen nu voor gemonteerd, prima. Een puntje van kritiek betreft het lakwerk op de voorbumper,die spontaan een beetje loslaat in de hoekjes. Dit kan voorkomen, maar de onwil van de spaanse dealer om dit netjes op te lossen, laat ik maar zeggen: typerend. "Heb je geen all-risk verzekering? Nou dan." Affijn, komt wel goed, beetje jammer. Doet niks af aan de auto zelf, verbruik blijft nu stabiel op 6,0 liter /100 km. Na 40.000 km kan ik resumerend zeggen:
+ motor
+ verbruik
+ gebruiksgemak
+ comfort interieur
+ wegligging
+ kwaliteitsbeleving geheel
- kwaliteit lak
- service dealer in Barcelona
- middenarmsteun beweegt
- tankdop niet afsluitbaar

Ton op de klok

  • 100.000 km

De laatste review die ik schreef was bij 40.000 km. De reden dat ik zolang niets meer heb bijgevoegd is eigenlijk alleen maar positief, namelijk dat er eigenlijk niks te melden valt. De Focus rijdt nog altijd uitstekend, het onderhoud heeft zich beperkt tot de normale zaken. Er zijn geen storingen geweest. Alleen de bandjes al twee keer vervangen, ik moet relatief vaak vanuit stilstand schuin omhoog optrekken en dan slippen de voorbanden wel regelmatig door. De Focus met deze motor is een echte snelwegauto, relatief hoge snelheden bij lage toerentallen en eigenlijk altijd wel power over. Omdat ik er al weer bijna 5 jaar in rondrij ben ik een beetje om me heen aan het kijken. Ik blijf bij hetzelfde formaat. Heb veel zin in een Giulietta of de gefacelifte Focus als die over een paar maanden uitkomt. Voor de huidige Focus is inruil niet nodig, hij is eigenlijk nog als nieuw. Ik heb helaas wel de nodige stadskrassen en deuken. Conclusie: ik kan er niks op aanmerken, lekkker ruim en oersterk. Een groet vanuit Barcelona

Ingeruild

  • 105.000 km

Na 105000 probleemloze kilometers heb ik besloten om de Ford in te ruilen. Bij 120000 km komt er een groot onderhoud aan, in combinatie met de waarde van de auto als hij ouder of jonger dan vijf jaar is, deden me besluiten rond te gaan kijken voor een nieuwe. Dit is een Seat Leon 2.0 tdi DSG FR geworden. Als ik er wat km mee gedraaid heb, zal ik ook hier een review van schrijven.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.