Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2004)

autoreview

Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2004)

Signalement

UitvoeringFocus 2.0 TDCi Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf58.500 km
KM-stand laatst327.150 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hele fijne auto!

  • 260.000 km

AANKOOP (november 2007)
Ik was in het bezit van een Volvo V40 1.9D 95pk Europa. Een fijne auto met heerlijke stoelen maar met 1 groot probleem: hij raakte oververhit bij warm weer icm zware belasting (file, bergop etc.). Daarnaast kwam de 300.000 km in zicht en dat is altijd een mooi moment om rond te gaan kijken voor iets nieuws.

Omdat een station een tikje burgerlijk was(is?) en daarnaast de kleur (zwart metalic) ook wat saai was moest de auto iig een leuk kleurtje krijgen. Een fan van Ford was ik al lang (heb eerder Ford Focus I station 1.8 TDCI 115 pk gereden) ging ik op zoek naar een Focus.

Ik werk voor een grote financiële instelling met o.a. vestigingen in Leeuwarden en Arnhem en moet daar zeer regelmatig zijn voor mijn werk. Omdat een leaseauto er niet in zit was snel duidelijk dat het weer een diesel moest worden.

Na een korte zoektocht kwam ik deze Aquarius Blauwe Ford Focus 2.0 TDCI tegen bij Ford Dealer Van Berkel in Veghel. Het was een titanium uitrusting met half lederen (blauw/paars) interieur met als extra's een ESP systeem (toen een noviteit) en een dikke Sony 4x40 watt Radio/CD Speler, Electrisch bedienbare bestuurdersstoel en dikke 17" velgen. Na een prettige onderhandeling waren we er snel uit en werd de koop gesloten.

Er zouden nieuwe banden rondom waarover later meer...), een carkit en trekhaak gemonteerd worden, de 60.000 km beurt zou gedaan worden(hij had 58.500 km gelopen en was exact 3 jaar oud), de achterbumper gespoten (zat een deuk in) en nog wat andere kleine zaken.

Na 3 weken was het zover en kon ik hem ophalen. Wat een heerlijk blok ligt er in het vooronder; enorm veel koppel wat er vanaf 2000 tpm heerlijk fel inkomt. Hij geeft je echt een duw in je rug die niet snel gaat vervelen.

VERBRUIK:
De auto kan echt enorm zuinig zijn als je wilt. Rij je circa 100km/h op de cruise control op de snelweg is 1 op 19 mogelijk. Meestal schommelt het verbruik zo tussen 1 op 16 en 1 op 17. Ik ben een doorrijder; geen hardrijder. Ik rij meestal op of rond de toegestane maximumsnelheid maar kan wel bij invoegen of inhalen even flink doortrappen.

80.000 KM: BEURT
Na exact 1 jaar blijk ik 18.000 km gereden te hebben en is het tijd voor zijn eerste onderhoudsbeurt incl. APK. Er is niks aan de hand dus € 379,- (!!!) bij de Ford dealer achtergelaten en ik weer vrolijk verder.

100.000 KM: BEURT
Die komt wat sneller omdat mijn vriendin hem nu ook regelmatig gebruikt voor woon werk verkeer naar Den Haag. Wederom niks aan de hand maar ook nu een forse rekening: Eur 393,- (Ford Amsterdam) terwijl er niks geks gevonden was. Wel werd de remvloeistof vervangen.

113.460 KM: BANDEN
Na bijna 55.000 km waren de nieuwe banden die bij de aflevering gemonteerd waren op. Nou; eigenlijk was ik ze zat. Linksachter was 1 band "ziek" (gecupped) en omdat de banden werkelijk levensgevaarlijk waren bij nat weer besloten deze, met de herfst in aantocht, iets eerder te vervangen. De banden waren van het beroemde merk "Infinity" (Type INF-05, voor de liefhebber) maar behalve dat ze voorzien waren van een mooi profiel (ala Dunlop) was dat werkelijk het enige positieve punt. Oja: ze waren ook behoorlijk slijtvast. Maar omdat ze werkelijk 0 grip boden op nat weer had ik gezicht naar een nieuwe set goed rubber. De testwinnaar van de ANWB zomerbandentest van dat jaar (2009) Pirelli Cinturato P7 in de maat 205/50/17 93V moest hem worden. Voor Eur 597,- (Kwik-Fit) konden we met een gerust hart de herfst in.

Deze banden zou ik iedereen aanbevelen: goede grip bij nat en droog, stil en zuinig. Qua slijtvastheid bleek het een goede keuze maar ik verwacht dat michelin's het langer volhouden. Uiteindelijk rij ik 61.000 km met deze set. Omdat ik vrij rustig optrek en rem is de slijtage behoorlijk gelijkmatig en moet ik alle banden altijd tegelijk vervangen.

120.000 KM: BEURT
De kilometers vliegen erop en alweer 7 maanden verder zijn we toe aan een beurtje. Het is een grote beurt dus die zijn altijd wat duurder. Voor EUR 401,- kunnen we weer vooruit.

129.000 KM: CARKIT
Na bijna 3 jaar begeeft de Carkit het (Parrot 3100) nadat ik een nieuwe telefoon probeer te pairen. Enige oplossing volgens de dealer: nieuwe carkit module plaatsen. Ik vindt dat hij het erg snel begeeft en bovendien is het een dure reparatie. Men geeft wat korting (Ford Amsterdam) en voor EUR 180,- kunnen we weer bellen...

139.000 KM: DYNAMO
Na ruim 3 jaar (auto is dan 6 jaar en 2 maanden oud) begeeft de Dynamo het. Omdat ik nog 2x moet starten met een vrij lege accu begeeft ook de accu het en bij het vervangen van de Dynamo wordt altijd aangeraden de V-Snaar te vervangen. Maar liefst EUR 722,- lichter (Ford Amsterdam) kunnen we weer verder. Wat een dure grap...

140.000 KM: BEURT
Die stond al gepland voor 1 week later maar konden ze niet meteen doen met het vervangen van de dynamo etc. Voor EUR 344,- rijden we weer.

149.000 KM: WIELLAGER 1
Ik hoor een schurend geluid aan de achterzijde van de auto. Het klinkt als... en het is een defect wiellager. Omdat bij Ford deze in de naaf "geperst" zit moet dit als 1 geheel vervangen worden en is daarmee relatief duur. Voor EUR 347,- zit hij eronder.

155.000 KM: Schade op linker voorscherm
Door een onverlaat die zijn portier tegen mijn auto heeft geopend is er een flinke deuk in het voorscherm aan de bestuurderszijde. Hij springt nogal in het oog. Daarnaast heeft de auto her en der wat krasjes opgelopen. Een goed moment om e.e.a. weer netjes te maken. Via via kom ik terecht bij Autoschade Preeker in Oostzaan. Daar wordt ik netjes geholpen en voor Eur 350,- ziet hij er weer piekfijn uit.

157500 KM: WINTERBANDEN
Na de hoax van winterbanden jarenlang aan me voorbij te hebben laten gaan nu toch maar voor de bijl gegaan. Via Autobandenmarkt een complete set met stalen velgen Goodyear Ultagrip 8 (205/55/16 91H) gekocht. Heb deze laten monteren door een lokale garage in Amsterdam West (naam vergeten) maar dat was ook een wijze les... Men had ze gemonteerd door gebruik te maken van mijn bestaande wielmoeren van mijn aluminium zomervelgen. Dat schijnt echter helemaal niet te mogen maar daar kwam ik pas achter bij 160.000 KM Beurt...

160.000 KM: BEURT
De Ford dealer wees mij op het bestaan van wielmoeren voor stalen velgen... Die heb ik maar direct aangeschaft. Samen met de kleine beurt waren we voor EUR 333,- klaar.

Verder waren de Blokken en Schijven (hij trilde wat bij harder remmen) aan vervanging toe (1e setje!) en omdat de cashflow niet zo goed was dit 1 maandje uitgesteld en bij 161.000 KM laten uitvoeren.

164.000 KM: KINDEREN...
Mijn vriendin had de auto mee en belde mij een uur of 3 later op. Of die kras er al op zat...? Welke kras? Die van linksschter naar linksvoor.... Nee zei ik... Gelukkig blijken er ook nog nette mensen te zijn. Er bleek een jongetje tegenaan gefietst en zijn moeder had keurig een briefje achter gelaten... Uiteindelijk dus netjes opgelost zonder verdere kosten. De ford had rechtsachter ook nog wat krasjes opgelopen en voor een klein bedrag heb ik die meteen mee laten nemen.

169.000 KM: ZOMERBANDENTIJD
Gelukkig mogen ze er weer op... Los van dat het beter smoelt rijdt het ook een stuk beter. Minder lawaai en het stuurt vooral een stuk directer. De winterbanden blijven wat mij betreft voortaan zo lang mogelijk in de garage liggen; tenzij het echt moet.

180.000 KM: BEURT
Als je relatief veel KM's rijdt (varieert tussen de 20.000 en 35.000 per jaar) gaat het ongemerkt hard. Er is weer een grote beurt gepland en ditmaal weinig bijzonderheden. Voor EUR 428,- mogen we weer de weg op.

183.000 KM: OEPS; ACHTERBUMPER
Even iets te snel achteruit gereden nadat ik mijn kinderen naar de creche had gebracht... Bleek daar zomaar een lantaarnpaal te staan. Voor EUR 250,- ziet de achterbumper er weer uit als nieuw.

183.500 KM: BANDEN
Na 61.000km's zijn de Pirelli's Cinturato P7's op en worden ze vervangen door 4 nieuwe Dunlop's van het Type SP Fastresponse. Omdat ze goed geprijsd waren op topbanden.com en bovendien goed getest ditmaal voor Dunlop gegaan. Een fijne band met voor mijn gevoel iets meer afrolgeluid en een iets hoger verbruik maar dat kan ook met de route te maken hebben. Ik moet voor mijn werk 2x per week naar Leeuwarden en op dat stuk (ik woon in Amsterdam) staat altijd veel wind. Dat is te merken in het verbruik. Ipv 1 op 17 is 1 op 15,5 eerder regel dan uitzondering.

189.000 KM: WIELLAGER 2 EN 3
Nadat eerder de wiellager rechtsachter is vervangen (bij KM stand 150.000) zijn 40.000 km de wiellagers aan de voorzijde aan de beurt. Een dure grap want samen met de APK mag ik Eur 788,- aftikken. Auw...

EEN ANDERE AUTO?
Ik rij i.v.m. een project met een looptijd van circa 1,5 jaar 2 a 3 x per week van Amsterdam naar Leeuwarden. Omdat het hard gaat met de kilometers en ik de auto al een tijd heb ga je langzamerhand eens nadenken over een andere auto. De Focus bevalt op zich goed, maar is een tikje saai (op de kleur & de wielen na dan) maar vooral van binnen. Ook zou hij wat stiller mogen zijn van binnen en wat sneller in de acceleratie naar de 100. Niet dat hij traag is maar een beetje extra is prettig. Ook komt de 200.000km beurt in zicht en dat is een dure: de distributieriem moet vervangen worden en dan wordt ook geadviseerd de waterpomp meteen mee te nemen. Kortom: kassa...

Inmiddels is de nieuwe BMW 1 serie uitgekomen (prachtige wagen, vooral in een aparte kleur als Rood, Oranje of Blauw). De Volvo V60 vindt ik erg mooi maar is waarschijnlijk te duur om te rijden dus dan of toch maar "gewoon" het nieuwe model Ford Focus maar dan wel een stationwagen.

Ik heb inmiddels 2 dochters gekregen en wat extra ruimte achterin is welkom, zowel op de achterbank als de bagageruimte.

Hoewel mijn hart uitgaat naar de BMW 1 serie blijkt bij een bezoek aan de dealer hoe klein deze achterin is. Emotioneel zeg ik: doen, maar Rationeel is het geen goede keuze... Verder zoeken dan maar.

Ik maak een proefrit in een 2e hands Ford Focus III Station in de kleur Candy Red (introductiekleur). Het gaat om een 150 PK Ecoboost Benzine. Na wat onderhandelen over de opties (o.a. 18" lichtmetaal, Tinten van de ruiten vanaf de B stijl en nog wat kleine dingen) zijn we er uit mits de proefrit bevalt. Omdat de auto gepoetst is wil de verkoper (Ford Crum in Vianen) alleen een proefrit toestaan nadat de onderhandelingen akkoord zijn.

Ik vindt het allemaal wat vreemd maar kan me er vanuit de verkoper wel in vinden en ga erin mee. Na ruim 1,5 uur praten, uitzoeken, kijken etc. is het tijd voor de proefrit. De Ecoboost gaat prima vooruit en is prettig stil maar het ontbreekt hem aan de "fun" factor (het inkomen van koppel, na het turbogat) van de explosievere Diesel. Wat een domper...

De verkoper is verbaasd als ik vertel dat ik er vanaf zie ("We hadden toch een deal?") maar hij snapt me als ik hem daarna een rondje meeneem in mijn eigen auto.

De dag erna belt hij me voor de oplossing: Tuning! Ik ben wat sceptisch en na wat doorvragen over referenties en garanties zie ik er definitief vanaf.

200.000 KM: DISTRIBUTIERIEM + BEURT
Nadat ik besloten had nog maar even door te rijden moest ik toch even slikken toen ik de factuur zag... Eur 1067,-. Hiervoor:
- Nieuwe distributieriem
- Nieuwe Waterpomp
- Nieuwe ruitenwissers
- Nieuwe remvloeistof
- 200.000 km onderhoudsbeurt

Maar goed: dan kan hij er weer 200.000 km tegenaan!

204.000 KM: VOORBUMPER
Nadat mijn voorbumper al eens "gelast" was bij aanschaf (er zat een scheurtje in) was hij door nog onbekende oorzaak (verkeersdrempel?) nu echt flink gehavend. Toen er ook nog een flinke kras op zat door een fraaie actie van mijn vrouw was het tijd voor een nieuwe voorbumper. Deze bij winparts besteld en bij mijn vaste adresje (Preeker Oostzaan) laten spuiten en monteren. Voor Eur 354,- zag hij er weer piekfijn uit.

220.000 KM: BEURT
Ditmaal geen bijzonderheden behalve dat ze een actie hadden voor wieldoppen voor de wintervelgen. (4 voor Eur 20,-) meteen maar gedaan want dat ziet er een stuk netter uit ipv dat staal. Voor EUR 312,- kunnen we weer verder.

TOCH EEN ANDERE AUTO?
Het gevoel dat ik wat anders wil blijft knagen en ik heb mezelf er inmiddels van overtuigd dat het een Volvo V60 moet worden. Wel een diesel want ik rij teveel kilometers voor benzine en de T3 zal mij waarschijnlijk niet bekoren (=zelfde motor als in Ford Focus III waar ik eerder een proefrit in maakte). Omdat ik gek ben van gadgets leek Driver Support Line incl. Adaptive Cruise Control me een zegen. Ik rij nu al veel op de cruise control maar met de drukte is dat soms wel eens irritant om steeds te blijven corrigeren.

Ik heb een mooie Ocean Blue V60 gezien met een D3 Dieselmotor. Een 5-cylinder met 163 PK en 400 NM. Op papier nette waarden en een sprong vooruit t.o.v. de Focus in zowel vermogen als koppel. De proefrit (die zonder gemor mogelijk was) kon me echter niet overtuigen. Ik vond de motor wat loom en bepaald niet overtuigen. Misschien kwam het omdat mijn schoonvader naast me zat (had met hem net zijn nieuwe 2e hands V70 opgehaald) maar goed; het was hem gewoon niet. Dus toch maar door met de Focus... (ook geen straf hoor, maar het blijft knagen...)

225.000 KM: LEKKE BAND 1
Bij het wegrijden voel ik dat de achterkant "hangt". Snel blijkt de rechter achterband lek te zijn; oorzaak: een stalen splinter... Gelukkig kan Kwik-Fit er een prop in schieten en voor EUR 22,50 kunnen we weer verder...

230.000 KM: LEKKE BAND 2
Bij een rondje om de auto zie ik dat de rechterachterband leeg is. Omdat het dezelfde band is ga ik alvast op zoek naar het bonnetje van de vorige reparatie...Bij Kwik-Fit aangekomen blijkt ditmaal een schroef de oorzaak. Circa. 10 cm van de andere plug wordt een 2e geplaatst en die houdt het inmiddels al ruim 30.000 km. Het kan verkeren...

235.000 KM: EGR PROBLEMEN
Rond deze kilometerstand begint de auto wat schokkerig te lopen bij een koude motor. Het is alleen de eerste kilometer en verdwijnt daarna weer. Het was mijn vriendin nog niet opgevallen maar mij wel... Omdat er een beurt in aantocht is wacht ik even af wat er gebeurd.

240.000 KM: BEURT
Op mijn verzoek wordt de auto uitgelezen en wordt geconstateerd dat de EGR vervangen moet worden. Vervangen? ja: vervangen! Is schoonmaken of repareren een optie? Nee... Vanwege de kosten (iets van EUR 700,-) besluit ik er nog maar even mee door te rijden. Verder deze (grote) beurt geen bijzonderheden op de ruitenwissers na. Die worden vervangen waarmee de rekening op slechts EUR 484,- blijft steken. Het blijft een hoop geld iedere keer... misschien toch maar eens nadenken over een auto met een hogere onderhoudsinterval...

Inmiddels is mijn project waarvoor ik 2 jaar lang 2-3x per week naar Leeuwarden reed bijna te einde en besluit ik de zoektocht naar een nieuwe auto even uit te stellen... Kijken wat de toekomst brengt.

EEN NIEUWE BAAN (Maart 2015)
Omdat ik van baan verander zal ik fors minder kilometers gaan maken in de toekomst. Ipv gemiddeld 27500 km per jaar verwacht ik nu circa 15.000 km te gaan rijden. De zoektocht naar een nieuwe (benzine) auto kan weer beginnen... (maar ging stiekem al die tijd een beetje door...)

254.000 KM: KOFFERBAKSCHAKELAAR + FITTING KNIPPERLICHT
Nadat eerder het lampje in de kofferbak het al begeven had en reparatie geen soelaas bood doet nu ook de kofferbakschakelaar raar. Handmatig is de kofferbak wel te openen, en ook via de aparte schakelaar op de afstandsbediening van de sleutel maar niet icm de centrale portierontgrendeling... Vreemd! 3 dagen later begeeft ook het knipperlicht het aan de rechterachterzijde (zit ook in de kofferklep) dus ik vermoed een draadbreuk. Blijkt het allemaal niet te zijn en e.e.a. wordt voor EUR 308,- vervangen.

De laatste Beurt

  • 260.000 km

EEN NIEUWE AUTO
Na een lange zoektocht en o.a. nog een proefrit in een Volvo V70 T4 (had me opeens in mijn hoofd gehaald dat ik extreem veel meer ruimte nodig had) een proefrit gemaakt in een Volvo V60 T3. In de wetenschap dat RICA deze goed kan tunen besloten de gok te wagen. Binnenkort verschijnt hiervan een aparte review.

De Focus gaat naar mijn vriendin die ermee naar haar werk (in Lelystad) gaat rijden.

260.000 KM: BEURT + APK
De Volvo is inmiddels 3 dagen in mijn bezit en bevalt uitstekend. De Focus heeft er inmiddels 260.000 KM opzitten en is toe aan een kleine beurt. Er zijn geen bijzonderheden. De EGR klep "stottert" nog steeds bij een koude motor maar dat ongemak is me geen EUR 700,- waard. Kortom: ik laat er voorlopig niks aan doen. De beurt+APK kost EUR 316,- en daarvoor wordt ook maar liefst 1 lampje vervangen van de kentekenplaathouder.

Nu mijn vriendin de auto verder gaat rijden zal ik mijn Excel logboek (wat als basis diende voor deze review) niet meer gevuld worden vrees ik. Laten we dit moment maar beschouwen als het emotionele afscheid van ruim 200.000 met de Focus.

Pluspunten:
+ Heerlijke stuurmansauto
+ Ruime C segmenter
+ Behoorlijk ruime kofferbak voor 5 deurs hatchback
+ Goede audio (Sony Radio CD Speler met 8 speakers)
+ Keurig verbruik

Minpunten:
- Auto mag iets stiller zijn
- Onderhoudsprijzen aan de hoge kant
- Wiellagers / Dynamo slijten snel
- Interieur wat "Saai"
- Kwaliteitsbeleving kan beter (grove naden in interieur, sluiten van portieren en kofferklep mag met meer "kluisdeurgevoel")

Gelukkig blijft hij "in de familie" en kan ik er zo af en toe nog even in rijden.

NIEUWE KOPPELING en EGR

  • 310.000 km

Bij de 280000 KM Beurt gaf de Ford dealer al aan dat het einde van de koppeling in zicht was. Gelukkig klapte hij er niet uit gedurende de ruim 30000 km die mijn vrouw er daarna nog mee gereden heeft... Vrouwen en auto's...zucht... ik heb haar denk ik wel 15x gewaarschuwd dat dit een reeel risico was en het zou gebeuren op een moment dat je er echt niet op zit te wachten...

Anyhow: hij is vervangen door Henk; het "garagemannetje". Er zit een nieuwe Luk koppeling in incl. drukgroep en lagers. De oude was echt tot op de draad versleten. Hij heeft ook de EGR klep (2e hands dat dan weer wel) vervangen want die deed al 80000 KM raar (al had alleen ik daar last van, mijn vrouw heeft er nooit iets van gemerkt), verder nog wat remblokjes, olie en filter. Al met al een dure beurt (Eur 1300,-) maar bij de dealer was dit zeker het dubbele geweest. We kregen overigens comlimenten voor de technische staat van de auto: hij is nu 13 jaar oud en was in zeer goede conditie. Kortom: op naar de 400000 KM!

EGR klep storing

  • 315.000 km

Mijn vriendin rijdt weg van haar werk in Lelystad, wil de snelweg oprijden en .... Geen vermogen, niks. ANWB gebeld (ben ik lid van) en hebben oorzaak snel gevonden: EGR klep. Deze met provosorisch met een metalen plaatje afgedopt zodat ze verder kon rijden. Na hier nog een aantal maanden mee doorgereden te hebben heeft ze uiteindelijk op mijn aanraden Flash Tuning in Almere gebeld en een afspraak gemaakt om deze software matig uit te programmeren. Dit is uiteindelijk op 23-07-2018 uitgevoerd voor EUR 150,- ze kan weer met een gerust hart naar de APK.

Kleine Beurt + APK

  • 322.000 km

De APK kwam er weer aan dus auto heeft een:

- Kleine beurt
- APK
- Nieuwe stuurkogel
- Rotatie sensor

Gekregen. Incl. arbeidsloon (bevriende garagehouder) koste dit € 301,60

Wel gaf de auto regelmatig foutcodes m.b.t. de stuurbekrachtigingspomp. Advies is om deze te vervangen.

Nieuwe Stuurbekrachtigingspomp

  • 326.500 km

Onze garagehouder heeft gekeken of hij ergens een 2e hands stuurbekrachtigingspomp kon vinden. Helaas bleken ze niet te vinden en met gereviseerde exemplaren had hij niet zulke goede ervaringen. Uiteindelijk is er een nieuwe Volvo pomp (ooit onderdeel van Ford concern) geplaatst voor € 556,- incl. arbeidsloon.

Verkocht!

  • 327.150 km

Na 11 jaar in mijn/ons bezit te zijn geweest is hij verkocht.

Mijn vrouw is van baan gewisseld en gaat nu met de trein naar haar werk.

Omdat hij bijna € 175,- per maand koste (€ 110,- wegenbelasting, € 33,- verzekering en € 30,- parkeervergunning) is het een puur rationele keuze om hem weg te doen. We hebben immers nog een auto (Volvo V60) en het aantal keren dat we beide auto's gebruiken / nodig hebben is echt op 1 hand te tellen per jaar.

In totaal heb ik/we bijna 269.000 kilometer met de Focus gereden.

Hierbij mijn eindoordeel:

Plus:
+ Stuurt ongelooflijk lekker
+ Super praktische auto (want 5-deurs)
+ Heerlijke audio (4x 40 watt Sony)
+ Voorruitverwarming :-)
+ Zuinig toen ik hem kocht (1 op 16/17) nu min of meer achterhaalt door de verbeterde techniek benzinemotoren (die halen zelfde verbruik)

Min:
- Geluidsniveau interieur. Uiteraard is hij nu 14 jaar oud en zijn de rubbers uiteraard wat minder maar hij maakt echt veel herrie... zeker vergeleken met de V60
- Interieur is wat saai
- Afwerking kan beter (harde plastics)
- Reparatiekosten: hoewel hij ruim 3 ton gelopen heeft zaten met name tussen de 130000 en 200000 km een hoop dure reparaties (o.a. wiellagers, dynamo) bij.

Ik zou zeker weer een Ford Focus overwegen maar dan wel een van een generatie later of het huidige, net nieuw uitgekomen, model.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.