Ford Focus 1.8 TDdi 90pk Trend (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.8 TDdi 90pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 254.000 km |
KM-stand laatst | 315.000 km |
eerste beurt
- 274.000 km
Nadat lease-auto weg moest na verandering van baan, zocht ik een goede, betrouwbare auto (wel met airco). Zodoende uitkomende op Ford Focus. Gekocht met al 254.000 op de teller, maar altijd dealer-onderhouden en boekjes en onderhoudshistorie waren allemaal aanwezig. Enige probleem (ook aangegeven door particuliere verkoper, was piepende multiriem, wat na 5 min. ophield). Roestende portieren waren al aangepakt en had net grote beurt gehad.
Toch bij ongeveer 268.000 de voorste remblokken en -schijven moeten vervangen omdat deze versleten waren en ook 2 nieuwe voorbanden omdat profiel te weinig werd. Kleine 400 euro.
Nu bij 274.000 de geplande kleine beurt. Multiriem vervangen omdat hij steeds langer bleef piepen, verder geen grote zaken, behalve dat monteur aangaf dat de (originele) accu zijn langste tijd wel had gehad. Die ook maar gelijkertijd laten vervangen (voorspelling dat het -15 gaat worden! Better safe than sorry). Verder ruitenwissers voor en de gebruikelijke zaken (olie, olie- & luchtfilter, olie stuurbekrachtiging).
Als enig puntje gaf monteur aan dat de thermostaat wat langzaam warm werd. Had daar zelf niet zo'n last van (duurt kleine 10 min.) dus die niet laten vervangen.
Tot nu toe rijdt hij lekker en ook zonder problemen op vakantie geweest naar Zwiterland. Vebruik schommelt tussen 1:17/18.
APK + kleine beurt
- 299.495 km
Ondertussen na aanschaf kleine 50.000 km mee gereden en tijd voor APK keuring. Geen bijzonderheden, alleen de banden voor moesten vervangen worden. Vond ik wel iets te snel, was al na 40.000, maar werd me verteld dat banden ook uitgelijnd moesten worden. Was dus snellere slijtage. Bij 285.000 km trouwen nog banden achter vervangen ivm te weinig profiel (lekke band gehad).
Auto rijdt verder nog goed 1:17/18 en geen rare dingen mee gehad. Wel doet de knop om de achterklep te openen het niet meer. Misschien volgende keer naar laten kijken, maar als het te veel kost dan laat ik het wel zitten. Dan maar ouderwets met de sleutel.
Startmotor
- 315.000 km
Hij startte altijd al wat lastig, maar verder geen aandacht aan geschonken. Tijdens deze koude maanden ging het er niet beter op tot dat ik 's avonds een keer weg wilde rijden: hij startte niet.
ANWB erbij, accu goed, hamer erbij, paar keer slaan, conclusie: startmotor kapot. Helaas, maar na ruim 10 jaar kan dat een keer gebeuren. Monteur vond auto er verder goed uitzien.
Binnenkort distributieriem maar laten vervangen (na elke 150.000). En moet ook op voor een kleine beurt. Verder geen problemen gehad
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.