Ford Focus 1.6 TDCi 100pk Trend (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 TDCi 100pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 159.000 km |
Voldoet aan de verwachtingen
- 13.000 km
Ik woon in Oostenrijk waar de afstanden wat groter zijn en ik nog wel eens in bergachtige wegen moet rijden waar ik wat pk"s nodig heb. Ik koos voor de Ford Focus gezien de aparte blauwe kleur, ruimte binnen, aux aansluiten, trekhaak, cruise control en hij comfortabel reed. Na flink wat reviews wist ik wat ik kon verwachten qua onderhoud, en daardoor de juiste instelling had.
De positieve kanten:
+ Rijden is zeer comfortabel, ik rijd 130 km per dag op de cruisecontrol door heuvelachtig landschap. 5 min stad (groene golf stoplichten) en 35 min snelweg/provinciale wegen. Hier cruise ik rustig op 125/100 km/u waardoor ik gemiddeld 1 op 20,5/21 rijd (teller geeft vaak 4.7/100 aan en dat komt redelijk overeen). Als ik 130 of iets harder rijd merk ik toch gauw dat de verbruik goed hoger is, 1 op 18. Eerst reed hij standaard 1 op 18 maar door de nieuwe roetfilter is hij opeens zuiniger gaan rijden.
+ Cruise control knoppen zijn goed te bereiken en makkelijk te bedienen, makkelijker in de Volkswagen waar ik hiervoor in reed.
+ Gezien ik hier op pk's word belast had ik gekozen voor de 1.6 100pk, deze laten chippen en in theorie moet ik 130 pk halen. Nu moet ik zeggen dat ik niet flink gas geef, maar ik merkte wel gelijk het verschil in de koppel, hij trekt heel vlot en soepel weg en dat was zeker de moeite waard. Hij is ook een beetje stiller geworden op de snelweg, ook een groot pluspunt vind ik zelf.
+ In 4 maanden tijd had ik de 10,000 km gehaald, en het fijnste is hoe comfortabel de stoelen zijn. 1 keer naar Nederland op en neer met per rit 2 stops, maar noodzakelijk want de houding in de auto is zeer goed vol te houden.
+ In de auto past veel meer dan ik verwachte, vooral vergeleken met de Golf hiervoor. Dit kwam goed uit met de verhuizing. Daarnaast heb ook ik achterin genoeg beenruimte (ben 1,84).
Nadelen:
- Na van alles gelezen te hebben, wist ik dat er problemen zouden komen bij ongeveer 120,000/130,000km met de roetfilter. Ik kocht hem bij 120,000 km waar ik dan 1 jaar garantie op kreeg op de motor. Bij 128,000km begaf de roetfilter het en rijd de auto in een veilige modus. Niet vooruit te branden maar hij kan doorrijden. Gezien ik dit verwachte was ik niet geschokt maar opgelucht. Er moest een vloeistof bijgevuld worden en toen ging de melding weg, voor 1 week. Uitbranden geprobeerd, met een diesel schoonmaak vloeistof in de tank geprobeerd schoon te maken. Niets hielp, dus Ford heeft daadwerkelijk maar een leeftijdsgrens van 120,000km voor de roetfilter. Wees gewaarschuwd.
- Daarnaast is de oliefilter op een hele nare plek naast de motor en niet onder. Dit is vervelend als je zelf olie wilt wisselen en gelijk de oliefilter meenemen.
- Tijdens rijden in de regen maakt de regulator van de ruitenwissen een te hard geluid die zeer aanwezig is, dit is wel erg jammer en storend, maar dat komt bij het budget.
Algemeen zeer tevreden voor mijn budget en verwachtingen en kan de auto zeker aanbevelen. Vooral voor de ruimte in de auto en hoe comfortabel de stoelen zitten. Onderhoudskosten nog niet gehad door de 1 jaar garantie en op die gok gekocht. Olie zal ik zelf verversen dus die kosten zullen laag blijven. In de toekomst komen er nog meer updates.
1 jaar verder, duur geintje
- 159.000 km
Er is een jaar voorbij en daarbij 35,000 km gemaakt. Mijn vriendin rijd een VW Tiguan en ik moet zeggen, daar kan ik geen lange ritten in maken. De Ford Focus stoelen zijn nog steeds zeer comfortabel en goed voor lange ritten.
Er zijn wat meer negatieve punten gekomen:
Bij de grote beurt zijn toch aardig wat dingen aan vervanging toegekomen. Naast de standaard distributieriem+waterpomp wissel (bij 180,000km of 10 jaar, bij mij 10 jaar toepasbaar) werd noch flink wat onderdelen gewisseld, totale kosten: 1,600 euro. Direct daarna begon opeens 1 wiellager te slijten en flink wat geluid te maken, weer 340 euro verder.
2 maanden na dit alles hoorde ik bij het schakelen in mijn 2 een zachte tik en reageerde de auto niet meer bij gasgeven in een schakel, daarbij dacht ik eerst aan een kapotte koppeling. Blijkbaar was er een bevestigingsring van de aandrijfas losgeschoten en moest vervangen worden, weer 110 euro omdat zo'n ringetje van 4 euro veel tijd kost om in te bouwen.
Nu is er in 1 jaar 900 euro niet berekende kosten bijgekomen, is natuurlijk een flink bedrag van een auto van deze waarde (rondom 5,000 euro).
Hopelijk was dat het weer voor voorlopig want als de auto rijd, rijd hij zeker comfortabel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.