Ford Fiesta 1.4 TDCi First Edition (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.4 TDCi First Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is de auto van de zaak die ik gekregen heb van een collega die weg ging.
De auto is op kenteken gezet in april 2003, ik ben er in juni 2007 in gaan rijden. Toen stond er ongeveer 146000 kilometer op de teller.
Uiterlijk:
Ik ben niet zo’n fan van Fords design, het scheelt al wel een hoop dat dit niet de goedkoopste uitvoering is. Deze heeft dus wel: onderste deel van de bumpers meegespoten, mistlampen, velgen. Verder doet de kleur en de 5 deuren hem goed. al met al toch geen lelijke auto.
Interieur:
Ook hier ben ik niet echt weg van het design en de materialen, wel zit er op wat je wenst: airco, radio/cd, electrische ramen. De binnenruimte is best behoorlijk, je kan gerust met zijn vieren op pad. De achterbak is mooi van formaat en vorm en de achterbankleuning kan plat, dus al met al kan je best veel meenemen.
Wat echt niet goed is, is de zitpositie voor iemand van 1,90m zoals ik. Bestuurdersstoel is wel in hoogte verstelbaar maar alleen de zitting beweegt en de leuning blijft staan. Bovendien kan het (voor het gevoel) ook niet ver genoeg omlaag. Het stuur is niet in diepte verstelbaar dus om een goede zitpositie te krijgen moeten je benen inschikken. Ruimte om je linkervoet te laten rusten is er niet.
Motor+versnellingsbak:
1.4 tdci met 70 pk, 160nm bij 2000tpm. Dit alles bij een gewicht van 1060kg.
Dit zorgt voor minimale prestaties, inhaalacties zorgvuldig plannen en geduld hebben. Wel loopt de motor mooi rond; stil, geen roet (want roetfilter) en trillingen zijn er niet.
Schakelen gaat perfect met korte slagen en heel direct. Koppeling grijpt vroeg aan maar is goed te doseren.
Weggedrag:
TOP! ligt als een kart op de weg, op en af ritten zijn een feest. besturing is zeer direct en ligt, maar toch met veel gevoel. Ook met een diesel motor is hij niet onderstuurt. Wel is de vering op lange stukken een tikkie te stug. Onderstel kan veeeel meer vermogen aan.
Conclusie:
Al met al geen verkeerde auto, maar ik zou hem zelf niet gekozen hebben.
Fiesta is de deur uit, heb sinds 27-06-08 een Seat Leon II 1.9 TDI Ecomotive 25 editie I
PROBLEMEN
Ik heb er niet echt problemen mee gehad tot nu toe;
- lijm van zwart plastic panelen op b stijlen laat op een gegeven moment los, hierdoor gaat het kieren en lijkt het van binnen alsof je met open ramen rijd (qua geluid) Weer vast lijmen helpt voor cica 15000km, daarna gaan ze weer los zitten.
Wel weet ik dat er voor mijn tijd al een keer alle verstuivers van de motor vervangen zijn.
Update 18-06-08:
Laatste tijd wel wat problemen gehad om de auto goed te starten, motor sloeg altijd meteen aan maar daarna zakte het toerental meteen zover (minder dan 650tpm) dat ie meteen weer uitviel. Vervolgens moest ik het een keer of 3/4 proberen en dan deed ie het weer goed (ook tijdens rijden).
Uiteindelijk bleek er een scheur in een luchtslang te zitten, nadat die slang vervangen was startte hij weer normaal.
Positief:
Sinds die luchtslang vervangen is rijd de auto zuiniger, misschien toch stiekem al een poos een verkeerd mengsel? Reed normaal namelijk tussen de 1:15,5 en de 1:16,3
nu haal ik met gemak 1:17
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren