Ford Fiesta 1.3i First Edition (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.3i First Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 36.549 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb mijn Fiesta 1.3i 8V First Edition gekocht in oktober 2004. Dit is mijn eerste auto. Door eerdere ervaringen met de Fiesta CTX van mijn zus en de goede prijs/kwaliteitverhouding besloot ik dat het een Fiesta moest worden. Ik heb specifiek gezocht naar een Fiesta First Edition, want ik wilde airco en het gefacelifte model. Ook die velgjes vind ik wel leuk. Uiteindelijk vond ik bij Ford Bloemendal in Almelo mijn auto, nr. 734 van 750... Voor een goede prijs aangeschaft; hij stond al een tijdje en men wilde er blijkbaar graag vanaf. De aflevering van de auto was slecht, wat men overigens wel goed hersteld heeft.
Ik ben erg tevreden over deze auto. Door de 185/55 banden die eronder liggen heeft hij een goede wegligging.
De airco is goed en het meerverbruik met airco in werking valt me erg mee. Ik heb over 30000 km gemiddeld 1:15 gereden, veelal met airco en dat vind ik niet slecht.
De auto verbruikt erg weinig olie.
Ik vind de stoelen prettig, hoewel deze na een lange rit minder prettig worden. Ik heb voor mijn vorige (bij)baan als taxichauffeur veel in een Mercedes E 200 CDI gereden en ik vind mijn Fiesta-meubilair prettiger!
PROBLEMEN
Helaas heeft de auto wel enkele kwaaltjes (gehad):
- bij het remmen een licht schurend geluid. Dit bij de vorige beurt bij Noordegraaf in Goor (erg prettig bedrijf) na laten kijken. Remblokken waren nog voldoende, even niks aan laten doen.Bij de volgende beurt wel vervangen.
-Vanwege de apk en veel lawaai van de banden de standaar Continentals (dit waren de eerste banden) in 2005 laten vervangen door Michelins. Dit rijdt stukken beter! Ook is het schurende geluid minder geworden.
- de achteruit versnelling is vaak erg moeilijk in te schakelen. Hier schijnt men weinig aan te kunnen doen.
- de achterruitewisser hapert regelmatig, vooral in de winter.
- een keer lekkage in de auto gehad na een extreme regenbui. Dit is nooit weer gebeurd.
- Het enige erg hinderlijke mankement is het kraken van de auto bij droog weer. Net de veerbollen van een Citroen BX!. Noordegraaf in Goor heeft hier meerdere keren naar gekeken en actief meegedacht in het oplossen hiervan. Het blijkt dat de rubbers van de draagarmen aan de vering gescheurd zijn, wat niet gevaarlijk is maar wel erg hinderlijk. Diverse dingen geprobeerd (kosteloos!) maar uiteindelijk is alleen vervangen een optie. Dat is me te kostbaar, daar het een intensieve klus is.
- De auto trilt erg tijdens het remmen. Ik kom tot de conclusie dat de remblokken het niet meer de ’beloofde 15000 km’ hebben uitgehouden. Vermoedelijk staan de remschijven krom. De auto gaat deze week voor een beurt (wegens verhuizing niet naar Noordegraaf) en dan zal blijken of de remschijven vervangen moeten worden. Hopelijk alleen de remblokken. De auto gaat van de week naar de firma Hoogendoorn in Papendrecht.
Update juli 2006:
Mijn Fiesta heeft begin juni bij 65700 km een zogenaamde tussenbeurt gehad. Garage Hoogendoorn is Ford Specialist en hanteert Ford prijzen. Ik vond de rekening van 284,86 wel erg hoog voor een niet dealer.
Opvallende punten van deze onderhoudsbeurt:
- Men heeft de kraak achter verholpen door de draagarmbussen te vervangen. Men liet de slijtage op de oude exemplaren ook zien. Ik heb nu weer het gevoel in een Fiesta te rijden en niet in een BX.....
- Hoogendoorn belde me (netjes zoals afgesproken) verbaasd op waarom ik opdracht had gegeven tot het vervangen van de remblokken en indien nodig remschijven.
Nogmaals aangegeven dat het trillen in het stuur en het schuren tijdens het remmen de aanleiding waren, alsmede de mededeling van de fa. Noordegraaf dat ze de volgende beurt vervangen moesten worden.
Hoogendoorn vondt dat ze beide nog prima waren en dat ik het geld beter in mijn zak kan houden. Op zich heel positief. Men heeft de boel alleen erg goed schoongemaakt.
Helaas moet ik wel constateren dat na ongeveer 1500 km weer trilling ontstond tijdens het remmen. Dat wordt nu weer heviger. Op dit punt ben ik dus zeker niet tevreden.
- Beetje flauw: men heeft ruitensproeier bijgevuld, terwijl dat op zich niet nodig was. Ik had een kan van dat spul achterin staan, net gekocht en nog niets eens
uitgeladen, dus een beetje flauw, maar goed.
- Hoogendoorn was erg soepel met een leenauto. Was een oud barrel, maar kostte me alleen een paar liter benzine. Goed geregeld!
Al met al ben ik wel tevreden over de beurt en de service krijgt van mij een pluim. De hoge rekening vond ik wel een nadeel, alsmede dat ik hun advies over de remschijven niet vertrouw.. wat zal een grote beurt me er dan kosten!?
Een paar dagen na de beurt ging toevallig een koplamp kapot, kan gebeuren. Ik zag het niet zitten om zelf de voorkant van de auto los te halen en ben ermee naar de plaatselijke Ford Dealer gereden (Hardenbol Ridderkerk) en daar laten vervangen. 16,28 voor een lampje is pittig, maar de service goed. Tot mijn verbazing ging er een H4 lamp in, terwijl ik in het instructieboekje H7 meende te hebben gelezen.
Laatste update: bij veel gebruik van de airco wordt de vloermat aan de bijrijderskant vochtig! Kennelijk lekt er toch iets. Ik houd dit in de gaten en ga desnoods naar een airco-specialist.
Verder beginnen de dakrubbers door de warmte wat korrelig en dof te worden. De Standaard Ford 6000 radio gaat af en toe spontaan uit, maar dat zullen we ok maar op de warmte houden dan...
Maar al concluderend: Ik rijd deze zomer weer heerlijk in mijn Fiesta met airco en een verbruik van 1:13,5 a 1:14.
Op deze manier wil ik nog wel een jaartje of 3 in mijn trots blijven rijden.
Update 11 augustus 2006:
Er bleef vocht in het interieur komen bij gebruik van de airco. Na her en der pogingen te hebben gedaan advies te krijgen of dit alleen het interieurfilter kon zijn wat niet goed meer was, uiteindelijk bij een Bovag bedrijfje op 200m afstand van mijn huis langsgegaan (autobedrijf Malipaard te Ridderkerk) dat gesloten bleek te zijn, maar waar een hobbyende monteur de auto met plezier even op de brug zette, de leidingen doorspoot, het interieurfilter verving en en passant nog even naar de remschijven keek. Hij is toch zo’n 20 minuten bezig geweest en ik hoefde alleen maar het filter te betalen. Mijn oude filter was trouwens echt op.
Sindsdien lekt er niets meer in de auto!
Gelijk bij dit bedrijf even een afspraak gemaakt voor de APK, die eind augustus wordt uitgevoerd. Gezien de goede service en de vrij positieve geluiden die ik hier over dit bedrijf hoor dit maar eens proberen. Ik wil eigenlijk een vaste garage voor al mijn onderhoud, geen geleur meer.
Ook is vorig weekend mijn auto van top tot teen gepoetst en schoongemaakt door een vriend die echt verstand van zaken heeft (zie zijn review van een Fiesta 1.1i CL) en hij ziet er werkelijk als nieuw uit! Ik heb enkele foto’s van die dag bijgevoegd.
Na de APK volgt weer een update.
Update 23 augustus 2006:
De Fiesta is vandaag voor de APK geweest bij ’buurman’ Autobedrijf Malipaard. Mijn APK is dus weer geldig tot 21-10-2007!
Wat APK betreft geen bijzonderheden. Uiteraard zo goedgekeurd! Verder de wisserbladen voor laten vervangen, omdat de oude strepen begonnen te trekken. Daarnaast de kentekenplaten vast laten zetten; ze waren er erg makkelijk af te halen en ik wil niet zo’n lelijke 1 boven mijn kenteken.
Ik had de firma Malipaard ook gevraagd om een advies over de remmen. Ze belden dat de remschijven zo krom als een hoepel waren (totaal ander oordeel dan Papendrecht), hoewel het nog geen APK afkeur was. Was even een grote uitgave, maar besloten ze te laten vervangen, alsmede de blokken. Transparante uitleg over uitgevoerde werkzaamheden.
Uiteraard vanavond de auto even uitgeprobeerd. Het stuur trilt uiteraard niet meer.
Volgend jaar laat ik ook de grote beurt hier uitvoeren.
Update 20 mei 2007:
Het werd weer eens tijd voor een update.... Vandaag de 80000 km gepasseerd, vanaf de laatste update naar volle tevredenheid gereden. Maar.... toch wat probleempjes gehad. De remschijven zijn er in november weer afgegaan, omdat de boel toch weer erg trilde. Aanspraak gemaakt op garantie op reparatie. Uiteindelijk zijn ze onder deze conditie vervangen. De monteur merkte in de eerste instantie op dat de auto uitgelijnd en gebalanceerd moest worden (eerste hebben ze ook gedaan) omdat de banden niet goed zouden zijn. Die zaten er nog geen jaar op.....
Ik blijf me irriteren aan de remmen.... (ok, ik ben een pietlut)... de schijven zijn nu wel goed, maar ik hoor vaak een kloppend geluid bij het remmen. Ik heb al wat navraag gedaan, maar kom er niet achter wat het is. Remmen zelf is geen punt. Heeft iemand een idee?
Mijn auto moet over 1000 km een grote beurt hebben. Ik ga weer naar de bovengenoemde garage denk ik. Ik kan wel merken dat hij onderhoud nodig heeft; de kleppen moeten gesteld worden (ratelt weer), er zit af en toe een kraakje in het stuur en nog wat kleine dingetjes. We gaan met de auto op vakantie (ong. 3500 km) dus ik laat ook de bougies weer vervangen en wellicht toch maar eens de airco (naar 8 jaar) afvullen.
Na de beurt volgt weer een update.
Update 19 juni 2007:
De Fiesta is vandaag voor een grote beurt geweest bij Malipaard. (km 81530) Alles is weer ververst, de kleppen gesteld, dus geen geratel meer en op mijn verzoek de bougies weer vervangen. De auto krijgt volgende maand tijdens de vakantie behoorlijk wat kilometers voor de kiezen, zo’n 4000 km.
De airco blaast lekker koud.
Tijdens de beurt heeft men de ruitenwisserbladen vervangen. Dit was nog totaal niet nodig, daar er sinds 10 maanden nieuwe op zaten, door hen zelf gemonteerd. Dit aangegeven. Deze zijn door Malipaard van de rekening gehaald.
Beurt lijkt goed gedaan. Goede service
Update 2 augustus 2007.
We zijn met de Fiesta op vakantie geweest naar Kroatië (zie foto’s). We hebben 4285 kilometer gereden en zijn helemaal in het zuiden geweest. De auto heeft zich goed gehouden. Bij vertrek had ik wel een probleem: de afver van de airco zat blijkbaar weer eens verstopt (zie 2006) en voerde het vocht ineens naar binnen af. Omdat ik nergens terecht kon op zo’n krte termijn, de gok genomen en vertrokken. We hebben handdoeken neergelegd.... die we bij elke stop konden uitknijpen......
De airco zelf deed het uitstekend overigens.
In Kroatië bij een Ford dealer geweest. Dat was een grappige ervaring: Dit kleine bedrijf (tevens Opel Dealer!!!!!, in Nederland ondenkbaar) had het erg druk met kapotte buitenlandse Fords. Vooral Mondeo’’s! Er stonden 5 buitenlandse Fords. Affijn, ik kon de monteur uitleggen wat mijn prbleem was. Hij ging op zoek naar de afvoer van de airco op de brug en had daar eerst wat moeite mee. Dit was een nieuw bedrijf en ik kreeg de indruk dat hij nog niet eerder dit type Fiesta op de brug had gehad. Na 45 minuten testen bleek dat het afvoerslangetje was gescheurd en dit is gemaakt. Totaal is hij een uur bezig geweest en ik zat op een gepeperde rekening te wachten....het bleek maar 17 euro te kosten. Ik moest contant betalen en als ik een rekening wilde moest ik een half uur extra wachten. De rekening maar laten zitten dus.
De 1300 60 pk motor had moeite met steile hellingen, ik kn soms niet harder dan 80 op de snelweg, dit weer met toeterende Kroaten tot gevolg. Maar dat boeide ons niet, de auto deed het geweldig. Wel zetten we met erg steile hellingen af en toe de airco uit en tevens de koelbox die aan de sigarettenaansteker zat.
Al met al ben ik zeer content: over de 4285 km heb ik een gemiddeld gebruik gehaald van 1:14,2, veelal met airco, belading, koelbox en veel steile hellingen.
Wellicht dat ik binnenkort toch een airco beurt laat uitvoeren, ik heb hem tenslotte alweer bijna 3 jaar.
Ik ben wel aan het kijken naar het nieuwe model Fiesta, maar stiekum wil ik nog wel een tijdje doorrijden.
Update 24 mei 2008:
Het werd weer eens hoog tijd voor een update! We zijn nu ruim 10000 km verder, de auto bevalt nog steeds zeer goed. Er mankeert niets aan! De airco onlangs laten testen, hij werkt nog perfect. Maar...... De wens om een wat jongere Fiesta te gaan rijden kwam de laatste tijd toch wel weer opzetten. Ik ben op zoek gegaan naar een 5 deurs Fiesta 1.4i 16V met airco en het liefst zo compleet mogelijk en met max. 50000 km. Het aanbod van 5 deurs Fiesta’s is niet denderend, zeker niet met een 1400 motor, dus zoeken maar. Na wat rekenwerk en biedingen te hebben gehad op mijn Fiesta kwam ik erop uit dat een Fiesta uit 2002 of 2003 tot de mogelijkheden moet behoren.
Na wat kijken en vergelijken ben ik uitgekomen bij een Fiesta 1.4 16V Trend in de kleur Oyster Silver (beetje oude lullenkleur, maar wel sjiek) uit 2003, 45000 km, voorzien van ABS, 6 airbags, airco, audiobediening aan het stuur, voorruitverwarming, elektrische spiegels en ramen en 3 hoofdsteunen achter. Bij dit autobedrijf stond nog een Fiesta, die ik ook gereden heb, maar de keus is uiteindelijk gevallen op genoemde auto. Wel geregeld dat tegen zeer geringe meerprijs de 4 lichtmetalen velgen + zgan banden en reserveband van de andere Fiesta worden overgezet naar de mijne. Ik wil graag bredere banden met lichtmetaal, ik vind het mooier en fijner rijden en bovendien zijn deze exemplaren nieuwer.
Voor mijn Fiesta heb ik het goede bod van 3000 euro gekregen. Dit lag bij meerdere Ford dealers beduidend lager! Je hebt een erg mooie auto waar je duidelijk erg zuinig op bent, zei de verkoper.
Dus, adieu Fiesta! Mijn eerste auto dus ik zal er met weemoed aan terug denken! Ik heb er 3,5 jaar en 59000 km mee gereden en hij heeft me nooit laten staan en is erg zuinig gebleken! Ik hoop dat met de Fiesta 1.4 ook te kunnen halen, maar ik verwacht niet dat het kan.
Mijn Fiesta staat binnenkort te koop bij Garage van Herk te Berkel en Rodenrijs. De eerste indruk daar: Eerlijk, no nonsense, geen kapsones, gewoon 2 broers die met hun Bovag bedrijf auto’s verkopen in hun gewone kloffie en je niet het gevoel geven dat je als klant pas meetelt als je een dure auto koopt...
Zoek je een betrouwbare, betaalbare Fiesta met airco, deze dus? Go for it!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.