Ford Fiesta 1.3 Futura (2004)

autoreview

Ford Fiesta 1.3 Futura (2004)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.3 Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf42.230 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Fiesta 1.3 Futura

De aanschaf
Voordat ik deze auto aanschafte, heb ik bijna vier jaar motor gereden. En wel een Yamaha Thundercat YZF600R. Dat motorrijden beviel op zich uitstekend. Alleen vond ik het onderhoud wat duur. Maar ik heb met die motor ontzettend veel plezier gehad.
Vanwege die lange winter van 2009-2010 en een woon-werkverkeerafstand van 25 km werd ik de motor als enige vervoermiddel een beetje zat. In maart 2010 ging hij naar de motorhandelaar voor een onderhoudsbeurt, en die ging ook nog eens erg duur uitvallen. Ongeveer evenveel als wat hij nog waard was. Toen heb ik besloten om met die motor te stoppen, en een auto te gaan kopen.
De Ford Fiesta model 2002-2005 vond ik een erg fraaie auto, en die was tweedehands ook voor een vriendelijke prijs te koop. Dus dat was sowieso een goede kandidaat.
Op dat moment hoorde ik ook van Opel, over een 50/50-actie. Dat hield in: nu de helft betalen, en over twee jaar de andere helft. Dat zou betekenen dat ik eventueel ook een nieuwe Opel Corsa kon kopen.
Uiteindelijk heb ik toch voor de Ford Fiesta gekozen. Nu een flink bedrag te moeten betalen, en over twee jaar weer, leek mij niet zo'n fijn vooruitzicht. Ik garandeerde toch liever mijn financiële vrijheid.
En zo is het deze blauwe Ford Fiesta 1.3 Futura geworden. Ik heb hem bij de Forddealer gekocht, bijna 5½ jaar oud, met een km-stand van 42.230 km.

Comfort
Over het comfort ben ik best wel tevreden. Qua geluid is het een rustige auto. De motor is best wel stil. Je hoort hem op de achtergrond bij constant tempo. Het geluid blijft bescheiden. Dat is belangrijk, want dan kan ik de muziek goed horen. Muziekluisteren gaat dan ook goed in deze auto. Alleen erg zachte passages in de muziek willen helaas wel eens wegvallen in het geluid van de auto op de snelweg. De audioinstallatie 4500 (met CD-speler) voldoet goed.
Op de snelweg hoor je vooral de banden, wat windgeruis, en een klein beetje de motor.
Voor lange afstanden lijkt een grotere auto mij wel prettig. De volgende auto zal dan ook zeker wel een C-segmenter worden. Maar een grote afstand kan best met deze auto.
Qua ruimte voldoet deze auto mij wel. Ruim genoeg voor mij. Achterin schijnt het wat minder te zijn, maar daar heeft tot nu toe nog nooit iemand gezeten. Vergeleken met de praktische capaciteiten van een sportieve motor

Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik van deze auto heb ik nauwkeurig bijgehouden. Er laat zich een beetje een patroon zien van: wat minder verbruiken in de zomer, wat meer in de winter. Maar schokkend zijn die verschillen niet.
Het zuinigste heb ik gereden van 22 juli 2010 tot 2 augustus 2010, met een gemiddeld verbruik van 6,02 liter op 100 km, ofwel 1 op 16,6.
Het onzuinigst heb ik gereden van 12 november 2010 tot 11 december 2010. Het gemiddelde verbruik was toen 7,27 liter op 100 km, of wel 1 op 13,8. (Zo'n periode is de tijd tussen twee tankbeurten.)
Qua verbruik kun je rekenen op ongeveer 6,5 liter op 100 km (1 op 15,4), met mijn manier van rijden.
Voor korte afstanden gebruik ik de auto in principe niet. Dat doe ik alleen bij slecht weer, als noodoplossing. De meeste ritten zijn voor woon-werkverkeer, met een afstand van 28 km. En dat houdt in: de bebouwde kom in en uit rijden, een stuk N-weg, en een stuk snelweg van 100 km/u.

Kosten
Brandstofkosten zijn afhankelijk van je verbruik en de benzineprijs. Het laagterecord staat op 8,93 cent/km, en het hoogterecord op 11,77 cent/km. Tot 27 oktober zat ik meestal iets onder de 10 cent/km, maar sinds die tijd zit daar altijd iets boven.
Verzekering kost mij zo'n € 30,- per maand.
De wegenbelasting is voor mij nu € 93,- per kwartaal.
De auto heeft tot nu toe één keer een onderhoudsbeurt gehad bij 48.690 km, bij de dealer. Die kostte mij € 570,-. Dat best wel hoge bedrag is een beetje mijn eigen schuld. Ik ben namelijk een keer een sleutel kwijt geraakt, en heb een nieuwe besteld (met afstandbediening). Dat was € 141,93 ex. BTW (met BTW zou dat dan € 171,77 zijn). Zonder die sleutel zou die beurt dus op ongeveer € 400,- uitgekomen zijn.
De beurt bestond uit:
- 6 jaar/120.000 km Ford onderhoud,
- brandstoffilter,
- luchtfilter,
- microfilter,
- bougie,
- oliefilter,
- motorolie,
- ruitensproeiervloeistof bijvullen,
- ruitenwisserbladen voor en achter vervangen,
- reparatie aan de achterbanden,
- en natuurlijk een nieuwe sleutel door mijn fout.
Verder is er bij 51.550 km aan de auto een APK-keuring uitgevoerd, waarvoor € 33,- gerekend is.

Onderstel, weggedrag
Het onderstel voelt lekker strak aan. De auto gaat goed door bochten, en ligt goed op de weg. Dus dat is dik in orde.

Prestaties
Ik moet zeggen: ik vind de prestaties van deze auto eigenlijk nog best meevallen. Er valt goed mee te rijden, als je niet veeleisend bent op dit gebied. Nee, je bent er niet de snelle jongen mee. Maar voor normaal gebruik volstaat het wel, als je alleen in de auto zit. (Ik zit er nagenoeg altijd alleen in. Ik weet nog niet hoe het is om met vier of vijf personen in de auto te zitten.) Een auto is per slot van rekening geen motorfiets. Alleen als je op de snelweg zit krijg je de gang er wat lastig in, als je bijvoorbeeld vanaf 90 km/u wilt versnellen. Dan zou ik waarschijnlijk moeten terugschakelen naar zijn 4, maar dat doe ik dan weer niet.
In dat drukke spitsverkeer kun je met grote prestaties meestal geen kant op, en zit je er klem mee tussen de andere weggebruikers, is mijn ervaring. Dus ach, eigenlijk mis je die prestaties dan ook niet.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.