Ford Fiesta 1.25 16V Centennial (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 16V Centennial |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 89.300 km |
KM-stand laatst | 91.000 km |
Ford Fiesta 1.25 Centennial
- 91.000 km
Aangezien de Ford Puma uit 1998 mij in de steek heeft gelaten moest ik snel op zoek naar een andere auto. Ik dacht een leuke auto te hebben, maar toen ging het mis met de koppeling. Hij bleef onderin hangen en even later deed de koppeling helemaal niets meer. De dag later afgesleept naar de Ford dealer en het ergste was waar. De versnellingsbak moest eronderuit en er waren nog wat kleine mankementen. Kosten bij elkaar: 1500 euro. Nouja, dan is de keuze snel gemaakt! Aangezien ik vroeger ook een Ford Fiesta heb gehad en dit goed is bevallen, ook deze keer weer een zoektocht naar een mooie Fiesta met niet te veel kilometers.
De zoektocht duurde niet lang, want op 3 kilometer van mijn woonplaats stond een mooi exemplaar te koop. Een blauwe Ford Fiesta uit 2003, 1.25 motor, met 89.000 kilometer in de meest luxe Centennial uitvoering ( voor de 1.25 dan ) voor een schappelijke prijs van 3450 euro bij een garagebedrijf. ( nieuwprijs 14995 euro ) Ik heb de beste man opgebeld en hij wilde de Puma wel hebben voor een grote beurt, een nieuwe apk en een nieuwe distributieset voor de Fiesta. Ook zou dan de airco bijgevuld worden. Ik zou dan een prima auto hebben voor dat geld. Aangezien de proefrit prima was bevallen was de keuze snel gemaakt.
Wat vooral bevalt en wat ik ook al gewend was van mijn eerdere Fiesta is de wegligging. Je kan serieus hard door de bocht, terwijl er ook heerlijk rustig comfortabel mee te rijden is. De Puma lag natuurlijk nog strakker op de weg ( 4 cm verlaagd ), maar je stuiterde wel bijna uit je stoel op een klinkerweg, met blauwe billetjes als gevolg. Drempels pakt hij als een volwassen auto en het rijden voelt zeer degelijk aan. Kraakjes in het interieur zijn ook nauwelijks waar te nemen.
Ook schakelt en koppelt hij heerlijk. Het is geen sportauto, maar vlot schakelen gaat prima. Het dashboard is strak en de knoppen zitten op logische plekken. De kunststoffen die gebruikt worden zijn vrij hard, maar niet echt krasgevoelig. Gelukkig heb ik een met leder bekleed stuurwiel, want de goedkope versies hebben een laagje plastic over het stuur zitten wat snel bladert. Dit is erg jammer en doet ook afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.
De radio met bijbehorende cd speler is van goede kwaliteit en zit mooi ingebouwd in het dashboard. Het geluid is redelijk te noemen voor dit soort type auto’s. Helaas zitten er geen andere ingangen op zoals mp3 of usb.
De motor maakt weinig geluid en snort rustig op de achtergrond. Bij hogere toeren ga je de motor beter horen, maar nooit hinderlijk. 70 pk op bijna 1000 kilo is natuurlijk wel wat weinig. Ik had bijvoorbeeld liever de 1.4 genomen, maar meerijden met het verkeer is geen probleem. 160 op de snelweg haalt hij makkelijk. Qua verbruik rijdt hij ongeveer 1 op 14. Dit vind ik goed te doen.
Problemen heb ik niet gehad. Ook bij mijn vorige Fiesta uit 2003 heb ik in een jaar tijd geen problemen gehad. Dit kan geluk zijn, maar wat ik lees uit andere reviews en tests is dit gewoon een heel degelijke autotje. Afkloppen maar!
Qua veiligheid scoort deze auto prima. Met 6 airbags kan je nog wel eens tegen een paaltje rijden!
Minpuntje:
De wat vlakke stoelen met korte zittingen. Ikzelf ben 1.80 en kan opzich prima zitten, maar ze hadden best iets groter gemogen. Gelukkig zit op deze uitvoering hoogteverstelling, maar dat betekent dat de stoel alleen iets kantelt. Bij andere uitvoering kan dit niet en zit je niet echt lekker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren