Ford Fiesta 1.1i Finesse (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.1i Finesse |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 61.840 km |
KM-stand laatst | 73.467 km |
Na aanschaf..
- 62.512 km
*Waarom deze?*
Door omstandigheden ben ik niet meer in staat om de haverklap onder men dagelijkse auto te liggen sleutelen.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een betrouwbare 'daily driver'.
Na eerdere goede ervaringen met een Fiesta MK3 1.3 kwam ik op deze MK3,5.
Gekocht van de tweede eigenaresse met aantoonbare 61800km op de teller.
De auto rijd dan ook als een nieuwe.
*Wat zijn mijn ervaringen tot nu toe*
Wat me nu na een goede 700km opvalt aan de Fiesta, is er weinig gevoel zit in de stuurinrichting. Verder niks mis mee, maar had meer verwacht van een Ford vanwege de uitstekende stuurinrichting van mijn Escort MK3.
De standaard stoelen zitten goed en in combinatie met de, voor een auto in deze klasse, goede wegligging, is de auto comfortabel te noemen. Ook op de langere afstanden.
De motor is geen krachtpatser, wel genoeg om mee te komen in het verkeer. Daar houd het dam ook wel mee op.
Waar ik dan met deze matige prestaties wel op reken, is een gunstig verbruik.
Echter haal ik met een rustige rijstijl zo'n 1 op 14, waar ik met de 1.3 ronde de 1 op 16 reed.
De Finesse uitvoering is zo kaal als het maar kan. De enige luxe is een airbag voor de bestuurder.
Binnenkort maar eens naar de sloop om wat extra's op te doen. Een klokje in het dashboard en een middenconsole vind ik wel een must.
--------
Begin januari zal ik mijn garage eens een bezoek brengen voor de APK en gelijk even kijken of er wat af te stellen valt i.v.m. het verbruik.
Ik zal mijn best doen de review up-to-date te houden!
*Problemen die nog opgelost moeten worden:*
- Temperatuur meter (doet zo goed als) niets
- Bestuurdersdeur- en achterkleprubbers vervangen sluiten niet goed meer af
Een jaar later
- 73.467 km
Na meer dan een jaar met tevredenheid rond te hebben gereden in de Fiesta, een verslag.
12000km verder heb ik weinig onderhoud gehad aan de auto.
* APK januari 2012:
De eerste APK bij mij, vorig jaar januari waren er alleen 4 andere banden nodig.
Er zaten 3 (ietwat) verschillende maten en onder en waren allen niet nieuw meer.
Met het vervangen van de banden is het gevoel in het stuur ook sterk verbeterd.
APK januari 2013:
Helemaal niks geen afkeur- en of adviespunten!
* Onderhoud e.d. over de afgelopen 12000km:
Om achter het hoge verbruik te komen, de auto uitgelezen.
Aan de hand daarvan de map-sensor en lambda-sonde vervangen.
Samen met het stellen van de kleppen haal ik nu krap 1 op 15.
Om de luxe binnenin te verhogen, heb ik een middenconsole geplaatst en hier een binnen- en buitentemperatuurmeter/klok ingebouwd.
Het gesuis bij de deur en achterklep, tussen de rubbers door, is opgelost door afstelling van beide deuren.
Enige wat defect is geraakt in 2012, is deurmechanisme aan de bestuurderskant.
Voor een tientje een 'nieuwe' gehaald op de sloop.
Een paar weken na de APK keuring dit jaar wou de auto niet harder dan 80 in de 5 en begon het
minder lekker te ruiken in de auto, na te zijn uitgestapt voelde het wel heel warm bij het linker voorwiel
Oftewel: remklauw vast.
Hierna de remklauw gereviseerd en nieuwe schijven en blokken geplaatst aan beide kanten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.