Ford Fiesta 1.1i CL (1990)

autoreview

Ford Fiesta 1.1i CL (1990)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.1i CL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf194.377 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Gekocht voor € 700,00 als leuke auto voor dagelijks gebruik. Hij zag er goed uit, de lak was nog echt helder rood en de bumpers waren niet dof.
Het is een leuk model dat er nog steeds gezien zijn leeftijd modern uit ziet. De 1.1i motor heeft niet echt veel vermogen (50 pk, 4 cilinders) maar het is net voldoende om met het verkeer mee te kunnen komen.
Een verbruik van 1:12 in de stad en 1:18 op de snelweg (100km/h) is heel netjes en de rij eigenschappen zijn voldoende. Klein nadeel is wel dat de buitenspiegels groot zijn en op een simpele bevestiging zitten waardoor ze op de snelweg gaan trillen. Bij types vanaf 1994 zijn andere buitenspiegels gemonteerd die kleiner zijn en beter vast zitten.
Het stuurgedrag is goed, ondanks dat veel Fiësta’s niet over stuurbekrachtiging beschikken. Waarschijnlijk komt dat ook doordat de auto maar 803 kg weegt en de bandenspanning 2.2 bar is.
Als je goed zoekt kun je voor onder de € 1000,00 een redelijk goed exemplaar vinden. Natuurlijk kun je niet veel verwachten maar je kunt er zelf ook één en ander aan doen en dat hoeft niet duur te zijn.
Bekende plaatsen waar bij dit type roest ontstaat zijn: Rond de tankdop, in de achterschermranden, dorpelrand onder de deur, in de achterklep onderaan de achterruit (binnen en buitenkant) en rond de as van de achterruitenwisser.
De lak onder de voor en achterbumper is vaak slecht en dun gespoten waardoor veel Fiësta’s ook daar (oppervlakkig) gaan roesten.
Kwaliteit van het interieur en materiaal is goed, veel dingen zijn zelf gemakkelijk te repareren en je kunt overal zonder veel moeite bij.
Olieverbruik is normaal bij hoge kilometerstanden (200.000 km +) en kan bij een stevige rijstijl hoog oplopen. Het olieverbruik kan veroorzaakt worden door uitgedroogde klepsteelrubbers of versleten zuigerveren en is veelal alleen op te lossen door een revisie van de motor wat erg kostbaar is.
Het verdient zeker aanbeveling om klein onderhoud uit te voeren om de auto optimaal te houden.
Op 16 december 2006 is de auto verkocht, na 1,5 jaar en 28.000 km verder was het tijd om afscheid te nemen.

PROBLEMEN

Bij aanschaf een hoog olieverbruik, enigszins opgelost met een ander soort olie (SAE 15W40 van Lidl in plaats van SAE HD30) en een onderhoudsbeurt. Het verbruik ligt rond 1:1000 met een normale rustige rijstijl.
Bij ± 205.000 km is de gasklepsensor vervangen omdat de motor plotseling hoog in toeren schoot en als een ongeleid projectiel over de weg schokte en stuiterde.
Kosten: € 60,00 (inclusief arbeidsloon)
Stukje kabelboom bij de motor vervangen wegens hikken bij achteruitrijden en soms stilvallen van de motor bij het nemen van scherpe bochten.
Kosten: € 75,00 (inclusief arbeidsloon)
Bij ± 212.500 km de complete koppeling (op stelmechaniek en kabel na) laten vervangen. De koppeling maakte één keer een ratelend geluid en bleef daarna telkens hangen en kwam met een klap omhoog. Voordat dit gebeurde voelde ik de koppeling tikken onder het pedaal. De oorzaak van deze problemen was dat in de drukgroep wat ’vingers’ waren gebroken en de druklager stuk was.
Kosten: € 290,00 (inclusief arbeidsloon)
Voorwielen laten uitlijnen voor een goede sporing (i.v.m. montage nieuwe banden). Dit was het voordeligste bij Kwik-fit, compleet met een rapport.
Kosten: € 35,00 (inclusief arbeidsloon)
Kleppen laten stellen voor een gunstiger olie en brandstofverbruik. Twee van de acht kleppen stonden niet op de juiste stand.
Kosten € 25,00 (inclusief arbeidsloon)
Uit de wintercheck kwam naar voren dat er een gaatje in de aandrijfashoes linksvoor zat, de radiateur lekte, de oliepomppakking lek was en de accu op zijn eind liep.
De aandrijfashoes is dichtgesmeerd, de radiateur is een pil in gegaan en de oliepomp heeft een nieuwe pakking.
Noodzakelijk onderhoud (ruitenwisserbladen, banden, bougies, luchtfilter en olie)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.