Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140pk Black Edition (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 140pk Black Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Black edition 140PK
- 7.500 km
Om te beginnen de mededeling dat wij helemaal Ford Fiësta freak zijn. Dit is inmiddels onze 5de nieuw gekochte Fiësta dus we weten inmiddels wel wat we kunnen verwachten. Ik kan hele boeiende verhalen schrijven over onze vorige modellen, maar laat ik me beperken tot deze Fiësta Black edition uit 2016.
Een voorverkenning op internet trok onze aandacht naar deze uitvoering. En dan met name omdat een ST ver boven ons budget zat en we na 2 100PK Fiësta's er achter waren gekomen dat een beetje meer pit veel meer rijplezier zou brengen. We kwamen net van de Red Hothatch edition af dus de Red edition viel bij voorbaat al af. Blijft de Black edition over dus die keuze was snel gemaakt.
We hebben niet eens een proefrit gemaakt bij de dealer.
Wetende wat een Fiësta ons zou brengen, nu met 140PK, en de goede reviews op internet werd de black edition via papier besteld.
0-7500KM.
Wat een fantastische auto is dit.
Die extra pit van 40PK bovenop wat we gewend waren is geweldig. Het rijden met name op de snelweg is een genot.
De wegligging is fantastisch en hij stuurt geweldig door de bochten. De rest van alle technische snufjes en details heb ik geen verstand van dus daar laat ik mij niet over uit.
Het rijden over de autobahn bij de buren is helemaal top.
Hij remt zeer goed, al heb ik nooit begrepen waarom er achter trommelremmen zitten. Dat zet je met 140PK en een gereden snelheid van 210KM/U wel even aan het denken. Je kan lekker mee rijden op de linkerbaan en de voorliggers gaan graag opzij als ze de zwarte PK's met rode accenten aan zien komen. Als er een vette BMW M3 in je spiegeltje opduikt, sta je meteen weer met beide benen op de grond en besef je dat je "maar" gewoon in een Fiësta rijd. Kwestie van even naar rechts en weer door! Het verbruik is hierdoor natuurlijk niet om naar huis te schrijven, maar we rijden dan ook geen Kia Picanto (gelukkig).
Het enige wat we tot nu toe hebben kunnen ontdekken is dat de ruitenwissers een irritante klik geven in het dashboard kastje. Als je er op gaat letten (en dat ga je vanzelf) word dat echt bloed irritant.
Verder hebben wij een Keyless start/stop systeem.
Dus het gemak van starten zonder sleutel.
Nou ja wat heet gemak....
Je moet toch de sleutel uit je broekzak halen voor op het juiste knopje van de sleutel te drukken. En na de rit, vergeet ik vaak op de keyless knop in de auto te drukken, waardoor bij het loslaten van de koppeling, de auto afslaat.
Vergeten de motor af te zetten dus. Dat komt ook omdat je de motor stationair bijna niet hoort lopen, zeker niet als je de radio aan hebt. Maar goed, dat is meer iets dat ik het vergeet, dan dat het een mankement is van de Fiësta. Voor mij hoeft dit snufje in ieder geval niet, vind het maar irritant.
De cruisecontrol werkt prima en de navigatie ook.
Ook voor ons als Geocachers, is dit ideaal, je kunt gewoon de coordinaten invoeren en de reis plannen. De Belgische miep is vriendelijk, soms wat overdreven beleefd.
Een losse TOMTOM heeft meer functies maar deze navigatie doet gewoon zijn werk, je de route geven.
Tot nu toe voldoet deze Fiësta voor ons aan alle verwachtingen, zelfs overtroffen.
Het zou zomaar eens kunnen, dat we deze auto eens wat meer dan de gebruikelijke 2 jaren gaan rijden....
Wordt vervolgd....
7500-15000KM
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.