Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Ford Fiesta Black/Red Edition

Zwart schaap met snijtanden

35
Ford Fiesta Black/Red Edition
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
23 september 2014 om 14:45
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 28 2014

Je leest het in AutoWeek 28 2014

Een driepittertje uitgedost als een serieuze hatchback: hoe serieus moeten we dat nemen? Ford claimt de krachtigste serie-eenliter ooit te hebben gebouwd en stopt die vanaf komende herfst in de Fiesta. Wij gingen er alvast een blokje mee om.

Het is al weer twee jaar geleden dat de Ford Fiesta Metal in de prijslijsten opdook. We kenden hem toen al wel, maar uitsluitend in een beperkte oplage. De Metal was op dat moment de snelste Fiesta, in afwachting van de ST. Het recept: een 1,6-liter met 134 pk en 160 Nm, sportonderstel, sportuitlaat en een versnellingsbak met extra korte verzetten. Inmiddels is de ST natuurlijk lang en breed in ons midden, maar niet per se in ons bereik. Om dat probleem op te lossen kwam Ford eerder al met de Hot Hatch Edition. Die zag er uit als een ST, maar met zijn drie bierblikjes aan slagvolume met 100 pk was dat vooral een schaap met een wolvenbontje om de schouders. Dat schaap heeft nu een gebitje met snijtanden in gekregen. Ford wist hetzelfde driecilinderblok op te kietelen tot 140 pk en dan zou je aan zo'n kleine auto best nog een leuke kleine dondersteen kunnen hebben. Mits je niet op wit gebrand bent, want waar de Hot Hatch Edition nog leverbaar is in rood, zwart en wit, ben je met de 140 pk variant beperkt tot rood en zwart. En om dat er extra in de wrijven, noemt Ford het de Red dan wel Black Edition. De verschillen zitten hem in, je raadt het nooit, de kleurstelling. De Red Edition is rood met een zwart dak, bij de Black Edition is dat precies omgekeerd. In beide gevallen zijn de wielen zwart, zestien of zeventien inch.

Gemeen
Het resultaat met er in elk geval wezen. Zowel de Red als de Black Edition zien er heel potent uit. Daar zijn niet alleen de kleuren debet aan, maar vooral ook de stoere wielen en de enorme spoiler boven de achterruit. De voor- en achterbumpers zijn een stuk dikker en kleinere details als sideskirts, speciale spiegelkappen en hier en daar was stripjes maken het plaatje compleet. De biesjes rond de grille zijn bij de Black rood en bij de Red zwart, waardoor de Black er van voren dankzij de sterkere contrasten nog net wat gemener uit ziet.
Aan de binnenkant krijg je hoogglans zwart op de middenconsole en portiergrepen, een speciaal sportstuur met leren bekleding en sterk geprofileerde sportstoelen, waarbij het vele zwart wordt opgevrolijkt door rode stiksels. De overzichtelijkheid van de instrumenten is uiteraard niet verbeterd, maar het totaalplaatje oogt in elk geval heel goed en veelbelovend.
De grote vraag is dan natuurlijk of die beloftes ook worden ingelost. Ford is in elk geval heel trots op het extra vermogen dat ze uit het kleine driepittertje hebben weten te persen. Om dat nog eens extra te benadrukken hebben ze voor de gelegenheid een Granada 2.8 uit 1979 uit de vitrine getrokken. Die wist 35 jaar geleden maar liefst 135 pk te persen uit een V6 met bijna driemaal zoveel slagvolume als deze nieuwste Fiesta.

Charmant
De turbo is nerveuzer gemaakt en de intercooler en kleptiming zijn geoptimaliseerd voor meer prestaties. Ford claimt de krachtigste eenliter seriemotor ooit te hebben en koketteert met meer vermogen per liter cilinderinhoud dan de Bugatti Veyron. Nou denken we niet dat er één Veyron-eigenaar is die een minderwaardigheidscomplexje aan voelt komen wanneer er straks een Fiesta Black of Red Edition bij het stoplicht naast hem aan komt schuiven, maar we kunnen in elk geval wel beamen dat dit blokje vanaf de eerste kilometer indruk maakt. We zitten amper boven de tweeduizend toeren wanneer het op volle kracht komt en de reacties op het gaspedaal zijn heerlijk vlot en accuraat. Aandrijfkrachten in het stuur zijn natuurlijk niet bepaald waar je op zit te wachten, maar wanneer je je realiseert dat ze van zo'n klein blokje afkomstig zijn, worden ze bijna charmant. Het geeft je in elk geval het gevoel met een ietwat onbehouwen hot hatch onderweg te zijn en dat is een verademing na de aanvankelijke verwachting dat dit vooral een schaap in wolfskleren is. Charmant is ook het karakteristieke hese brommetje van de driepitter; diep, met een rafelig randje. Helemaal onderin lijkt het even bescheiden, maar zodra je er wat toeren in hebt en het gas ongegeneerd intrapt, wordt het geluid lekker brutaal en ietwat provocatief. De vijftraps versnellingsbak heeft aangepaste (lees: kortere) verhoudingen, zodat je ook daar lekker aan het werk wordt gehouden.
Het onderstel is voor deze edities nog eens wat aangescherpt en op matig asfalt gaat dat zich soms wel wat wreken. Klappen van gaten in de weg komen tamelijk nadrukkelijk naar binnen, hoewel dat voor een deel ook te wijten zal zijn aan de zeventien inch wielen van ons exemplaar. Standaard krijgen de Red en Back Edition zestien inch mee, waarmee ze zonder twijfel net wat minder hard zullen uitpakken. De besturing is mooi precies en geeft behoorlijk wat feedback. En ook hier werpt het kleine en dus lichte blokje zijn vruchten af, want daardoor weet de Fiesta ook in een snelle, scherpe bocht van meet af aan het onderstuur minimaal te houden. Je moet het echt heel bont maken om hem serieus over de voorwielen weg te laten schuiven.

Rijplezier
Nee, een echte ST is dit natuurlijk niet, maar dat zie je er in elk geval niet aan af en de hoeveelheid rijplezier en prestaties zijn ruim voldoende om aardig in de buurt van dat ST-gevoel te komen. Maar dan wel met een theoretisch verbruik van 4,5 liter per honderd kilometer, tegenover 5,9 liter van de ST. En door het communicatieve karakter van de Black en Red Edition zijn de wat mindere prestaties ten opzichte van de ST gauw vergeten. Vanaf september staan de Red en de Black Edition bij de Nederlandse dealers. Tegen welke prijs, dat is op dit moment nog niet bekend.

  • Houd me op de hoogte over de Ford Fiesta
Ford Ford Fiesta

PRIVATE LEASE Ford Fiesta

INFO
XLEasy
XLEasy
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 311
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 389
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (5D/6H)
€ 419
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 321
 
Arval
Arval
Ford Fiesta 1.1 75pk Connected (5D/5H)
€ 342
 
Ford Fiesta in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Fiesta 1.25

    Ford Fiesta 1.25

    • 2015
    • 115.199 km

    € 7.250

    Ford Fiesta 1.1 Trend

    Ford Fiesta 1.1 Trend

    • 2018
    • 87.670 km

    € 11.500

    Ford Fiesta 1.6 TDCi Ghia

    Ford Fiesta 1.6 TDCi Ghia

    • 2008
    • 250.625 km

    € 2.699

Meer Ford Fiesta occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Fiesta | Facelift 2021

    248
    • 25 maart 2022

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Fiesta specificaties
  • Ford Fiesta occasions
  • Ford Fiesta video's
Advies en informatie
  • Ford Fiesta tests
  • Ford Fiesta gebruikersreviews
  • Ford Fiesta index
PREMIUM
Volkswagen Polo BlueGT - Ford Fiesta Red Edition

Volkswagen Polo BlueGT - Ford Fiesta Red Edition

Nog niet zo lang geleden ging het er bij een 'warme' hatchback vooral om dat er lekker veel...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2016)

    Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2016)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2018)

    Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2018)

    5
    • 30 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.0 80pk Style Ultimate (2017)

    Ford Fiesta 1.0 80pk Style Ultimate (2017)

    5
    • 15 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.4 LPG Titanium (2010)

    Ford Fiesta 1.4 LPG Titanium (2010)

    3
    • 30 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta (2005)

    Ford Fiesta (2005)

    3
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2014)

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium...

    1
    • 7 november 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.8 D Forza (1999)

    Ford Fiesta 1.8 D Forza (1999)

    • 5 september 2021
meer reviews
Ford Fiesta - Occasion Aankoopadvies

Ford Fiesta - Occasion Aankoopadvies

59

Deze Ford Fiesta is hét bewijs dat je geen bovengemiddeld gemotoriseerde auto van een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Fiesta heeft nu minimaal 125 pk

    Ford Fiesta heeft nu minimaal 125 pk

    79
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Ford Fiesta (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Fiesta (1994) - Liefhebber Gezocht

    12
    • 24 april 2022
  • Nieuws
    Ford Fiesta driedeurs deze zomer uit productie

    Ford Fiesta driedeurs deze zomer uit productie

    39
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Ford Fiesta - Back to Basics

    Ford Fiesta - Back to Basics

    37
    • 16 april 2022
  • Ford Fiesta - Eerste rijtest

    Ford Fiesta - Eerste rijtest

    7
    • 30 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    23
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    22
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden