Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2017)

autoreview

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2017)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf6.000 km
KM-stand laatst124.500 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford fiësta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium

  • 7.800 km

Nadat de fiat punto de 160.000KM aangetikt had, werd het tijd om eens rond te kijken naar een andere auto.
Dit viel uiteindelijk niet mee gezien de ruime keus die er is in het B segment. Uiteindelijk op een shortlist van de volgende 3 auto's uitgekomen:
Ford fiesta
Renault clio
Peugeot 208

Stuk voor stuk zeer mooie auto's met ieder zijn plus en minpunten. Uiteindelijk is de keuze gevallen voor de ford fiesta 1.0 EcoBoost variant. Met als voornaamste reden de 6 bak en het mooie dashboard.

De aanschaf.
Het nadeel van een nieuw model is dat er bijna geen demo's en helemaal geen occasions te koop zijn. En hoe leuk mij het ook leek om een splitssplinter nieuwe auto uit te zoeken, viel dit toch tegen. De fiësta heeft zoveel smaken kwa modellen en opties, dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Gelukkig reed de verkoper van onze dealer een fiësta, die hij best aan ons wou verkopen!
Betrof een titanium uitvoering, met het first edition pakket. Bijna full options dus! Niks kiezen meer, gewoon bijna alles erop :)

Inmiddels hebben we de auto zoon 2 week, en zit de 1e 1000KM er bijna op!
Onze eerste ervaring is dat de auto zeer vlot is met het 100PK blokje. Kan prima meekomen in het verkeer en trekt lekker snel op (turbo slaat bij 2000 toeren aan). Maar ook de stilte in de auto. Op de snelweg heb je haast geen last van omgevingsgeluid. Je merkt dat ford niet bespaart heeft op isolatie. Ook de extra stille vooruit en de 6e versnelling werken hier aan mee. Ook de bouw degelijkheid viel ons direct op. Het dashboard zit goed in elkaar en oogt een stuk minder goedkoop als het vorige model.

De opties
Een aantal opties heb ik ondertussen goed kunnen testen, en deze ervaringen wil ik graag met jullie delen.

Adaptive Cruise Control:
Super systeem voor 80 tot 100 KM wegen. Auto houdt keurig de snelheid aan van de voorligger tot de maximum snelheid die je zelf instelt. Dus als je je cruise controle op 100 km/u instelt en je voorligger trapt het pedaal ineens in, gaat jou auto niet sneller dan 100 :).
Ook kan je de afstand instellen tussen jou en je voorligger en dit volgt de auto ook keurig.
Op de snelweg vindt ik het systeem minder. Ingesteld op de kortste volg afstand, begint de auto al af te remmen als je een er zoon 50 a 60 meter voor je iemand langzamer rijdt. Je bent hierdoor gewrongen best vroeg al naar de linker baan te gaan als je iemand wil inhalen.

Vooruit verwarming:
Een optie die ik bij een nieuw te bestellen auto niet zou nemen, maar er nu toevallig opzat.
Uiteindelijk best een handige optie! Er zat een laagje ijs op de auto, en deze was er zo af! Hoefde dus niet te krabben :)

Multimedia systeem met B&O sound systeem:
Het multimedia scherm was voor ons een van de redenen om een ford fiësta te nemen. Mooi groot scherm die van alle gemakken voorzien is. En daar houdt een gadget freak als ik wel van :). De navigatie eventjes getest, ziet er duidelijk uit en ook de route aanwijzingen geeft het systeem duidelijk door. Natuurlijk niet zo mooi als het systeem van TomTom, maar verder gewoon prima.
Dan het B&O sound systeem, in een woord te omschrijven als geweldig. Mooi helder geluid, ook bij een hoger ingestelde bass. In combinatie met haast geen omgevingsgeluid is het een genot om met spotify een mooi album te streamen en hiervan te genieten tijdens je rit.

Elektronische Automatische Temperatuur Controle:
Kan ik kort over zijn, zeker een goede optie om te nemen.
Werkt perfect en houdt goed de ingestelde temperatuur aan.

Grootlicht assistent:
Optie die ik snel uitgezet heb. Werkt trouwens wel goed. Systeem meet het licht in de omgeving en gaat automatisch aan als hij geen tegenliggers/lantaarnpalen ziet. Gaat ook vrij snel uit als hij een tegenligger zoon 150/200 meter verderop ziet. Werkt prima dus! Nadeel, op de snelweg gaat hij ook wel eens aan. En hier hoef ik niet perse zoveel extra licht te hebben.

Koplampen met LED verlichting:
Optie die standaard op de titanium versie zit, en ook zeker de moeite waard is! Persoonlijk vind ik de looks van de auto een stuk mooier met strakke LED dagrij verlichting zoals de fiësta heeft. Maar ook het lichtopbrengst in de avond/nacht is een wereld van verschil vergeleken met onze vorige auto. De LED verlichting ondersteunen de halogeen lichten in de koplamp prima. Resultaat dat je in het donker veel lichtopbrengst hebt.

De auto heeft nog veel meer opties zoals Actieve parkeerhulp en Lane Keeping System.
Helaas moet ik deze opties nog testen, op een later moment zou ik deze ervaringen met jullie delen!


Al met al zeer positief over de fiësta. In mijn ogen een van de betere auto's op dit moment in het B segment.

  • 8.200 km

Verbruik update:
De eerste kilometers zitten erop samen met de eerste tankbeurten. Gemiddeld verbruik op dit moment is 16.4 km per liter. Opzich een redelijk verbruik vergeleken met onze vorige fiat punto. Toch wil ik proberen het verbruik te verbeteren naar 17 a 18 km per liter.

automatisch inparkeren

  • 8.400 km

Afgelopen tijd een aantal keer het automatisch inparkeren uitgetest.
Systeem werkt verrassend goed! Bij het achteruit inparkeren scant hij de parkeervakken op voldoende ruimte en geeft de auto aanwijzingen op het scherm. Zodra die een plek gevonden heeft zet je de auto in zijn achteruit en doet de auto de rest (gas/remmen moet je zelf blijven doen).
Auto stuurt strak in en probeert de auto zo recht mogelijk neer te zetten. Dit betekend dat je af en toe de auto weer in de 1e versnelling moet zetten zodat die een stukje vooruit kan, om hierna weer in zijn achteruit te gaan. En ik moet toegeven, de auto staat zeker mooi recht in het parkeervak. Wel kosten de handelingen om steeds vooruit/achteruit te schakelen tijd. Persoonlijk ben je een stuk sneller als je gewoon zelf in parkeert.

Al met al een leuke optie, maar niet een optie die ik zelf persoonlijk extra zou bij bestellen bij een nieuwe auto. Met de achteruit rij camera is inparkeren al een stuk makkelijker geworden. Deze optie zou ik dus eerder kiezen.


De Ford fiësta bevalt ons nog steeds uitstekend!
verbruik blijft tot op heden hangen rond de 16 liter per 100 KM.
Gezien onze rijstijl (vlot met het verkeer mee) vind ik het een prima verbruik.

update

  • 21.000 km

De zomer is weer voorbij en de auto heeft inmiddels 21000 KM op de teller staan. Auto bevalt nog uitstekend. Nog geen gebreken of dergelijke kunnen ontdekken. Ondanks de warme zomer en met een constant draaiende airco is het verbruik nog steeds rond de 1 op 17/18. Prima verbruik wat mij betreft.

Update januari 2021

  • 96.459 km

Inmiddels 96459 probleemloze kilometers gereden met de Ford Fiesta. Tot nog toe blijkt de Ford echt een goedkope kilometervreter te zijn. Naast de reguliere beurten en een paar versleten banden heb ik geen andere kosten hoeven maken. Zelfs de originele remblokken zitten er nog onder ;). Wel moet ik erbij zeggen dat mijn woon-werk kilometers - 100 km per dag - voornamelijk uit N-wegen bestaat.

Grote pluspunten blijven voor mij de adaptieve cruise controle en het verbruik. Als je eenmaal adaptieve cruise controle gewend bent, wil je echt niet meer zonder. Vooral op N-wegen is het ideaal. Vooral in de spits hoef je niet steeds je cruise control snelheid te corrigeren omdat je voorligger weer langzamer gaat rijden ;). Adaptieve cruise controle maakt voor mij autorijden een stuk relaxter. Ook het verbruik valt mij zeer mee.
Op de zomerbanden rij ik meestal 1 op 19/20. Zodra de winterbanden eronder komen zakt het verbruik richting 1 op 17/18. Echter komt dit voornamelijk omdat ik op N-wegen rij. Stad -en snelwegkilometers beïnvloeden het verbruik wel.

Afscheid

  • 124.500 km

Na 3,5 jaar en een berg aan kilometers is het tijd voor iets nieuws..
De Ford Fiesta is ingeruild voor een elektrische auto.

Mijn eindbeoordeling; een dikke 8,5.
Ik heb heel wat kilometers afgelegd met de Ford Fiesta. En ik kan zeggen, dat beviel uitstekend. Goede stoelen, lekker vel motortje, goede rijhulp systemen (adaptive cruisecontrole, ik wil nooit meer zonder :) )en misschien nog wel belangrijker, laag in de kosten.
Gemiddelde verbruik was in de herfst/winter 1 op 17 a 18 en in de lente/zomer rond de 1 op 19 a 20. Ondanks de vele kilometers heb ik geen dure reparaties o.d. gehad. Alleen de reguliere onderhoudsbeurten en twee setjes banden. Zelfs de remblokken hoefden nog niet vervangen te worden :).

Al met al een goede en degelijke auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.