Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Uitgebreide uitrusting, Gemiddelde luxe
- 125 km
Op donderdag 15-11-2017 hebben wij de Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100pk Titanium van inmiddels de 8e reeks Fiesta's in ontvangst genomen bij Ford Schurer Kamphuis in Almere.
De Fiesta is een 5 deurs Titanium uitvoering in de kleur Frozen White. De fiesta is voorzien van 16" lichtmetalen velgen (Sparkling Silver) en heeft de volgende pakketten:
- Driver Assistance Pack 2 (o.a. inklapbare spiegels, achteruitrijcamera, active park assist, parkeersensoren)
- Driver Assistance Pack 3 (o.a. pre-collission assist, adaptive cruise control)
- Navigation Pack met Bang & Olufsen audio (675 watt), 8" touchscreen en SYNC3.
- Elektrische voorruitverwarming (dat helaas niet langer standaard in de nieuwste Fords zit, maar tegen meerbetaling van EUR 199,65 kan worden meegeleverd)
De Fiesta is middels een private lease constructie van Ford Lease aan ons ter beschikking gesteld. De kosten voor deze Private Lease constructie via Ford Nederland zijn EUR 354,17 per maand en zijn gebaseerd op:
- Totaal consumentenprijs EUR 20.945,56
- 60 maanden looptijd
- 25.000 kilometer per jaar
- Verzekering (WA Casco / all-risk)
- Wegenbelasting
- Onderhoud en APK (pas na het 4e jaar nodig)
- Bandenwissel (frequentie/ slijtage niveau voor bandenwissel is mij op dit moment nog niet bekend)
Onze vorige auto was een 5 deurs Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100pk Titanium uit 2014 in de kleur Metallic Gray. Ook deze wagen was via een Private Lease constructie in ons "bezit". Die constructie liep anders, de vorige Fiesta had een gegarandeerde afkoopwaarde van EUR 7.800 aan het einde van de looptijd. Voor dat bedrag konden wij die Fiesta overnemen, indien wij dat zouden willen. Wij hebben gekozen voor een gloednieuwe Fiesta, omdat wij graag onderhoudsvrij willen rijden en de nieuwe Fiesta op veel punten verschilt t.o.v. het vorige (MK7) model. Hierover later in de review (of in de updates) meer.
Afsluitend m.b.t. het onderdeel vorige auto wil ik graag het volgende meegeven: De vorige Fiesta had een looptijd van 2,5 jaar met 20.000 km per jaar. Toen wij de wagen na 2,5 jaar met 75.000 km op de teller (dat is 25.000 meer dan de toegestane 50.000) inleverden, hoefden wij geen boete te betalen voor de 25.000 meer-kilometers. Wij kregen EUR 10.000 aangeboden van Schurer Kamphuis voor de oude Fiesta (2.200 netto uitgekeerd op onze bankrekening). Uiteraard is dit onderdeel van het behouden van de klant voor Ford (een soort "inruilpremie"). Aangezien wij reeds van plan waren bij Ford te blijven, is dit voor ons een goede deal.
Km-stand 000.125: 1e indruk
* Versnellingsbak *
Tijdens de proefrit met de Fiesta viel gelijk op dat de MK8 een nieuwe versnellingsbak met 6 versnellingen heeft, in tegenstelling tot de MK7 met een 5-bak. Het schakelen met de nieuwe versnellingsbak gaat soepel, d.w.z. dat de versnellingspook zonder weerstand in de gekozen versnelling "floept". De karakteristiek van de (ik noem het voor het gemak) "ecometer" op de boordcomputer is om de bestuurder vlot naar de eerstvolgende versnelling te dirigeren. Wanneer je ongeveer 45 km per uur rijdt in de 3e versnelling voelt dit erg rustig, maar de boordcomputer geeft aan dat de 4e versnelling de ecologisch juiste en verantwoorde versnelling voor die snelheid is. Echter, in de 4e versnelling is het rijden op snelheden tussen de 45 en 60 km per uur alsof je met een trilplaat een vastgelijmde kurkvloer uit een woonkamer probeert te hakken: Onplezierig, nodeloos trillerig en gepaard gaande met teveel geluid/ lawaai.
Het schakelen op basis van de boordcomputer is nog niet een ervaring waar ik nu over sta te juichen, misschien wijzigt dat nog na de nodige snelwegkilometers die in zijn 5 in plaats van zijn 6 worden gereden. Op zo'n moment is een boordcomputer wel handig wanneer het op schakelindicaties aankomt.
Uiteraard heeft ook de versnellingsbak van deze Ford Fiesta de eigenschap dat het in zijn achteruit zetten gepaard kan gaan met een "mis-schakel" en het nodige tandwiel-op-tandwiel geluid. Misschien ligt het aan mij als bestuurder, ik heb in ieder geval reeds het welbekende grasmaaier geluid gehoord waar de nekharen van overeind gaan staan.
* Stuur *
Het stuur is t.o.v. de MK& uitgebreid met meerdere nieuwe knoppen, afhankelijk van het Drivers Assistance Pack dat je erbij besteld. Wij hebben een vrij uitgebreide versie, wat betekent dat wij de volgende knoppen op het stuur aantreffen:
- cruise control snelheid omhoog of omlaag
- cruise control afstand t.o.v. voorganger
- cruise control snelheidslimiet
- cruise control cancel en reset
- spraakbediening
- volume omhoog en omlaag
- boordcomputer menu omhoog en omlaag
- boordcomputer keuzemenu uitklappen en terugnavigeren
- boordcomputer keuze bevestigen
Het bedienen van de navigatie verloopt grotendeels via het touchscreen maar kan via de spraakbediening worden aangeroepen. Hetzelfde geldt in ieder geval voor het bedienen van het telefoonmenu,
De cruise control verschilt sterk t.o.v. de MK7. Met name het afstand houden (en daarbij horend het automatisch afremmen t.o.v. de voorganger) is even wennen. De auto behoudt zijn afstand op basis van streepjes die de afstand voorstellen. Hoe groot de afstand is die zo'n streepje voorstelt weet ik niet, maar in ieder geval kun je kiezen uit 1 tot 4 streepjes. De auto remt zoals gezegd automatisch af, maar wanneer de auto langzamer dan 30km per uur gaat tijdens het rijden met cruise control, zul je als bestuurder zelf moeten remmen om het laatste stukje voor een eventuele aanrijding te voorkomen.
Ik heb het systeem reds getest op een 100 km per uur autoweg achter een vrachtwagen. De afstand t.o.v. de vrachtwagen werd behouden toen wij op een rotonde afkwamen en het afremmen gebeurde automatisch. Wel viel mij op dat het afremmen niet instinctief gebeurde op het moment dat ik het als bestuurder zou hebben gedaan, maar iets later (echter wel nog steeds op een veilige afstand, in dit geval ongeveer 30 meter)
Het met leer beklede stuur voelt licht aan, heeft een fijne grip (glipt niet snel uit de hand) en is uiteraard verstelbaar.
* Interieur *
De bekleding van de nieuwe Ford Fiesta is verfrist t.o.v. de MK7. Wanneer de Titanium editie wordt gekozen, krijg je een modern ogende bekleding met een soort "blokjes" op het textiel. De stoelen zijn voorin voorzien van enige lenden ondersteuning, waardoor het voor iemand van 1.85 meter voorin prettig vertoeven is. De stoelen zijn handmatig verstelbaar en hebben verder geen aanvullende attributen die het noemen waard zijn.
Voorin de wagen is het openen van de ruiten elektrisch met een one-push mogelijkheid voor zowel omhoog als omlaag. Wat mij opviel, vooral omdat het een Fiesta is in de kleur Frozen White, is dat er in beide voorportieren op de dorpels reeds na 1 dag een aantal transparant bruine druppels vocht kwamen te zitten die duidelijk niet van buiten de wagen kwamen. Nadere inspectie duidde mij op een klein vierkant gaatje in beide binnenzijden van beide portieren waaruit dit vocht leek te komen. Dit lijkt op een soort smeermiddel/ vet voor de rollers van de elektrische voorruit bediening dat zichzelf via deze uitvoergaatjes een weg naar de dorpels heeft gebaand. De bruine druppels heb ik met een vochtige doek verwijderd, de onderzijde van de portieren en de uitvoergaatjes heb ik ook gereinigd maar dit houdt ik nog even in de gaten. Mogelijk iets om met Ford contact over op te nemen als dit zich voor blijft doen.
In het midden tussen de voorstoelen zit een armleuning, niets bijzonders behalve dan het feit dat er een usb 2.0 aansluiting in de console onder de armleuning zit met een handige uitsparing onder de deksel van de armleuning om eventuele telefoonkabels (of andere) door te leiden richting de voorzijde van de middenconsole waar ik mijn telefoon neer kan leggen.
Ook voorin de middenconsole zit een usb 2.0 aansluiting en een traditionele aansteker aansluiting. Verder is de middenconsole voorzien van de volgende knoppen:
- Traction control on/off
- Active Park Assist (diverse knoppen)
- Automatisch Stop-Start systeem on/off
Het handschoenenkastje is voorzien van een aparte gleuf waarin het dikke Ford-boek en de nieuwe luxe lederen Ford pasjeshouder (bijv.voor het kentekenbewijs) kan worden opgeborgen. Zorg dat je bij de Ford dealer om zo'n luxe lederen pasjeshouder vraagt, hij is zeker de moeite waard.
* Touchscreen *
Het 8" touchscreen werkt als een smartphone, d.w.z. er kan worden gepinched en geswiped. Verder is het touchscreen voorzien van een 5-tal fysieke knoppen, waaronder een uit-knop. Erg handig wanneer het licht van het scherm of bijv. de meldingen de rijstijl negatief beïnvloeden.
Op het touchscreen tref je o.a. de volgende mogelijkheden aan:
- Audio (traditionele frequenties zoals AM en FM, maar ook Spotify of digitale radio)
- Navigatie
- Telefoon
- Instellingen
De navigatie die Ford heeft gebruikt is geen TomTom of Google Maps, maar TeleNav. Online vind je hierover diverse klachten m.b.t. de updates die volgens sommigen hopeloos zijn verouderd. Mij viel direct op dat bijvoorbeeld de hele situatie rondom Amsterdam m.b.t. de A1-A9, A1-A6 en andere grote wijzigingen niet zijn verwerkt in de navigatie van TeleNav. Inderdaad een slecht punt van Ford.
Maar, er is een oplossing in de vorm van Android Auto (voor de iOS liefhebbers is er ook een "Apple Car" variant, maar ik gebruik Android).
Android Auto is voor zover mij bekend niet legaal via de Appstore van Google Play in Nederland verkrijgbaar omdat het volgens de wet (nu parafraseer ik) niet is toegestaan om een telefoon in de auto te bedienen, ook niet wanneer de bediening van de telefoon via een geïntegreerd systeem van de auto gebeurd. (hoe dit dan zichzelf verhoud t.o.v. het traditionele handsfree bellen, beats me).
Ik heb Android Auto via google van het internet geplukt en draai momenteel met een Samsung Galaxy S7 op Android Auto versie 2,6,573464. De installatie is simpel, waarna het ook voor de Ford Fiesta makkelijk is om een connectie met de S7 te maken. Vanaf dat moment kun je gebruik maken van Google Maps als navigatiesysteem op het touchscreen. Dit is een verademing t.o.v. de meeste navigatiesystemen die ik ken (TomTom uitgezonderd), vooral wat betreft de intuïtieve bediening en de up-to-date kaarten en actuele verkeerssituatie en omleidingen. Ik geef het mee als tip voor andere Samsung of Apple telefoonbezitters: Doe er uw voordeel mee.
Ten gunste van de standaard Ford Fiesta navigatie moet ik wel zeggen dat t.o.v. de MK7 met SYNC2 er een enorme vooruitgang is geboekt: Het zoeken gaat sneller en makkelijker, het krijgen van actuele file informatie loopt goed, de afslagen worden beter weergegeven en de stemkeuze is een stuk fijner (ook niet onbelangrijk).
* Ruimte in de kofferbak *
Wij gingen altijd met de Fiesta MK7 naar Italië op vakantie, met 2 volwassenen en 2 kinderen, helemaal volgepakt met een bak op het dak. Zoals duidelijk blijkt is de Fiesta geen uitblinker op het gebied van ruimte in de kofferbak. Met een verhoging van 8 liter bagageruimte in de kofferbak (van 295 naar 303 liter) is het nog steeds geen Volvo stationwagon of Mercedes Vito. Wel is er onder de mat nog een klein beetje opbergruimte, mede door het ontbreken van een reservewiel.
Onder de mat tref je (tot mijn verbazing, omdat niemand mij dit had verteld) een merkwaardig setje aan dat dienst doet als bandenpomp en banden-"plak"-systeem (in het geval je lek rijdt). Een soort mini compressor die je op de aansteker aansluiting kunt aansluiten met aan de andere zijde een nippel voor op het ventiel. Daarbij hoort een potje met een soort plakspul (neem ik aan) dat je dan weer aan het compressortje moet hangen en dat je dan in je band kunt schieten (in het gat neem ik aan). Enfin, mocht het zo ver komen dan weet de ANWB vast wel wat ze met dat ding aanmoeten. Hopelijk komt het nooit zo ver.
De ruimte helt niet over, maar dat weet je als je een Fiesta neemt. De wagen is voor dagelijks gebruik op korte en middellange afstanden rondom de Randstad. Er zal voornamelijk alleen in worden gereden (fijn met een B&O Play systeem!) Voor de langere afstand is een andere nieuwe wagen onderweg die binnenkort wordt afgeleverd, te weten een 5 deurs Ford Focus Ecoboost 150pk ST-Line in de kleur Magnettic Gray. Hierover mogelijk later een andere review.
* Rij-eigenschappen *
De wagen is nog te kort in bezit om een goed overzicht m.b.t. de rij-eigenschappen te kunnen geven. Wanneer er tussen de 2.500 en 5,000 km op de teller staat (en dat gaat snel genoeg) hoop ik hier een update te kunnen plaatsen om mijn ervaringen te delen.
De kop is er af
- 10.000 km
De eerste 10.000 kilometer met de ford Fiesta zitten er op dus het is tijd voor een update.
Allereerst een kritisch punt over de kleur: Een witte auto is in de maandkosten het goedkoopst, maar moet frequent gewassen worden waardoor je per maand minstens evenveel kwijt bent aan waskosten als aan de meerprijs voor een andere kleur lak. Afspuiten werkt niet echt, je ziet precies waar je wel en niet met de spuit bent geweest, een duurdere wasbeurt via de wasstraat is dus altijd nodig om hem (de Fiesta is een mannetje) weer fris te krijgen.
Ondanks de lichte motor, slaat deze niet gemakkelijk af bij licht pedaalgebruik tijdens het wegrijden, je kunt de koppeling snel op laten komen zonder te gaan horten en stoten.
Vreemd is het dat de schakelindicator bij ongeveer 80 km/u aangeeft dat je naar de 6e versnelling moet/ mag, maar 80 rijden in zijn 6 is geen pretje: Veel lawaai, weinig tot geen trekkracht en een onbehaaglijk, rommelig en schokkend gedrag is het gevolg. Vanaf 90 km/u is de 6e versnelling wel goed te doen.
De koppeling maakt een piepgeluidje: Wanneer je het pedaal op laat komen hoor je een kort "raspend" geluidje. Dat is eigenlijk al kort na de ingebruikname het geval. We zullen het aankaarten bij de Ford dealer wanneer de auto voor een beurt gaat, vermoedelijk is het gewoon een typisch Ford geluid dat je moet negeren.
De indeling van de stuurknoppen is fijn. De Adaptive Cruise Control bediening zit aan de linkerkant van het stuur, de bovenste knop van de cruise control set is de knop om daadwerkelijk de snelheid vast te zetten en de cruise control modus te activeren. Dit is vele malen handiger dan de cruise control indeling op het stuur van zijn grote broer, de Ford Focus. Het instellen van de voorligger-afstand in de adaptieve cruise control settings werkt ook makkelijk: Switchen tussen 1 tot 4 streepjes (kort op de voorligger, ver van de voorligger verwijderd) gaat razend soepel. De knoppen aan de rechterkant (voice bediening, bellen etc) gebruiken wij nauwelijks.
De stoelen voorin zitten goed, de bestuurdersstoel is goed instelbaar, voor mensen tot 1 meter 90 is het goed te doen achter het stuur. Ben je langer, dan word het lastig om langere tijd comfortabel te zitten.
Inmiddels hebben wij minstens 5 x de pre-collission alerts voorbij zien komen: Dat gaat als volgt: De voorligger komt te dichtbij, de sensor bemerkt dat de snelheid en afstand v/d Fiesta t.o.v. de voorligger te hoog c.q. kort zijn en de alarmbellen beginnen te rinkelen: Er wordt een audiosignaal gegeven, het volledige dashboard knippert af-en-aan rood, een alarmbericht verschijnt in het dashboard en mocht je niet op tijd ingrijpen c.q. mocht het gevaar niet tijdig wijken, zal er automatisch worden geremd. Zo ver is het gelukkig nog nooit gekomen.
Er zijn instellingen te wijzigen m.b.t. de pre-collision alert settings. Deze staan bij ons zo "mild" mogelijk, alsnog gaat dit alarm wat ons betreft te vroeg af. Wij zijn wel blij dat het alarm werkt, maar in de wasstraat verwacht je zoiets bijvoorbeeld niet :-)
Al met al is de Fiesta voor dagelijks woon-werk verkeer een prima werkpaard, de Eco modus zorgt voor een gunstige besparing bij de pomp, hoe gunstig het verbruik precies is kunnen wij niet zeggen aangezien wij dit helemaal niet bijhouden. Het voelt in ieder geval alsof het wel meevalt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium Business (NAVIGATIE, PARKEERSENSOREN, ACHTERUITRIJCAMERA, CRUISE, NL-AUTO)
- 2018
- 74.748 km

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium Business (NAVIGATIE, PARKEERSENSOREN, ACHTERUITRIJCAMERA, CRUISE ADAPTIEF, NL-AUTO)
- 2017
- 90.328 km

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 95pk 5dr Connected
- 2021
- 78.926 km