en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 13.500 km |
De laatste 9 jaar heb ik mijn auto's met het hoofd gekocht, dat wil zeggen op basis van zakelijke aspecten zoals bijtelling. Van die 9 jaar heb ik de helft van de tijd de geneugten van een ev ondergaan; ik reed een Tesla model s 70d. Dat is op het gebied van ev en innovatie het neusje van de zalm, qua betrouwbaarheid en afwerking niet meer dan redelijk en qua serviceapparaat (helaas) zeer teleurstellend.
Vooral het afgelopen jaar kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik het "echte" autorijden miste; ik voelde me steeds meer passagier in plaats van bestuurder. Van een ev wordt je, volgens mij, een luie rijder en ik vind het dan ook niet verbazingwekkend dat met de opkomst van de ev ook het autonome rijden in opkomst is; het past perfect bij elkaar maar het past (nog) niet bij mij.
Het afgelopen jaar liet ik steeds vaker de Tesla staan en ging op pad met onze Fiat 500c sport; weer lekker schakelen en koppelen en met 105 pk. en een laag gewicht ook nog eens lekker vlot en dat smaakte naar meer, veel meer.
In het najaar 2019 het besluit genomen; ik ga deze keer een auto met het hart kopen en wel een hot hatchback!
In het verleden heb ik een aantal hot hatches gereden zoals een Golf gti en een Megané coupé rs en dat was zeer goed bevallen; de rs is tot op de dag van vandaag de fijnste auto ooit gehad.
Na wat internetgesurf bleek al gauw dat de c-segment hot hatches wel erg duur zijn geworden; een beetje leuk aangeklede auto overstijgt de 50.000 euro met gemak en dat wilde ik dus niet. Dus een segment lager gekeken en daar is, naar mijn mening, op dit moment maar 1 koning: de Ford fiesta st-3.
Nu wist ik van proefritten in het vorige model st dat er een groot minpunt aan de auto zat (namelijk de veel te harde vering) en dat maakte de auto voor dagelijks gebruik eigenlijk ongeschikt. Ook had ik al gelezen dat de nieuwe st-3 veel minder hard geveerd was geworden maar om dit zeker te weten heb ik eind oktober 2019 een weekend lange proefrit gemaakt. Kort gezegd: ik was helemaal verkocht.
Half november heb ik een aantal dealers bezocht en bij één dealer (broekhuis in hoogeveen) liep het aankoopproces heel erg goed; enthousiaste verkoper/vakkennis/nette inruilprijs voor de Tesla dus bestellen maar. Eén nieuwe, op het schuifdak na, full options Ford fiesta st-3 in de kleur zwart(agate black noemt ford dit) met inruil van de Tesla en nog een zak geld toe gekregen; levering maart 2020.
Groot was mijn verassing dat half december de auto bij de dealer werd afgeleverd; na overleg het kenteken aangevraagd in 2019 maar pas registratie van de auto in 2020 want dat scheelde een flink bedrag aan bpm (en de zak geld werd weer wat voller). De snelle levering door ford verbaasde ook de dealer en aan dat verhaal zit dan ook nog een staartje maar daarover later meer.
Afgelopen woensdag 8 januari is de st-3 afgeleverd en toen kwam het bovengenoemde staartje tevoorschijn; er miste een optie en wel de adaptieve cruise controle. Deze optie zit in een pakket met 4 andere items (die dus wel allemaal op de auto zitten) dus hoe het kan dat ze dit hebben gemist; het is voor alle partijen een raadsel. Of heb ik een maandagochtendmodel; laten we hopen van niet.
Nu wil het toeval dat ik een bloedhekel aan adaptieve cc heb(ik had het optiepakket niet daarvoor besteld); in de Tesla had ik er altijd ruzie mee dus ik laat de st-3 er niet voor staan echter ik heb er wel voor betaald dus....; dus ford heeft me 2/3 van het geld voor het optiepakket terug gegeven en dat vind ik een prima oplossing.
Het is dus een lekker luxe en sportief aangeklede Ford fiesta st-3 geworden; ik geef even een opsomming:
Op het gebied van luxe (o.a.):
- volledige ledverlichting
- stoel, stuur en voorruitverwarming
- climate controle
- normale cc
- navi/wifi en allerlei andere connectiviteit
- blis en allerlei andere veiligheidssystemen
- half leer/stof bekleding
- parkeercamera en sensoren
- inklapbare buitenspiegels
Op het gebied van sportiviteit(o.a.):
- limited sper differentieel
- launch control
- recaro sportstoelen(wat zitten ze goed)
- lekker dik sportstuur
- drie rijmodi (normaal-sport-circuit)
- sportuitlaat met een heel diepe brom
- het nodige spoilerwerk (niet te uitbundig)
- fraaie 18 inch lm-velgen met 205/40 michelin pilot sport 4 banden
- een heel strakke versnellingsbak
en niet te vergeten:
- een 200 pk. sterke driecylinder die als een jonge hond aan het gas hangt.
Qua rijervaring, dagelijks gebruik en kosten kan ik na 255 km. natuurlijk nog niets zeggen maar daar zal ik in de komende updates van deze review zeker op terug komen.
Wat ik al wel kan zeggen is dat ik sinds lange tijd weer met een grijns van oor tot oor achter het stuur zit; wat een geweldig leuke auto is dit!
Tot de volgende update.
Zoals de titel van deze update al aangeeft ben ik zeer tevreden over de st-3; het verhaal is als volgt.
Aandrijving
Als motorrijder heb ik vanaf 2009 de geneugten van de driecylinder ervaren; heb nu 4 keer een driecylinder motor gereden (2 * triumph en 2 * yamaha) en dat is me heel goed bevallen. Een lekker afwijkend geluid, zeer krachtig en supersoepel; dat zijn de zaken die me heel blij maken.
En de fiesta stelt op dat gebied niet teleur; wat een zeer snelle en soepele auto is het toch. Gevoelsmatig scheelt het qua prestaties heel weinig met de tesla die ik had, ik zeg gevoelsmatig omdat ik nu onderweg ben in een veel kleinere en lichtere auto en dat kan natuurlijk het beeld wat vertekenen. Laat onverlet dat de auto gaat als de spreekwoordelijke brandweer. Ik rijd de auto 99% van de tijd in de sportstand, daarin worden de systemen op scherp gezet en gaat het klepje (hoorbaar) open in de uitlaat. Wat een gebrul en gerommel hoor je dan (deels ook sound engineering overigens); ik vind het heerlijk. Wat ook heel erg meehelpt is de prima koppeling en versnellingsbak; je vliegt moeiteloos door de versnellingen heen en wat zet de auto dan grote stappen. Launchcontrol heb ik nog niet gebruikt, wacht op mooier weer en de juiste omstandigheden om dit te proberen.
Ik tank tot op heden uitsluitend v-power, is wat duurder maar deze auto verdient het. Verbruik ligt tussen de 1:13,5 en 1:14 en dat is zeer aanvaardbaar.
Wegligging
Dit is bij ford over het algemeen zeer in orde en dat had ik bij mijn vorige fiesta (1.0 125 pk.sport) al mogen ervaren maar de st-3 doet er nog een hele schep bovenop. Wat zit er een scherpte in het sturen zodanig dat ik, na 4 1/2 jaar tesla rijden, heel erg moest wennen. Alsof je overstapt van een slagschip in een speedboot. In het begin "overstuurde" ik en dat moet je niet doen bij deze auto; het reageert zo direct dat je met minimale stuurbewegingen enorm snel van richting kunt veranderen. Het voelt, vooral in het begin, heel nerveus aan maar na enige gewenning voelt het zo goed; dit is naar mijn mening het echte autorijden. Heb een, mij zeer bekend, stuurweggetje gereden en ik schrok van de snelheden die ik haalde; omdat ik niet wil eindigen in een (vaak heel harde) boom toch maar even matigen.
Aangezien het weer niet wil meewerken nog maar even wachten op drogere en warmere omstandigheden om het potentieel van de st-3 verder te onderzoeken. De michelin pilot sport 4 banden zijn overigens al erg goed onder koude(re) omstandigheden maar ik verwacht er nog meer van bij beter weer; ze bieden heel erg veel grip, dat is wel zeker.
Eerlijk gezegd merk ik niet veel van het sperdifferentieel; soms voel je onder gladde omstandigheden dat de grip zich verplaatst en dat de auto zich "vastbijt" in het asfalt. Over de voorwiel glijden(onderstuur) is de ford geheel vreemd.
De remschijven ogen misschien wat klein maar qua werking is er niets op de remmen aan te merken; zit een lekkere "bite" in.
Dagelijks gebruik
Je rijdt een auto de meeste tijd onder normale gebruiksomstandigheden en dan moet, ook een hothatch, goed te gebruiken zijn. En daar viel de vorige st door de mand; door de veel te harde vering vond ik het een onaangename rijervaring. Ford heeft zich dit aangetrokken en de vering een stuk soepeler en comfortabeler gemaakt; het is nog steeds geen citroen cx bijvoorbeeld maar het is wel veel aangenamer geworden. Wat hier ook bij helpt zijn de geweldige recaro stoelen die heel erg veel steun bieden en vooral de ondersteuning van de rug is erg goed (veel beter dan bij de tesla).
Aangezien de auto overdag vaak in een krap parkeervak staat ben ik ook blij dat het nu een 5 deurs auto is; misschien minder voor het oog maar een stuk praktischer.
Wat betreft het uitlaatgeluid; ik kan me voorstellen dat je bij langere ritten de auto lekker in de normaalstand laat staan want anders zou het gebrom op den duur wel wat teveel kunnen worden. Voor mijn korte woon-werkritten (24 km. enkele reis) maakt het niet uit.
De zitpositie is uitstekend en de bediening van alle instrumenten etc. is op zich logisch; de cruisecontrol werkt erg goed(mis absoluut geen acc) en bijvoorbeeld de spraakherkenning van de telefoon doet het ook gewoon goed. Over de stereo heb ik geen mening want bij mij staat de radio altijd als "behang" aan; of er nu een b&o systeem in zit of een systeem van twee knaken kan mij niet veel schelen.
Stuur- en stoelverwarming werken erg goed(beter dan bij de tesla), voorruitverwarming heb ik nog niet gebruikt alleen zie ik onder bepaalde lichtinval wel de draden zitten; had ik ook bij de vorige fiesta en het hindert me (gelukkig) niet.
En dan kom ik zo langzamerhand bij wat mindere punten die ik na ruim een maand rijden zo ervaar.
Er zit ledverlichting op de auto en ik vind de lichtopbrengst niet meer dan redelijk; onze scenic heeft ook ledverlichting en daar is het ronduit matig. De beste verlichting heeft onze fiat 500c, die heeft (ouderwetse) xenonverlichting maar wat geeft dat een berg licht(zeker bij groot licht lijkt het of je bij daglicht rijdt).
Dan de bediening van de verwarming; ik vind de knopjes veel te klein en priegelig en mis het grote scherm wat ik in de tesla had. Was veel fijner te bedienen.
Hetzelfde geldt voor de bediening van de achterruitwisser; een priegelig kantelknopje aan de bedieningsstaak die je ongewild veel te vaak aanraakt.
Dan de vele rijhulpmiddelen die je tegenwoordig in je auto aantreft; ik ben er niet onderverdeeld blij mee. Ik zal ze even puntsgewijs noemen:
- grootlichtassistent: veel te traag, ziet geen fietsers. systeem uitgezet.
- rijstrookassistent: werkt voor geen meter. systeem uitgezet
- botspreventie: veel te nerveus. systeem op zwakste stand gezet.
- verkeersbordherkenning: doet het verrassend goed , zelfs inhaalverboden merkt het op.
- rear traffic assist: werkt erg goed (al eens getest en geslaagd).
- parkeercamera: werkt goed mits camera schoon is en omdat de achterkant een vuilmagneet is moet je de lens regelmatig schoonmaken.
- blis: werkt goed en omdat de fiesta wat kleine buitenspiegels heeft zeker nuttig.
Kortom; niet onverdeeld positief over alle systemen.
Ditjes en datjes
- zoals in reacties onder deze review al gemeld is zit er een fout in de ford folder, prijsljst en configurator: de st-3 is niet leverbaar met acc. Slordig.
- de auto heeft dynamische richtingaanwijzers voor en achter normale knippers. Geen flauw idee waarom.
- 1 keer terug geweest naar de dealer om de achterste kentekenplaat beter te laten bevestigen. Af fabriek zit deze zeer gammel vast(als je de achterklep dicht doet klinkt het best wel tweedehands); in 10 minuten netjes verholpen dor de dealer.
- de ford gaat altijd terug naar de standaardinstellingen en dat vind ik niet zo handig; elke keer na het starten moet je de cc inschakelen en de sportstand aanzetten. Zal wel iets met veiligheid te maken te hebben maar ik had het graag anders gezien. Ook irritant is dat na het starten de melding van de veiligheidsgordels ellenlang in beeld blijft; moet je via de ok-knop deactiveren. Waarom?
Conclusie tot nu toe: een heel erg snelle en heerlijk rijdende (sport)auto voor de echte liefhebber waarbij je de kleine kritiekpuntjes snel vergeet.
Tot de volgende update.
Het is weer tijd voor een (korte) update en om meteen met de deur in huis te vallen, ik heb nog geen seconde spijt van de overstap van een ev naar een benzine auto. Wat is dit een geweldig leuke auto!
Ondanks de coronacrisis hebben wij besloten om ons kantoor, met de nodige voorzorgsmaatregelen, geopend te houden en dat betekent dat ik de normale woon-werk kilometers maak. Klantenbezoek is tot nader order gestaakt en door het mooie weer van de afgelopen tijd heb ik ook de nodige kilometers in onze 500C gemaakt maar toch nog ruim 5.000 kilometers gemaakt in de st.
Ik ben inmiddels gewend aan het knopjesritueel die ik moet doen om met de auto te gaan rijden; voor mij is de logische volgorde: instappen, startknop indrukken, gordel om, ok-knop indrukken, cruisecontrol knop indrukken, rijmodusknop twee keer indrukken(voor de sportstand: niet vergeten!) en daarna, afhankelijk van de temperatuur, de knop van de stoelverwarming. Inmiddels kan ik alles blindelings doen; op papier lijkt het heel wat maar in werkelijkheid praat je over 5 tot 10 seconden werk...
Eerst even de kille/zakelijke dingen: de auto is geheel probleemloos (maar dat mag je niet anders verwachten); geen kraakjes/piepjes o.i.d en zelfs de deurbeschermers, die nog wel eens voor problemen kunnen zorgen, functioneren prima. Het verbruik varieert tussen de 1:13,5 en 1:14,0 en ik tank uitsluitend v-power; gezien mijn gebruik (zeker de laatste tijd) vind ik dit zeer redelijk.
Door het nare virus waren de wegen de laatste tijd erg leeg, pas deze week merk ik dat het weer veel drukker wordt wat opzich jammer is maar beter voor mijn rijbewijs.
Ik kon namelijk mijn innerlijke hooligangedrag steeds moeilijker onderdrukken want de st vraagt om een potje ouderwets scheuren.
Voorbeeld: op mijn werk-woonrit zit een traject van ca. 1,5 kilometer tussen een rotonde en de afslag naar mijn woonplaats en normaliter loop ik hier vast in (vooral) vrachtverkeer, maar de laatste tijden dus niet. Met andere woorden: vol gas! en dat betekent dat de st bij de afslag tegen de 190 km/h op de klok heeft staan. Wat gaat dat ding loeihard zeg.
Op hetzelfde traject met de 500C haalde ik net 130 km/h; je kunt wel merken dat er 95 pk. verschil tussen beide auto's zit.
Bij deze hoge snelheden blijft de auto zeer direct sturen en naar mijn smaak ook wat te gevoelig; ik had graag een wat zwaarder gevoel in de stuurinrichting willen hebben want nu is het soms wat te onrustig.
Opzich houd ik van een wat nerveus stuurgedrag omdat dit je heel erg betrekt bij het autorijden en daar was het mij nu net om te doen maar ik kan me voorstellen dat veel bestuurders hier op afknappen. De st gedraagt zich als een jonge hond. Wel met uitstekende remmen overigens want je remt de snelheid er heel snel ook weer uit; echt top.
Eén van de aanstichters van dit gedrag is de sportstand; als je de auto in sport zet lijkt het net alsof alle spieren worden gespannen en dat is in werkelijkheid ook zo (als je de uitleg van ford leest). Ik ben er inmiddels zo aan verslaafd geraakt dat ik de normale stand als teleurstellend en soft ervaar. Daarom: niet vergeten om voor het wegrijden de rijmodusknop twee keer in te drukken want wat je ervoor terug krijgt is hemels.
Het klinkt allemaal heel erg positief maar toch is er, naast het iets te nerveuze weggedrag op hoge snelheid, nog een ander pijnpunt en dat is het geluid. Als je flink doortrekt (zeg tussen de 5 en 6 duizend toeren) dan is het geluid uit de motor heel erg lelijk(metalig en raspend), zeg maar dat het klinkt als een stomdronken hooligan (vandaar de titel van deze update). Er zit niets leuks aan vooral als je gewend bent aan beter; ik heb drie jaar in een boxster s (met sportuitlaat) gereden en wat maakte die een hemels geluid op toeren; ook mijn megane rs was vele malen leuker voor het gehoor (die deed een briesende stier na). Nee; hier had ik veel meer van verwacht vooral omdat tot de 3-3,5 duizend toeren de motor wel fijn klinkt.
Ik dacht zelfs eerst dat de motor zonder olie liep maar na controle bleek de olie gewoon op peil te staan.
Kortom; ik ga maar weer over op minder hoge toeren. Beter voor mijn gehoor en veel beter voor mijn rijbewijs. Op de kop af tien jaar geleden het roze papiertje al eens kwijt geweest en daar heb ik nog steeds nachtmerries van.
Conclusie tot nu toe: een hartstikke leuke (sport)auto met een helaas, bij hoge toeren, naar geluid.
Tot de volgende update.
Inmiddels de 10.000 kilometer gehaald met de st-3.
We hadden het plan om vakantie te vieren in wales dus de ford was de aangewezen auto om mee te nemen zeker gezien de fraaie en lege wegen in wales (zie bijvoorbeeld de topgear video van chris harris en de st-3). Helaas gooide het vervelende virus roet in het eten; wellicht (tegen beter weten in) volgend jaar?
De kilometers zijn dus allemaal gemaakt onder binnenlandse omstandigheden en het zijn heel fijne kilometers geworden.
Twee belangrijke ingrediënten hiervoor zijn de aandrijving en de besturing/onderstel dus ga ik daar hieronder wat verder op in.
Aandrijving
De 3 cylinder is een briljant motor(tje); enorm toerenhongering, altijd bij de les, zeer soepel en ook nog eens verassend zuinig. Ik rijd de auto 99,9% van de tijd in de sportstand want dat is wel een vereiste om optimaal te profiteren van de motor. De auto ploft en knalt er lustig op los en de gasrespons is enorm scherp. Nee, dit is zoals een echte hothatch moet zijn.
Het enige nadeel is het, naar mijn mening, lelijke geluid bij hoge toeren en dat blijf ik jammer vinden. Ik heb de nodige geluidsfragmenten van de st-3 beluisterd en dan vind ik het van buitenaf helemaal niet zo raar klinken maar in de auto is het helaas een ander verhaal.😢
Het was geen aankoopreden voor mij maar toch ben ik altijd wel geïnteresseerd in het verbruik van een auto en de cijfers vallen me heel erg mee. Ik rijd structureel te hard (met uitzondering van de bebouwde kom) en trek regelmatig stevig door en tot op heden verbruikt de auto gemiddeld 1:14 (zomer zowat 1:15, winter 1:13). Onder vergelijkbare omstandigheden haalde ik bijvoorbeeld met mijn mégane coupé rs nauwelijks 1:10,5 dus de ford is behoorlijk zuinig. Ik tank consequent v-power (is me ook aangeraden door de dealer) en dit heeft een stevige meerprijs t.o.v. e-10 maar dat is het zeker waard. De laatste maanden tank ik ook v-power in mijn fiat 500c sport en mijn motor (yamaha tracer 700) en het valt op dat de fiat en beter loopt en zo'n 1 1/2 kilometer verder komt op een liter, mijn yamaha is al bijzonder zuinig maar een tankvulling lang rustig toeren leverde bijna 1: 29 op(voor mij een verbruiksrecord). Ik heb dan ook zo mijn twijfels over dat hele e-10 gebeuren................
Bij de aandrijving hoort natuurlijk ook de versnellingsbak en koppeling en ook deze twee passen perfect in het plaatje; je kunt nu merken dat de versnellingsbak echt is ingelopen want was het de eerste kilometers soms nog wat hakerig, het is nu soepel- en trefzekerheid troef. Samen met de fijne en prima doseerbare koppeling is hard accelereren een waar genot.
Laatste opmerking over de aandrijving: olieverbruik over 10.000 kilometer is niet meetbaar.
Besturing/onderstel
Een prima aandrijflijn is niets waard als de algehele wegligging niet deugt maar dat is hier zeker niet het geval. Het is echt een genot om met deze auto te rijden; dit pure rijgenot was iets wat ik zo gemist heb in mijn jaren tesla rijden.
Je moet heel actief bezig zijn met de ford; delicaat sturen op bochtige wegen maar daarentegen een ferme hand bij bijvoorbeeld spoorvorming. Als een teckel volgt de auto elk spoor en dan zijn twee stevige handen aan het stuur noodzaak; op dat moment moet je de auto bij de strot grijpen want anders heeft ie jou te pakken. De enorme directheid van de besturing en onderstel is geweldig; het geeft mij domweg veel voldoening en rijplezier.
De grip bij droog weer is fenomenaal en je kan zo enorm hard over bijvoorbeeld rotondes, het is bijna eng.😁 Bij nat weer loop je tegen de beperkingen van de michelin banden op; ik vind de banden onder deze omstandigheden niet overtuigend en dat had ik niet verwacht van michelin maar misschien wel kunnen weten. Op het gebied van motorbanden waren ze altijd de absolute top m.b.t. natweerkwaliteiten maar zijn ze de laatste jaren voorbijgestreefd door de concurrentie; bij de autobanden zo te zien ook.
Het sportieve en onderhoudende weggedrag is behaald zonder in de val te trappen van een spijkerhard onderstel (zoals bij de vorige st); ik blijf het verrassend vinden hoe comfortabel deze auto is onder 'normale" omstandigheden. De geweldige recarostoelen helpen hier ook bij; zeer comfortabel en je wordt goed vastgehouden bij het betere racewerk. Alleen een uitschuifbare zitting zou het helemaal afmaken.
Ik noem hier speciaal de stoelen bij dit onderdeel want een goede zitpositie is zeer belangrijk voor lekker sturen. Geloof me maar dat al deze zaken kloppen bij de ford.
Toch is er een (hele) kleine kanttekening (ik heb het ook in een vorige update genoemd); bij heel hoge snelheden mag de besturing zwaarder zijn. Ik praat dan over snelheden boven de 180 km/h want op deze snelheden is elke lichte beweging in het stuur meteen een grote koerswijziging die je liever niet hebt. Het gevolg is een wat nerveus/rafelig rijgedrag. Toegegeven: hoe vaak rijdt je nog 180 km/h+🤔
Het is tot nu toe een echte lofzang geweest op deze auto maar helaas is geen enkele auto zonder fouten cq. mindere punten; zo ook de st-3.
Op het gebied van connectivity/multimedia was ik best wel verwend met de tesla en dan valt het op dat ford op dit gebied erg ver achter loopt; om het nog een beetje positief te houden is het in de ford zeer middelmatig.
Positief is de prima telefoonverbinding (goed geluid, geen gesuis o.i.d.) maar daar blijft het bij; de b&o geluidsinstallatie klinkt nergens naar (blikkerig), de navigatie is nieuw al verouderd, de bediening van de touchscreen is traag (vergeleken met tesla) en de fordpass app is een lachertje. De app crasht regelmatig en als ie het doet is de geboden info platgezegd ruk.
Nu heb ik de auto zeker niet gekozen om deze zaken en hecht ik er weinig waarde aan maar vindt je deze zaken wel belangrijk dan is deze ford (en ik ben bang: de meeste fords) niet de juiste auto. Soms, heel soms mis ik mijn spotify lijstje die ik in alle rust beluisterde in de rustig zoevende tesla..............
Een ander min(der) punt die je helaas vaker leest in fordreviews zijn de rammels en bijgeluiden. Ik ben op dit gebied best wel een pietlut maar ook subjectief; een rammeltje in mijn 500c vind ik minder erg dan in de ford. In de 500c kraakt de stoel een beetje en knispert het vouwdak maar dat noem ik daar karakter; in mijn ford noem ik rammels hinderlijk en helaas heeft ie deze kwaal ook.
Echter het zijn geen bijgeluiden die je constant hoort; soms zijn de dagen/weken weg en dan zo ineens zijn ze er weer. Ik heb het over de volgende zaken:
- knarsende ramen in de voorportieren: zo nu en dan gebeurt dit maar niet reproduceerbaar. Oplossing: ramen open-dicht doen en geluid is weg.
- vibratie bij middenscherm: lijkt soms te gebeuren bij bepaald toerental bij optrekken; is niet op afroep reproduceerbaar.
- tikkend geluid (uit achterklep?): lijkt alsof dit voortkomt door een vibratie van de uitlaat; is niet op afroep reproduceerbaar.
- klapperende hoedenplank: soms gaat hoedenplank spontaan klapperen op/bij bepaalde wegen/oneffenheden; is niet op afroep reproduceerbaar.
Ik vind het jammer dat deze bijgeluiden voorkomen maar aan de andere kant is het geen constante factor; mocht het allemaal structureler worden dan mag de dealer op zoek naar de oorza(a)k/(en).
Zo heb ik intussen al weer het nodige opgeschreven over de ford, toch schieten me nog een paar dingen te binnen.
- ik heb de auto getrakteerd op echte ford performance ventieldopjes; de auto loopt er een stuk harder door.😊
- doordat de auto zo metalig klinkt bij hoge toeren heb ik veel vaker de neiging om de olie te peilen; zoals al gezegd is er geen verbruik meetbaar maar daarvoor heb je wel je bril nodig, de afleesbaarheid van de peilstaaf is matig.
Conclusie: een geweldig leuke en echte rijdersauto, bliksemsnel maar zeker niet foutloos.
Volgende update als ik de auto 1 jaar heb.
Vandaag is de ford precies 1 jaar in mijn bezit dus tijd voor een update. Toch nog 13.500 kilometers gereden waar ik onder normale omstandigheden zo'n 15.000 kilometers per jaar rijd. Afgelopen week heeft de auto de jaarbeurt gehad met vervanging van olie en filters; kosten € 275 waarvan € 121 opging aan zo'n 6 liter olie. Overigens heb ik geen olieverbruik kunnen constateren gedurende het jaar ondanks dat ik de auto niet spaar; het brandstofverbruik over een jaar gemeten is 1:14 waarbij ik uitsluitend v-power tank. Vind dit verbruik heel redelijk.
Om positief te beginnen; de stoel-, stuur en voorruitverwarming zijn in het koude jaargetijde erg fijn. Het zorgt voor een comfortabele rit met als enige opmerking dat het soms, vooral bij mistige omstandigheden en een bepaalde lichtinval, lijkt of de voorruit voor een rare vertekening zorgt. Zo nu en dan lijkt het of je door een soort melkglas kijkt, duurt gelukkig maar heel even maar dit fenomeen is me niet opgevallen bij mijn vorige fiesta die ook voorruitverwarming had.
Een minder, reeds eerder aangehaald, punt zijn de kraak- en knispergeluiden die aanwezig zijn. Met het koude weer kraakt het dashboard ergens bij de tellerunit en knispert er iets boven in de b-stijl aan de passagierskant. Na het opwarmen verdwijnen gelukkig de kraakgeluiden in het dashboard en de andere, in een eerdere update genoemde bijgeluiden, blijven op dit moment weg. Blijf het wel jammer vinden.
Een veel groter minpunt, die verwijst naar de titel van deze update, is het weggedrag van de ford onder koude omstandigheden en op vochtig wegdek. Ik heb nu een paar keer een forse schuiver meegemaakt waarbij de auto, zonder enige waarschuwing, over 4 wielen wegschuift. Bij mijn fiat 500, die ook met enige regelmaat gebruik, wordt je ruim van tevoren gewaarschuwd als het te hard gaat; het onderstuur komt er heel geleidelijk in wat je de mogelijkheid geeft tot rustig ingrijpen. Bij de ford is het alles of niets; iets wat me bij droog en warm weer totaal niet is opgevallen. Ik verdenk de banden (michelin pilot sport 4s) ervan hier een grote rol in te spelen; misschien ook het feit dat de banden met 205 mm. relatief smal zijn voor een lichte auto met veel vermogen. Het heeft er voor gezorgd dat ik bochten en op- en afritten met veel veiligheidsreserve neem, iets wat in de zomer totaal geen issue was. Vroeger noemde we zulke "tricky" auto's boomklevertjes (o.a. peugeot 205 gti en honda crx vielen hieronder) en de fiesta st-3 is hier ook een kandidaat voor.
Ook de grip bij wegrijden is onder genoemde omstandigheden verre van toereikend; zonder heel gek te doen krijg ik de voorbanden aan het spinnen tot in de derde versnelling. De voorbanden slijten ook al aardig maar er zit nog genoeg profiel op; bij mijn mégane rs had ik de voorbanden bij deze kilometerstand al helemaal opgerookt overigens.
Als de voorbanden op zijn ga ik toch eens kijken naar een ander merk banden (rondom vervangen van de banden dan); suggesties zijn welkom.
Het klinkt allemaal wat negatief en dat is eigenlijk niet de bedoeling; ik stap elke keer nog steeds met veel plezier in de ford maar ik kijk wel uit naar betere en warmere omstandigheden.
De volgende update zal ergens in de zomer komen, tot de volgende keer.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.