Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Eerste verslag
- 1.500 km
Introductie
Bij mijn zoektocht naar een nieuwe auto heb ik veel auto's uit het B en C-segment overwogen. Mijn eisen waren een splinternieuwe auto (geen occasion), de auto moet achterdeuren en een trekgewicht van minimaal 1000 kg geremd en 500 kg ongeremd hebben. Verder hebben full LED-koplampen de voorkeur.
In de zomer van 2018 ging de deal voor een splinternieuwe Skoda niet door. Omdat mijn toenmalige auto (een Ford Fiesta 1.4 16V benzine van bouwjaar 2006) geen mankementen vertoonde, heb ik destijds besloten om nog een tijdje door te rijden. Met een kilometerstand van inmiddels 260.000 km begon de Fiesta van 2006 logischerwijs sporen van ouderdom te vertonen, zoals olieverbruik (werd steeds meer tot op het laatst 1 liter op ongeveer 7000 km), en nog wat kleinere dingen (kachelmotor piept, doffe koplampen, versleten stabilisatorrubbers). Overall ben ik heel tevreden over deze auto en heeft 'ie me maar twee keer laten staan in de 160.000 km die ik ermee gereden heb. Eén keer door een kapotte accu, wat normale slijtage is. En één keer na het knappen van een koelslang tijdens het rijden. Mijn toenmalige dealer had dat moeten voorkomen, omdat zij al eerder een koelslang hadden vervangen. De oorzaak was dat het overdrukventiel in de dop van het koelvloeistofreservoir de druk er niet afliet. De rest was allemaal normaal onderhoud (onderhoudsbeurten, 1x vier nieuwe banden, 1x lambdasonde en 1x koppeling inclusief drukgroep). Opvallend dat er nooit iets vervangen is aan de remmen, behalve de remvloeistof, en dat er nog de eerste uitlaat onder de auto zit.
De nieuwe Fiesta vond ik al lange tijd een interessante opvolger. Helaas had de ST-Line met de NEDC-homologatie geen vrijgegeven trekgewicht. Alle andere versies (Trend, Titanium, Vignale) vond ik minder mooi. In november 2018 kwam ik erachter dat sinds de WLTP-homologatie de ST-Line wél een vrijgegeven trekgewicht heeft, mits er geen panoramadak aanwezig is. Nadat de Ford dealer me een prima prijsvoorstel gaf, heb ik deze witte ST-Line gekocht. Nadeel was wel dat de BPM omhoog is gegaan door de hogere WLTP-uitstoot. Na slechts 8 weken levertijd werd de auto al afgeleverd in de eerste weken van 2019.
Even heb ik nog getwijfeld tussen de Fiesta en de Focus hatchback. Omdat er 95% van de tijd maar één of twee personen in de auto zitten en de Fiesta bijna alles kan wat de Focus ook kan voor een grote zak geld minder, was de keuze snel gemaakt. Bovendien was de Fiesta met de opties die ik gekozen heb al duur genoeg, met dank aan de Nederlandse belastingregelgeving (lees: ruim €4000 BPM op een B-segment auto!).
Belangrijkste opties en accessoires:
Sync 3 met navigatie + B&O geluidssysteem met 10 luidsprekers en 675 Watt + DAB+
Embedded modem: dit maakt FordPass (een app op je mobiel) mogelijk
Full LED-koplampen
Automatische airco
Achteruitrijcamera met parkeersensoren achter
18-inch lichtmetalen velgen
Cruise control (had wel standaard mogen zijn)
Regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel
Dodehoekdetectie (BLIS) incl. Cross Traffic Alert
Afneembare trekhaak
Inrijden
Groot voordeel van een splinternieuwe auto is dat je het inrijden zelf kunt doen. Volgens het boekje moet er de eerste 1500 km rustig met de auto gereden worden, waarbij wordt geadviseerd de snelheid regelmatig te varieren en tijdig op te schakelen. De eerste 1500 km zal ik de motor niet boven de 3000 rpm uit laten komen en geen volgas geven. Na de inrijdperiode blijft natuurlijk de opwarmtijd van de motor belangrijk om in acht te nemen.
Full LED-koplampen
De full LED-koplampen geven veel en helder licht, dat duidelijk intenser is dan de standaard halogeenlampen. De automatische hoogteregeling zorgt ervoor dat je nooit iemand verblindt. Per koplamp bestaat de unit uit vier "blokjes". De buitenste twee verzorgen het dimlicht. Bij grootlicht gaan alle vier de "blokjes" aan. De richtingaanwijzer aan de voorzijde is een LED-strip die scrollt van binnen naar buiten. De dagrijverlichting is identiek aan de halogeenkoplampen met LED dagrijlicht.
Tot op heden heb ik nog maar heel weinig andere Fiesta's gezien met de full LED-koplampen. Door de automatische hoogteregeling kun je in het menu instellen of je links of rechts op de weg rijdt. Dit is vooral handig als je met de auto naar het Verenigd Koninkrijk gaat. De hoogteregeling past dan de lichtbundelhoogte tussen links en rechts aan, zodat de lampen aan de kant van de berm iets hoger schijnen.
LED mistlampen
Standaard heeft de Fiesta halogeenmistlampen die fungeren als bochtverlichting. LED mistlampen hebben als voordeel dat ze dezelfde kleur hebben als de full LED-koplampen, meer licht geven en langer meegaan dan halogeenlampen. Ik heb gekozen voor het type H8/11 van Car Enhancements UK (CEUK). Het installeren is heel eenvoudig, want je vervangt alleen het lampje en niet de bekabeling of behuizing. Uitgebreide instructievideo's zijn te vinden op hun website en YouTube. De bochtverlichting werkt prima en geeft net wat meer licht naar de zijkant dan alleen de koplampen. Zie ook bovenstaande foto's.
FordPass Connect
De auto heeft een embedded modem. Daarmee is het voertuig altijd verbonden met internet. Via de FordPass app op je smartphone kun je de actuele voertuigstatus bekijken zoals kilometerstand, actieradius, bandenspanning en kwaliteit van de motorolie. Ook kun je de auto ver- en ontgrendelen met je smartphone. Dit kan handig zijn als je jezelf hebt buitengesloten. Wat ook handig is, is dat je via de app kunt zien waar de auto geparkeerd staat zodat je deze altijd terugvindt, bijv. in een onbekende stad. Middels een aantal keer klikken kun je dan in bijv. Google Maps een looproute laden naar je auto toe. Ook kun je via de app een bestemming sturen naar het navigatiesysteem.
Bang & Olufsen
Wat een geluid geeft het B&O systeem met 10 luidsprekers en 675 Watt! Heel mooi vol, zuiver en met een goede bass, zelfs als je het volume wat harder zet. 675 Watt heb ik nog niet eerder gezien affabriek voor een niet-premium autofabrikant. In de kofferbak, op de plek van het reservewiel, ligt de subwoofer en een bandenherstelkit. Klein nadeel vind ik dat er geen reservewiel meer in of bij past.
Geluidsisolatie
Wat me het meest stoorde aan mijn oude Fiesta was het banden-, motor- en windgeruis dat je hoorde als je onderweg was, vooral vanaf zo'n 90 km/h. Daaraan merkte je dat er duidelijke kostenafwegingen gemaakt zijn bij de ontwikkeling. De nieuwe Fiesta is erg stil wat bijzonder aangenaam is.
Besturing & Onderstel kom ik later op terug, want de auto staat nu op winterbanden (195/60 R15).
Motor & Versnellingsbak
De motor heeft voldoende koppel en vermogen om goed mee te komen met het verkeer. Van 1500 tot 4000 rpm is het maximale koppel van 170 Nm beschikbaar. Voor de 100 pk versie zakt het koppel boven 4000 rpm in. De 125 pk variant heeft boven de 4000 rpm meer koppel beschikbaar om het hogere vermogen te halen. Tot 4000 rpm zijn de motoren gelijk en rijd je vooral op koppel. Trillingen van de 3-cilinder voel je zo goed als niet als je deze boven de 1800 rpm houdt. De 6-versnellingsbak schakelt prettig. Sowieso prettig dat er een 6e versnelling is, wat nog steeds geen vanzelfsprekendheid is in deze klasse.
Zitpositie & Stoelen
Wat ik ontzettend goed vind, is de zitpositie achter het stuur. Het stuur kan ver in hoogte en diepte versteld worden, waardoor je alles onder handbereik hebt. Overigens staat het stuur ook kaarsrecht voor de stoel. Ik heb ooit eens gezien bij een Mercedes-Benz C-klasse dat dat niet het geval was. Ook kan de stoel voor mij goed ingesteld worden (ik ben 1,75 m) en biedt goede zijdelingse steun.
Exterieur, Interieur, Navigatie & Sync 3 & Life Traffic
Persoonlijk vind ik het exterieur er geslaagd uitzien, zeker met de 18-inch lichtmetalen wielen en de full LED-koplampen. Het interieur is er erg op vooruit gegaan t.o.v. het vorige model. Het grote scherm werkt in mijn ogen prima en ziet er opgeruimd uit. De navigatie werkt goed en Life Traffic wordt elke 30 seconden geüpdatet met de laatste verkeersinformatie. Spraakbesturing werkt ook prima en is erg handig in de praktijk.
Automatische airconditioning & Stoel- en Stuurverwarming & Voorruitverwarming
De automatische airconditioning heeft drie automatische standen met verschillende blaassnelheden. Zo heb je altijd een stand die past bij de mate van koeling/verwarming (en geluidsproductie) die je op dat moment wenst. Dat maakt het een goed doordacht systeem. De stoel- en stuurwielverwarming werken ook goed en zijn erg fijn met het huidige koude weer. De laatst gekozen stand wordt onthouden voor als je de volgende keer weer instapt. Door middel van de voorruitverwarming heb je binnen no-time een ontdooide of ontwasemde voorruit wat vanzelfsprekend ook erg handig is in de winter.
De volgende zaken werken zoals verwacht:
- Cruise Control
- Regensensor, waarvan de gevoeligheid van de sensor kan worden ingesteld middels een scrollwieltje
- Automatisch dimmende binnenspiegel. Erg aangenaam voor je ogen, want de donkere achterruit laat nog veel licht door van de koplampen van de auto’s achter je.
- Achteruitrijcamera, altijd handig met krappe parkeervakken en bij het aankoppelen van een aanhanger.
Dodehoekdetectie (BLIS) en Cross Traffic Alert
Als er zich een auto in de dodehoek bevindt, gaat er een oranje lampje in het spiegelglas branden. Als je op dat moment de richtingaanwijzer naar die kant aanzet, gaat het lampje snel knipperen. Cross Traffic Alert is erg handig bij het achteruit verlaten van een (haaks) parkeervak. Als er een auto of fietser komt, dan klinkt er een waarschuwingsignaal aan de zijde waar het verkeer vandaan komt en knippert het oranje lampje in het spiegelglas aan die zijde.
Trekgewicht
Zoals al beschreven in de introductie heeft in ieder geval de 5-deurs ST-Line sinds de WLTP-homologatie een trekgewicht van 1000 kg geremd en 595 kg ongeremd, mits niet voorzien van een panoramadak en reservewiel. Prima waarden voor een auto in dit segment en voldoende om eens af en toe een aanhanger met tuin- en verbouwingsafval te trekken. De trekhaak is door de dealer gemonteerd en handmatig, verticaal afneembaar. Ik moet zeggen dat het erg netjes is weggewerkt. Als het afneembare deel er niet op zit, zie je er niets van. De uitsnede aan de onderzijde van de bumper zit zo laag dat deze echt niet zichtbaar is. Zie ook bovenstaande foto's.
Benzine-roetfilter (GPF = Gasoline Particulate Filter)
Sinds de WLTP-homologatie hebben alle benzineauto's een roetfilter, omdat een direct ingespoten benzinemotor ook roetdeeltjes produceert. De directe inspuiting heeft als gevolg dat het lucht-brandstofmengsel te weinig tijd krijgt om te mengen. Hierdoor ontstaan onverbrande deeltjes, de roetdeeltjes. Ik ben zelf wat sceptisch over de levensduur en eventuele vervangingskosten bij hogere kilometerstanden. De toekomst zal het uitwijzen.
Verbruik
Gemeten aan de pomp over de eerste 1500 km is het verbruik 1 op 19 km, waarbij ik moet vermelden dat ik rustig gereden heb gedurende deze inrijdperiode en de ECO modus ingeschakeld was.
De auto heeft ook enkele nadelen:
- De buitenspiegels zijn aan de kleine kant voor wat betreft de breedte van het spiegelglas. De dodehoekdetectie (BLIS) is mede daarom prettig.
- Geen links/rechts-gescheiden klimaatregeling mogelijk
- Ruimte in de kofferbak is acceptabel
Opmerking naar aanleiding van review van andere Fiesta ST-Line gebruikers
De voorste ruitensproeiers vernevelen bij mij wel de gehele voorruit. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik altijd sproei als ik stil sta, zodat andere automobilisten en motorrijders geen last daarvan hebben.
Onderhoud is voorgeschreven elke 30.000 km of 2 jaar en niet zoals op de Autoweek website staat elke 20.000 km of 1 jaar.
Samenvattend ben ik heel tevreden met de Fiesta. De auto voelt heel volwassen en solide aan en biedt veel luxe voor z’n segment.
TWEEDE VERSLAG
- 3.100 km
Ik heb nog een aantal aanvullingen aan het eerste verslag:
- De stoelverwarming verwarmt de zitting en (het onderste deel van) de rugleuning. Toen ik de auto bestelde moest mijn vriendin niks hebben van de stoelverwarming, maar inmiddels is ze helemaal om.
- De stuurwielverwarming is ook bij 10°C buitentemperatuur erg prettig voor je handen en staat daardoor vaker aan dan de stoelverwarming.
- De full-LED koplampen hebben in mijn ogen duidelijk meerwaarde t.o.v. de halogeenlampen. Doordat de lichtbundel intenser is schijnen ze verder, hoewel de lichtbundel natuurlijk wel naar beneden schijnt en daardoor niet extreem ver kan schijnen.
- Bij eerdere Ford modellen bleef de lichtschakelaar staan in de stand zoals de bestuurder deze gezet had. Dat is niet meer. Elke keer als je de motor opnieuw start, gaat de schakelaar terug naar de automatische stand. De kans dat iemand in het donker zonder licht rijdt, is hierdoor nihil geworden. Maar een nadeel is dat je nu overdag de schakelaar van “automatisch” naar “altijd aan” moet zetten als je overdag dimlicht wilt voeren.
- Overigens werkt het automatisch inschakelend dimlicht goed. Ook als het buiten al een klein beetje donker wordt, gaat de verlichting aan.
- De FordPass app geeft ook actuele storingen van de auto aan.
- De 6e versnelling is erg prettig. Bij 120 km/h draait de motor slechts 2500 rpm.
- De recirculatiestand van de kachel gaat automatisch na ongeveer 15 min weer uit. Handig, zodat je niet uren zonder frisse lucht zit, mocht je het zelf vergeten zijn terug te zetten.
Android Auto werkt alleen door je mobiel te verbinden met een kabel en werkt dus niet via bluetooth. Volgens mij ligt dit niet aan Ford, maar werkt dit bij alle auto’s (in Nederland) zo. Je moet wel even een app installeren. Android Auto heeft drie functies: bellen incl. oproepenlijst, Google Maps navigatie en muziek beluisteren bijv. via Spotify. Voor zover ik heb uitgevonden is dit de enige manier om via het autoscherm de afspeellijst van Spotify te zien en te veranderen. Via “audio” en “bluetooth apparaat” kun je wel muziek via Spotify afluisteren, maar de afspeellijst dus niet zien.
Lane Keeping System
Ik had niet gedacht dat ik het Lane Keeping System zou waarderen. Het systeem staat bij mij altijd aan en geeft zo nu en dan een trilling in het stuur als ik op/over de wegmarkering rijd. Via het clustermenu (scherm bij stuur tussen de tellers) kun je instellen of het Lane Keeping System moet waarschuwen of ook moet ingrijpen d.m.v. actief terug te sturen.
Autolock
Autolock is de automatische vergrendeling van portieren en kofferbak bij het wegrijden. Via het FiestaClub forum bleek dat deze functie is in te stellen middels een OBD-kastje, laptop en de juiste software. Meer informatie kan op dat forum worden gevonden.
Eén keer per maand (1x per 4 à 5 tankbeurten) probeer ik Euro 98 te tanken i.p.v. 95, om de interne motorvervuiling niet te groot te laten worden, zoals ook geadviseerd in de reactie van EHTM.
Dan nog enkele nadelen:
- Nadeel van de full LED-koplampen is dat ze niet warm worden. Als er sneeuw of ijs op zit, dan smelt dat niet weg. Het zicht kan daardoor belemmerd worden.
- De achteruitrijcamera wordt redelijk snel vies of nat, wat het zicht niet ten goede komt. Af en toe veeg ik deze even af voor vertrek.
- Als ik (licht) gas geef, hoor ik een krakend, hoogfrequent geluid dat van de (linker) voorzijde lijkt te komen bij snelheden tussen 40 en 100 km/h. Ik weet nog niet precies wat dit is, maar het laat zich dus alleen horen bij (licht) gasgeven. Bij mijn vorige Fiesta kon je heel goed de brandstofpomp horen als een soort constante fluittoon bij half gas en 110 km/h. Dit doet me daar aan denken.
- Volgens het instructieboekje zou de auto standaard, dus zonder de optionele adaptieve cruise control, Pre-Collision Assist hebben. Dat heeft ‘ie dus niet, want in het clustermenu staat bij “Bestuurdersassententie” geen optie “Pre-Collision Assist”, zoals wel in het boekje beschreven staat. Bovendien krijg ik geen waarschuwing of ingreep als op de snelweg een andere auto vlak voor me invoegt. Beetje slordig dat dit fout in het instructieboekje staat.
Samenvattend ben ik nog steeds heel tevreden over de auto. De luxe opties en 6e versnelling maken het een fijne auto voor dagelijks gebruik.
Zomerwielen
- 5.100 km
De kilometers zijn erbij gevlogen. De winterbanden hebben hun dienst bewezen voor een weekendje Winterberg. Inmiddels zijn de zomerwielen gemonteerd, waarmee ik terugkom op de besturing en het onderstel, zoals beloofd in het eerste verslag.
Besturing & Onderstel
De stuurinrichting heeft weinig interne wrijving en biedt daardoor veel gevoel. De auto is daardoor ontzettend prettig te rijden, omdat je de auto heel precies kunt plaatsen. Het ST-Line onderstel is dynamisch afgesteld. Het weggedrag is het paradepaardje van Ford en daarom kregen de ingenieurs de mogelijkheid om het onderstel sportiever te maken dan het standaard onderstel van de Trend, Titanium en Vignale. Als je beide onderstellen vlak na elkaar rijdt, is er duidelijk verschil te merken.
Wat je tijdens het rijden vooral merkt is dat de auto directer reageert op stuurinputs en dat overhellen van de koets (over de lengte-as) meer wordt beperkt. Verder is de balans van de auto erg goed. In een lange bocht (en wat snelheid) kun je met het gaspedaal de auto mooi "besturen", d.w.z. dat de neus naar de binnenkant van de bocht gaat als je wat minder gas geeft en naar buiten als je wat meer gas geeft. Persoonlijk vind ik het dynamische weggedrag erg prettig en vermakelijk. Voor mij is de auto nog voldoende comfortabel voor dagelijks gebruik. Mijn vriendin kan op slecht wegdek weleens klagen over het ietwat harde onderstel, maar voor mij maken de fijne besturing en het fantastische weggedrag dat meer dan goed.
Overigens, als je echt gaat forceren is er zelfs wat overstuur op te wekken. Mocht je het zelf niet kunnen opvangen, dan is er altijd het ESP dat je redt. ESP is niet uitschakelbaar (dat kan alleen op ST en RS-modellen). Tractiecontrole is wel uit te schakelen met een knop op de middeltunnel. De banden zijn Michelin Pilot Sport 4 in de maat 205/40 R18 en hebben veel grip.
Nog enkele zaken om over te zeuren:
- Er is maar één 12V-aansluiting aanwezig en die zit op de middenconsole bij de versnellingspook. Verder zijn er 2 USB-aansluitingen; 1 bij de versnellingspook en 1 in de optionele middenarmsteun. In het huidige tijdperk van alles opladen in de auto (koelbox, mobiele telefoons etc.) is dat in mijn ogen wat weinig.
- Zoals bij veel afneembare trekhaken (ook bij andere autofabrikanten dan Ford) ontbreekt een oog om de losbreekkabel van de aanhanger aan te bevestigen. Strikt genomen zit dit oog er wel, namelijk achter de achterbumper net naast waar de trekhaak verticaal in de dwarsbalk is bevestigd. Maar als de aanhanger losschiet, komt de losbreekkabel strak te staan en dan beschadigt deze de achterbumper. Het zou veel handiger zijn als er een oog zat aan het afneembare deel van de trekhaak. Omdat dat er niet zit, heb je een hulpkoppeling op de trekhaak nodig.
- Weinig “engine braking”. In Duitsland gemerkt dat je weinig kunt afremmen op de motor. Daardoor moet je vaak het rempedaal gebruiken bij bergaf rijden. Overigens werd dit jaren geleden al aangekaart bij deze motor. Het grote voordeel is dat je erg ver kunt uitrollen wat het verbruik ten goede komt.
- Op bochtige binnenwegen in Duitsland gemerkt dat de full LED-koplampen hun werk prima doen, maar er is een maar. Ze schijnen vooral naar voren en nauwelijks naar de zijkanten. De bochtverlichting schijnt niet ver genoeg om op 80 of 100 km/h wegen veel nut van te hebben. Bovendien gaan deze pas aan als je langzamer rijdt dan 60 km/h, ook al staat de richtingaanwijzer aan. De statische bochtverlichting is dus vooral nuttig in de binnenstad of op een parkeerplaats. Daar in Duitsland reed overigens een Mercedes-Benz met Matrix-verlichting achter me. Dat is pas cool! Langs mijn auto werden de bermen tot 5 meter hoog verlicht zonder dat ik werd verblind.
De hoofdreden om voor deze auto te kiezen is het dynamische weggedrag en dat maakt 'ie meer dan waar. Als je 30.000 km per jaar rijdt, kun je er maar beter van genieten :-)
Verbruik
- 6.400 km
Persoonlijk vind ik de 18-inch ST-Line velgen echt prachtig en maken de auto helemaal af. De Michelin Pilot Sport 4 banden hebben veel grip en zorgen voor een fantastische, scherpe wegligging, waar menig hot-hatch (van een ander concern) nog een puntje aan kan zuigen. Op zomerbanden reageert de auto nog directer op stuurinputs en blijft de koets erg vlak liggen (auto helt dus weinig over). De koets hoeft zich dus niet nog een beetje te zetten, maar gaat meteen achter de stuurbeweging aan. Ook lastwissels van naar links sturen en dan snel naar rechts sturen (en andersom) gaan duidelijk directer. De besturing en het onderstel komen helemaal tot z’n recht met deze banden.
Voor deze lofzang van dynamische kwaliteiten zijn er echter een aantal offers die je moet maken:
1) Comfort. Over drempels heb ik niets te klagen, want die worden goed gedempt. Echter, de zomerwielen filteren oneffenheden in het asfalt en een ruwe asfaltlaag minder goed weg, waardoor lichte trillingen ietwat duidelijker voelbaar zijn in voornamelijk het stuurwiel. Dit lijkt vooral bij koude banden en koude motor te zijn. Als alles warmgereden is, is het duidelijk beter, maar natuurlijk niet zo goed als op 15-inch winterrubber.
2) Verbruik. Op zomerbanden is het verbruik circa 0,4 liter per 100 km hoger (dus onzuiniger) dan op winterbanden (15-inch Goodyear Ultragrip 9), bij gelijke rijstijl, geen gebruik van airco en nauwelijks korte afstanden (< 5km). In de praktijk betekent dit dat ik in de zomer met een zuinige rijstijl 1:18 haal en in de winter bijna 1:20. Die 1:18 valt me dan toch wat tegen. Dit komt vooral door de hogere rolweerstand van de zomerbanden wat samenhangt met meer grip in zijwaartse richting en een snelle opbouw van die grip voor het directe stuurgedrag. Wat ook bijdraagt aan het hogere verbruik is het gewicht van de zomerwielen, want al die massa moet in (roterende) beweging gebracht worden: 20,6 kg per wiel (velg en band). Eén van mijn lichtmetalen winterwielen weegt slechts 14,9 kg. Op een hele set is dit ruim 22 kg verschil!
3) Geluidsproductie. De 18-inch Michelins maken meer lawaai dan de 15-inch Goodyears. In feite is dat niet zozeer een nadeel van de Michelins (geluidsproductie is gemiddeld volgens bandenlabel), maar een verdienste van de stille Goodyear banden.
Samenvattend vind ik de zomerwielen prachtig, zorgen deze voor een dynamisch rijkarakter, maar lever je wel wat in op comfort en verbruik.
Sync 3 Update
- 10.000 km
Na verschillende keren proberen lijkt het updaten van het Sync 3 systeem via Wifi steeds niet te lukken. Daarop besloten om het via een USB-stick te doen. Middels een beknopte handleiding op de Ford website is het gelukt. Prima dat daarvoor geen afspraak bij de dealer meer nodig is.
Het verbruik op zomerbanden over ruim 5000 km is 1 liter op 18,4 km, gemeten aan de pomp en met een zuinige rijstijl. Als je veel snelweg rijdt en 120 km/h of harder rijdt, stijgt het verbruik naar 1 op 17. In de spits is het vaak te druk om 120 km/h te kunnen rijden, dus rijd ik meestal 110 km/h op de cruise control. Bij inhalen rijd ik wel iets harder.
Verder wil ik nog wat aandacht geven aan enkele andere zaken, waaronder het motorkarakter waar ik nog maar weinig over geschreven heb.
Motorkarakter
Als de motor nog koud is, kan ‘ie een klein beetje nagelen als een dieseltje. Eenmaal warm gereden loopt ‘ie stil en trillingsvrij als je het toerental boven 1800 rpm houdt. Daaronder gaat 'ie brommen. Het hoge koppel van 170 Nm is prettig om vlot met het verkeer mee te rijden zonder veel toeren te hoeven maken. Het motorvermogen (100 pk) is voldoende voor Nederlands gebruik. Echter de lange versnellingen doen wat afbreuk aan de snelheidsbeleving. In de praktijk betekent dit dat als je op de snelweg achter een vrachtwagen rijdt (80-90 km/h) en die vervolgens een beetje vlot wilt inhalen, je terug zal moeten schakelen naar de 4e versnelling. Het versnellen vanuit de 5e en zeker 6e versnelling is traag bij die snelheid, wat derhalve alleen kan als er voldoende ruimte is. De lange versnellingen zorgen er wel voor dat het toerental op de snelweg laag is, wat het verbruik ten goede komt. Zoals al eerder geschreven draait de motor bij 120 km/h in de 6e versnelling 2500 rpm. De gasrespons zou ietsje beter kunnen, maar is inherent aan een turbomotor. Het opspoelen van de turbo kost nu eenmaal even tijd (ongeveer 0,5 tot 1 seconde).
100 pk is dus voldoende, maar omdat het onderstel zo goed is, is meer vermogen altijd welkom. In de praktijk loop je zelden tegen de grens van het onderstel aan. Doordat de banden veel grip hebben, zelfs op nat wegdek, ligt de grens van onder- en overstuur erg ver weg wat zorgt voor een veilig weggedrag. De auto verrast je nooit met weinig grip of plots uitbreken o.i.d. In AutoWeek 14 van begin april 2019 las ik dat de Michelin Pilot Sport 4 testwinnaar van de bandentest is geworden, omdat het op alle punten bijzonder hoog scoort.
De auto heeft schijfremmen voor- en achter en remt daardoor heel goed, ook doordat de banden zoveel grip hebben. Ook de initiële remvertraging is uitstekend; er is geen bedenkmoment. Hij remt meteen als je daarom vraagt.
Het schakelen, koppelen en ontkoppelen gaat soepel en licht. Dit bleek vooral na 2500 km op vakantie gereden te hebben met een gehuurde Renault Clio, die zwaarder schakelde en vooral moeilijk in de achteruitversnelling ging. Door af en toe met andere auto’s te rijden leer je objectiever te vergelijken en ook te waarderen dat het (vaak) in relatieve details zit.
Nog enkele andere punten:
- De motor verbruikt geen druppel olie.
- Naar huis of werk navigeren is kinderlijk eenvoudig: op de knop van de spraakbesturing drukken en dan zeggen “bestemming thuis/werk”.
- Hill Start Assist wordt af en toe vanzelf gedeactiveerd na verloop van tijd. De laatste weken lijkt het correct te werken, maar dit blijf ik in de gaten houden.
- Een collega had het over Active Grille Shutter bij een Volvo XC40 en dat heeft de Fiesta dus ook heb ik gezien. Zowel boven als onder de kentekenplaat worden de lamellen achter de grille soms geopend en soms zijn deze dicht.
- 1x heb ik een storing van de radio/speakers gehad. Na een stop van enkele minuten (moest tanken) kwam er geen enkel geluid meer uit de speakers. Geen geluid van radio, telefoon, spraakbesturing, niets. Na de auto twee uren geparkeerd te hebben, deed alles het weer.
- Het krakende geluid bij licht gasgeven tussen 40 en 100 km/h is niet hoorbaar met de zomerbanden, omdat deze het geluid overstemmen. Alleen met de erg stille winterbanden is het hoorbaar.
Samenvattend ben ik nog erg tevreden met de Fiesta, wat ik me vooral nog eens heb gerealiseerd na 2500 km in een gehuurde Renault Clio gereden te hebben op vakantie. Het dynamische weggedrag in combinatie met de zitpositie, de motor en de versnellingsbak blijven sterke punten, terwijl alle andere zaken (navigatie, afwerking etc.) ook van een goed niveau zijn.
Op pad met vier volwassenen
- 12.800 km
Een korte update, want ik heb niet zoveel te vertellen :-)
Vorig weekend op pad geweest met vier volwassenen. Mijn schoonvader (1,86 m) kon goed op de achterbank zitten, achter de bestuurdersstoel die op mijn lengte (1,75 m) stond ingesteld. Hij had zelfs ruimte tussen zijn benen en de voorstoel over. Dat viel me oprecht erg mee. De hoofdruimte was oké (geen panoramadak).
De auto heeft een dubbele claxon (zat in het optionele Visibility Pack) en dat klinkt heel vol, zeker voor zo’n compacte auto. Eén van de kleine dingen die er toe bijdraagt dat de auto voelt als een klasse hoger. Een tijdje geleden met een Toyota Auris Hybrid gereden en wat heeft die auto een schelle, hoge claxon, net alsof je met een Aygo op pad bent.
Technische vooruitgang?
- 16.000 km
Er wordt wel eens gezegd dat er bij de huidige brandstofauto’s nauwelijks nog technische vooruitgang wordt geboekt. Die collega die bij de koffiehoek zegt: “Auto’s zijn in de afgelopen 10 jaar niet zuiniger geworden.” Maar geldt dat ook voor de Fiesta?
Mijn vorige Fiesta was van 2006 en was een 1.4 benzine met 80 pk en 124 Nm koppel. De nieuwe heeft 100 pk en 170 Nm koppel. In de praktijk betekent dit dat je iets vlotter bent, want het maximale koppel is al bij lage toeren beschikbaar. Met de oude Fiesta haalde ik een gemiddeld verbruik van 1 liter op 16,1 km over 160.000 km. Met de nieuwe Fiesta haal ik tot nu toe 1 op 18,7 gemiddeld, waarbij de omstandigheden niet exact gelijk zijn. De oude Fiesta had 15-inch banden, de nieuwe 18-inch zomer- en 15-inch winterbanden. Grote wielen zijn slecht voor het verbruik, zoals al eerder geschreven. Ook rijd ik gemiddeld iets harder met de nieuwe in vergelijking met de oude auto. En de nieuwe is 90 kg zwaarder, voorzien van meer geluidsisolatie, betere crash-veiligheid en veel luxer uitgevoerd. In ruim 10 jaar is het verbruik al met al verbeterd met 16%. Niet slecht als je het mij vraagt.
Airco
Met een buitentemperatuur van 40°C was de koelcapaciteit van de airco goed te testen. Het wordt vrij snel koel in de auto, dus ik ben daarover tevreden. De drie automatische standen werken prettig.
Life Traffic
Life Traffic is vaak te laat met file-informatie. Google Maps is daarin sneller en nauwkeuriger. Wel handig is dat Life Traffic het mogelijk maakt dat je berichten ontvangt over bijv. rommel op de rijbaan. Android Auto werkt naar behoren, zodat Google Maps via het Sync-scherm te gebruiken is tijdens het rijden.
Hill Start Assist heeft de afgelopen periode normaal gewerkt.
Weggedrag op hogere snelheid
- 21.200 km
Een aantal weken geleden naar Duitsland geweest. Helaas niet de topsnelheid kunnen uitproberen, maar slechts 170 km/h gehaald. Wel langere stukken 150 tot 160 km/h gereden, waarbij de Fiesta verrassend goed in z’n element is. Het rijgedrag voelt nog erg stabiel aan. Dat was met mijn 2006 Fiesta wel anders; daar trilde het stuur bij snelheden harder dan 150 km/h en voelde het rijgedrag niet meer aan alsof je er vertrouwd mee door een lange bocht kon sturen.
Andere zaken die opvielen:
- Android Auto werkte opeens niet meer. De software opnieuw geïnstalleerd op mijn mobiele telefoon en daarna werkte het weer. Ik vermoed dat het aan een software-update van de telefoon lag, dus dat is Ford niet aan te rekenen. Overigens wordt Android Auto officieel nog steeds niet ondersteund in Nederland, dus daar moet je even wat trucjes voor uitvoeren.
- De Sync 3 navigatie geeft structureel bij sommige afslagen geen spraakmelding, terwijl het systeem wel op geluid staat. Daardoor al enkele keren de afslag gemist.
- Een week het Lane Keeping Aid systeem uitgeprobeerd. Je hebt 3 keuzemogelijkheden: waarschuwen, hulpingrepen en een combinatie van beide. Op zich werkt het systeem goed; als je tegen de wegmarkering dreigt aan te rijden krijg je kleine stuurcorrecties om je terug in het midden van de rijstrook te sturen. Maar soms wil je juist tegen de lijn aanrijden. Daarom weer geswitcht naar het Lane Departure Warning systeem dat alleen trillingen in het stuurwiel geeft, maar niet bijstuurt. Dat werkt in mijn ogen prima en heb ik altijd aanstaan.
- Nog geen enkele keer iets gemerkt van de regeneratie van het benzine-roetfilter.
- Met het koude weer staat de stuurwielverwarming weer vaak aan :-)
Na ruim 20.000 km ben ik nog steeds heel tevreden over de auto.
Wassen, kleien, polijsten en waxen
- 24.000 km
Afgelopen weekend heb ik de winterwielen gemonteerd. Meteen valt op dat de auto sneller aanvoelt met optrekken en in de praktijk zuiniger is. Dit is het gevolg van de veel lichtere wielen (zie eerder) en banden met minder rolweerstand. De auto is wat comfortabeler en je levert wat in op directheid van de besturing. De winterbanden hebben wel grip, maar die moet worden opgebouwd bij het insturen, wat een fractie van een seconde duurt.
Zoals al bleek uit de voorgaande verslagen is mijn auto behalve een vervoersmiddel, ook een hobby. Afgelopen weekend de auto eens grondig gepoetst. Bij de normale wasbeurt wordt niet alle vuiligheid verwijderd. Zo blijven teerpuntjes, roestpuntjes en strepen op de sideskirts (afkomstig van de roestbeschermlaag in de portieren) zichtbaar.
Ik heb de auto eerst uitgebreid afgespoten met de hogedrukspuit, zodat de meeste vuiligheid en zand er al af is. Daarna gewassen met een microvezel handschoen en de twee-emmer-methode. Dit is wat ik iedere 3 tot 4 weken doe. Maar nu dus ook de auto gekleid, vervolgens gereinigd met een glaze en daarna gewaxt. Door een glaze zonder korrel of schuurmiddelen te gebruiken i.p.v. polijstmiddel, blijft de dikke laklaag behouden. De wax zorgt ervoor dat de lak langdurig beschermd is.
Het verbruik is de laatste maanden iets opgelopen door gebruik van E10, waarin simpelweg minder energie per liter zit.
Onderhoudsbeurt
- 30.000 km
Wat vliegt de tijd! Na een jaar heeft de auto 30.000 km gereden en is het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. Het niveau van de motorolie is ietsje gezakt en stond vlak voor de onderhoudsbeurt nog op 70% tussen minimum en maximum. Dit vind ik acceptabel gezien het lange onderhoudsinterval van 30.000 km. De kwaliteit van de motorolie was vlak voor de onderhoudsbeurt nog 2%. Ik twijfel nog om in de toekomst toch iedere 15.000 km de motorolie te laten vervangen. De dealer heeft de auto nog door de wasstraat gehaald en gestofzuigd, maar dat had ik liever niet gehad i.v.m. waskrassen (swirls). Had de auto zelf twee dagen daarvoor gewassen, dus het was ook helemaal niet nodig.
De gasveren van de achterklep worden slap, wat zich vooral lijkt voor te doen bij koud weer. Voor nu kijk ik het nog even aan, omdat de auto nog ruim in de garantieperiode van 5 jaar zit.
Ik heb het al eerder geschreven: de B&O speakers en subwoofer geven echt een fantastisch geluid! Als ik te vroeg op mijn werk ben aangekomen blijf ik nog wel eens een paar minuten zitten om muziek te luisteren.
De spraakbesturing lijkt nog iets verbeterd te zijn na de update van een tijd geleden. Persoonlijk vind ik dat erg handig, vooral met adressen invoeren en contacten bellen i.p.v. via het touchscreen.
In een eerder verslag heb ik geschreven over een krakend geluid bij licht gasgeven tussen 40 en 100 km/h. Dit geluid heb ik niet meer kunnen horen, dus het lijkt vanzelf verdwenen te zijn.
Update verbruik
De afgelopen maand was de drang om zuinig te rijden wat minder. Desondanks komt het gemiddelde verbruik over de eerste 30.000 km uit op 18,8 km per liter (gemeten aan de pomp).
Halfjaarlijkse update
- 38.100 km
Het is weer een half jaar later, dus tijd voor een update. In februari met de auto nog een weekendje naar Rheinland-Pfalz in Duitsland geweest en de topsnelheid uitgeprobeerd! Helaas geen GPS meting kunnen doen, maar op de teller 209 km/h aangetikt in de 6e versnelling bergaf. Met de nadruk op bergaf, want de topsnelheid voor de 100 pk motor is volgens het boekje 183 km/h.
Daarna is er door het coronavirus en het vele thuiswerken erg weinig gereden met de Fiesta; slechts één keer per week een verplicht rondje om de accu bij te laden. Nou ja verplicht, het blijft een feestje om weer even achter het stuur te zitten.
Na 1,5 jaar bevalt de auto nog steeds erg goed en laat geen piepjes of kraakjes horen. Slechts éénmaal naar de dealer geweest voor de eerste onderhoudsbeurt en geen terugroepactie o.i.d. gehad. Met de zomerbanden is op moment van schrijven 21.000 km gereden en deze hebben nog ruim voldoende profiel.
In mei de auto volledig gekleid, machinaal gepolijst (nu wel met een lichte korrel) en daarna gewaxt, zodat de swirls niet meer zichtbaar zijn in direct zonlicht. Dat is veel werk, maar het resultaat is er ook naar.
Halve ton
- 50.000 km
We zijn alweer bijna een jaar verder en het is tijd voor een update. De auto is nu ruim 2 jaar in bezit.
De meningen zijn verdeeld, maar volgens experts in het vak is elke 15.000 km de motorolie verversen beter voor de levensduur van alle moderne motoren (niet alleen Ford). De Duitse Autodoktoren Holger Parsch & Hans-Jürgen Faul maken daar zeer leerzame filmpjes over. De motorolie zorgt voor smering en koeling van o.a. de cilinderwanden, turbo, distributieriem en oliepomp. Door regelmatig de olie te vervangen, kunnen kapotte onderdelen voorkomen worden of treden problemen pas bij veel hogere kilometerstanden op. Bij 45.000 km daarom de olie en het filter laten vervangen. Daarbij zijn tevens de gasveren van de achterklep vervangen onder garantie, want die konden de klep bij lage buitentemperaturen niet meer omhoog duwen.
We zijn recent verhuisd en eerlijk gezegd viel het me mee hoeveel dozen en andere spullen in de Fiesta passen met de achterbank neergeklapt. Tuurlijk is het geen stationwagen, maar met wat passen en meten kon er toch veel in. Voor langere en hogere spullen van de bouwmarkt en vooral voor bouwafval naar de milieustraat te brengen is de trekhaak ideaal. Die heeft veelvuldig zijn dienst bewezen en werkt foutloos. De aansluiting onder de achterbumper is 13-polig (origineel Ford) en werkt goed met zowel een 7-polig verloopstuk als met een 13-polige stekker van de aanhanger. In beide gevallen worden de parkeersensoren achter automatisch uitgeschakeld en blijft de dodehoekdetectie (BLIS) actief. Grappig om te zien dat er bij het achteruitrijden, in het scherm van de achteruitrijcamera, een aanhanger achter het bovenaanzicht van de auto getoond wordt.
Via een USB-stick heb ik het Sync 3 systeem geüpdatet naar versie 3.4 en vervolgens een kaartupdate gedaan naar versie F9. Ik zag dat er opnieuw een software update klaarstaat. Binnenkort maar even doen.
Wat me opvalt als de Fiesta tussen andere witte auto’s geparkeerd staat is dat de kleur Frozen White veel witter en zuiverder is dan van veel andere merken. Persoonlijk vind ik de witte lak nog steeds erg fraai.
3 jaar en 3 maanden
- 70.000 km
Twee weken geleden ging de kilometerstand over de 70.000 km heen.
Over het algemeen bevalt de auto nog steeds erg goed. Eén van de weinige kritiekpunten is dat de FordPass app geen verbinding meer kan maken met de auto. Dit is ontstaan na een master reset van het Sync 3 systeem toen de spraaksturing na een update niet meer werkte. Het loskoppelen van de accu (kom ik zo nog op terug) heeft dit probleem niet opgelost helaas. Een ander kritiekpunt is dat de nieuwe updates van Sync 3 en de navigatie het afgelopen jaar vaak niet werkten. Bij het insteken van de USB-stick toont het scherm een ‘memory error’ of ‘licentie error’. Nu staat er een nieuwe update klaar, maar Ford schrijft daarvoor voor dat je deze doet tijdens een rit van 2 uur… Ja, zo’n lange ritten komen niet zo vaak voor. Maar afgezien hiervan bevalt de Fiesta nog steeds erg goed.
De Fiesta heeft bij 60.000 km een grote beurt gekregen inclusief vervanging van de bougies, remvloeistof, interieurfilter en een flesje brandstofreiniger. De dealer rekent daar geen malse prijzen meer voor tegenwoordig: €620. Ik bespaar niet op onderhoud, maar goedkoop is het niet.
In maart zijn we een week op vakantie geweest naar Sicilië. We hadden een auto gehuurd en kregen een Citroën C3. Op zich een prima auto met een wat hogere instap en voldoende ruim voor 3 personen met bagage, maar het is niet mijn smaak. De auto duikt heel erg met remmen en al helemaal als je plots in de stad wat harder moet remmen, omdat iedereen op Sicilië voorrang neemt in plaats van krijgt. Verder heeft de C3 minder uitgebreide functionaliteiten dan de Fiesta: de regensensor heeft geen gevoeligheidsinstelling, de achterruitenwisser geen intervalstand en de recirculatiestand van de verwarming zit verstopt in het scherm. Verder is de zitpositie afstandelijker dan die van de Fiesta. Bij de Fiesta zit je veel meer betrokken en actief achter het stuur, doordat het stuur uitgebreider verstelbaar is en je niet ' op de bok' zit.
Bij terugkomst thuis was ik dan ook blij om de Fiesta weer in de garage te vinden. Alleen reageerde de auto niet op de sleutel (deze schakelt zich uit na een tijdje niet gebruikt te zijn), maar dat was niet de oorzaak. De accu bleek helemaal leeg te zijn na 1,5 week stilstaan. Bij de dealer een nieuwe (identieke) accu gehaald. Doordat de auto niet gereset hoefde te worden, is dit klusje makkelijk zelf te doen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Fiesta
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hoe zuinig is de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost in de praktijk?

Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Occasion dubbeltest

Ford Fiesta en Puma mild-hybride ook met automaat

Ford Mondeo ST200 vs. Ford Fiesta ST - Dubbeltest

Ford Fiesta ST Line - Suzuki Swift Sport - Dubbeltest
