Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line (2019) #5

autoreview

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line (2019)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst10.255 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tank ingeruild voor scherp sturend compact wagentje met spierballen

  • 10.255 km

Na een wat rumoerige start van mijn autoleven waarin in korte tijd 2 Alfa Romeo's 145, 2 Peugeots 205, en een Volvo V40 (oude generatie) werden versleten heb ik mij van 2013 t/m 2019 verplaatst op stand, in een S70 2.5 10v ('de roffel' voor de kenners) met de liefkozende naam; De Tank. De Volvo heeft ons in 6 jaar tijd maar één keertje laten staan; tijdens onze eerste vakantie richting Kroatië op de Brennerpas. Geknapte multiriem door vastlopen van de aircopomp. Helaas wogen de kosten die gemaakt moesten gaan worden om de auto weer door de APK te krijgen vorig jaar augustus niet op tegen de dagwaarde en moest er dus alternatief vervoer komen.

Na lang wikken en wegen en veel reviews en testritten zijn we uiteindelijk uitgekomen bij deze Ford Fiesta ST-Line in de prachtige kleur Magnetic Grey. Een sportief wagentje met een chique uitstraling, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Standaard is de ST-Line al erg compleet uitgerust met eigenlijk alle opties welke wij wensten, als enige extra optie hebben wij de achterramen nog laten tinten omdat ik van mening ben dat dit de looks zeker ten goede komt. Inmiddels is de Fiesta bijna 10 maanden in bezit en zitten de eerste 10.000 kilometer erop. Tijd voor een eerste review!

Pluspunten;

* Looks: Zoals eerder aangegeven natuurlijk persoonlijk maar ik krijg regelmatig positieve opmerkingen over de Fiesta en ik moet zeggen dat ik hem ook nog steeds zeer geslaagd vind qua ontwerp. Zeker de voorkant is erg fraai met de donkere grille icm Magnetic Grey. De 17" standaard LM wielen maken hem echt af. Ik zie ook een hoop 'standaard' Fiesta's rondrijden en moet eerlijk zeggen dat mijn hart daar toch een stuk minder hard van gaat kloppen zo'n Trend uitvoering met wieldoppen is niet helemaal mijn smaak maar ieder zijn ding!
* Onderstel: Iedere keer weer verbaas ik mij over hoe strak de Fiesta stuurt. Je kunt echt met heel veel gevoel en precisie door de bocht, je krijgt veel feedback vanuit de voorwielen en de besturing is lekker zwaar. Dat ga je overigens nog meer waarderen als je in een auto rijdt waarbij dit niet het geval is. Je kunt er echt heel sportief mee rijden, zeker in je eentje is het leuk om de grens op te zoeken van wat de Fiesta toelaat. Met de ECO stand uitgeschakeld en op toeren is het best een potent karretje.
* Aankleding/opties: Dit was voor mij ook een doorslaggevend punt in de zoektocht naar een andere auto. De Fiesta ST-Line is standaard al echt verrassend rijk uitgerust met een aantal zaken waarvoor je bij directe concurrenten vaak al de portemonnee moet trekken.
* Elektrische voorruitverwarming: Need I say more? Man wat is dat fijn in de winter, eerst lijkt het even alsof er niets gebeurd maar even geduld en de complete voorruit is ijsvrij zonder de ellende van krabben zonder handschoenen in de vrieskou om 6.30 's ochtends. Top!

Minpunten;

* Ruimte: Oké je moet van een Ford Fiesta geen Volvo S70 binnenruimte verwachten maar het is alsnog best karig gesteld met de ruimte. Voorin is het met zijn tweeën prima te doen maar met name achterin is het voor volwassenen langer dan 1,80 geen feestje. Zeker niet als de bestuurder in dit geval zelf 1,88 is. Wanneer ik de bestuurdersstoel volledig naar achteren zet, de stand waar ik zelf altijd in rijd, kan er eigenlijk alleen nog een kind achter zitten, of iemand zonder benen. Ook de kofferbakruimte is wat mager in mijn ogen. Kinderwagen met onderstel past er in en dan is de bak vol. Geen ruimtewonder dus. Voordeel is dat we nu met de huidige Corona maatregelen toch niemand mogen meenemen dus we hebben er weinig last van.
* Onderstel: Één van de grote pluspunten van de Fiesta is tevens ook een nadeel. Althans als je met meer dan 1 persoon in de auto zit. De zeer strakke demping zorgt ervoor dat je op slechte wegen, bij drempels en verkeersheuvels echt op je hoede bent. Net iets te hard over een hobbel resulteert soms echt in een onprettig harde stuitering. Dat was zeker de eerste maanden na overstap uit de Volvo erg wennen.

Verbruik over de eerste 10.000 km:

Ik ben mij er van bewust dat ik een rechtervoet heb die in verhouding is met de rest van mijn lijf; aan de zware kant. Gemiddeld verbruik over de afgelopen 10.000 km is 1 op 13,4. Nu rijden we ook vooral korte stukken en in verhouding weinig snelwegkilometers dus dat heeft uiteraard ook niet echt een positief effect. In 80% van de tijd wordt er in de ECO modus gereden. Nu had de Volvo een gemiddeld verbruik van ca. 1 op 10 en in de wintermaanden 1 op buitentemperatuur dus voor ons voelt dit al als een zuinige auto. Als ik sommige reviews hier op de site lees zie ik af en toe in mijn ogen onhaalbare waardes. Maar goed wij rijden dan ook vooral veel binnendoor en voor de fun. 80 achter een vrachtwagen op de snel op de cruise control is niet zo mijn ding. Mogelijk dat de beperking van de maximale snelheid nog een positief effect gaat hebben op de lange termijn. We zullen zien.

Overall indruk eerste 10.000 kilometer:

We hebben geen moment spijt gehad van onze keuze voor de Fiesta. Het is een potent wagentje waarmee je vlot meekomt met het verkeer en die je af en toe uitdaagt tot wat sportiviteit. De matige binnenruimte en het zeer strakke onderstel zijn soms een beperking maar vallen in het niet bij onze algemene indruk. Een waar Fiesta om voor de deur te hebben!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Fiesta

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens