Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 49.206 km |
Sportief rijdend karretje
- 1.907 km
Ik vind de Fiesta een leuke en vlotte auto om te zien. Je komt met de de Fiesta ST-line met 100PK vlot mee met het verkeer. Is stevig geveerd en je voelt elke hobbel echter is niet oncomfortabel. Bochtenwerk gaat erg strak, helt niet over en ik voel geen overstuur of onderstuur. Het sturen gaat licht al heb ik ervaren dat de nieuwe VW Polo R-line nog iets lichter stuurt.
Bij doortrekken hoor je de motor tevreden snorren en is niet storend. De motor trekt mooi vloeiend door en je voelt geen turbo gat/lag, dat voelde ik bij de nieuwe VW Polo met 95 PK wel. Bij 100km/u maakt de motor zo'n 2000toeren in de 6e versnelling en hoor je de Fiesta motor niet, je hoort voornamelijk bandengeluiden (Michelin Pilot Sport Extra Load 205/45/ZR17). De Fiesta is een stuk stiller dan mijn vorige Ford Galaxy 2.3 Ghia van 1998 waar ik ruim 17 jaar in heb gereden.
Het schakelen gaat soepel en trefzeker. De 20 jaar oude Galaxy schakelde ook erg licht en trefzeker, lastig om aan te geven welke van deze 2 beter schakelt.
De sportieve stoelen van de Fiesta zitten redelijk goed en bieden goede zijwaardse steun. Ik merk wel dat in in mijn oude Galaxy een betere steun in de rug had. De Galaxy stoelen waren harder en had minder zijwaardse steun echter vond ik ze nooit vermoeiend op lange ritten. Bij deze Fiesta ST-line van ANWB private lease 'actie auto' kan de bestuurdersstoel in hoogte worden versteld en kun je prima achter het verstelbare stuur plaats nemen. De passagiers stoel is niet in hoogte verstelbaar. Lange mensen zoals ik (1.94m) kunnen dan met hun hoofd het dak raken (ik heb kort geschoren mm hoofdhaar). Achterin is de hoofdruimte beperkt vanwege schuin aflopende daklijn, ik kan achterin niet goed zitten omdat de hoofdruimte te krap is.
De cruise control en snelheidsbegrenzer werkt prima, snel en is eenvoudig te bedienen.
De geluidsinstallatie bestaat uit 7 speakers en geeft prima geluid. Je kunt een standard USB stick in 1 van de 2 USB aansluitingen steken en ondersteund diverse formaten zoals MP3, M4A, APE, FLAC, WAV, AAC, etc. Leest geen OPUS formaat. Ik heb er op dit moment een compacte Sandisk Ultra fit SDCZ430-256G-G46 USB 3.1 in zitten en werkt prima. Zoeken naar bestanden gaat snel. Een heel groot verschil met mijn oude Alpine INA-N333R 6-CD MP3 wisselaar in de Galaxy.
DAB+ radio werkt beter dan ik had verwacht. Heb op een retour rit vanuit Alphen aan den Rijn - Winschoten naar Sky-radio geluisterd en geen enkele hapering of storing waargenomen. Dat was voorheen in mijn Ford Galaxy wel anders met FM radio.
De Navigatie werkt lekker vlot al is de laatste kaart van Ford versie F7 (is van 2017) wat verouderd. De spraakbesturing gaat verrassend goed zolang er niet teveel achtergrond geluiden zoals pratende passagiers zijn.
Bluetooth koppeling met mijn 5 jaar oude Samsung Galaxy Note 3, Android 8.1 (RR 6.1.0 Custom ROM) smartphone gaat vlot en zeer snel. Kan Bluetooth spraak helaas niet uitproberen omdat RR 6.1.0 niet werkt met Bluetooth headsets, het is een bekende bug in deze Custom ROM release en werkt ook niet met een losse BT headsets en de Bluetooth B5 headset in mijn Nolan motorhelm. Muziek vanaf mijn Note 3 afspelen via Bluetooth werkt wel goed in de Fiesta. Het opladen van de Smartsphone gaat zeer traag. Ik gebruik daarom een oude TomTom USB lader in de 12V aansluiting, daarmee is de Note 3 in een uur tijd voor zo'n 80% opgeladen. Via de Fiesta USB poorten schat ik dat in een uur tijd er maar 8% bijgeladen wordt, de laadfunctie van beide USB aansluitingen in de Fiesta is echt slecht en niet van deze tijd.
Betreft verbruik had ik verwacht eenvoudig 1 op 20 te halen. Met de Galaxy haalde ik met gemak 1op 12-13 op lange stukken snelweg bij een snelheid van 100-110 km/uur. Op hetzelfde traject en omstandigheden haal ik met de Fiesta 1 op 19.3 (correctie 18 nov 2018: gewijzigd van 17.5 naar 19.3) op de cruise control en airco uit. Is zeker niet slecht maar ik had toch minstens 1 op 20 verwacht aangezien de Fiesta vergeleken met de Galaxy (1624 kg) zo'n 500 kg lichter en flink lager is, 1 cylinder en 1300cc minder heeft en de Fiesta motor 20 jaar jonger is.
We hebben ook nog een Suzuki WagonR+ Freestyle VVT van 2005 met 94 PK en 1300cc. Daarmee haal ik 1 op 18 op hetzelfde snelweg traject. De Suzuki is wel smaller, heeft kleinere banden en is lichter (975kg) dan de Fiesta (1063kg) maar ook een stuk hoger en vangt meer wind. De Fiesta (sportief en strak sturend) is niet te vergelijken met de Galaxy (comfortabel en lomp) of Suzuki (lawaaiing en zenuwachtig).
Los onderdeel.
- 3.320 km
Vandaag de auto gewassen, uitgezogen en bandenspanning gecontroleerd bij XXL carwash Alphen aan den Rijn.
Banden: pomp gaf aan: voor 2.2, achter 1.9 bar. Zou moeten zijn: voor 2.3, achter 2.0 bar. Boardcomputer geeft na banden oppompen aan: voor 2.4, achter 2.1 bar. Dit is ook te zien in de Fordpass App.
Bekleding: stoelen, vloermatten en vloerbedekking schoonzuigen ging gemakkelijk en pluisjes bleven niet hardnekkig in de bekleding steken. Toen ik de kleine bekerhouder ging uitzuigen, hoorde ik iets de stofzuigerslang ingaan. Op dat moment wist ik niet wat ik opgezogen had want want de bekerhouder was volgens mij leeg. Later zag ik dat het kleine rubberen matje is opgeslurpt door de slang.
Wassen: eerst de auto goed afgespoeld met de hogedruk spuit. Daarna met een ruim sopje de auto gewassen. Vervolgens met hot wax en schoon water afgespoeld en met een zeem gedroogd. Als laatste de velgen met een afwasborstel schoongemaakt. Toen ontdekte ik een losse afdekkap van de plastic zijskirts aan de rechter voorkant. Ik vermoed dat deze in de fabriek niet goed is vastgezet (zit met slechts 1 plastic 'klikschroef' vast). Heb de klemschroef losgemaakt, het afdekkapje op zijn plek goed aangedrukt en vastgeklikt. Ik kon de afdekkap niet meer lostrekken en zit nu wel goed vast. De linkerkant zat wel goed vast. Gelukkig ontdekte ik het net op tijd, ik was deze vast en zeker onderweg kwijtgeraakt. Ik grapte al tegen mij vrouw dat de Fiesta nu al onderdelen begint te verliezen.
Tot nu toe, sinds 12 oktober 2018 en 3320 km, geen storingen of andere problemen waargenomen.
Een jaartje verder
- 9.875 km
Wij hebben de Fiesta ST-Line inmiddels bijna 1 jaar in gebruik (vanaf 12-okt-2018) en nog steeds tevreden.
Eén keer ging de navigatie onverwachts in storing. Die storing was verdwenen na de eerst volgende rit en heb hierna de storing niet meer gezien.
Ik heb de Fiesta een paar weken geleden goed gewassen. Daarna insekten aan de voorzijde verwijderd met Turtle Wax Bug & Tar Remover 500ml en vervolgens de Fiesta in de was gezet met Turtle wax Hybrid Sealant Hydrophobic Wax 500ml, uitgewreven met een Protecton microvezeldoek. De Fiesta glimt als nieuw en kan zo de showroom in. Tot nu toe geen deukjes en krassen.
Bij het schoonmaken van de velgen viel mij op dat de remschijven van de beide achterwielen niet mooi gelijkmatig afslijt en ik zie ringen van roest. Het lijkt wel of de remmen van de achterwielen niet optimaal functioneert.
De remschijven van de 2 voorwielen zijn wel wel mooi egaal afgesleten en zonder roest. Ik heb dit probleem nog nooit op onze oude Galaxy gezien, echter wel op mijn oude Renault 25 TXi van 1991. Bij de Renault moest om het jaar beide schijfremmen achter worden vervangen vanwege de overmatige roest en slechte remwerking achter, terwijl ik toch best wat kilometers met die Renault heb gemaakt.
2 jaren verder
- 14.601 km
Fiesta is vandaag precies 2 jaar oud. Eerste beurt bij Ardea auto Hoofddorp, 14601km. Deze Ford dealer heeft de Fiesta ook geleverd.
Haal en breng service. Auto is bij mijn werk in Hoofddorp opgehaald omstreeks 8:00 uur en terug gebracht omstreeks 14:30 uur.
Toen ik om 15:00 naar huis ging zag ik dat de garage vergeten was aan de pasagierskant een afdekplaatje onderzijde dashboard bij het voeteneinde terug te plaatsen.
Op de voorstoel lag een checklist van de uitgevoerde werkzaamheden. Geen factuur met gedetailleerde info, die zal naar leaseplan worden gestuurd.
Korte terugblik:
24 december 2019, 11054km: eerste lekke band gehad, links voor. Ik kon geen spijker of glas in de band zien.
Leaseplan website gaf aan dat ik zelf een afspraak met Kwikfit kon maken en moet de reparatie zelf betalen (zo'n €30).
Kwikfit heeft helaas wel was krasjes op de velg achtergelaten. Verder heeft Kwikfit zonder mijn toestemming de band opgepompt met stikstof, dat is namelijk duurder dan gewone perslucht. Wat wel goed is van kwikfit dat ze in mijn bijzijn de wielbouten hebben nagedraaid met een moment sleutel. Je moet er immers niet aan denken dat je een wiel verliest omdat iemand is vergeten de wielbouten aan te draaien. Je zou denken dat men zoiets niet vergeet echter ik heb het meegemaakt met mijn motorscooter. Die scooter monteur was namelijk vergeten de bouten van remklauwen aan te draaien waardoor onderweg de gehele remklauw van de voorrem was losgetrilt en had dus geen voorrem meer, levensgevaarlijk! De motorzaak heeft het afgedaan met een excuus en een waardebon van €20 te besteden in dezelfde motorzaak. De kosten van de grote onderhoudsbeurt van de scooter was destijds €561.
26 december 2019, 11095km: Ik had de Fiesta op de oprit gezet om te wassen en te stofzuigen. Daarna wilde ik de Fiesta terugzetten op de parkeerplaats echter de Fiesta wilde maar niet starten. Na de derde keer de startknop te hebben ingedrukt start de Fiesta uiteindelijk. 29 augustus 2020 hetzelfde probleem, pas bij de tweede keer startte de Fiesta. Nog een keer later starte de auto wel bij de eerste poging, maar het duurde even voordat de motor aansloeg.
Opmerkelijk genoeg heb ik dergelijke problemen ook gehad met mijn Renault 25 TXI en de Ford Galaxy. Ik heb dit nog niet meegemaakt met onze 15 jaar oude Suzuki Wagon R+, mijn complimenten aan Suzuki!
22 februari 2020, 11774km: eerste parkeerdeukje opgelopen, spatbord rechtsachter op een parkeerplaats in het centrum van Winschoten. Iemand was zo lomp om de deur van zijn/haar auto tegen de Fiesta aan te stoten, nu zit er een klein deukje in. Een auto schadevrij houden valt niet mee. Voor zover ik kan inschatten valt dit nog binnen de acceptabele gebruikssporen van het inleverprotocol van Leaseplan. Verder geen schades of grote krassen. Je ziet door het wassen wel oppervlakkige krasjes als je onder een bepaalde hoek naar de lak kijkt. Op weg terug naar huis voorbij de afsluitdijk hadden we veel regen en wind, echt noodweer. De bestuurders op de snelweg pastten hun snelheid keurig aan. De ruitenwissers op maximale snelheid, airco aan om beslagen ramen te voorkomen wat het prima te doen.
De flinke roestvorming op de remschijven achter zie ik nog steeds, de Fiesta remt echter uitstekend. De garage heeft er niets van gezegd. Blijkbaar geen probleem?
Weinig gereden dit jaar, we hadden diverse plannen voor weekeindjes uit echter het Corona virus heeft roet in het eten gegooid.
Vorige jaar zo'n 10000km gereden (12 okt 2018 tot en met 11 okt 2019), dit jaar zitten we op slechts 4600km (12 okt 2019 tot en met 11 okt 2020).
Kreeg op 7 september een email van Ford Nederland dat Live Traffic verloopt op 7 oktober 2020. Verlenging kost €3.99 per maand.
Ga dit zeker niet verlengen, je krijgt maar weinig kaart updates van Ford. In een periode van 2 jaar slechts 1 kaart update gehad.
Voor mijn TomTom Rider 400 komt zo'n 4 keer per jaar een kostenloze kaartupdate en live traffic gaat via mijn mobiele telefoon (Bluetooth tethering).
Ik kan met Android auto Google maps gebruiken die beter up to date is, werkt prima.
Gemiddeld verbruik van 12 oktober 2018 tot en met 11 oktober 2020 is 1 op 17.4 (14560 km en 836.15 liter benzine).
Sync3 + kaart update
- 16.507 km
17 januari 2021: naar Zeeland geweest. Op weg terug liep de navigatie en radio zomaar vast. Touch screen reageerde nergens meer op en ook de volume knop werktte niet meer. Fiesta geparkeerd, motor uit, deur open, deur dicht en de motor weer starten. Dit lostte het probleem op. Heel vreemd.
19 januari 2021 en 16507km: Sync3 geupdate van 3.3 naar 3.4 en de kaarten van F7 naar F9. Op de Ford website moet je het VIN nummer invoeren, daarna krijg je beschikbare updates te zien.
Ik zag op dat moment alleen de Sync3 update heb deze gedownload en het ZIP bestand (2.35GB) uitgepakt op een exFAT geformateerde 128GB USB stick. De update zou volgens de instructie 30-35 minuten in beslag nemen en het werd aanbevolen om dit tijdens een lange autorit uit te voeren. Ik heb de update thuis op de oprit gedaan. De motor stationair laten draaien, het systeem herkende de USB stick en startte de update automatisch om 15:11 uur. De update was gereed om 15:50 uur en heeft daarmee 39 minuten geduurd. Op de USB stick is een log file aangemaakt die ik moest uploaden naar de Ford website.
De Ford website liet vervolgens een kaartupdate zien en heb deze gedownload. Heb het ZIP bestand (21GB) uitgepakt op een exFAT geformateerde 128GB USB stick. De update bestaat uit 2 delen en zou volgens de instructie 2 keer 40 minuten in beslag nemen. Tijdens een autorit de update gestart om 18:48 uur en was omstreeks 21:00 gereed en heeft daarmee ruim 2 uur geduurd. Op de USB stick is weer een log file aangemaakt die ik moest uploaden naar de Ford website. Daarna gaf de website aan dat er geen updates beschikbaar zijn.
Android auto werkt ook nog steeds prima in combinatie met een Samsung Note10+ Android 11.
Ik heb het gevoel dat de bediening van 3.4 iets trager is geworden, ik merk dit als de temperatuur instelling of volume radio wordt gewijzigd, dit wordt iets vertraagd op het scherm weergegeven. Dat heb ik bij 3.3 niet gemerkt.
Sync3 crash
- 18.500 km
Toen ik vandaag de Fiesta meenam en mijn Note10 verbond met Sync3, liep Sync3 vast en werkte niets meer behalve de volume knop. Ik kreeg het systeem ook niet uit. Op mijn werk aangekomen ging het systeem ook niet uit toen ik de motor stopte en de deur opende. Na een tijd is het systeem toch vanzelf uitgeschakeld.
Het systeem is al eens eerder vastgelopen, dat was nog voor de update, toen ging het systeem wel uit toen ik de motor uitschakelde en de deur opende. Sync3 is niet echt stabiel... Als het werkt, werkt het prima.
Fiesta ingeleverd, einde lease.
- 49.206 km
Ik heb de Fiesta 4 maanden eerder ingeleverd omdat onverwacht een kleine auto (Hyundai i10 1.2 automaat) erbij is gekomen vanwege een sterfgeval. Mijn zoon rijdt nu in de i10. Om die reden zou de Fiesta onnodig lang stil staan en ik vaak vogelpoep van de auto moet gaan verwijderen. Ik moest zo'n €300 bijbetalen.
Op 27 juni 2023 is de Fiesta bij mij thuis geïnspecteerd door Dekra. De inspecteur constateerde een kleine parkeerdeukje in het rechter achterspatbord (10cm). De inspectie ging vrij snel.
De Fiesta is een uurtje later door een student opgehaald die de auto naar een inzamelpunt rijdt Goede service van Leaseplan!
Een paar dagen later kreeg ik van Leaseplan een uitgebreid inspectierapport waarin nog een paar kleine acceptabele schades werden vermeld (vlek door chemische inwerking vogelpoep op het dak, krasje op spatbord).
Betreft die vogelpoep, ik verwijder dit zo snel mogelijk met een ruime sop. Ik heb het gevoel dat het lak van de Fiesta hiervoor wel gevoelig is, echter dat kan ook ana de kleur zwart liggen. Bij de zilvergrijze Galaxy en de rode Yaris zag ik dit probleem minder. De Fiesta staat trouwens niet onder een boom echter er zijn in deze tijd best veel vogels in de buurt.
Leaseplan ziet alleen de schade aan de velg als onacceptabel en rekent hiervoor €75. Valt me eigenlijk nog mee en valt binnen het eigen risico van € 300.
Ik weet niet wat Leaseplan voor de Fiesta zou vragen indien ik die zou overnemen. Ik was overname niet van plan want anders had ik de Yaris niet gekocht. Samengevat na bijna 5 jaar:
Pluspunten Fiesta:
- redelijk stil (motor en weinig windruis)
- vlot
- rijdt en stuurt strak
- Ik kan met mijn 1.92m er goed in zitten.
- Ziet er leuk en sportief uit
Minpunten Fiesta:
- onzuinig, 1 op 18 met een rustige rijstijl
- Infotainment systeem wil nogal eens vastlopen, is 1 keer geupdate, soms wil zelfs de radio niet uit.
- Motor start soms slecht.
Die minpunten waren voor mij voldoende reden om de Fiesta niet over te nemen, en ik wilde graag een automaat. Ik heb wel gekeken naar een Fiesta automaat, maar die zijn nogal prijzig. Het is een wat oudere saaie maar betrouwbare Yaris geworden. De Yaris Dynamic CVT automaat uit 2012 heeft nu bijna 240000km, rijdt ook 1 op 18 met een vergelijkbare rijstijl. Opmerkelijk omdat de Yaris een cylinder meer heeft en meer inhoud. Vermogen is vergelijkbaar met zo'n 99PK. Is wel iets lichter (1020kg). De Yaris start altijd direct en het wat oudere infotainment systeem is tot nu toe nog niet vastgelopen. De Yaris is bij flink doortrekken duidelijk rumoeriger en je hoort meer windruis. Ik kan met de Yaris wel een aantal jaren vooruit.
Toch heb ik en ook mijn zoon bijna 5 jaar met plezier in de Fiesta gereden.
Daaag Fiesta...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.