Ford Explorer Limited (2004)

autoreview

Ford Explorer Limited (2004)

Signalement

UitvoeringExplorer Limited
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf230.600 km
KM-stand laatst276.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford USA Explorer 2004

  • 234.500 km

5-4-2017
Altijd leuk om een niet alledaagse auto rijden. Zo kreeg, nadat ik me een aantal jaren keurig had gedragen (met 1 normale auto) weer eens de kans(toestemming van mijn vrouw) om iets voor de hobby aan te schaffen.
Eigenlijk op zoek naar een oude RangeRover, maar die bleken best aan de prijs en vaak niet zonder mankementen. Zo viel het oog op de Ford USA Explorer XLT, de 4 liter versie. In dit geval een in 2007 geïmporteerde wagen uit 2004.
Het viel me op dat er weinig tot geen modellen uit 2003-2005 te koop zijn, ik vermoed dat het model in die jaren niet leverbaar was in Nederland.
Voor 4400 euro zag ik deze auto te koop staan bij Fred Jansen exclusief in Huizen. Een prijs net onder de bovaggarantie dus opletten. Met 231000 km een keurige verschijning. Hier een daar een deukje, een flinke kras op de deur maar voor de rest strak. De bestuurdersstoel aan de linkerzijde wat doorgezakt van het in en uitstappen, iets wat je bij auto's van deze leeftijd en km stand vaak ziet. Dat was klusje 1 om direct even op te vullen en met een klein triplex plankje te verstevigen. Ziet er weer prima uit en zitcomfort is hersteld. De kleine schades laat ik maken, op het moment dat ik echt het vertrouwen heb in de auto.
Volgens internet zit het met de betrouwbaarheid wel goed. Det meest voorkomende euvel is een probleem met de versnellingsbak. Dat is dus wel opletten, want dat zijn dure grappen.
De auto schakelt overigens als een zonnetje. Omdat er geen onderhoudshistorie bekend is laat ik binnenkort de versnellingsbak preventief spoelen en de olie verversen. Zo ook een controle van de Distributieketting en bij twijfel vervangen.
Bij aflevering een kleine beurt laten uitvoeren, APK en 2 nieuwe voorbanden en een wiellager vervangen. Airco laten vullen en reinigen, want die blies meer warme lucht dan koude. Alles werkt en de motor loopt echt als een zonnetje.
Waar je aan moet wennen is dat de auto bij starten een aantal foutmeldingen geeft, die later alleen bleken te betekenen dat er een controle plaatsvindt. Zo meldt de auto altijd bij koude motor, dat de oliedruk te laag is, maar het lampje gaat na enige seconden uit en de oliedrukmeter geeft een prima waarde aan. Ook vermeld een lampje op het dashboard dat er binnenkort onderhoud moet worden gegeven. Ook dat is slechts een controle en het lampje gaat na enige seconden weer uit. Volgens de gedownloade handleiding begreep ik dat, pas als een van de lampjes blijft branden, je echt actie moet ondernemen. De enige storing, die niet werd oplost werd bij de APK ( niet afkeuringswaardig) is een code van een defecte sensor van de bandenspanning. Je kunt de fout weg krijgen met de reset knop, maar bij elke start komt hij terug. Bandenspanning is prima, dus binnenkort maar eens iemand zoeken die dit kan oplossen.
De auto is voorzien van een heerlijke automaat. De schakelpook aan het stuur werkt prima. Even ontdekken waar de schakelaar O/D voor staat, maar als je dat weet (overdrive) en vooral weet wanneer je die zou moeten gebruiken, dan heb je daar veel plezier van. Zo heb ik dan de eerste 1000 hobby km's door Nederland gereden om te bezien of ik een miskleun of een leuke auto heb aangeschaft.. Dat laatste lijkt het geval. Het enige wat ik niet helemaal top vind, zijn de remmen. Dat moet beter kunnen. Na een rit in de file, tijdens 30 graden warmte, stonk de auto naar verbrand rubber. Ik had ook het gevoel dat de remmen het minder goed deden. De volgende dag was de stank weg, deden de remmen het weer als voorheen en aangezien de auto net een APK had ondergaan, vermoed ik dat het misschien toch iets anders moet zijn geweest. Verbruik vind ik nog best meevallen. Het lukt mij zonder veel moeite om 1 op 9 te halen, wat echt netjes is voor een dergelijke auto.

9-6-2017
Tja, en dan, gok je het om met deze auto ook de Oostenrijkse bergen in te gaan, met een caravan van 1400 kg?
In eerste instantie niet, maar na 2000 heerlijke km, toch de gok gewaagd, terwijl we ook beschikken over een Mercedes C180 uit 2009 met 90.000 op de teller.
Deze Ford zit in tegenstelling tot de prima mercedes, lekker hoog en trekt de caravan alsof er een lucifer doosje achter de auto hangt.
Gemiddeld verbruik met caravan ligt 1 op 6,6. Ook lang niet slecht hoor en met de benzineprijzen in Oostenrijk (1,09 euro) voelt het in je portefeuille als 1 op 12 ;-)
De auto doet het geweldig en in de 3 maandjes dat ik de auto nu heb, staan er inmiddels 3500 km extra op de teller. Niks mis mee, nou.... Wat ik eerder schreef, de remmen kunnen beter. Zo denderde we met caravan van de bergen in Oostenrijk en merkte ik al snel dat de remmen het nauwelijks konden verwerken. De buitentemperatuur lag boven de 30 graden en de 1400kg zware caravan gaf ons bergafwaarts nog een extra duw in de rug. Zo vloog de combinatie de berg af en moest ik flink remmen om hem onder de 110 te houden. Onder aan de berg weer veel stank en weinig remmen.
Daar bleek toch de O/D schakelaar enige uitkomst te bieden. Door de overdrive uit te zetten remt auto beter op de motor en misschien had ik hem ook wel in zijn 3 ipv Drive moeten zetten. Toch laat ik nog eens goed naar de remmen kijken na de vakantie. Overigens nu, zonder de caravan en met de overdrive uit gaat het veel beter in de bergen en zijn de remmen niet meer oververhit geweest, ondanks de constante buitentemperatuur van rond de 30 graden.

Over een tijdje weer eens een update.
Tot nu toe blij met deze hobby uitgave. Paar kleine dingen laten nakijken en de schade herstellen, dan is hij weer als nieuw. Goed voor een paar jaartjes plezier.

Een jaartje in mijn bezit

  • 243.200 km

De auto nu een jaartje in mijn bezit. Vrijdag 4 mei gaat hij voor de APK.
Geen enkel probleem met de auto gehad dit jaar. Deze maand (uit voorzorg) wel het een en ander laten doen. Distributieketting, waterpomp, multisnaar, nieuw remschijven vóór (betere dan de bestaande) en remblokken, high performance bougies. Alle vloeistoffen laten vervangen, van motorolie, remmen, tussenbak enz.
Rijdt (weer / nog steeds) als een zonnetje. Remt nu beter dan ervoor. Remschijven waren nog niet versleten, maar deze zijn beter en dat merk je. Verbruik is natuurlijk niet optimaal, maar dat was te verwachten. De laatste maanden veel kleine ritten gemaakt. Van de zomer weer wat meer langere ritten. Dan is tussen de 1 op 8 / 9 is zeker haalbaar. In de winter en met kleine stukjes is 1 op 7,5 al netjes ;-)
Ik heb nu al weer zin in de zomervakantie, caravan erachter en de bergen in. Top, een genot om achter het stuur te zitten. Ik hou hem nog een paar jaartjes.

APK oké

  • 243.527 km

APK gehad. Alleen de schakelaar van de mistlamp was defect. Die is nog even vervangen. Volgende week nog even de airco een beurtje geven en klaar voor de zomer ;-)
Heerlijke auto...

2e vakantie in de bergen

  • 245.000 km

Dit jaar weer met de caravan de bergen in geweest. Na het nodige onderhoud waaronder de nieuwe remmen en high performance remschijven, heeft de auto het weer geweldig gedaan. Remt nu geweldig, ook met de caravan erachter. Loopt als een zonnetje (maar lust wel een slokje). Met zo'n auto heb je nauwelijks door dat er een caravan achter hangt. Even inhalen, geen punt, al moet je hem de berg op even naar 110-120 trekken, in een poep en een scheet ben je er voorbij.
De airco had ik laten vullen, maar net als vorig jaar na een dag of wat is de kou eruit. Daar moet ik nog weer eens mee terug.
Daarnaast is het nog steeds niemand gelukt om de melding van de bandenspanning te resetten. Heb alle sensoren bij het onderhoud laten vervangen, maar resetten of inlezen in de computer is niet gelukt. Ook Ford Amsterdam (en andere Ford dealers) kunnen het niet. Profile, die zegt van alle banden en alle merken verstand te hebben, kan het ook niet. Nog steeds op zoek dus naar iemand die dit wel kan oplossen.
iemand een tip?

airco vullen

  • 243.665 km

Airco voor de 2e keer laten vullen en laten testen of hij lek is. Bleek volgens de deskundige niet lek. Opnieuw gevuld (ruim 1500 gram). Helaas na een maand weer leeg..... Ik moet nog even nadenken of ik hier geld aan wil blijven uitgeven..

De bandenspanningssensoren geven nog steeds een storing. De aangedragen oplossen (waarvoor mijn oprechte en gemeende dank) heeft de oplossing niet gebracht. Nog maar weer verder zoeken naar een bedrijf in Nederland die de juiste apparatuur heeft. Wel jammer....
Inmiddels gaat het lampje wel uit na 1 min. De TPMS storing druk je weg met de resetknop. Daarna geen problemen, dus ook geen ergernis ;-)

Ik geniet nog steeds

  • 257.000 km

Een paar weken geleden verscheen steeds een storing (service engine soon) op het dashboard. (P0128 klep voor koelvloeistof - N214 temperatuur onder regelbereik).
Ik heb zelf een OBDII apparaatje gekocht om de storing uit te lezen en te resetten. Storing kwam natuurlijk weer terug. Op internet gezocht wat dit betekent (ik ben echt een leek, vandaar....) Bleek dat de thermostaat defect zou zijn. Heb ik besteld bij https://www.rockauto.com/ Een prima site. Kosten inclusief O-ring en verzendkosten rond de 20 euro.
Op You-tube even gekeken hoe je de thermostaat moet vervangen. Dat is echt een makkie. Probleem opgelost voor 2 tientjes.

Ik geniet nog steeds van deze fantastische auto. Vorige week kleine beurt laten geven, geen bijzonderheden.

Ik rijd bijna dagelijks met de auto. Ondanks het hoge verbruik (gemiddeld 1 op 7,5) neem ik liever de Ford dan mijn andere auto mee. Ik maak me voorlopig nog geen zorgen over de kilometerstand en blijf voorlopig nog genieten van deze bak.
Overigens, er is een nieuwe caravan onderweg, 1700 kg. Ben benieuwd hoe de Ford het gaat doen, met name in de bergen.
Van de zomer weer een update.

sensor airbag geoxideerd

  • 259.000 km

Vandaag storing aan de sensor van de airbag geconstateerd. Lampje brand (code 42). Volgens internet is de sensor vóór, tussen de gril en de radiator defect. Blijkt vaak ernstig geoxideerd te zijn.
Maar even lang bij de garage. Die hebben hem verwijderd en inderdaad een en al oxidatie. Bestelling geplaatst, zodra hij binnen is wordt deze vervangen. Eigenlijk een klusje wat je gewoon zelf kan doen, maar ik heb nu even geen tijd (en zin ;-)) (2 schroeven en 1 stekkertje)

Airco blijft een probleem. Blijkt ergens achter een lek te zitten. Garage geeft aan dat de kosten kunnen oplopen tot 1500 euro om dit te repareren. Dat worden open ramen, want dat vind ik net iets te gortig.
Vraag me af, of je het voorste gedeelte niet kunt scheiden van het achterste gedeelte. Dan zou je voor wel Airco hebben, maar achter niet.
Iemand daar ervaring mee?

Inmiddels een andere caravan aangeschaft. Fendt 515sg, max 1700 kg. Moet volgens caravantrekker een goede combi zijn. We gaan het merken.

Weer op vakantie geweest

  • 266.435 km

Dit jaar Anduze (F) bezocht met caravan (1700kg).
Geen enkel probleem. Heerlijke tocht en de auto heeft zich weer uitmuntend gedragen. Verbruik lag gemiddeld op 1 op 6,4
Net voor de vakantie nog even de remolie laten vervangen. Dat werd tijd.
Nu weer tijd voor een kleine beurt.

Inruil na 3 plezierige jaren

  • 276.000 km

Vandaag besloten de auto in te ruilen. Ik heb de auto 3 jaar in mijn bezit gehad, en over het algeen veel plezier van de auto gehad. Motorisch nog steeds in topconditie. Helaas is de airco nog steeds niet in orde. Daar hebben nu een 4 tal bedrijven naar gekeken, maar nooit echt opgelost. Ik heb geen zin meer om op vakantie te gaan met (zoals vorig jaar ruim 40 graden) de sleurhut, zonder enige verkoeling in de auto.
De auto heb ik ingeruild voor de Volvo 3.2 v6 en 132900 km op de teller (NAP). Lijkt me ook wel weer leuk.
De Ford zal wel ergens op marktplaats opduiken, of voor de export naar het buitenland gaan. Ben benieuwd, maar weet zeker dat een volgende eigenaar en nog jaren plezier van kan hebben, zeker als de airco gemaakt kan worden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum