Ford Escort 1.8 TD 70pk Business Edition (1998)

autoreview

Ford Escort 1.8 TD 70pk Business Edition (1998)

Signalement

UitvoeringEscort 1.8 TD 70pk Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Ford Escort 1.8 TD 70pk is qua motorisering een beetje een vreemde eend in de bijt. Deze motor is slechts enkele jaren leverbaar geweest in de Escort, als vervanger van de tragere 1.8 D. De keuze voor deze auto was voor mij simpel, omdat de Ford Escort diesels (1.6 en 1.8) in mijn ervaring erg betrouwbaar zijn gebleken en een laag olieverbruik kennen. Daarnaast was het prijsverschil tussen de 90 pk TD en de 70 pk TD bij een 2e hands Escort van 4 jaar oud nog steeds dik 2200 euro. Veel geld voor 20 pk meer. Vandaar de keuze voor deze 70 pk sterke turbodiesel zonder intercooler. De auto rijdt en schakelt voortreffelijk, ook na ruim 300.000 km. De motor is stil als de motor warm is en is ook soepel, echter heeft wel een beetje last van een turbo-gat onder de 2200 toeren. De koude start duurt ietsje langer dan dat ik gewend was met mijn vorige Escort. Dit blijkt te liggen aan het lage starttoerental van de startmotor, het blijkt een probleem van vrijwel iedere TD (70 en 90 pk) te zijn. Ford monteur adviseert na het uitgaan van het voorgloeilampje nog een aantal seconden te wachten met starten. Dit werkt goed, maar je kunt ook 2x voorgloeien.
Zo op de snelweg kun je trouwens nog wel goed meekomen met het overige verkeer, maar niet meer dan dat...de andere auto’s worden steeds sneller.
De laatste serie Escort’s is goed uitgerust, vooral deze Business Edition met o.a. airco en CV. Het dashboard ziet er netjes uit, echter het mooie klokje zit achter je rechterarm bij 2 handen aan het stuur. Een ander nadeel is de matige ventilatie/verwarming. De aanjager moet minimaal op stand 1 en de verdeling van de warme lucht over de 4 luchtroosters ongelijkmatig. Airco werkt gelukkig nog steeds goed. Wat overige puntjes: Slecht te vervangen koplampen, het rempedaal geeft weinig feedback en het zicht naar achteren is matig. De afschrijving van deze auto is helaas hoog vanwege de komst van de Focus. Ik ga dus deze auto maar weer helemaal oprijden net zoals mijn oude trouwe 1.6 D.

Update (203.000 km): Het olieverbruik is gezakt naar 1 liter per 10.000 km, brandstofverbruik helaas gestegen naar 1:14 tot 1:15, bij 95% snelweg gebruik en 130 tot 140 km/u. Auto is roestvrij en voelt solide aan. Nog steeds zitten op deze auto de eerste schokdempers, koppeling en uitlaatsysteem.

Update (253.000 km): Het olieverbruik is nog steeds maar 1 liter per 9.000 km en brandstofverbruik neemt zelfs iets af naar ruim 1:15 over de laatste 35.000 km. Na verstopping van de katalysator is deze leeggemaakt en is ook het uitlaatgas recirculatiesysteem afgestopt, hierdoor trekt de auto wat vlotter op. Verder is er wat roestvorming aan de dorpel onder de linkerdeur, nu hopelijk gestopt door zinkspray en tectyl. Het interieur is redelijk duurzaam, de stoelen zitten nog steeds goed. Het dashboard begint wel meer te rammelen bij optrekken en de naald van de snelheidsmeter slingert meer dan 150.000 km geleden…

Update (303.000 km): Nog steeds een constant olieverbruik, 1 liter per 9.000 km, het gemiddeld brandstofverbruik over de laatste 85.000 km is 1:15.2. Auto rijdt en schakelt nog steeds goed, de roestvorming lijkt ook gestopt te zijn. Enkele dashboard lampjes hebben het begeven en het rechter electrisch bediende raam loopt erg zwaar (trouwens al vanaf aanschaf auto), maar de rest is nog OK. Helaas begint wel de bestuurdersstoel door te zakken...Opvallend: tijdens een koude start rookt de auto fors, dit sinds de laatste 50.000 km, echter motorisch is er weinig aan de hand gezien het constante, geringe, olieverbruik en constante brandstofverbruik. Serieuze rammels in dashbord blijven achterwege, auto voelt nog steeds solide aan. Huidige inruilwaarde ligt rond de 1200 euro...toch de 350.000 km maar eens proberen te gaan halen!

Update (330.000 km): Koppeling begint nu echt minder te worden, steeds vaker bijstellen. Felsnaad onder auto is erg opgezet door de roest. Motor draait nog probleemloos! Helaas voor de Escort ben ik een 2005-er Focus Wagon 115 pk TDCI tegengekomen en is de auto ingeruild. Exclusief verzekeringskosten heb ik voor 14 ct/km gereden (afschrijving, onderhoud, houderschapsbelasting en brandstof), toch niet slecht!! Nu ook fotos toegevoegd van de auto op de laatste dag in bezit.

PROBLEMEN

Buiten het reguliere onderhoud de zaken die wat vroeg kapot gingen:
125.000 km: 2 gloeibougies
130.000 km: Wiellager achter
194.000 km: Automatische spanner koppelingskabel (dan sta je dus opeens zonder koppeling...)
200.500 km: Multischakelaar compleet (verlichting, ruitenwissers etc.)
205.000 km: Katalysator kapot, niet vervangen (ruim 300 euro!!), het inwendige is verwijderd.
231.000 km: Draagarmrubbers voorwielophanging (L&R) vervangen
247.000 km: Electronische inspuittiming actuator (FITS-sensor) kapot op dieselpomp
253.000 km: 2 gloeibougies kapot en de andere 2 preventief zelf vervangen.
272.000 km: Vacuümpomp (2e hands geleverd en gemonteerd door Ford dealer!)
284.000 km: Uitlaatdemper (het werd tijd...uiteindelijk doorgeroest op een las)
295.000 km: Wiellager rechts voor
299.000 km: Remlichtschakelaar (da’s lekker in de spits...)
301.500 km: Stabilisatorstang rubbers (auto rijdt weer strak!)
330.000 km: Auto ingeruild voor Ford Focus Wagon 1.8 TDCI 115 pk

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.