Ford Escort 1.3 Laser (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort 1.3 Laser |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 57.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eigenlijk is dit meer een tribute dan een serieuze review, maar hij heeft het gewoon verdiend!
Bij een eerste auto zie je de wereld misschien wat rooskleuriger dan het is, maar mijn Escort was voor zijn leeftijd een toppertje!
Ik kocht hem als nieuw van een oud vrouwtje (echt waar), dus altijd binnen gestaan en afgezien van een paar boodschapjes alleen maar ritjes naar Spanje.
Kortom van bekende Escortkwalen, zoals roest aan de kokerbalken heb ik nooit last gehad. Het enige roestplekje wat ik heb is waarschijnlijk ontstaan door een tikje op het spatscherm wat ik ooit gehad heb.
Comfort
Ik vond hem altijd al wat lawaaiig gevonden boven de 100 km p/u (4 versnell.) dus hier en daar wat extra isolatie toegevoegd. Natuurlijk wel wat windgevoelig en op slechte wegen hield de demping ook niet over. De stoelen hebben altijd lekker gezeten tot ze doorgezakt begonnen te raken. Nog 1 jaartje met wat jongere sportstoelen gereden die perfect zaten.
Prestaties
Voor een 1300 vond ik hem altijd lekker rijden, bijzonder prettige versnellingsbakverhoudingen en redelijk pittig. Ook een lekker bronstig uitlaatgeluid! De snelheid in snelle bochten kon ik altijd redelijk hoog houden, door de goede feedback wist ik de grens altijd zeer dicht te naderen. Ook wanneer deze auto begon uit te breken was hij goed onder controle te houden.
Betrouwbaarheid
2 keer langs de kant gestaan. Beide door een kapotte ontsteking (2e hands).
Verder eigenlijk alleen normaal onderhoud. Altijd met gemak door de APK. Alleen de laatste tijd begint de leeftijd zich te wreken. "s Winters veel problemen gehad met een motor die niet lekker meer liep en soms ook niet startte. Alle onderdelen beginnen er langzaam de brui aan te geven. Voor een onderzoekje bij de dealer geweest die met een offerte van 4 pagina"s en €1500 kwam, alleen op de door mij aangewezen onderdelen!
Verder moet ik zeggen dat de bouwkwaliteit erg goed is. Natuurlijk rammelt hij inmiddels als een gek, maar de basisonderdelen zijn van hoge kwaliteit. De startmotor en de koppeling zijn zelfs nog origineel. Ik ben eens met 60 km p/u over een stoeprand gereden zonder problemen! Ook met tachtig zijwaarts tegen een lantaarnpaal had alleen een deuk het spatscherm tot gevolg. Ook is een vriend met een Micra er eens met 35 km p/u achterin gereden zonder een krasje achter te laten. Als ik bekijk hoe ik deze auto eigenlijk mishandeld heb, is het verbazend dat hij nog steeds zo goed zijn werk doet.
Kosten onderhoud
Wat zijn de onderdelen eigenlijk goedkoop van deze auto! Over 100.000 km kom ik incl. alle kosten (incl. boetes) op € 0.17 per km. Gemiddeld reed ik 1 op 11,7.
Helaas is inmiddels nu het einde in zicht. Als ik het geld had zou ik hem helemaal willen opknappen (zeker aangezien de carrosserie nog behoorlijk is), maar mij rest slechts de sloop....snif....
PROBLEMEN
- Kapotte ontsteking (2x)
- Klapband op de snelweg in Italie
- Slecht lopende motor in de winter (diverse oorzaken)
- Gebroken v-snaar (eigen schuld, niet op gelet)en dus kromme kleppen e.d.
- Nu een gescheurde voorruit (origineel)
- Normaal onderhoud als uitlaten, banden, remmen, dempers e.d.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren