Ford Escort 1.8i Ghia (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort 1.8i Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
Eerste indrukken Ford Escort 1.8 Ghia
- 128.500 km
Allereerst leuk dat je mijn review leest. Volgens mij ben ik de eerste die een Review schrijft over een Ford Escort 1.8 Ghia.
Mijn vader werkt bij een Ford garage. Hij vertelde me over een ingeruilde escort voor weinig geld. In het begin was ik niet zo enthousiast. Dit kwam door de reputatie van een escort (roest ed) en door de extra kosten ten op zichte van de Ford KA die ik toen nog had. Een week later de auto zag staan en kon zien dat het een nette en luxe auto was, was ik verkocht.
Het interieur was als nieuw. De bodem had vrijwel geen roest (2 gaatjes die vlak na aanschaf gelast worden) en bij de wielkasten minimale roest. Deze laat ik waarschijnlijk binnen een half jaar repareren. Ik zeg waarschijnlijk omdat ik eerst even wil afwachten hoe de auto zich houdt.
De auto Ford Escort Ghia 1.8, handgeschakeld is voorzien van:
- elektrische spiegels
- glazendak
- airco
- voorruitverwarming (nooit meer krabben en handig bij condens)
- metallic Ash black
- armsteun achter + kopsteunen
- instapverlichting (lampjes bij de voetenruimte voorin)
- 20 seconden timer op het interieur verlichting
- ABS
- luxe stoel bestuurder (elektrisch in hoogte verstelbaar, lendesteun)
Het rijden:
Het is moeilijk vergelijken als je vorige auto een Ford KA is. De escort is zo veel luxer en comfortabeler. Wat me in het begin wel heel erg opviel was dat het sturen, ondanks de stuurbekrachtiging, veel zwaarder ging bij het parkeren. Dit was even wennen.
Verder is het echt een cruise wagen. Hij nodigt niet uit tot scheuren en je kunt op lage toeren rijden. Door de 1.8 motor is de auto erg vlot. Het verschil met mijn vorige auto is echt enorm.
Over het onderhoud kan ik nog weinig zeggen. Bij aanschaf zijn de volgende dingen gedaan:
- distributieset + waterpomp
- zekeringkast
- brandstof- en luchtfilter
- bougies
- paar kleine dingetjes zoals grill, ruitenwissers, nieuw embleem kofferbak etc.
Doordat ik dicht bij het vuur zit heb ik de auto voor ongeveer €700,- klaar. Voor dat geld heb ik mijn vorige auto verkocht. Een goede deal lijkt me!
Een update zal ik over ongeveer 5000km plaatsen (dat zal mei/juni 2015 zijn) Ik rijd ongeveer 10000km per jaar dus het gaat niet zo hard.
Paar maand verder
- 139.000 km
Ik dacht na ruim 3 maand maar weer eens wat over de Escort vertellen.
De Escort houdt zich goed. Dat mag ook wel gezien de kilometerstand, maar hij begint al aardig op leeftijd te komen.
Een paar weken terug ben ik in Keulen geweest. De rit er naar toe was geweldig. Heen gemiddeld 150-160, zonder moeite. De terugweg had ik wat meer moet. De hele weg ongeveer 170-180 gereden met uitschieters naar 190. De escort wou wel harder, maar dat werd me een beetje te gek voor deze 'opa'. (Wellicht bedenk ik me de volgende keer).
Problemen zijn er nog niet (echt) geweest. Een hitteschilt van de uitlaat was op 1 punt los gegaan/getrild. Deze is weer gelast.
Voor de rest valt er nu weinig over de Escort te vertellen. En de kilometers gaan ook niet extreem hard. Zal ongeveer 10.000km per jaar zijn.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek
