Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.6 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 138.100 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Daar gaan we weer!
- 138.100 km
Met de komst van onze eerste kind, staat er na 4 eenzame jaren op onze oprit weer een tweede auto naast onze Ford Fiesta uit 2009. Mijn vriendin ging ermee na werk, ik (r̶i̶j̶d̶) reed 24/7, 365 dagen per jaar motor. Tijdens de zwangerschap heb ik geprobeerd vol te houden dat er geen tweede auto nodig is want met de banken plat kan er prima een kinderwagen/Maxi-Cosi/luiertas/reistas in onze drie-deurs Fiesta... oh ja, waar moet de baby dan zitten?
Waar ik met motoren écht éxtreem kieskeurig ben, interesseren auto's mij vrij weinig. Mijn eisen zijn simpel. Als er een tweede auto bij moet komen, moet het een auto zijn dat ruim genoeg is voor kinderen op de groei en ruim/comfortabel genoeg voor mijzelf zonder enige tegemoetkomingen. Het moet ons in comfort op vakantie kunnen brengen en mijn motor eventueel op de aanhanger mee kunnen nemen. Wellicht een caravan huren in de toekomst. En uiteraard moeten wij er allebei fatsoenlijk in kunnen rijden. Ons lengte verschil is 52cm.
Ik was vergeten hoe vreselijk het is om naar tweedehands auto's te zoeken. Ik heb in de loop der jaren veel ervaring opgedaan met bijgeluiden, rammeltjes en gevoel van de auto. Vele Kia Ceed's.. Ce'ed, (C'eed??) vielen af. De Nissan Note bleek niet voor mijn wederhelft gebouwd. Een Focus Cmax welke achter 40 auto's geparkeerd stond lieten we maar staan en een enigszins twijfelachtige en kentekenloos Nissan Qashqai hebben we overgeslagen. Er stond nog één auto op ons lijstje, een blauwe Cmax zonder kenteken. Ik sla auto's welk kenteken onbekend is direct af. Behalve bij deze specifieke Cmax. Het was namelijk een import auto, aus Deutschland. Mijn motor is ook Duits en elke voertuig welke TÜV gekeurd is, heeft bij mij een streepje voor. Als je dacht dat de APK soms streng is, maak je borst dan maar nat 'für zer TÜV'.
Bij aankomst dacht ik al, "wat een bak!!" Ik was echt meteen verkocht. De auto ziet er uit als nieuw. Van binnen vrijwel geen krasje te bekennen en de bekleding schoon en zo goed als vlekvrij. Er zit zelfs een panoramisch dakraam in! Na een testrit waren we er allebei uit: Jawohl, sofort mitnehmen! Het rijd stabiel, ligt hoog op de weg en is ruim van binnen. Het heeft een nog redelijk modern dashboard en alles werkt. Het heeft alle opties, behalve cruise control (en een trekhaak, maar die zet ik er later zelf op). De auto was echt net binnen, dus de Nederlandse papieren waren nog niet geregeld en de band linksvoor liep langzaam leeg (lek ventiel). Dat werd uiteraard verholpen voordat wij 'm konden ophalen. Uiteindelijk hebben we twee nieuwe voorbanden gekregen waarvan we één band zelf betaalde.
Bij thuiskomst de bandenspanning even bekeken. Hmm?? Linksvoor 0.8?! Rechtsvoor 2.8?! linksachter 1.4?! en rechtsachter 1.5?!
De monteur heeft het ventiel rechtsvoor, in plaats van linksvoor vervangen. Lullig. Ik mocht het bij mijn lokale garage laten vervangen op kosten van de verkoper. Netjes, ook al had ik niet anders verwacht. Ik vroeg de garage de andere banden ook te checken, want ik vond de bandenspanning achter verdacht laag. En jawel hoor, ook die twee bleken lek te zijn, weliswaar in mindere mate dan linksvoor. Alles werd vergoed door de verkoper. De schade was gelukkig maar €65,-. Zo kon ik de verkoper een beetje terugpakken aangezien de voorbanden "toch iets duurder waren uitgevallen dan verwacht".
Ik houd jullie op de hoogte!
Bougies + kabelset
- 138.700 km
Inmiddels heb ik zelf preventief de bougies en bougiekabels vervangen en lijkt de auto zelfs wat vlotter door te trekken. Er was niets bekend over hoe lang de set er al in en op zaten. Ik heb gekozen voor NGK TR5B-13 bougies en de Bosch B204 kabelset. De oude kabelset en bougies van Ford bewaar ik. Je weet maar nooit.
Ik ben van plan de koplampen op korte termijn te vervangen voor LED, wat ik ook bij mijn motor heb gedaan. Verder zie ik niet verbeterpunten. Tot nu toe rijd de auto goed, schakelen gaat soepel en is het comfort nog steeds prima te noemen. De auto heeft een mooi opvallend kleurtje en vaak kijk ik nog even achterom als ik wegloop (goed teken)!
170.000 / 3.5 jaar eindverslag
- 170.000 km
Mijn eerste bericht gaf de reden waarom ik de C-max gekocht heb. Nu komt er een tweede bij. Geen reden om een andere auto te kopen, maar dat ga ik wel doen. Maar niet omdat de C-max mij niet bevalt.
Nee, het is een prima auto. Ik heb er nog een trekhaak onder laten zetten zodat ik met een kameraad mooi de motoren kan meenemen. Volgeladen is de auto niet de snelste, maar het rijdt. Stijl de bergen in moet je echter wel terugschakelen naar de twee, soms zelfs de 1. Dat viel mij een beetje tegen. Maar in Nederland hebben we dit probleem niet en kan de auto prima meekomen in het verkeer.
Échter heeft het mij de afgelopen jaren wel wat kosten opgeleverd. Zo is eerst de aansturing van de airco unit stuk gegaan. Kosten vielen mee. Toen begaf de koppeling cilinder het (gelukkig ná onze rit naar Zweden en Italië). Dit was een dure. Die zit namelijk in het blok. Dan moet je eigenlijk de koppeling meepakken. En dat bleek een "geluk" bij ongeluk gevalletje te zijn want dat bleek blijkbaar hélémáál aan z'n einde te zijn. Maar brengt weer extra kosten met zich mee. De APK van 2024 viel vies tegen. Krappe €1000. Remschijven, lagers van assen en stangetjes en weet ik het allemaal vielen buiten de APK eisen en moesten allemaal vervangen worden. Maar goed, dit zijn slijtage kosten en geen fabricage fouten. Erg jammer, want ik zat al te kijken naar een andere auto.
Ook merkte ik dat de auto soms flink inhield bij optrekken. Dit negeerde ik totdat het continu aanwezig was en mijn brandstofverbruik naar 1:9 ging. Probleem: ping sensor defect. Deze sensor registreert vroegtijdige ontstekingen in de cilinder en past de ontsteking en injectie van brandstof aan om schade te voorkomen. Echter gebeurt er dus niets en loopt deze sensor alleen maar te kloten met de auto. Kosten vallen enigzins mee, maar het loste wel een groot probleem op. Helaas nog een keer schade gekregen door een Duitse hoogbejaarde in de allergrootste camper toegelaten op de Europese wegen. Die ramde vol gas in de achteruit tegen mijn deur portieren aan op een camping in Italie. Twee nieuwe portieren gekregen en een verse laklaag.
Het jaar erop is mijn vrouw van haar Fiesta naar een nieuwe Peugeot 3008 gegaan. En hiermee is eigenlijk mijn Cmax buiten spel gezet. Want dit is/was onze gezinsauto en pakezel. Maar de Peugeot is zoveel comfortabeler, ruimer, hoger, mooier (ik zeg niet betrouwbaar, dat moet nog blijken).
Dus ik sta voor een keuze, koop ik een Mustang en duik ik in een midlife crisis, koop ik een compacte auto voor woon/werk verkeer, of neem ik ook een grotere auto zodat we altijd ruimte hebben. We hebben gelukkig een ruime oprit, dus dat is geen belemmering.
Nou, als ik naar de prijzen kijk, ga ik voor een ruime auto uit 2014-ish. Jonge jonge, al die electronische onzin die bij de nieuwe auto's komen. Mij niet gezien. En een compacte auto is net zo duur als een iets oudere super ruime SUV. En zo'n ruime auto biedt ook kansen met camperen. Het mag wat meer trekken dan de cmax, kan een gezins daktent dragen etc. Mijn vrouw weet het nog niet, maar wij gaan de komende jaren bijna gratis camperen in de Zweedse bossen want een vakantie naar Spanje is onbetaalbaar geworden ;).
Ja, de keuze wordt weer een MPV of SUV. Ik ben verwend geraakt door de hogere instap en blik op de weg van een Cmax en voor mijn gevoel viel ik zowat in de stationwagens die ik proef gereden heb. De Cmax stuurt strak, is makkelijk aan te werken, zit goed, ruim zat dus ja, waarom switchen. Ja wist ik het maar. Een SUV heeft mij altijd aangesproken. In 2016 in Canada een Dodge Ram gereden. Zet die maar neer op mijn oprit. Mooi spul. Maar even terug naar de realiteit; waardeloos in het krappe Nederland. Maar een compacte SUV of zo'n mooie Franse design MPV daarintegen, daar voel ik persoonlijk wel wat voor.
Ik ga nog een lijstje af:
Citroen C4 picasso
Kia Carens
Mitsubishi ASX
Citroen C4 Aircross (wat een zwabberbak is dat zeg, bah)
Hyundai IX35
Etc. Etc.
Voor wie de Cmax op het oog heeft; heeft het onderhoud gehad, koop het dan. Het is een prima auto met een vrij dynamisch rijgedrag voor een MPV. Brandstofverbruik is wat hoger dan gemiddeld, maar de aanschafprijs weer lager. Onderdelen zijn niet duur en ik heb eigenlijk alleen maar slijtage kosten gehad, ookal volgde bij mij alles elkaar snel op. Dat wat ik vervangen heb zal waarschijnlijk niet meer stuk gaan voordat de auto helemaal aan gort is gereden. Die kosten riskeer je nu eenmaal bij 15 jaar oude auto's.
Ik ben er blij mee geweest, maar bij mij kriebelt het weer voor wat anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.