Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)

autoreview

Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)

Signalement

UitvoeringTipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf44.000 km
KM-stand laatst94.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bovenverwachting goed

  • 53.800 km

Eigenlijk ben ik helemaal geen diesel mens. Maar omdat ik veel meer ga rijden was mijn tot dan huidige auto (1 op 7 benzine) niet meer zo geschikt. Tevens had ik de ruimte van een stationwagon nodig in plaats van een 2-zitter coupe. Ik kon deze Fiat Tipo net een jaar oud voor een nette prijs kopen bij de Fiat dealer in Apeldoorn dus dat moest hem maar worden. Nu 2 maanden en 10.000 km later tijd voor een eerste review.

Bovenverwachting goed, Fiat heeft de Tipo eigenlijk als prijsvechter in de markt gezet maar daar merk je echt niets van. Qua styling vind ik de auto een stuk mooier als wat er verder rond rijdt, met name een stuk beter als alle saaie VAG modellen. Maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Het interieur is mooi afgewerkt, het leer van prima kwaliteit en de stoelen zitten erg goed. (net terug van een rondje Oekraïne inclusief vele uren wachten voor de grens en geen centje pijn). Alles wat je nodig hebt en wat mij betreft zelf meer zit er in en werkt goed. Minpuntje is de vloerbedekking, daar zie ik de budget gedachte wel terug.
Wat rij en stuurgedrag betreft is het een echte Italiaan. Alles is heerlijk direct waardoor de auto stabiel en zeker aanvoelt. De directe besturing is precies waardoor de auto goed te plaatsen is. Ondanks het directe karakter is er niet te veel op comfort ingeleverd, wat mij betreft een echte rijders auto.
De 1,6 dieselmotor dan? Daar had ik nog de meeste bedenkingen bij. Zo'n kleine motor en nog een diesel ook kan toch niet wat zijn was mijn gevoel. In de praktijk valt dat reuze mee. Wegrijden uit stilstand dan merk je dat hij inderdaad wat aan de krappe kant is, maar als hij eenmaal rolt en de turbo meedoet is dat over. Hij komt dan eigenlijk nooit tekort en ook in Duitsland op de snelwegen kom je prima mee. Het hoge koppel zorgt dat er altijd wel iemand thuis is als je het gaspedaal beweegt. Lang geleden heb ik een Fiat Marea 2,4 JTD gehad. Voor die tijd was de 5 cilinder een beer van een motor. Deze 1.6 zit nu op het niveau waar je toen een 2,4 voor nodig had.
Het verbruik is best keurig. Afstanden in Nederland of NL snelheid is altijd rond de 1 op 20. Afgelopen 3.500 km naar Oekraïne en terug met hele stukken serieus doorgereden en uren stationair draaien voor de grens toch nog 1 op 16,4 daar kan ik prima mee leven.

Betrouwbaarheid dan ook nog maar even, want iedereen zal vast zeggen "want het is een Fiat of Italiaan".
10.000 km gereden zonder een druppel motorolie te hebben verbruikt en zonder een storingsmelding te hebben gehad of iets wat niet werkte.

Wat mij betreft zien we er wat meer op de weg. da auto verdient het en maakt de weg een stuk leuker met wat meer afwisseling tussen al die Duitse en Franse standaard meeloop keuzes.

20000 km verder

  • 73.500 km

De Tipo staat ondertussen over de 73000 km en ik raak alleen maar meer onder de indruk. Nog steeds geen rammeltje, kraakje of misslag waar kunnen nemen. Afgezien van motorolie en diverse filters die vervangen zijn vroeg de auto nergens om.

Presteren doet hij nog steeds prima ook als ik er een flinke aanhanger achter hang. Ondanks de beperkte 120PK geeft hij nooit het gevoel dat je echt te kort komt.

Ook met het verbruik zit het nog steeds snor, natuurlijk ook vanwege onze ondertussen verplichte snorfiets snelheid. Het gemiddelde verbruik over de laatste 15000 km is net geen 1 op 19. Uitschieters op lange (rustige) ritten heb ik gezien van 1 op 25.

Rij en zitcomfort blijft hoog. De directe besturing en remmen geven heel veel vertrouwen. Wat wel een groot compliment voor Fiat was: Een collega me een half jaar oude Mercedes C-klasse was met mij onderweg. Na een paar honderd kilometer zij hij. De stoelen zitten een stuk beter als in mijn auto! Over die stoelen gesproken, nog geen enkele slijtage is er op zichtbaar.

Al met al super tevreden met uitzondering van het tapijt op de vloer. Dat blijf ik vervelend spul vinden en zou een kwaliteit beter moeten zijn.

Afscheid

  • 94.000 km

Ik heb afscheid genomen van de Tipo en maar om 1 reden. Voordat de overheid het onmogelijk maakt om nog auto's met verbrandingsmotoren te rijden wilde ik graag nog weer een 6 cilinder rijden.

De Tipo is een ongelooflijk goede metgezel geweest in de 2,5 jaar dat we samen waren. Nooit ook maar 1 slag verkeerd gemaakt, nooit een storing gehad, nooit zelfs maar een drup olie bij hoeven vullen en altijd keurige verbruikscijfers, ook bij langere ritten met flink doorrijden.
Aan de auto is afgezien van een paar kleine lakbeschadigingen nog niets te zien en verkeerd nog steeds in nieuwstaat. Zeker het interieur ziet er volledig ongebruikt uit en bleef rijden als nieuw. Ook de Tipo heeft een typisch Italiaans rijgedrag. Lekker bijtende remmen, direct stuurgedrag met veel gevoel en een ophanging die sportief en comfortabel tegelijk is. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat de Fiat een veel beter imago en verkoopaantallen verdient. Ik hoop dat de volgende eigenaar net zoveel plezier van de auto krijgt als ik heb gehad.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Fiat Tipo

Leaseplan
Fiat Tipo 1.5 Hybrid (5D/7A)
€ 414
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens