Fiat Tipo Stationwagon 1.4 T-Jet 16v Business Lusso (2017)

Fiat Tipo Stationwagon 1.4 T-Jet 16v Business Lusso (2017)

UitvoeringTipo Stationwagon 1.4 T-Jet 16v Business Lusso
Bouwjaar2017

Heerlijke auto

Nu bijna een half jaar de gelukkige eigenaar van deze auto. Bij het uitzoeken ook gekeken naar andere merken maar toch weer op Fiat uitgekomen omdat ik hier heel goede ervaringen mee heb. Inmiddels ongeveer 6000 km gereden, tijd voor eerste indruk.

Comfort
De auto rijdt heel comfortabel. De vering is prima balans souplesse en rijeigenschappen. Overhellen in bochten blijft vrij beperkt, oneffenheden worden soepel genomen. Structuur auto is ook goed in orde, ook bij rare drempels geen torsie waarneembaar.
De bediening van de auto is eenvoudig en intuïtief.
De motor is erg stil, boven de 110 begint wat windgeruis. Meest nadrukkelijk hoorbaar is bandengeluid. Mogelijk heeft dat te maken met type band.
Ruimte is vrij riant, zowel voor als achter. Met 1.90 nog niet tegen het dak achter (ook niet veel speling over). Ook grote kofferruimte die goed bruikbaar is.
De auto heeft leren bekleding en dat vind ik geen voordeel. De stoelen en achterbank zitten goed alleen vind ik het zitvlak wat hard. Bij Tipo-stoelen met stoffen bekleding is dat net wat zachter. Overigens heeft geen van de passagiers noch de andere bestuurster daar een opmerking over gemaakt, dus probeer even zelf. Na ritten van 500 km stap je nog steeds fris uit.
De airconditioning werkt goed, bediening eenvoudig. Enige moment dat de airco moeite had de temperatuur op 22 te houden was met 35 graden en 5 inzittenden in Zuid Frankrijk. Verder is het instellen en geen omkijken naar.
Soms hoor je klachten over materiaalgebruik. De afwerking is echter heel netjes, 7 inch multimedia scherm werkt prima. De deurbekleding zou wel beter kunnen. Gelijktijdig, ik heb een youngtimer van 22 jaar oud en de harde materialen daarin zijn nog als nieuw, de zachte materialen worden steeds plakkeriger. Wat is wijsheid? Overigens, tips voor bedrijf die plakkerige kunststof onderdelen weer kan herstellen zijn welkom.
Dus bij elkaar een auto die makkelijk en comfortabel rijdt.

Betrouwbaarheid
De auto gekocht met 6 maanden garantie. Daar geen gebruik van hoeven maken. Tot nu toe niks kapot, geen lampje, geen rammeltje en geen olieverbruik (staat na 6000 km 2 mm onder max).

Kosten
De aanschafprijs was heel redelijk, inruilprijs vorige auto ook.
Er wordt wel eens geklaagd over het brandstofverbruik. Dat heb je ook zelf in de hand. Bij lange afstanden en de huidige limiet van 100 rijdt de auto rond de 1 op 18, bij 120 loopt dat op naar 1 op 15. Ik rijd tot nu toe gemiddeld ongeveer 1 op 16,5 ofwel 6,1 l/100 km, vrijwel exact het normgebruik van 6,0. Wel vrijwel uitsluitend lange afstanden, veelal autosnelweg. Zie ook verbruiksmonitor.
Er zullen zeker auto’s zijn die onder vergelijkbare omstandigheden zuiniger zijn maar als je met zo’n auto 5 l/100 km rijdt, scheelt dat bij 10.000 km per jaar nog geen €200. Dat ben je bij sommige merken ruim kwijt aan extra onderhoud of zelfs motorrevisie.
Voor wie zuiniger wil was er de 16 klepper met 95 pk en is er sinds begin dit jaar de nieuwe 1,0 firefly motor die goed compromis biedt van de twee voorgaande motoren, voldoende kracht en zuinig.
De auto is met 1280 kg tegenwoordig een lichtgewicht dus ook de kosten voor wegenbelasting vallen mee. Onderhoud heb ik nog niet gehad maar gemiddeld staat deze auto met deze motor bekend als betrouwbaar en niet duur in onderhoud. Alles bij elkaar is het lastig een andere auto te vinden waarmee je tegen even lage kosten evenveel ruimte, comfort en uitrusting hebt.

Al met al een fijne auto waar ik iedere keer met plezier in ga rijden.

Tot zo ver de eerste indruk. Als ik over een half jaar de eerste onderhoudsbeurt achter de rug heb, kom ik met een update.

Aanvulling

Prestaties
Deze met 4 sterren gewaardeerd. De motor is soepel en presteert goed vanaf 1400 toeren. Bij bijna stoppen wel even terug naar 1. Eenmaal op snelheid hoef je weinig te schakelen. Zelfs in 6 reageert de auto vanaf 60 vlot op het gas. Zo vlot dat die hoogste versnelling ook iets langer had kunnen zijn. Dat had de auto nog wat zuiniger gemaakt. Vooral de 3, 4 en 5 liggen nu kort bij elkaar. Met de soepele motor had het ook een 5-bak mogen zijn, of echt een langere 6 dus. De versnellingsbak zelf schakelt makkelijk met korte bewegingen.

Hulpmiddelen
Start/stop is bij veel auto’s standaard. Bij deze werkt het zoals het wat mij betreft hoort. Zo lang je koppeling ingetrapt houdt, blijft de motor lopen. Daarmee heb je niet het afslaan van de motor bij een rotonde of kruising waardoor je net te traag weg bent. Bij intrappen koppeling start de auto vlot.
De schakelindicator komt in Nederland redelijk overeen met wanneer ik zelf wil opschakelen. Maar niet in bergachtig gebied. Dan ook bij flinke hellingen al bij 1800 toeren advies om op te schakelen. Dus dan gewoon negeren.
De automatische ruitenwissers werken ook prima. Steeds als je denkt dat het nodig is de ruitenwissers aan te zetten, start ie vanzelf.
Automatische verlichting werkt op zich prima maar zo’n systeem heeft als nadeel dat als je onder viaduct doorrijdt, lampen aan en weer uit gaan. Daarom doe ik dat liever zelf.
Deze auto heeft ook automatisch noodremsysteem (AEB). Dat gelukkig nog niet nodig gehad. Wel ging een keer het alarmsignaal af bij het benaderen van een afslaande auto. Ook dat werkt als behoren. En fijne wetenschap dat het systeem er is, mocht het ooit nodig zijn.

Jaar verder

De auto nu ruim een jaar in bezit en de eerste onderhoudsbeurt gehad, dus tijd voor een aanvulling.
De auto is geheel storingsvrij gebleven. Geen lampje kapot, laat staan iets ernstigers. De onderhoudsbeurt bij de dealer Dave in Den Haag was zo’n €500. Daarbij geen gebreken gevonden. Alleen om mijn verzoek achterruitwisser vervangen. Kan vast goedkoper maar de dealer heeft erg zijn best gedaan met zowel buitenkant als binnenkant helemaal schoon, in showroom-staat.

De auto bevalt nog steeds prima. In vergelijking met de voorganger, een Fiat Croma, is het zitcomfort wat minder en ook heeft de Croma nog meer binnenruimte dan deze. Het veercomfort van de Tipo is veel beter in balans, voldoende schokken afdempen en niet te veel overhellen in de bochten waar de Croma wel last van had. Ook de torsiestijfheid van de carrosserie is veel beter wat je met name merkt op schuine opritten of drempels. De motor pakt beter op, ook vanaf lage toeren. Het brandstofverbruik van de Croma kwam uit rond de 1 op 15, bij deze Tipo 1 op 16,5 (zie monitor). Bij elkaar is de Tipo de duidelijk fijnere auto.

Helemaal geen kritiek? Toch wel, de boordcomputer is te optimistisch met het verbruik. Als deze rond de 1 op 18 aangeeft, is het in praktijk rond de 1 op 16,5. Dat zou beter moeten kunnen. Bij de Croma was dat juist heel nauwkeurig. Overigens is de afwijking iets minder bij het tanken van E5 benzine. Ook blijft dat de zitting best iets minder stevig had gemogen. Verder is het een heel plezierige en betrouwbare reisauto.

Ik rij zuinig. Daarmee ben ik wel benieuwd op welk verbruik ik uit zou komen met de nieuwe Tipo 1.5 automaat met hybride techniek. Met deze en de vorige auto zat ik op ongeveer het NECD gemiddelde. Bij de Tipo Hybride zou dat neerkomen op 1 op 21,3 waarmee de auto een actieradius zou hebben van ruim 1050 km. Best fijn. Gelijktijdig is de huidige auto prima en dat zal ie nog wel een tijd blijven. Dus vooralsnog rij ik met veel plezier verder in de Tipo T-jet.

Drukke vakantie

Na 7000 km in drie maanden waarvan 6700 in 8 weken tijd voor update. Vakantie met veel snelwegen. De motor en cruise control werken prima in Duitsland. Bij inhalen kan je zonder terugschakelen vlot accelereren (snelheidsverschil vaak groot) waarna je langzaam weer gas terugneemt tot de cc het automatisch weer overneemt. Prima.
Ook na lange afstanden stap je fris uit, ook geholpen door de prima airco. Boven de 120 neemt windgeruis toe. Vaak houd ik 115 aan en dan is de auto behoorlijk stil. Ook na 7000 km nauwelijks olieverbruik. Tussendoor ook niet gecontroleerd.

Storing
De eerste keer sinds ik de auto heb een foutmelding: lampje kentekenverlichting. Uitgestapt en inderdaad brandde één lampje niet. Toen ik deze de volgende rit wilde vervangen geen controlelampje en brandende kentekenverlichting. Mogelijk los contact of lampje op eind levensduur. Zal ‘m toch binnenkort maar vervangen. Verder blijft de auto geheel probleemloos.

Verbruik
Bij het aanhouden van kruissnelheid 115 km/h blijft de auto rond de 6 l/100 km rijden, 1 op 16,7 (doorgaans E5). Niet slecht al zijn modernere motoren onder gelijke omstandigheden natuurlijk zuiniger (ook de 1.0 en 1.5 mild hybrid in de Tipo, ik ben benieuwd op welk verbruik ik met die auto’s uit zou komen). Wel lijkt de auto wat zuiniger dan vorig jaar. De laatste 250 km van de vakantie kwam het gemiddelde zelfs op 1 op 18,4. Gecorrigeerd…

Ergernis
… want de enige ergernis bij deze auto is dat de boordcomputer te optimistisch is, ongeveer 8% zuiniger dan de auto echt rijdt. Dus de trotse 1 op 20 die nu voorstaat sinds laatste tankbeurt is ongeveer 1 op 18,4 echt. Dat kan nauwkeuriger. De vorige, Fiat Croma, had nauwelijks afwijking en als, dan was de auto bij narekenen zelfs iets zuiniger dan de boordcomputer. Het kan dus wel. Maar nu moet je bij het aflezen telkens even hoofdrekenen.
Ook het aangeven hoe ver je nog kan rijden voor tankbeurt werkt niet zoals het hoort. Allereerst is het systeem te gevoelig, na het oprijden van een helling op de snelweg zie je gelijk de actieradius teruglopen om helling af weer toe te nemen. Vervelender is dat als je volgens het scherm nog 150 km hebt, de aangegeven actieradius opeens heel snel achteruit loopt zodat 50 km later het scherm 0 km aangeeft. Bij kort daarna tanken kom je dan op 44 liter. Dus er zou nog 6 liter over moeten zijn, genoeg voor 100 km. Maar dat heb ik niet uitgeprobeerd.

Bij elkaar blijft de auto heel betrouwbaar en prima geschikt als reiswagen.

PRIVATE LEASE Fiat Tipo

Leaseplan
Fiat Tipo 1.5 Hybrid Street (5D/7A)

Fiat
Fiat Tipo Station Wagon 1.5 Hybrid Street (5D/7A)