Fiat Stilo 2.4 20v Abarth Selespeed (2002)

autoreview

Fiat Stilo 2.4 20v Abarth Selespeed (2002)

Signalement

UitvoeringStilo 2.4 20v Abarth Selespeed
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst123.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kort maar krachtig

  • 123.000 km

Voordat ik begin met deze review moet ik eerst aangeven dat dit niet mijn eerste Stilo Abarth is en ik dus heel goed wist waar ik aan begon. Dit is ook de reden waarom ik de auto zo kort (5 maanden) heb gehad.

Ik heb deze auto in April 2014 gekocht. Het was een van de eerste, mei 2002 was de auto voor het eerst op kenteken gezet. ondanks de leeftijd had deze kanjer slechts 123dkm gelopen en zag er van binnen en buiten gewoon prima uit. Onderhoudshistorie was bekend en de NAP check kwam als logisch uit de bus dus de koop was snel geregeld. Ik had eerder van 2006 tot 2008 ook een Stilo Abarth welke ik helaas wegens omstandigheden toen moest verkopen. Nu 6 jaar later kriebelde het nog steeds en toen ik de kans had moest er gewoon weer een nieuwe komen.

Eigenlijk was het heel raar, ik kwam van een Citroen C5 Break diesel welke het werkpaard van ons gezin was aangezien we 2 kleine kinderen hebben. Maar de kinderen zijn oud genoeg om zelf op de achterbank te klimmen en we hebben geen kinderwagen meer nodig dus we konden nu weer iets leukers, sneller en sportiever rijden. Eerlijk gezegd was het zelfs mijn vrouw welke met het idee kwam: "die Abarth die je vroeger had reed toch wel heel fijn.." Letterlijk 24 uur na het uitspreken van deze woorden was ik weer eigenaar van zo'n Italiaanse schone.

Het is ook een geweldige auto, zo strak en zeker op de weg, de heerlijke stoelen en alle gadgets welke er anno 2002 beschikbaar waren. Uiteraard is de navigatie hopeloos verouderd maar het ziet er nog steeds heel mooi uit en ook bijvoorbeeld het extra kleurenschermpje tussen de tellers is altijd een mooi gespreksonderwerp voor passagiers. En dan is er nog de motor en de versnellingsbak natuurlijk. Ik heb volgens mij nog nooit iemand horen zeggen dat ze een 5 cilinder maar niets vinden, en voor de Stilo Abarth is het uiteraard niet anders. De grote 2.4 biedt genoeg koppel om lekker lui te cruisen maar met het gaspedaal onderin gestampt brult hij het uit en klimt binnen no-time naar snelheden waar je duizelig van word. Volgens de boekjes is de topsnelheid 215 km/h maar 235 haalt ie makkelijk. Menig mensen waren echter niet te spreken over de Selespeed versnellingsbak maar ik vond het een prima samenwerking met de motor. Voor een sportief ritje kun je lekker schakelen met de flippers achter het stuur, en voor het woon/werk verkeer laat je de automaat het werk doen. In beide standen schakelt de bak soepel en zonder rare fratsen, mocht dat wel zo zijn dan kan er weleens iets mis zijn met de bak.

Maar helaas, al dat mooie kan niet lang duren en voor ons was het een combinatie van hoog benzine verbruik en toch het gemis van achterdeuren welke deden besluiten de auto te koop te zetten. Binnen no-time was er een jongen welke de auto wilde kopen voor het dubbele wat ik er voor betaald had dus was het exit Stilo.

Nog even over de gebreken (want daar staan ze toch om bekend)

In de 14.000 km welke ik de auto heb gereden
- is de stabilisator stang tussen de schokbrekers vervangen
- is het stuurhuis vervangen
- is de auto opnieuw uitgelijnd ivm schuin afslijtende banden
- zijn de veren vervangen voor verlagingsveren (originele waren gebroken)
- is de airconditioning afgevuld en heb ik een nieuwe servomotor voor de warm/koud mengklep vervangen
- is de remklauw rechtsachter vervangen
en is er uiteraard regulier onderhoud gepleegd zoals remblokken vervangen, olie, filters en bougies vervangen en nieuwe banden gemonteerd

Olieverbruik was ongeveer 1 liter op 4000 km en dat is best netjes voor een Abarth. De distributieriem was gedaan voordat ik hem kocht (bij 104dkm) en dus nog een 25dkm te gaan. Dit is echter wel een klus van ruim 1000 Euro als je het bij de garage laat doen aangezien het motorblok officieel eruit moet. De meeste handige jongens doen het echter door de motorsteun aan de versnellingsbak-kant los te halen en dan kun je er net bij.

Overall blijft het een erg fijne auto welke een berg comfort en rijplezier biedt voor wat je er voor betaalt. Ze zijn niet onkwetsbaar maar onderdelen zijn betaalbaar en een handige sleutelaar kan veel zelf doen. Ik lees veel negatieve dingen over de versnellingsbak en de airbag sensoren maar ik heb van beide gelukkig geen last gehad.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.