Fiat Stilo 1.4 16v Actual (2005)

Toch niet gek

Fiat Stilo 1.4 16v Actual
Tegen een Golf, Astra of Focus kan deze Fiat niet op. Dat zijn toch net even wat fijnere auto's. Maar instappen in zo'n Duits product kost je minimaal 2.000 euro extra en dat is natuurlijk een hoop geld. De Fiat Stilo Actual biedt veel, voor minder.

Wie wil er niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Fiat hangt aan de Stilo Actual een prijskaartje dat niet eens vreemd is voor een aangeklede Polo, Yaris of Clio. Deze Stilo heeft een 1,4-litermotor die 95 pk levert. Geen GTIachtige waarde, maar we kunnen niet spreken van slechte cijfers voor een auto van een kleine 1.100 kg. Het sprintje naar 100 wordt in 12,6 seconden afgelegd. De tussensprint van 50 naar 80 gaat hem ook gemakkelijk af. Van 80 naar 120 moet je in z'n 4 doen, want in hogere verzetten is de fut eruit.

De zesde versnelling is een mooi extraatje als je op een vlakke weg een goed verbruik wilt scoren, maar zodra er sprake is van enige glooiing, dan heb je er meer last dan profijt van. De zestienklepper is niet een van de stilste motoren, maar het geluid blijft op een acceptabel niveau. Bij constante snelheden kan het zesde verzet helpen om het geluid naar de achtergrond te dringen. Maar de 1,4-litermotor wil graag op toeren worden gehouden, omdat hij bij lage toeren niet het allerbeste uit zichzelf haalt.


Gewenningstijd
De Stilo is geen auto waar je meteen dikke vrienden mee wordt. Hij vraagt een behoorlijke gewenningstijd. Dat is te wijten aan twee eigenschappen waaraan je érg moet wennen: de stoelen en de besturing. Fiat gebruikt in de Stilo een nogal vage elektrische bekrachtiging. Wanneer je het stuur van de Stilo in handen hebt, voel je rond de middenstand bijzonder weinig weerstand. Maar ja, zoals met zoveel dingen, leg je je er na verloop van tijd bij neer en vergeet je dat het ook anders kan. Het andere punt van gewenning betreft de leuning van de bestuurdersstoel. Zo halverwege zit een rare bult die in je rug duwt en het is geen onderdeel van de lendensteun. Maar ook hier geldt dat je het na een tijdje niet meer als heel storend ervaart.


Gewoon netjes
De driedeurs Stilo is niet bedoeld voor gezinnen. Deze carrosserievariant is voor mensen die weinig belangstelling hebben voor de achterbank. Toch kun je als de tocht naar achter hebt ondernomen daar goed zitten. Omdat de achterbank vrij laag is, heb je ook een redelijke hoeveelheid ruimte. Voorin is ruimte genoeg, ook al zouden we de bestuurdersstoel graag nog wat lager zetten. De passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar. Het dashboard is opgetrokken uit keurige, zachte materialen. Gewoon netjes.


Verleidelijk
Is de basis-Stilo helemaal uitgekleed? Nou dat valt mee, want Actual is voorzien van een aantal verleidelijke speeltjes: airconditioning en een puike audioinstallatie. Fiat heeft wel bezuinigd op de hoeveelheid airbags. Waar de concurrentie naast de twee plofzakken vóór de bestuurder en passagier ook nog airbags aan de zijkant en voor het hoofd biedt, daar blijft Fiat achter. Te bestellen is het natuurlijk wel.
Liefhebbers van ingewikkelde elektronische toepassingen kunnen hun lol op aan boord van de Stilo. Want via het display op het dashboard bedien je een computer waarmee je allerlei persoonlijke instellingen kunt doen, bijvoorbeeld dat de portieren op slot gaan wanneer je rijdt en nog wat meer van dat soort dingen. Daarbij heb je ook een uitgebreide boordcomputer die afstanden en verbruik bijhoudt. Nu we het toch over verbruik hebben: wij reden gemiddeld zo'n 1 op 12,5. De wat kleine motor moet toch behoorlijk hard werken. Dat wordt dus afgestraft met een hoger verbruik.

Signalement

Merk Fiat
Model Stilo 1.4 16v Actual
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.368 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 128 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.182 mm / 1.784 mm / 1.475 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.090 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden195/65TR15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,3 s / 8,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,6 s / 18,2 s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 153 g/km